Miten saada nuori hereille aamulla
Kun itsellä aikaisin töihin meno?
Ei herää kelloon, eikä puhelimeen.
Ei ole ketään kuka herättäisi.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa ap, mutta nuo asiat opetetaan jo pienestä, niin että tuollaiset asiat kuin kouluun herääminen on automaattinen asia ja kuuluu arkeen. Laita monta herätyskelloa, soita ja viesti aamulla.
ikävä sanoa, mutta vaikka esim alakoulussa nuorella ei välttämättä ole mitään ongelmaa aamuherätyksien kanssa, tilanne voi muuttua radikaalisti yläkoulu ikäisenä. useamman teinin kasvattaneena voin tämän ihan faktaksi vannoa.
Vierailija kirjoitti:
On opetettu pienestä pitäen. Vasta ysiluokalla tullut ensimmäiset myöhästymiset ja poissaolot kun ei herää aamulla.
Nukkumaan menot yms on toki käytössä. Pelikone sulkeutuu ajoissa jne.
Herätys huutaa vieressä eikä herää. Ei siis edes sen vertaa että sammuttaisi sen.
Poissaoloja ei kuittailla jos on pois siksi ettei herää kouluun herätyksistä huolimatta.
No, laitan monta herätyskelloa ja herätän ennen kun lähden. Soitan ja viestitän. Jospa heräisi.
Tuleeko nuorelle mitään seurauksia poissaoloista? Saako silti rahaa, pelata, onko puhelimeen rajaton käyttö ym?
Kasvatus on sitä, että tarpeen mukaan seurauksilla näytetään että pieleen menee.
Vierailija kirjoitti:
Uhkailemalla. Jos myöhästyy koulusta, menettää viikkorahat tms. Herätä hänet viikonloppuisinkin ajoissa, ettei unirytmi mene.
Mikään ei ole juntimpaa kun uhkailu.
Huolehdi että koneet menevät kiinni järkevään aikaan ja sitten vain yksinkertaisesti lakkaat herättämässä.
No ei käänny. Jos nukkuu pommiin, ei kiinnosta. Jättää sitten menemättä kouluun. Hieman on haastava vaihe täällä menossa. Ei siinä mitkään uhkailut auta, haistattaa pitkät niille.
Otat sen nuoren kännykän ja alat kovaäänisesti esittämään kuinka nyt avaat whatsap viestit ja muut pikaviestimet, ja selaushistoriaa että täällähän onkin kiinnostavaa juttua ja lähde kännykän kanssa pois huoneesta. Jos ei nuori ampaise välittömästi pystyyn, niin jo on ihme.
Kun olin 70-luvun alussa teini ja lorvikatarri iski, isä otti sängystä kiinni ja kaatoi lattialle. Kyllä sitä heräsi. Ja isän kanssa oli hyvät välit loppuun saakka.
Saakohan enää sellaisia metallisia kiliseviä herätyskelloja.. sellainen metalliastiaan kauemmas sängystä, ehkä myös lusikoita astian pohjalle. Toki herätysääneksikin voi valita jonkun torvisoittokunnan.
Teinillä oli yläkoulussa tuo tilanne. Asiaa helpotti, kun pystyi itse olemaan herättämässä kun oli liukua työaika. Lukiossa helpotti.
Vaatii pitkäjänteisempiä toimenpiteitä unirytmin korjaamiseksi. Ihminen, joka on revitty väkisin sängystä aivan liian lyhyiden unien jälkeen, ei ole hereillä varsinkaan, jos päivän ohjelma edellyttää henkistä suorituskykyä.
Vierailija kirjoitti:
Otat sen nuoren kännykän ja alat kovaäänisesti esittämään kuinka nyt avaat whatsap viestit ja muut pikaviestimet, ja selaushistoriaa että täällähän onkin kiinnostavaa juttua ja lähde kännykän kanssa pois huoneesta. Jos ei nuori ampaise välittömästi pystyyn, niin jo on ihme.
Kännykät on nykyään lukittuja 😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sen kännykän voi myös "vahingossa" ottaa mukaan töihin, jos ei kersa herää. Keinoja on monia, sanoi mummo kun kissalla pöytää pyyhki.
Minulla oli joskus herätyksenä kelloradion summeri, yhtäjaksoinen kimeä ulina joka ei loppunut ennenkuin itse sammutti. Siihen heräsi mutta toki jos sammuttaa ja jatkaa unia, niin myöhästyy sittenkin.
Mitä jos antaisit hänen itse kantaa vastuun heräämisestään. Ja kaikista seurauksista.
Ihme neuvoja täällä. Jos aapee lähtee aikaisin töihin, niin mitä se teinin herättäminen tuolloin mahtaa auttaa?? Heitä vettä päälle...
Itse esim.lähden töihin klo 5. Nuorin herää kouluun klo 8. Eipä tuossa paljon herättäminen lähtiessä auttaisi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sen kännykän voi myös "vahingossa" ottaa mukaan töihin, jos ei kersa herää. Keinoja on monia, sanoi mummo kun kissalla pöytää pyyhki.
Se teinin herätys on yleensä siinä kännykässä.
Kun menin ensimmäiselle luokalle kouluun 7-vuotiaana niin mulle sanottiin että nyt olet iso tyttö ja huolehdit itsestäsi. Itse hoidin herätykset, läksyt ja jopa 4-vuotiaan pikkuveljen sillon kun äiti oli ylitöissä eikä isä kotona. Ei ongelmaa. Miten ihmeessä nää nykyajan nuoret ei osaa ees herätä? Menetetty sukupolvi valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kiskaise peitto pois.
No ei tuollaisilla teoilla ole mitään merkitystä. Nuori vain hakee peiton uudelleen ja ap on jo silloin töissä.
Kaikkein helpointa on sanoa nuorelle, että tee mitä teet, mutta seuraus tulee ja sen seurauksen toteutus. Nuori nopeasti korjaa tapansa, kun rahahanat menee kiinni, ja puhelimesta häipyy sovellukset.
Kyllä sen nuoren pitää ihan itse alkaa osata herätä. Vai onko oikeasti ongelma, ettei kuule kello, vaikka haluaisi herätä ajoissa? Sellainen rämisevä kello, ei voi olla kuulematta.
Kohtahan tuon pitäis varmaan alkaa kesätöihin joskus mennä? Ei Pomi tule kotoa sinne hakemaan. Anna harjoitella itse, koulustakin varmaan jotain seurauksia tulee myöhästymisistä. Anna kärsiä rangaistukset.