Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on (hyvä) perehdytys?

Vierailija
13.01.2025 |

Olen ollut työssäni 2 vuotta, mutta minua ei ole koskaan perehdytetty työpaikallani, joten ei ole kokemusta perehdyttämsiestä. Nyt minulle nakitettiin tulevien kesätyöntekijöiden perehdytys. Työmme on liikkuvaa ja hetkittäin erittäin hektistä, ja työtehtävien suorittamiseen on erilaisia työkaluja käytössä. Millainen on hyvä perehdytys, miten se etenisi? Kesätyöntekijät ovat vain kaksi viikkoa kerrallaan ja tyypillisesti 30h/vko ja ikää heillä noin 16v.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16-vuotiaille kyseessä on isolla todennäköisyydellä ensimmäisiä oikeita työpaikkoja. Alottaisin siis ihan perusasioista kuten työajoista, tauoista ja niiden pituuksista, työaikakirjauksista, mahdollisista saikuista. Yrittäisin rakentaa heti alusta sellaisen kulttuurin ja vuorovaikutuksen joka kannustaa kysymään ja pyrkisin siihen että vaikka ärsyttäisi selittää jotain perusjuttuja monta kertaa, toisten koulutus on juurikin sitä ja eniten mennään metsään jos näytät turhautumisesti ja saat toisen kyseenalaistamaan itseään. Tietämättä millaista työtä teet, omat parhaat kokemukset ovat olleet sellaisia että joku näyttää ja sitten kokeilet ohjeistettuna perässä. Sille koulutukselle on hyvä antaa aikaa ja tehdä se kunnolla sillä se säästää sitten toisesta päästä resursseja kun perusasiat on hallussa. Toivotat työkaverit tervetulleiksi firmaan ja pyrit olemaan sellainen työkaveri kun toivoisit muidenkin olevan.

Erittäin hyvä kommentti! Tällä asenteella pärjää paremmin, on ihmisenä samalla tasolla muidenkin kanssa vaikka olisivatkin harjoittelijoita. Fiksut aikuiset ihmiset eivät koe tarvetta alistaa nuoria ja vasta-alkajia. Hyvät kommunikointikyvyt, vuorovaikutustsidot ja hyvät sosiaaliset taidot ovat ehdottomasti plussaa tässä ja niitä voi hienosti kehittää samalla taas vain enemmän.

Vierailija
22/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen: Tässä sun työpiste. Vessa on tuolla, jääkaappi tuolla , pukukaappi tossa ja voit heti aloittaa työt. Kysy heti jos on jotain kysyttävää. Tämä perehdyttäminen on vitsi. Sinut heitetään heti uimataidottomana haialtaaseen ja sanotaan että koita nyt raukka hengissä selvitä. Sitä se perehdytys on Suomessa. 

Itselläni perehdytys oli tätä luokkaa, paitsi että ei kerrottu muuta kuin että tässä on taukotila ja tuossa varasto missä työvälineet, sen koommin ei oikeastaan lähiesihenkilöä näkynyt. Onneksi oli osaamista alalta ennestään..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kerran tämmöisen perehdytyksen: Oltiin sovittu tän mun opastajan kanssa näkeminen toimistolle jossa perehdytystä tehtäisiin. Edellisenä päivänä viestitteli, että olenko aloittamassa ko vai seuraavalla viikolla, kun ei muista. Vastasin että aloitan huomenna. Sitten antoi osoitteen mihin mun pitäisi aloituspäivänä mennä, että siellä on mua ryhmä odottamassa.

Menin paikalle. Ko perehdyttäjä kävi vain moikkaamassa ryhmäläiset ja lähti menemään. Sitten kun oli palautekeskustelu, niin pelkkää kriittistä moittimista kun en ollut huomioinut sitä ja tätä ja tuota työssäni.

Eli ei ainakaan tuommoista perehdytystä, jostain syystä suomalainen työelämä on sairasta, samoin monet työntekijät. 

Vierailija
24/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen: Tässä sun työpiste. Vessa on tuolla, jääkaappi tuolla , pukukaappi tossa ja voit heti aloittaa työt. Kysy heti jos on jotain kysyttävää. Tämä perehdyttäminen on vitsi. Sinut heitetään heti uimataidottomana haialtaaseen ja sanotaan että koita nyt raukka hengissä selvitä. Sitä se perehdytys on Suomessa. 

Itselläni perehdytys oli tätä luokkaa, paitsi että ei kerrottu muuta kuin että tässä on taukotila ja tuossa varasto missä työvälineet, sen koommin ei oikeastaan lähiesihenkilöä näkynyt. Onneksi oli osaamista alalta ennestään..

ap

Nyt sinä ainakin tiedät itse ettei sellainen perehdytys ole mukavaa joten teet paremmin koska et halua jatkaa samaa huonoa tapaa eteenpäin. Tsemppiä!

Vierailija
25/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up up

Vierailija
26/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko helpointa tehdä semmoinen perehdytyskansio, jossa tärkeimmät asiat, kun kyseessä on noin lyhyt työ. Käyt turvallisuusasiat läpi itse ja ne myös tuohon kansioon. Kansioon nopea työpaikan esittely mitä siellä tehdään sekä arvot ja tavat mitä työpaikalla toteutetaan. Sitten ihan käytännön asiat esim työsopimus, työaika, tauot, palkan maksu, verokortti ym olennaista. Sitten käytännössä näyttäminen miten työ tapahtuu. 

Hei kiitos, tämä voisikin olla tosi hyvä! Kesätyöntekijät aloittaa tietysti vasta kesäkuussa, joten aikaa miettiä asia on juurikin vaikkapa työturvallisuus. Työsopimusasiat , tauot, palkat jne. tosin käy minun esimies läpi kaikkien kanssa omassa "kesätyövartissa", minulle kuuluisi sitten se itse käytännön työ.

Joku kysyi saanko lisää perehdytyksestä, niin joo, sain ekaa kertaa vastuulle kesätyöntekijät joten saan peruspalka

Onko työpaikallasi nettisivua? Sieltä voisi löytyä valmiina yrityksen esittely. Turvallisuusasiat on palo-ja pelastussuunnitelmassa ja omavalvontasuunnitelmassa. Eikö tuollaiset ole nykyisin joka paikassa. Sitten lisäksi sellaista asiaa mitä esim itse haluat tietää, kun menet uuteen työpaikkaan. Tärkeimmät yhteystiedot myös mihin ilmoittaa, jos jotain sattuu töissä ja vakuutusyhtiö ja sitten kenelle ilmoitetaan sairastumiset. Ehkä sitten vielä joku lomake allekirjoitettavaksi, että jokainen allekirjoittaa, kun on saanut perehdytyksen ja materiaalin luettavaksi.

Liian laaja tuon perehdytyskansio ei pidä olla. Ei sitä kaikki jaksa lukea, joten max 10 sivua. 

Vierailija
27/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko helpointa tehdä semmoinen perehdytyskansio, jossa tärkeimmät asiat, kun kyseessä on noin lyhyt työ. Käyt turvallisuusasiat läpi itse ja ne myös tuohon kansioon. Kansioon nopea työpaikan esittely mitä siellä tehdään sekä arvot ja tavat mitä työpaikalla toteutetaan. Sitten ihan käytännön asiat esim työsopimus, työaika, tauot, palkan maksu, verokortti ym olennaista. Sitten käytännössä näyttäminen miten työ tapahtuu. 

"Onko työpaikallasi nettisivua? Sieltä voisi löytyä valmiina yrityksen esittely. Turvallisuusasiat on palo-ja pelastussuunnitelmassa ja omavalvontasuunnitelmassa. Eikö tuollaiset ole nykyisin joka paikassa. Sitten lisäksi sellaista asiaa mitä esim itse haluat tietää, kun menet uuteen työpaikkaan. Tärkeimmät yhteystiedot myös mihin ilmoittaa, jos jotain sattuu töissä ja vakuutusyhtiö ja sitten kenelle ilmoitetaan sairastumiset. Ehkä sitten vielä joku lomake allekirjoitettavaksi, että jokainen allekirjoittaa, kun on saanut perehdytyksen ja materiaalin luettavaksi.

Liian laaja tuon perehdytyskansio ei pidä olla. Ei sitä kaikki jaksa lukea, joten max 10 sivua. "

Minulle kuuluisi siis lähinnä käytännön työt, työtavat ja työkaluista ja niiden turvallisuudesta kertominen. Tuossa esihenkilön pitämässä "vartissa" on tosiaan kaikki nuo yritykseen itseensä liittyvä liipalaapa, yleiseen turvallisuuteen, työaikoihin, sairastumiseen yms. Liittyvät asiat. Ne on siis määrätty ihan, että esihenkilön ne pitää, eikä ne kuulu minun tontille, joten niihin en voi vaikuttaa. 

Kiitos uppaajalle, vielä kuulisin kokemuksia minäkin.

Ap

Vierailija
28/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo työkalujen käyttöohjeet menevät helposti ohi, jos on monta työkalua kerrallaan. Ensin pitäisi yksi käydä läpi ja antaa perehdytettävän itse testata. 

Vierailija
29/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liikaa infoa kerralla. 

30/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paras" perehdytys kohdallani on ollut sellainen, että keittiöpäällikkö sanoo: "Tuossa on keittiö, lounaslistan löydät kylmiön ovesta. Ala tekemään!".

Vierailija
31/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menin uutena työntekijänä töihin vuonna 1990, meillä uusilla oli noin kahden viikon perehdytys. Siihen kuului luentoja ja käytännön harjoittelua, jolloin perehdyttäjiltä sai kysyä omiin tapauksiin liittyviä kysymyksiä.

Sen jälkeen vielä lähiesimies tarkisti jonkin aikaa kaikki uuden työntekijän tekemät päätökset. Ja myöhemminkin oli aina lupa kysyä.

Mutta se oli silloin...

Vierailija
32/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ystäväni, joka oli tarkka, kirjoitti kaikki perehdytyksessä saamansa ohjeet saman tien muistivihkoon. 

Vierailija
33/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työntekijät ovat teillä vain kaksi viikkoa, niin mitä he tekevät? Mitä ehtivät oppia? Ilmeisesti jotain perusjuttuja, eli neuvot, mitä tehdään ja miten ja missä. Ja yleensä meillä perehdyttäjältä saa myös kysyä, jos jotain tarvittavaa asiaa ei vielä tiedä.

Vierailija
34/38 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työntekijät ovat teillä vain kaksi viikkoa, niin mitä he tekevät? Mitä ehtivät oppia? Ilmeisesti jotain perusjuttuja, eli neuvot, mitä tehdään ja miten ja missä. Ja yleensä meillä perehdyttäjältä saa myös kysyä, jos jotain tarvittavaa asiaa ei vielä tiedä.

He tekevät ns.kaupungin avustavia puutarhatöitä, eli esimerkiksi kesäkukkien hoito, vesiaiheiden pesu, rikkaruohojen kitkentä, hiekkateiden kanttaus, haravointi, ehkä ruohonleikkuu ja lehtipuhaltimen käyttö jos sijainti sen sallii olevan turvallista sekä nuorelle että ympäristölle, puiden ja pensaiden hoitoleikkaus, puutarhajätteen keruu, istutusalueiden hoitotyöt yms. muu avustaminen viheralueiden ylläpitotöissä sen mukaan, mitkä milloinkin päivän työkuviot.

Ketään ei kiinnosta kitkeä kahta viikkoa kypärä päässä, joten mielelläni antaisin työtehtäviä laajemmin kerran siihen nyt mahdollisuus ja pitäisin porukkaa samassa paikassa missä itse työskentelen enkä vain jätä aamulla jengiä johonkin oman onnensa nojaan kun itse teen omat työt toisessa kohteessa, mutta pitää olla kunnon perehdytys. Ei tietenkään nuoret opi tuossa ajassa välttämättä mitään mitä muistaisivat enää vuoden päästä, mutta ehkä saisi tulemaan toistekin töihin kun ei ole vain sitä kitkemistä puistossa juoppojen ympäröimänä.

ap

Vierailija
35/38 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdytys, jossa perehdyttäjä on miettinyt mikä on olennaista työn ja työtehtävän kannalta ja mitkä ovat olennaiset työskentelytavat. Lisäksi meininki, jossa opastamisen kysymisen annetaan ymmärtää olevan tervetullutta ja suotavaa.

Ap:n kesätyöntekijöiden työjaksot ovat siinä määrin lyhyitä ettei välttämättä edes ehdi harjaantua kyseiseen työhön. Puidemmmissä työsuhteissa kuitenkin vältetään ärsyyntymisen määrää, jos muistetaan että on perehdyttäjän moka, jos uusi työtoveri ei ole tietoinen jostakin kyseiselle työpaikalle ominaisesta toimintatavasta. Kaikkien työ on mukavampaa, jos perehdytetään kunnolla ja ystävälliessä hengessä, sen sijaan että vaalitaan jokainen pärjätköön omillaan mentaliteettia.

Vierailija
36/38 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, en ihan kauheasti lähtisi näkemään vaivaa jos tyypit on pari viikkoa.

!6vee menee kyllä ohi. Tuhahtelevat vddu mitä se vielä jankkaa. Ilmeisesti tuollainen vaatimattomampi pesti kyseessä.  Kioskimyyjä?

Vierailija
37/38 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vinkkejä hyvään, kattavaan ja yleishyödylliseen perehdytykseen?

Vierailija
38/38 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piankos sä nyt nämä teet ja oothan sä näitä ennenkin tehnyt.

Paikallinen metallialan perheyritys

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan