Muistoja ANTTILAN kuvastosta
En nyt kuitenkaan halua niitä peräkammarin poikien muistoja, joiden ulkohuusseissa oli tahmeita alusvaatesivuja.
Itse leikkelin 60-luvulla niistä paperinukkeja. Muistan myös, kuinka mummon kanssa odotettiin Anttilan pakettia. Tilasin sieltä myssyn ja pitkän kaulaliinan. Se kaulaliina oli silloin must. Ystävän äiti kutoi hänelle sellaisen ja minäkin halusin. Ei se kuitenkaan ollut yhtä kaunis.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskon kanssa yhdessä katseltiin kuvastoa ja mietittiin joka sivun kohdalla, minkä vaatten tai tavaran siltä sivulta ottais jos sais yhden valita.
Mulla kaverin kanssa sama, "joka aukeamalta saa ottaa, ja on pakko ottaa 1 tuote".
Minäkin pelasin tuota peliä kaverin kanssa. Koko paksu kuvasto selattiin tuolla lailla läpi. Tää on tainnutkin olla yleinen leikki!
Katselin ja haaveilin. Ei tullut mieleenkään että olisi ostettu. Asuttiin maalla syrjässä. Yleensä sain siskon vanhoja vaatteita. En ollut katkera koska en tiennyt paremmasta.
Joululahjojakin tuli myös tuolta tilattua :)
Katsottiin tarkkaan Anttilan kuvastoa lapsena ja merkattiin ylös mitkä niistä tuotteista halutaan :D
Verhoja muistaakseni tilasin tuolta. Vaatteita en koskaan.Anttilan vaatteilla oli se Anttilan alahyllyltä maine.
Parhaat oli ne 70-luvulla ilmestyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karseita polyesterialusvaatteita.
Se oli sitä aikaa ja ajankuva löytyy sieltä. Muusta ei tiedetty.
Polyester. Jersey.
Hiki haisi.
Kerran viikossa sauna lauantaisin 1960-70-luvulla.
Viikon pesut.
Vierailija kirjoitti:
Mainos 60-luvulla Kaiser-merkkisestä mustavalkotelkkarista: "Hyvää iltaa. Olen Kalle Anttila".
Lämmin muisto. 🤗- ap
https://www.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_711412?imgid=1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskon kanssa yhdessä katseltiin kuvastoa ja mietittiin joka sivun kohdalla, minkä vaatten tai tavaran siltä sivulta ottais jos sais yhden valita.
Mulla kaverin kanssa sama, "joka aukeamalta saa ottaa, ja on pakko ottaa 1 tuote".
Minäkin pelasin tuota peliä kaverin kanssa. Koko paksu kuvasto selattiin tuolla lailla läpi. Tää on tainnutkin olla yleinen leikki!
Meillä myös leikittiin samaa. Paperinukeille piirrettiin vaatteita kuvaston asuista. Huonekaluja leikattiin myös irti ja sisustettiin huoneita. Ai että harmittaa kun on taidettu heittää kaikki roskiin.
Vaatteet ostimme paikkakunnan edullisista liikkeistä. Niitä samanlaisia vaatteita olikin sitten lähes jokaisella koulussamme. Samat raidalliset kirkkaanväriset poolopaidat ja samanlaiset samettihousut.
Vain jotkut varakkaammat kävivät vaateostoksilla läheisessä isommassa kaupungissa. Näki heti, että heillä oli vähän kalliimmat vaatteet.
Muistan kun lapsena maalla asuimme niin äiti tilasi Anttilasta vaatteita, siskolle ja minulle samanlaiset mutta eriväriset hameet, jäi mieleen kun avattiin paketti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postimyyntikuvastojen aikaan meni kyllä rahaa hukkaan, kun kaikkia epäsopivia vaatteita ei viitsinyt lähteä palauttamaan...
Pystyikö niitä edes palauttamaan?
Kyllähän silloin oli jo posti olemassa. Rahaliikenteestä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Anttilan joulukuvasto oli aina hyvin tarkkaan tutkittu lehdykkä. Siellä oli moni lahjatoive niin kauniina ja niin saavuttamattomana esillä hienoissa värikuvissa.
Voi, tämä toi nostalgisen muiston lapsuudesta. Kuului osaltaan joulutunnelmaan tuo kuvasto, vaikkei sieltä juuri mitään ihanaa itse saanutkaan. Se kaikki vaatimatonkin, mitä tuolloin joululahjaksi sai, oli ihanaa ja ihmeellistä. Nukke, hevoskirja, tussit.
Vierailija kirjoitti:
Verhoja muistaakseni tilasin tuolta. Vaatteita en koskaan.Anttilan vaatteilla oli se Anttilan alahyllyltä maine.
Ainakin loppuaikoina Anttila möi Fransan vaatteita, oli laadukkaita ja kivan näköisiä. Muistan ostaneeni sieltä vaikka mitä, yks talvimaihari taitaa olla vieläkin käytössä.
Kyllä pystyi palauttamaan. Ei se niin sujuvaa ollut kuin nykyisin, mutta kyllä siihen oikeus oli. Luulen kuitenkin, että kynnys palauttamiseen oli suurempi.
Mäkin muistan valkoiset alusvaatteet, kokoonpuristavat bodyt (?) ja tönköt tötteröliivit, joista tuli mieleen lähinnä leikkausten jälkeiset tukisidokset. Rintaliiveissä oli kokonaista neljä kuppikokoa, A=pieni, B=keskikokoinen, C=täyteläinen ja D=suuri. Onneksi tässä asiassa on parannettu huimasti, ihmettelen kuinka kukaan löysi sopivat liivit tuolla valikoimalla. No ei varmaan löytänytkään.
Anttilan kuvastoa oli kiva selata. Tosi harvoin sieltä kumminkaan mitään tilattiin.
Leluista saatoin vain haaveilla. Olisin halunnut lasten ompelukoneen, jota veivattiin laitteen sivusta. Sitten kävi niin, että kaverini sai sellaisen ja pääsin sitä kokeilemaan. Kyllähän kone tikkasi ommelta, mutta se purkautui saman tien, koska aluslankaa ei ollut. En enää halunnutkaan tuollaista lelua.