Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistoja ANTTILAN kuvastosta

Vierailija
12.01.2025 |

En nyt kuitenkaan halua niitä peräkammarin poikien muistoja, joiden ulkohuusseissa oli tahmeita alusvaatesivuja. 

Itse leikkelin 60-luvulla niistä paperinukkeja. Muistan myös, kuinka mummon kanssa odotettiin Anttilan pakettia. Tilasin sieltä myssyn ja pitkän kaulaliinan. Se kaulaliina oli silloin must. Ystävän äiti kutoi hänelle sellaisen ja minäkin halusin. Ei se kuitenkaan ollut yhtä kaunis. 

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tilattiin v 1964 Anttilan kuvaston kansikuvassa oleva turkoosin värinen mekko koulun päättäjäisiin. Siinä oli myös kuviolliset pitsikoristeet. Mekko oli ihana, mutta luultavasti siitä tehtiin matonkudetta sitten myöhemmin kun kasvoin isommaksi. Leikkasin mekon kuvan talteen kuvaston kannesta. Se on minulla vieläkin tallessa.

Vierailija
22/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä kuvatulvan aikana on vaikea selittää, miten tärkeä ja odotettu asia kuvaston ilmestyminen oli maaseutukylässä 80- luvulla. Siellä oli kauniita ihmisiä ja uusia, hienoja vaatteita. Joka syksy saatiin tilata Anttilasta yksi uusi paita ja yhdet housut. Niillä sitten mentiin seuraava kouluvuosi. Ihmisillä oli vaatteita murto-osa siitä määrästä mitä nykyään. Siinä mielessä asiat oli paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan vieläkin h&m kuvastoa, tuli aina kauden mukaan. Miksi kaikki tämmöinen on lopetettu?

Vierailija
24/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postimyyntikuvastojen aikaan meni kyllä rahaa hukkaan, kun kaikkia epäsopivia vaatteita ei viitsinyt lähteä palauttamaan...

Pystyikö niitä edes palauttamaan?

Ihan samalla tavalla palautukset ja vaihdot tehtiin kuin nykyisinkin. Anttila ja Ellos olivat täysin nykyisten verkkokauppojen edeltäjiä, ainoa ero on siinä, että kuvastot ovat vain netissä. 

Vierailija
25/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postimyyntikuvastojen aikaan meni kyllä rahaa hukkaan, kun kaikkia epäsopivia vaatteita ei viitsinyt lähteä palauttamaan...

Pystyikö niitä edes palauttamaan?

Pystyi, mutta mulle kävi niin että palautin kahdet kengät eikä rahoja kuulunut takaisin niistä. Palauttamani muu vaatekappale kyllä palautetiin rahaksi. Soittelin perään ja ei kuulemma heille mitään kenkiä ole palautettu. Vähän aikaa kun siinä juteltiin niin palauttivat rahat kengistä. Joku palautuksia vastaanottanut oli ehkä varastanut kengät tai sitten sattunut joku muu "virhe" miksi palautus ei ollut kirjaantunut...

Vierailija
26/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä palautin alesta ostetut hanskat. Ei ollut mainintaa ettei aletuotteita vaihdeta. Ennen sai halutessaan vaihtaa jos oli väärän kokoiset, nythän nettikaupassa on vain rahapalautus. Palautin hanskat ja halusin vaihtaa toiseen kokoon. Tässä välissä ale oli loppunut ja samat hanskat olivat normaalihinnoin. Vaihtoon ei suostuttu perusteena: Kampanja loppunut ja sain rahapalautuksena sen minkä olin maksanut. Ihan ei avautunut tämä heidän perustelunsa kyllä. Olisihan se postitus heille tietenkin maksanut, mutta ennen tosiaan pystyi postimyynnissä vaihtamaan.

Vierailija
27/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko puhelinluettelot ja postinumeroluettelot? 

Ellos-kuvasto tuli meillekin.

Muistetaan. Äitini säilytti puhelinluetteloja aikanaan ja varmaan kolmekymmentä on tallella. Myös postinumeroluettelo löytyy.

