Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistoja ANTTILAN kuvastosta

Vierailija
12.01.2025 |

En nyt kuitenkaan halua niitä peräkammarin poikien muistoja, joiden ulkohuusseissa oli tahmeita alusvaatesivuja. 

Itse leikkelin 60-luvulla niistä paperinukkeja. Muistan myös, kuinka mummon kanssa odotettiin Anttilan pakettia. Tilasin sieltä myssyn ja pitkän kaulaliinan. Se kaulaliina oli silloin must. Ystävän äiti kutoi hänelle sellaisen ja minäkin halusin. Ei se kuitenkaan ollut yhtä kaunis. 

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperinuket sain muualta, mutta niille vaatteita sain Anttilan kuvastosta. Ei tietenkään koko vaatetta, mutta niistä leikattiin sopivat.

Näin aikuisena ihmettelen sitä, että köyhänä maalaislapsena en muista koskaan kuvaston ääressä haaveilleeni sellaisista leluista ja muista tavaroista, joita kuvastossa oli. Aivan toista kuin nykyisin ennen joulua tulevat lelukuvastot, joista lapset saavat katsoa toiveita.

Vierailija
2/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postimyyntikuvastojen aikaan meni kyllä rahaa hukkaan, kun kaikkia epäsopivia vaatteita ei viitsinyt lähteä palauttamaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperinuket sain muualta, mutta niille vaatteita sain Anttilan kuvastosta. Ei tietenkään koko vaatetta, mutta niistä leikattiin sopivat.

Näin aikuisena ihmettelen sitä, että köyhänä maalaislapsena en muista koskaan kuvaston ääressä haaveilleeni sellaisista leluista ja muista tavaroista, joita kuvastossa oli. Aivan toista kuin nykyisin ennen joulua tulevat lelukuvastot, joista lapset saavat katsoa toiveita.

No niinpä. Minäkin katselin vain kuvia enkä koskaan ajatellut, että saisin niitä leluja.

- ap

Vierailija
4/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postimyyntikuvastojen aikaan meni kyllä rahaa hukkaan, kun kaikkia epäsopivia vaatteita ei viitsinyt lähteä palauttamaan...

Pystyikö niitä edes palauttamaan?

Vierailija
5/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni minua 5 vuotta vanhempi ja muistan aina kun hän kirjoitti kuvastossa olleen asun kohtaan tekstin: voi kun saisi, mutta hyvä kun edes näkee. Ei saanut , ei. 

Vierailija
6/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin maalla ja meitä lapsia oli kahdeksan. Esiteininä olisin halunnut kuvastosta AA-kokoiset rintsikat. Ei puhettakaan, että olisin niitä uskaltanut pyytää. Nykyäänhän on kaikenlaisia yläosia saatavana tuosta noin vaan ja hyvä niin.

Vierailija
7/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla suurin mielenkiinto oli katsoa, mitä lp-levyjä oli saatavana Anttilan kautta.

Vierailija
8/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä paperikupongeilla oli kätevää tilata muiden nimiin kamaa ja piilottaa laskut. T. Mun mutsi

Vierailija
9/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anttilan joulukuvasto oli aina hyvin tarkkaan tutkittu lehdykkä. Siellä oli moni lahjatoive niin kauniina ja niin saavuttamattomana esillä hienoissa värikuvissa.

Vierailija
10/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karseita polyesterialusvaatteita.

Vierailija
11/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä paperikupongeilla oli kätevää tilata muiden nimiin kamaa ja piilottaa laskut. T. Mun mutsi

Ei kai? 🙄

Vierailija
12/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karseita polyesterialusvaatteita.

Se oli sitä aikaa ja ajankuva löytyy sieltä. Muusta ei tiedetty.

Vierailija
13/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai? 🙄

Kyllä vain. Aikuisena itsellekin valkeni, miksi ajeltiin päivisin ympäriinsä ja pengottiin sukulaisten postilaatikoita. Tietysti laskut piti saada napattua uhrin ollessa töissä.

Vierailija
14/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli Anttilan ja Elloksen kuvastot, oli ihana katsoa niitä vaatteita ja haaveilla, jotain tilattiinkin. Kauniit, isot kuvastot. Hobbyhall tuli myös, mutta se oli pienemmän kokoinen eikä niin kiinnostava muutenkaan. R-kioskilta haettiin matkatoimistojen kuvastot, ne oli kans upeat.

Vierailija
15/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai? 🙄

Kyllä vain. Aikuisena itsellekin valkeni, miksi ajeltiin päivisin ympäriinsä ja pengottiin sukulaisten postilaatikoita. Tietysti laskut piti saada napattua uhrin ollessa töissä.

Ei helvetti! Ajattelin, että Anttilan kuvaston aika oli viatonta aikaa. Sinne meni sekin kuvitelma! 😢

- ap

Vierailija
16/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko puhelinluettelot ja postinumeroluettelot? 

Ellos-kuvasto tuli meillekin.

Vierailija
17/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainos 60-luvulla Kaiser-merkkisestä mustavalkotelkkarista: "Hyvää iltaa. Olen Kalle Anttila". 

Lämmin muisto. 🤗

- ap

Vierailija
18/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni olen noita selannut Kansalliskirjaston tms. kautta. Voisiko joku linkata tälle sivulle kun en itse nyt osaa laittaa hakusanoja. Runkkumatskua en ole hakemassa vaan kiinnostunut yhdestä 1970 - luvulla myydystä Suomessa tehdystä kaasugrillistä.

Vierailija
19/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuvaston tuoksu :)

Vierailija
20/83 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon kanssa yhdessä katseltiin kuvastoa ja mietittiin joka sivun kohdalla, minkä vaatten tai tavaran siltä sivulta ottais jos sais yhden valita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä