Lingon&Blåbäristä...
Hei,
laitan tästä aloituksen, kun täällä joskus pyörii näitä L&B jälleenmyyjiä (että jos he veisivät viestiä eteenpäin).
Olin sitten eilen elämäni ensimmäisillä ja toistaiseksi viimeisilä L&B kutsuilla. Viimeisillä siksi, että ne vaatteet olivat kamalia! Olin odottanut ihan jotain muuta (täällä käytyjen keskusteluiden perusteella) kuin kamalanvärisiä vaatteita 90-luvun malleissa...
Voi miksi ne ovat niin jämähtäneet 90-luvulle. Kaikki mallit omituisen leveitä ja ISOJA (ystäväni 10v tyttö käyttää edelleen 120cm yöppäriä, muissa vaatemerkeissä koko 150cm). Ja ne värit ovat niin " vanhanaikaisia" , etenkin se omituinen sinapinkeltainen/vihreä/punainen yhdistelmä.
Eli ovat ehkä hyvänlaatuisia, mutta kannattaisi ehkä panostaa siihen visuaaliseenkin puoleen ;)
Kommentit (24)
Miten voikaan maut mennä ristiin!:)
En tykännyt yhtään vuoden takaisesta kevätmallistosta, mutta tämän kevään oli mielestäni ihana! Heti piti saada ne pilkulliset mekot ja muutamat paidat.
Idea näissä on se, että värit eivät muutu kausiväriä lukuunottamatta (nyt taivaansininen, joka oli jo syksyllä, ja keltainen, josta en pitänyt), joten uusia vaatteita voi aina yhdistää edellisten kaudien vaatteisiin.
Ja onko teiltä jäänyt huomaamatta tämän kevään sailor-muoti, joka tulee nyt voimakkaampana kuin aikoihin, viimeksi kai 80-luvun lopulla!?!?! Pilkut ja raidat on nyt ihan pop, niitä on useilla valmistajilla.
Sen myönnän, että en minäkään pidä niistä marjakuvioista ja yleensäkään koko basic-mallistosta verkkareita lukuunottamatta. Eiköhän L&B:n suosio perustu laatuun ja pohjoismaiseen mitoitukseen, värien ja mallien jatkuvuuteen ja siihen, että lapset pitävät reilusta mitoituksesta, kuminauhavyötäröistä ja joustavista kankaista.
Mutta makunsa kullakin, siitä ei sovi kiistellä. Mullakin oli tauko tässä tykkäämisessä, mutta nyt iski taas.
Olen keväisin yleensä ollut kutsuilla mukana ja tykkään L&B:n kirkkaista perusväreistä ja hyvästä laadusta. Tämän kevään/kesän mallistoa myös hieman moittisin. Miksi oli niin paljon tummansinistä, kyseessä kuitenkin kevät/kesämallisto. Tyttöjen mallistossakin oli se ihana kirkas punainen, tosi vähän edustettuna...hameetkin taisi suurimmaksi osaksi olla tummansinisiä. Samoin pojille oli tänä vuonna tosi vähän punaista. Aikuistenmallistokin oli tylsän väritön tänä vuonna.
Olen ollut L&B jälleenmyyjänä 3 vuotta ja tämä kevätmallisto on seitsemäs jota esittelen. Tyttöjen vaatteissa on minunkin mielestäni liian tummia värejä, koska aika moni tyttö tykkää kuitenkin vaaleammista väreistä.
Poikien vaatteet ovat mielestäni huomattavasti paremman värisiä kuin mitä kaupasta saa. Nyt myytävä mallisto on paras jota olen myynyt. Omat pojat tykkäsivät liskovaatteista kovasti.
Jonkin verran olen ostanut nuoremmalle pojalle Tutan vaatteita, mutta esim. kahdesta viimeistä on saumat purkautuneet jo ensimmäisellä käyttökerralla. Ensimmäisellä kerralla laitoin paidan takaisin, mutta toisella kerralla en enää viitsinyt. Yritin kysellä, että millä tutta perustelee vaatteiden ompelun laatua ja että millä sitä valvotaan, mutta en saanut mitään vastausta.
Luulin että olen ihan yksin tämän mielipiteeni kanssa, mutta onneksi joku uskalti avata suunsa ;D Minua on joskus pyydetty kutsuille ja olen etukäteen katsonut netistä niitä malleja - ja todennut että enpä mene edes haaskaamaan aikaani sellaisten kolttujen kanssa. Ne on niiiiin perusjuttuja että en löydä niistä mitään minkä takia ne olisi niin ihania mitä moni kehuu. Laatua löytää samalla hinnalla nätimmänkin näköistä.
Mä luulen kyllä, että myyjät ovat täysin tietoisia siitä, etteivät kyseiset vaatteet miellytä kaikkia. Ei varmasti ole mikään uusi tieto, sen verran vaatteet pokkeavat perusketjujen valikoimasta. Se kai on tarkoituskin? Lingon-vaatteita ostavat ymmärtääkseni äidit, jotka haluavat kierrättää isoveljeltä pikkusiskolle, ostaa sukupuolineutraaleja värejä ja jopa malleja ja jotka eivät pidä pinkistä tai ns. muotiväreistä.
No, ne yöpuvut ovat mielestäni aivan huippuja. Niin pehmoisia materiaaleja saa hakea. Muuta en mäkään ole ostanut, kun itse pidän Henkkamaukan, Lindexin, Benettonin, Espritin yms. valikoimista. Eli juuri siitä, mistä kai varsin monet pitävät. Hinnaltaan Lingonin vaatteet tosiaan ovat todella kalliita, mutta jos ne kierrättää kolmella lapsella, ei kai sitten loppupelissä.
Hienoa, että päiväkodista löytyy eri tavoin puettuja lapsia, eikö vaan!
Mistähän noita lastenvaatteita saisi? Lähetin joskus yhteydenottopyynnön L&B:lle, mutta en saanut vastausta. Ovatko kutsut ainoa väylä? Onko Pohjois-Karjalassa esittelijöitä?
Itätuuli
it ovat todella hyviä, erittäin pesunkestäviä (loistavat värinkestoarvot).
Sekä yllätyksekseni löysin kapeaa mallia olevat farkut L&B:n mallistosta, kun vaatteet yleensä ovat leveää mitoitusta! Muuten tykkään L&B:n beige - v.sinisistä pojilla, beigeä shortseja meillä onkin.
Tytöille ostaisin tänä vuonna Violeten mainitsemaa sailorhenkeä: Ida-paidan ja kirkkaanpunaisen ohutta farkkukangasta (tosi pehmeä ja mukava) " tennishameen" . Näin ne livenä kutsuilla ja olivat minusta todella reippaat ja kivat - ei kasarit, niinkuin monet pastellit tänä keväänä (lilaa, mintunvihreää, ym.).
Mutta makua on monia ja samalla valmistajallakin " hyi, hyi" ja myös " tosi kiva" -vaatteita.
Ideologiasta L&B:n takana pidän. Niitä ei ommella halpatyövoimalla, vaan kaikki Euroopassa ei-halpamaissa ja toisekseen värjäykseen ei käytetä myrkyllisiä kemikaaleja. Minusta se on hieno asia, kun 2x kalliimmissa Tommy Hilfigereissä ja 3x kalliimmissa Ralph Laureneissa lukee made in China/Taiwan, jne.
Taisi tulla oikein Lingon&Blåbär- puolustuspuhe, mutta heillä on myös oikeasti kivojakin juttuja. :-)
yksi parhaimmista L&B -ominaisuuksista sen laadun jälkeen... ;-)) itse inhoan H&M;Lindex jne mallistojen seksistisiä tyttövaatteita (Bratz-prinsessa-napapaidat, hileet, kultaukset jne), mauttomia poikakuvioita ja erittäin huonoa laatua kauttaaltaan, lukuunottamatta FIX-malleja, joitakin. Benetton, clara jne. muut kamala-kallismallistot puolestaan on ihan LIIAN kalliita mun makuuni, vaikka olisi kuinka monta sukupolvea edessä käyttämässä, kun mallit on NIIN kestämättömiä eli kulutusmuotia.... omillani on L&B-perusmallin vaatteita yhdistettynä muihin vaatteisiin tai sit vain L&B-kesken... Värit on perusihania eikä mitään muotiretkutuksia.
Tyttöjen prinsessahepeneet ostamme erikseen, L&B on paras käyttövaatemerkki toistaiseksi, vaikka kalliin puoleisia ovatkin ostaa. Mutta kukin tyylillään tuhlaa rahojaan mihin parhaimmaksi katsoo.
On aika mautonta mielestäni tulla arvostelemaan toisten makua vaatteiden suhteen: kun sanoo että kamalia vaatteita, sanoo samalla, että kummallisia on niiden käyttäjät ja niiden makukin! Niin tein tietty äsken provosoituna itsekin, sen tunnustan.
Mahtoikohan viestisi ollakin vain provosointia ilman sen syvempää ajatusta ? Sellaisen käsityksen minä siitä sain...Vai meinaatko tosiaan, että jos täällä joku L&B jälleenmyyjä surffailee ja lukee sun meilin, hän vie viestiä eteenpäin ja mallisto muuttuu sun maun mukaiseksi ?
Niinkuin tuossa jo aiemmin kirjoitettiinkin, makunsa jokaisella.
Olen ymmärtänyt, että L&B- vaatteita aika paljon ostetaan, joten aika moni siitä tyylistä tykkää, minun lisäksenimuuten. Minä nimittäin en voi sietää pastelleja, rimpsuja, pintamuotia ja printtejä.
Itse asiassa L&B:n idea onkin varmaan juuri siinä, että pitää tarjota jotain ihan muuta kuin marketeista saa.
Minä myös arvostan sitä, että vaatteet eivät ole " made in HongKong" , ja ympäristöasiat huomioidaan myös. Mutta eihän näitä samoja asioita kaikkein tarvitse arvostaa, jokainen ostaa vaatteensa omilla arvoillaan-
tai sitten ihan ilman mitään arvoja ja ajatusta.
... niin se vaan on!
Simasuulle... en ajattele että " kummallisia ovat L&B-vaatteiden käyttäjät ja niiden makukin" ...
Hyvä ystäväni pitää kovasti L&B-vaatteista ja keskustelemme paljon lastenvaatteista aivan sopuisasti. Tämä L&B-tyyli istuu heille kuin nenä päähän, koska kautta linjan suosivat perusvärejä ja yksinkertasuutta pukeutumisessa.
Meillä taas neiti tykästynyt vallan toisenlaisiin vaatteisiin ja äiti myös. Itse en voi sietää (enkä tiedä miksi...) kirkkaan keltaista väriä en tytöllä enkä pojalla, samoin kirkas perusvihreä tökkii pahasti. Näitähän ainakin takavuosina oli L&B-mallistossa useinkin.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia... minä ainakin annan... :D
Itätuuli:
Mistähän noita lastenvaatteita saisi? Lähetin joskus yhteydenottopyynnön L&B:lle, mutta en saanut vastausta. Ovatko kutsut ainoa väylä? Onko Pohjois-Karjalassa esittelijöitä?Itätuuli
Hei! Harmi ettet saanut L&B:ltä vastausta. Olen Pohjois-Karjalan alueella jälleenmyyjänä. Jos keksit kuinka löydämme toisemme, kerron mielelläni sinulle kevätmallistosta, joka on mielestäni todella ihana.
Kesi
Asianhan ei mitenkään minulle kuulu, mutta eikö se pitäis mennä pikemminkin toisin päin :-)
Meillä tykätään L&Bsta - varsinkin pojille - kun kaupan vaatteet yli 120 cm on niin rumia...
Ja laatu on hyvä - itse asiassa kiinnostuin merkistä -kun löysin kirpparilta niin hyväkuntoisi käytettyjä - kuin tutat hyvinä aikoinaan 10 v sitten...
Simasuu:
itse inhoan H&M;Lindex jne mallistojen seksistisiä tyttövaatteita (Bratz-prinsessa-napapaidat, hileet, kultaukset jne), mauttomia poikakuvioita ja erittäin huonoa laatua kauttaaltaan.
[color=blue]
Mä en ymmärrä mikä yleistys tämä on kyseisten ketjujen vaatteista... Itse ostan paljon vaatetta sekä tytölle että pojalle H&M:ltä ja Lindexiltä ja meillä käytetään kyllä ihan tavallisia pikkutyttöjen ja pikkupoikien vaatteita :) Ei siis prinsessa-napapaitoja.
Laadustakin olen eri mieltä. Mun mielestä kestävät hyvin ja ovat hyvä laatuisia. [/color]
Tyttöjen prinsessahepeneet ostamme erikseen, L&B on paras käyttövaatemerkki toistaiseksi, vaikka kalliin puoleisia ovatkin ostaa. Mutta kukin tyylillään tuhlaa rahojaan mihin parhaimmaksi katsoo.
[color=blue]
Benettonin vaatteita sanoit kalliiksi, mutta nämähän ovat vielä paaaaaaaaaaaljon kalliimpia.
[/color]
On aika mautonta mielestäni tulla arvostelemaan toisten makua vaatteiden suhteen: kun sanoo että kamalia vaatteita, sanoo samalla, että kummallisia on niiden käyttäjät ja niiden makukin! Niin tein tietty äsken provosoituna itsekin, sen tunnustan.
[color=blue]
Sinulle se sallitaan, mutta ei muille ;) Aivan, niinhän tämä aina menee. Mä saan sanoa mitä mieltä olen, mutta muut olkoot hiljaa ;) [/color]
[color=red]
Alkuperäiseen kirjoitukseen täytyy sanoa, että olen täysin samaa mieltä. Mielestäni kyseiset vaatteet ovat " niin jotain toista vuosikymmentä" kuin voi vaan olla. Värit, niin perusvärejä kuin ovatkin, ovat aika karseita ja jotkut yhdistelmät... huh-huh! Ja lisäksi vielä aivan törkeä hinta!
Kestävät kyllä, mutta kyllä kestävät halvemmatkin vaatteet.
:) Itse jätän nämä vaatteet suosiolla muille ja jatkan toisen tyylisten vaatteiden ostamista lapsille. Pojillekin niitä värejä löytyy mm. Benettonin, Espiritin,Zaran mallistoista.
Tietääkseni EN arvostellut kenenkään vaatetusta VAAN L&B:n vaatteita (tai siiis niiden kokomitoitusta ja väritystä). Mutta tuntuu, että mitä tahansa muuta merkkiä saa täällä arvostella - EI L&B:tä ;) Eli jos Alma opettelisi tuota luetunymmärrystä, niin ymmärtäisi mistä kirjoitin... koot noissa ovat kyllä pyllyllään, eli se jos mikä olisi korjauksen paikka!
Ja en näy olevan yksin mielipiteeni kanssa, mutta toisaalta olen sitten ostamatta kyseistä tuotetta. Ja kun kerta usein postimyynti- ja kotikutsufirmat haluavat palautetta, niin miksei L&B:kin. Omaan makuuni soveltuvia en tietääkseni niistä yrittänytkään ;)
alma25:
Mahtoikohan viestisi ollakin vain provosointia ilman sen syvempää ajatusta ? Sellaisen käsityksen minä siitä sain...Vai meinaatko tosiaan, että jos täällä joku L&B jälleenmyyjä surffailee ja lukee sun meilin, hän vie viestiä eteenpäin ja mallisto muuttuu sun maun mukaiseksi ?
kautta varmasti perille menevät.
Ja miksei täälläkin voisi kommentoida, eikös tää ole vaatefriikkien palsta, jossa kaikista merkeistä, vaatteista ja materiaaleista kysytään, että mitäs mieltä olette? Ja kiihkeästi väitellään, laitetaan Jussi-Petterille jalkaan collegehousut vai farkut. ;-)
Ei nyt niin kauheasti kannata hernettä vetää nenuun, jos jollekin oma suosikki on kauhistus tai päinvastoin.
Ja mitä Benettoneihin tulee, niin nehän on KLASSIKOITA, eikö? ;-) Kuinka kauan ucb-teksti t-paitoja on jo valmistettu? Maksavat lyhythihaiset 6.90¿ ja pitkähihaiset 8.90¿ - h&m:n hinnoissa! Muutenkin kun ostan aikalailla klassista tyyliä lapsille, niin Benettonilta on löytynyt hyvin tikkitakit, täysvillaneuleet, kauluspaidat, samettihousut, ym. Ja L&B:ltakin jotain! Myös h&m:n Loggista, Zaran yksivärisistä, Ralph Laurenilta, Katvigin ja PoPin raidoista, ym. Merkit laidasta laitaan, tyyli sama.
taas tullaan siihen samaan asiaan, joka täällä ennenkin on tullut todettua;
" MINÄ kyllä saan laittaa oman mielipiteeni, mutta jos joku on eri mieltä, ei kannata vastata ollenkaan ! Muuten sanon kyllä, että veti taas joku herneen nenään ! "
Alkuperäisen tekstistä sain ihan toisellakin kerralla sen käsityksen, että hän ei pidä L&B:N tyylistä, ja haluaisi,että joku jälleenmyyjä vie tätä viestiä eteenpäin. Mahtaakohan iso yritys sitten muuttaa TYYLIÄÄN kirjoittajan mielipiteen kuultuaan ??? Ihan älytöntä.
Ovat varmasti ihan tarkkaan miettineet, millaisia vaatteita haluavat tarjota, eikä taida olla kauheasti ideaa mennä samaan suuntaan kaikkien " ylikansallisten" ketjujen kanssa ?
Mitä tulee L&B:n jonkun mielestä " vanhanaikaiseen" tyyliin, se on ainakin minun ja poikieni mielestä juuri se oikea, pirteä, reipas ja värikäs tyyli- ehkä sitten vanhanaikainen. Mutta juuri sellainen, mitä ei muualta saa.
Joku tuossa kirjoitteli Benettonista. Ostin tässä vasta harmikseni pari Benettonin peruspaitaa, ja ekan pesun jälkeen taas harmittelin, kun menin tuhlaamaan rahani ! Laatua ei voi kuuna päivänä verrata L&B:hen ! Ja kun vaatteet vielä valmistetaan ties missä " indokiinassa" , ei tarvitse ainakaan minun taas vähään aikaan miettiä, mistä itse ostan vaatteeni...
että Lingonin toiminta-ajatus on hyvä. Ja kuten jo totesinkin, laatu on mahtava. Itse kuitenkin rakastan vaalenapunaista yms, ja tätä kyseinen valmistaja ei tarjoa. Mäkään en kuitenkaan allekirjoita väitettä, jonka mukaan perusketjujen vaatteet olisivat väistämättä seksistisiä tms. Pidän lapsilla selkeistä lastenvaatteista, jotka ovat hyviä päällä. Tällaisia löytyy Myös Henkkamaukalta, Benettonilta jne... En pidä röyhelöistä, printeistä tms. Henkkamaukan vaatteet ovat mielestäni aivan laadukkaita, kestävät pesun kuudessakympissä ja rumpukuivauksen. Eettisyydessä nämä firmat eivät voi kilpailla. Finettelle kiitos vaatevinkeistä, noita perusvaatteita voisi hankkiakin.
norppa, rosa ja muut, kun provosoiduin ja arvostelin muiden vaatemakua... oma kokemukseni L&B-vaatteista on laatuna ja tyylinä hyvä, ja mainitsemistani muista huono. Kalliita on L&B ja Bebetton sun muut, kukin ostaa tyylillään ja periaatteillaan kestäviä ja itselle, tyylille ja kukkarolle sopivia vaatteita. Miksi siis tulla arvostelemaaan ja ihmettelemään ylipäänsä - jos joku mallisto ei omaa silmää miellytä, ei sitä osta ja thats it. Ei kait L&B tuotemalliston tarvi muuttua jotakuta miellyttävämmäksi, jos mallisto myy ja toimii eli ostajia piisaa ja tavara vieläpä tehdään ekologisesti ja eettisesti kestävällä tavalla... en odota että H&M tms. muuttaa mallistonsa mun mielipiteiden mukaiseksi, en vain osta niitä... toki välillä niitä arvostelen, kun ne ei kestä eettistä tarkastelua kovinkaan hyvin, ja se on arvo jota arvostan itse ;-)). Ostakoon ken viitsii.
Toisen ketjun innoittamana oli oikein pakko mennä katsomaan se kevät- ja kesämallisto. Minä tykkäsin, erityisen kivoja olivat aurinko-body ja se tytön pilkullinen mekko. Kivoja perusvärejä, raikkaita ja reippaita vaatteita ilman mitään kammottavia örkkejä pojille ja prinsessoja tytöille. Juu, ja se marjakuosikin on minusta tosi söpö.
OK, minä sain kicksit mm. PO.Pin jääkarhukalsareista, joten kai minulla sitten on jotenkin erikoinen maku. Pojalla on yleensä päällä joko yksiväristä oranssia, punaista tai vihreää, trikoopaitoja ja suoralahkeisia collegehousuja. Vaatteita, joissa on kiva olla ja leikkiä. Hyvä, että näitäkin vaatteita meille " omituisella maulla" varustetuille äideille tehdään.
Olen samaa mieltä, poikeukksena etten ole KOSKAAN tykännyt L&B vaatteista! Ihmiset maksaa itsensä kipeiksi noista vaatteista. Kauniimpia vaatteita saa 3 kpl L&B hinnoilla (esim paitoja tai yöpaitoja).
Jotkut tietty panostavat LAATUUN ja kestäviä kyllä ovat (muutaman kappaleen olen kirpputorilta ostanut).
Onko tuo merkki jokin status? Järkyttävimpiä ovat nuo marja-aiheiset... jotka toki joiden mielestä ovat NIIN IHANIA!
Sori siis " tycke och smak är olika!" (suom. makuasioista ei sovi kiistellä! ... ;D)