Vierailija
28/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että Anttilan kuvasto oli Peräkamarin poikien seksilehti vaan eiköhän heillä ollut kyky hankkia myös isojen poikien lehtiä, joissa näytettiin kaikki. Jätetään loukkaavat herjat väliin.

Lähtökohtaisesti Anttilan kuvastossa nuoret miehet pääsi tutustumaan naisen anatomiaan ja sai varmasti tyydytystäkin.

Anttilan kesäkuvasto ilmestyi talvella ja minulle suurin tunne oli että kohta on kesä.

Vierailija
29/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä tehtiin sopivat. Yleensä ostettiin isompaa kokoa että oli kasvunvaraa. Siihen aikaan koot pitivät paremmin paikkansa muutenkin.

Vierailija
30/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskon kanssa yhdessä katseltiin kuvastoa ja mietittiin joka sivun kohdalla, minkä vaatten tai tavaran siltä sivulta ottais jos sais yhden valita.

niin just tuo leikki oli,joko yksinkin tai kaverin

Vierailija
31/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan ennen tymäköitä mainoksiakin;

Oras Bidetta

https://www.iltalehti.fi/fiidifi/a/201701162200054525

Panu-tyttö

Vierailija
32/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
33/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä muistoja, tilasin lapsille ensimmäiset kevät vaatteet jo helmikuussa

Vierailija
34/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme Helsingissä, jossa sen ajan muotia ja kauppoja kyllä riitti. Silti noita Anttilan kuvastoja oli hauska katsella. R-kioskilta haettiin myös ilmaiset matkatoimistojen kuvastot ja haaveiltiin matkakohteista, joista osaan kyllä päästiinkin.

Vierailija
35/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan vieläkin h&m kuvastoa, tuli aina kauden mukaan. Miksi kaikki tämmöinen on lopetettu?

Usein tulee mietittyä sitä miten yhteiskunnassa tapahtuu sellaista ohentumista tai köyhtymistä kun asioita poistuu eikä mitään tule tilalle. 

Vierailija
36/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein tulee mietittyä sitä miten yhteiskunnassa tapahtuu sellaista ohentumista tai köyhtymistä kun asioita poistuu eikä mitään tule tilalle. 

Netti on tullut tilalle.

Vierailija
37/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskon kanssa yhdessä katseltiin kuvastoa ja mietittiin joka sivun kohdalla, minkä vaatten tai tavaran siltä sivulta ottais jos sais yhden valita.

Mulla kaverin kanssa sama, "joka aukeamalta saa ottaa, ja on pakko ottaa 1 tuote". 

Vierailija
38/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että Anttilan kuvasto oli Peräkamarin poikien seksilehti vaan eiköhän heillä ollut kyky hankkia myös isojen poikien lehtiä, joissa näytettiin kaikki. Jätetään loukkaavat herjat väliin.

Lähtökohtaisesti Anttilan kuvastossa nuoret miehet pääsi tutustumaan naisen anatomiaan ja sai varmasti tyydytystäkin.

Anttilan kesäkuvasto ilmestyi talvella ja minulle suurin tunne oli että kohta on kesä.

No ei sieltä perähikiän ainoasta kaupasta tai kauppa-autosta ehkä saanut - ja vaikka olis saanut niin ei olis kehdannut ostaa. 

Vierailija
39/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kaverin kanssa sama, "joka aukeamalta saa ottaa, ja on pakko ottaa 1 tuote". 

Me taas leikittiin omimista. Sivu käännettiin ja sitten sai varata jonkin asun tai esineen huutamalla "mun". Meteli oli kauhea mutta tuntui melkein siltä kuin tuotteen olisi oikeasti saanut itselleen. Tällaisia oli köyhien lasten leikit.

Vierailija
40/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei osteltu mitään mutta se kuvasto itsessään oli raikas tuulahdus jostain. Varsinkin erillinen joululehti, sen katselu oli pienenä jotain ihmeellistä.

Vaatteissa kiinnitin huomiota aina miten laihoja mallit oli. Eikä itse ollut, no nyt ajateltuna oli kyllä ruipelo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan