Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muillakin tulevaisuudensuunnitelmat jäissä maailmantilanteen vuoksi?

Vierailija
12.01.2025 |

Oli suunnitelmissa vaihtaa isompaan asuntoon, mutta nyt kun uhkaillaan milloin sodalla milloin lamalla, niin ei halua sitoutua mihinkään isompaan. Ei ole rahasta kiinni, mutta ties mitä rysähdyksiä tulee asuntomarkkinoilla ja olet ostanut asunnon sitten ylikalliilla hinnalla. Muutenkin on tunne että parempi katsoa vielä muutama vuosi. Vai olenko ainut näin ajattekeva?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jäissä sillä tavalla, että keskityn nyt vain elämästä nauttimiseen ja perheeseeni. Antaa muiden murheiden olla.Sitten kun kamalat ajat kunnolla alkaa niin haluan rakentaa itselleni hyviä muistoja joista saan lohtua.

Vierailija
62/73 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä nykyinen tilanne eri kuin ennen. Olemme niin riippuvaisia sähköstä, ettei ilman sitä oikein mikään toimi. Olemme tottuneet ostamaan tavaraa, omavaraisuutta ei ole. Toivottavasti ei mitään pahempaa tapahdu.

Säästän sähköä sekä sähkölaskussa ja elän mahdollisimman vähäisellä sähkönkäytöllä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuutta ei kannata suunnitella se tulee joka tapauksessa.

Vierailija
64/73 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku väitti, ettei "tämmöistä epävarmaa aikaa ja sodanuhkaa" ole ennen ollut.

Ja pöh! Ennen tiedon nopeaa liikkumista maailmalla emme vain tienneet kuin pienen murto-osan kaikesta mitä on meneillään juuri sillä hetkellä. Suomalaiset elivät metsäläiselämäänsä NL:on nöyrässä satelliittivaltiossa. Välillä käytiin seiväsmatkalla vetämässä lärvit.

Niin mukavan simppeliä oli elämä kotomaassa. Toista oli maailmalla, mutta siitähän emme tienneet, vain jotain kaukaisia kaikuja.

Vierailija
65/73 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole jäissä. Mun mielestä ihmiset, joilla on suunnitelmat jäissä kaiken maailman potentiaalisten uhkien vuoksi, ovat vähän outoja. Esim. ei uskalleta hankkia lapsia, koska ilmastonmuutos voi tuhota elinympäristön. En epäile ilmastonmuutoksen olemassa oloa, mutta tuntuu todella omituiselta, että mahdollisen ongelman vuoksi jätetään lapset tekemättä, vaikka niitä kovasti haluaisi. Toi tuntuu mun mielestä samalta kuin joku sanoisi, ettei voi hankkia lapsia, koska joku komeetta voi milloin tahansa tulla ja pyyhkäistä kaiken elämän maapallolta. Tai onhan se totta, mutta ei nyt ehkä ole kovin todennäköinen tapahtumaketju.

Ihmiset pelkää ihan liikaa enkä ymmärrä miksi.

No ne on tämä pumpulissa kasvatettu sukupolvi. 

Ei vaan tämä sukupolvi on koulutettua ja tiedostavaa. Silloin pystyy näkemään nekin uhkakuvat mitä heikoimmilla lahjoilla varustettu ei näe. 

Vierailija
66/73 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pikku hiljaa muuttanut omistuksia rahaksi ja muiksi likvidemmiksi sijoituksiksi. Omakotitalosta luovuin jo aiemmin vaivan takia, luojan kiitos. Auto on vielä velalla, mutta vain siksi että on vanha nollakorkoinen rahoitussoppari jota on enää vuosi jäljellä. On sinänsä reilusti plussan puolella eli jos myyn pois vaikka liikkeelle niin jään vähintään kymppitonnin saamapuolellle.

Jos paska menee tuulettimeen, niin pakoreppu on valmiina. Kaiken irtokrääsän voin jättää huoletta vaikka minuutin varoitusajalla.

Mutta toisaalta, en rakenna elämääni pelon ja iltapaskalehtien otsikoiden varaan. Lähtökohtaisesti haluan elää stressittömästi ja siksi olen irroittanut kaikki turhat ankkurit ja painolastit.

Vierailija
67/73 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jäissä sillä tavalla, että keskityn nyt vain elämästä nauttimiseen ja perheeseeni. Antaa muiden murheiden olla.Sitten kun kamalat ajat kunnolla alkaa niin haluan rakentaa itselleni hyviä muistoja joista saan lohtua.

Kannattaa nyt olla kiltisti vain kotona läsnäolevana, siellä on koko elämäsi juuri nyt.

Vierailija
68/73 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole jäissä. Mun mielestä ihmiset, joilla on suunnitelmat jäissä kaiken maailman potentiaalisten uhkien vuoksi, ovat vähän outoja. Esim. ei uskalleta hankkia lapsia, koska ilmastonmuutos voi tuhota elinympäristön. En epäile ilmastonmuutoksen olemassa oloa, mutta tuntuu todella omituiselta, että mahdollisen ongelman vuoksi jätetään lapset tekemättä, vaikka niitä kovasti haluaisi. Toi tuntuu mun mielestä samalta kuin joku sanoisi, ettei voi hankkia lapsia, koska joku komeetta voi milloin tahansa tulla ja pyyhkäistä kaiken elämän maapallolta. Tai onhan se totta, mutta ei nyt ehkä ole kovin todennäköinen tapahtumaketju.

Ihmiset pelkää ihan liikaa enkä ymmärrä miksi.

No ne on tämä pumpulissa kasvatettu sukupolvi. 

Ei vaan tämä sukupolvi on koulutettua ja tiedostavaa. Silloin pystyy näk

Tämän lisäksi ei olla enää kovinkaan hierarkiauskovaisia tai vanhakantaisia; ei tämä ole enää mikään isiemme maa jota hengellään varjella kannattaa. Tämä on romahtamaisillaan oleva pahoinvointivaltio josta kaikki kynnelle kylenevät häipyvät hyvän sään aikaan.

Vierailija
69/73 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli vuosia sitten suunnitella aloittaa yliopistossa opiskelu kunnolla ja muuttaa toiselle paikkakunnalle, mutta nyt palveluja koko ajan puretaan ja asumistuki pian poistuu ja hinnat nousee. Sai sitten tyytyä ammattikorkeakouluun. Töitä ei myös saa mistään, ja motivaatio tulevaisuuteen jatkuvasti laskee.

Vierailija
70/73 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei koskaan ole ollut erityistä luottamusta tämän avaruudessa kiitävän planeetan suhteen. Vaikka täytyy myöntää, että Maapallo on kyllä henkeäsalpaavan kaunis. Mutta en halua täällä omistaa mitään. Olen kiitollinen Luojalle elämän lahjasta ja kun mun aika tulee, olen kyllä valmis menemään Hänen luo. 

Vierailija
71/73 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

natomaahan ei ole koskaan hyökätty.Sua harmittaa 10 vuoden päästä ,kun panttasit elämää median,politiikkojen ja muiden sekojen kauhuskenaarioiden takia.Elä nyt niinkuin suunnittelet ja haluat.

Vierailija
72/73 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmantilanne on ollut epävarma niin kauan kuin minä muistan. On pelätty Venäjää, koronaa, maailmantalouden romahdusta ja ties mitä muuta.

Silti oma elämä on mennyt eteenpäin toivomallani tavalla omien päätösteni seurauksena.

Muistan vielä ajan jopa ennen 2000-luvulla kun hehkutettiin että 2020-luvulla olisi jo lentäviä autoja, hyvinvointi, tasa-arvo ja varakkuus olisi täydellistä ja kaikki olisi futuristista, kuten julkinen avaruusmatkustelu. Kuitenkin nykyään tuntuu köyhyyttä vaan olevan enemmän, pahoinvointia sekä epävarmuutta mitä siihen aikoihin. Yhdysvaltoja kohta johtaa taas melkein 80-vuotias vanha pelle ja sodat jatkuvat yhä. Miten edes voi olla mahdollista että näin huonosti on asioita hoidettu verrattuna 1900-luvun loppuun, en ymmärrä.

Vierailija
73/73 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen kyllä samaan tahtiin kuin ennenkin, mutta huomaan lisääväni suunnitelmia koskeviin puheisiin "Jos mitään ihmeellistä ei tapahdu". 

"Ihmellinen" koskee myös työtilannetta, ei pelkästään itäisen naapurimme puuhia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi