Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka osaisi vastata minulle?

Vierailija
11.01.2025 |

Miksi kaikkien pyykinpesukoneiden huuhtelulokero, on tehty niin, että  vettä jää aina lokeroon ja se pitää muistaa imeyttää vaikkapa tiskirättiin, ettei se jäännösneste limoitu lokeroonsa?

Miten nykyinen  sähköhammasharja latautuu? Ennen sähköhammasharjassa oli kaksi pientä metallista nuppia, joille oli vastaavasti latauspäässä kaksi reikää (tai toistepäin, en muista kummin).

Miksi autoradiossa joku hyvä kanava, esim. Nostalgia lakkaa kuulumasta? (Meillä on useampia autoja joissa erilainen radio)  Sen sijaan Nova, Rock, Nrj ja muut huttua soittavat kanavat kuuluvat aina.

Olisin kiitollinen, jos joku vastaisi näihin kysymyksiin asiallisesti.

Ja toivon, että joku muukin innostuu kysymään askarruttavia asioita.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti osaa vastata. OLen kyllä sensijaan miettinyt itse samoja asioita.

Mutta: MInulla oli kesällä nivusessa hautuma, joka kyllä lähti Daktarin.lääkepuuterilla ja Sibicortilla.

Nivusen lähelle reiteen jäi kuitenkin ruskeita läiskiä. Läiskät eivät kutise, eivätkä hilseile. Ovat vaan ruman näköisiä.

Vierailija
2/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin talvikengät, ja koska vasen jalkani on hivenen isompi kuin oikea, vasen kenkä tuntuu tiukemmalta.

Nyt olen huomannut, että vasemman jalan pikkuvarvas ja nimetön varvas ovat kuin kummallisen turtia.

Aiheuttiko liian pieni kenkä jonkin hermovaurion?

Ei liity äskeiseen, mutta miksi olen nähnyt erästä samaa unta toistakymmentä vuotta?

Aina vain sama uni. Tiedän jo "katsoessani" unta miten siinä tulee käymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En valitettavasti osaa vastata. OLen kyllä sensijaan miettinyt itse samoja asioita.

Mutta: MInulla oli kesällä nivusessa hautuma, joka kyllä lähti Daktarin.lääkepuuterilla ja Sibicortilla.

Nivusen lähelle reiteen jäi kuitenkin ruskeita läiskiä. Läiskät eivät kutise, eivätkä hilseile. Ovat vaan ruman näköisiä.

Minullakin on! Lääkäri ehdotti, että minulla on savipuoli, mutta ei tuo tunnu mitenkään vaivaan. Ovat vain rumia.

Vierailija
4/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesukoneen huuhtelulokero: Pyykinpesukoneiden huuhtelulokeroissa jäävän veden syynä on yleensä se, että lokero on suunniteltu siten, että pesuaineet liukenevat veteen ja huuhtoutuvat kunnolla koneen sisälle. Jäännösvesi voi aiheuttaa ongelmia, kuten homeen tai lian muodostumista, jos sitä ei poisteta säännöllisesti. On suositeltavaa puhdistaa huuhtelulokero säännöllisesti ja imeyttää mahdollinen jäännösvesi, jotta vältetään epämiellyttävien hajujen ja liman syntyminen.

Sähköhammasharjan lataus: Nykyään useimmissa sähköhammasharjoissa käytetään induktiolatausta, mikä tarkoittaa, että harja ladataan langattomasti. Latausalustassa on kela, joka luo magneettikentän. Kun harja asetetaan latausalustalle, sen sisällä oleva kela vastaanottaa energian ja muuntaa sen sähköksi, joka lataa akun. Tämä teknologia mahdollistaa sen, että harjassa ei tarvita näkyviä metallisia kontakteja, mikä tekee siitä vedenkestävämmän ja helpommin puhdistettavan.

Autoradion kanavien kuuluvuus: Radiokanavien kuuluvuus voi vaihdella monista syistä, kuten signaalin voimakkuudesta, maaston muodoista ja häiriöistä. Esimerkiksi Nostalgia-kanavan signaali saattaa olla heikompi tietyillä alueilla verrattuna suurempiin kaupallisiin kanaviin, kuten Novaan tai NRJ:hen, jotka saavat enemmän mainosrahoitusta ja voivat investoida tehokkaampiin lähetysjärjestelmiin. Lisäksi radioaalloissa voi olla häiriöitä, jotka vaikuttavat tiettyjen kanavien vastaanottoon, erityisesti, jos auto liikkuu eri alueilla tai rakennusten läheisyydessä.

Vierailija
5/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oikean korvan Kalevala-koru putoaa aina, löytyykin tosin, mutta miksi ei se oikean puolen?

Ihan samanlaisia koukkuja ovat.

Vierailija
6/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesukoneen huuhtelulokero: Pyykinpesukoneiden huuhtelulokeroissa jäävän veden syynä on yleensä se, että lokero on suunniteltu siten, että pesuaineet liukenevat veteen ja huuhtoutuvat kunnolla koneen sisälle. Jäännösvesi voi aiheuttaa ongelmia, kuten homeen tai lian muodostumista, jos sitä ei poisteta säännöllisesti. On suositeltavaa puhdistaa huuhtelulokero säännöllisesti ja imeyttää mahdollinen jäännösvesi, jotta vältetään epämiellyttävien hajujen ja liman syntyminen.

Sähköhammasharjan lataus: Nykyään useimmissa sähköhammasharjoissa käytetään induktiolatausta, mikä tarkoittaa, että harja ladataan langattomasti. Latausalustassa on kela, joka luo magneettikentän. Kun harja asetetaan latausalustalle, sen sisällä oleva kela vastaanottaa energian ja muuntaa sen sähköksi, joka lataa akun. Tämä teknologia mahdollistaa sen, että harjassa ei tarvita näkyviä metallisia kontakteja, mikä tekee s

No nyt! Kiitos vastauksesta! 

Tosin tuo huuhteluainelokero-juttu jäi epäselväksi, miksi sitä ei voi suunnitella kuin pesuainelokeroa? Että huuhtelutapahtumassa kaikki, jopa vesi lorajaisi pesukoneen rumpuun, eikä jäisi limoittumaan suotta lokeroonsa.

Vierailija
7/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukoneen huuhteluaine-lokeroon jäävä vesi  on todella ärsyttävää.

Jos sattuu pyykkiä oleman vähän, eikä muista imeyttää lokeroa kuivaksi on seuraavalla pyykkikerralla vastassa tympeä haju.

Miksi siinä lokerossa ei voi olla alareunassa rakoa, josta huuhteluaineet ja vedet valuvat pois.

Onhan pulveri tai mikä pesuainelokero se on pieni rako lokeron alaosassa, että pulverit pääsee varmasti pois.

Saisikohan tuota huuhtelulokeroa vähän itse venkslata? Tekisi rosvosahalla pienen rakosen lokeron alalaitaan?

Vierailija
8/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesukoneen huuhteluaine-lokeron selitys jäi epäselväksi?

Miksi sitä lokeroa ei voi tehdä sellaiseksi, ettei sinne jää mitään nesteitä?

Vierailija
9/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oikean korvan Kalevala-koru putoaa aina, löytyykin tosin, mutta miksi ei se oikean puolen?

Ihan samanlaisia koukkuja ovat.

Kannattaa ostaa sellaisia silikonisia tulppia mitä tuleekin joidenkin rihkamakorvisten mukana. Mä laitan sellaiset nykyään koukkukorviksiin juuri tuon vuoksi, että pelkään tiputtavani ne. 

Vierailija
10/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluaine-lokeroon jäävä vesi ja sen aiheuttama haju on yleinen ongelma, ja monia ärsyttää juuri tuo lokeroon kertyvä neste. Vaikka idea tehdä lokeroon itse pieni rako voi kuulostaa houkuttelevalta, on tärkeää ottaa huomioon muutama seikka ennen kuin ryhdyt tekemään muutoksia.

Miksi huuhteluaine-lokerossa ei ole reikää?

1. Annostelun tarkkuus: Huuhteluaine-lokerossa vesi ja huuhteluaine sekoittuvat ja annostellaan tarkasti pesukoneen huuhtelusykliin. Reikä voisi muuttaa tätä prosessia.

2. Vuotojen riski: Lokerossa voi olla suunnittelullisia syitä, jotka estävät ylimääräisten vuotojen syntymisen, kuten huuhteluaineen valumisen väärään aikaan.

3. Takuu ja turvallisuus: Pesukoneen lokeron rakenteen muokkaaminen saattaa mitätöidä koneen takuun tai johtaa muihin ongelmiin.

Voiko lokeron itse muokata?

Jos päätät kokeilla rakenteellista muokkausta, muista:

1. Riskit: Reikä voi aiheuttaa veden vuotamista väärään paikkaan, esimerkiksi pesukoneen sisärakenteisiin, mikä voi johtaa korroosioon tai muihin vaurioihin.

2. Puhdistus ja testaus: Jos teet pienen reiän, varmista, että testaat veden kulkureitin ja huolehdit siitä, ettei huuhteluaine valu pois ennen aikojaan.

3. Vaihtoehtoiset ratkaisut: Voit myös miettiä, voisiko huuhteluaineen käytöstä kokonaan luopua tai käyttää annostelupalloja, jotka laitetaan suoraan pyykin sekaan.

Vaihtoehtoiset keinot ongelman ratkaisemiseksi

Jos et halua muokata lokeron rakennetta, tässä muutama vinkki:

1. Lokeron kuivaus: Puhdista ja kuivaa lokero jokaisen pesukerran jälkeen.

2. Etikkahuuhde: Käytä huuhteluaineen sijasta hieman väkiviinaetikkaa, joka ei jätä jälkeensä hajuja ja auttaa puhdistamaan konetta.

3. Huuhteluaineen annostelu: Kokeile pesukoneen täyttöpalloa, joka asetetaan suoraan rumpuun.

4. Säännöllinen huolto: Puhdista pesuainelokero ja kone säännöllisesti, jotta hajut eivät pääse kertymään.

Vaikka rakosen sahaaminen voi teoriassa toimia, pesukoneen rakenteen muuttaminen kannattaa tehdä harkiten, sillä se voi johtaa odottamattomiin ongelmiin.

Vierailija
11/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys, ja olet täysin oikeassa, että huuhteluaine-lokeron suunnittelu voisi olla parempikin. Syynä siihen, miksi huuhteluaine-lokeroon usein jää nestettä, on itse lokeron ja sen toimintamekanismin rakenne. Tässä tarkemmin:

Miksi huuhteluaine-lokeroon jää vettä?

1. Lokeron tyhjennysmekanismi: Huuhteluaine-lokero on suunniteltu niin, että huuhteluaine vapautuu pesukoneen huuhteluvaiheen aikana. Tämä tapahtuu yleensä veden avulla: kun huuhteluvaihe alkaa, vesisuihku virtaa lokeron läpi ja huuhteluaine valuu sen mukana pesukoneen rumpuun. Kaikki vesi ei kuitenkaan aina pääse poistumaan täydellisesti, koska:

Lokeron pohja ei välttämättä ole täysin kalteva.

Lokeron tyhjennysreikä saattaa olla liian pieni tai korkealla.

Jäljelle jäänyt vesi on usein seurausta huonosta viemäröinnistä.

2. Suunnittelurajoitukset: Lokeron on pidettävä huuhteluaine paikallaan ennen kuin se vapautuu oikeaan aikaan. Jos lokero olisi täysin avoin alhaalta, huuhteluaine valuisi ulos ennen aikojaan.

3. Materiaali- ja kustannustekijät: Joissain pesukoneissa huuhteluaine-lokero voi olla yksinkertaisesti heikommin suunniteltu kustannussäästösyistä. Joissakin kalliimmissa malleissa ongelma on ratkaistu paremmin.

---

Voisiko huuhteluaine-lokeron suunnitella niin, ettei siihen jäisi mitään?

Teoriassa kyllä, mutta siihen liittyy joitakin haasteita:

1. Parempi vedenpoisto: Jos huuhteluaine-lokeron pohja suunniteltaisiin jyrkemmin kaltevaksi ja siinä olisi riittävän suuri poistoreikä, neste valuisi kokonaan pois. Tämä vaatisi kuitenkin suunnittelumuutoksia, jotka voivat vaikuttaa pesuaineen annosteluun.

2. Annostelutarkkuus: Huuhteluaineen täytyy vapautua hallitusti tietyssä vaiheessa pesuohjelmaa. Jos lokero olisi täysin avoin, huuhteluaine voisi valua pois liian aikaisin. Tästä syystä lokeroissa on usein osittain suljettu rakenne.

3. Itsepuhdistuva mekanismi: Joissakin moderneissa pesukonemalleissa huuhteluaine-lokero on suunniteltu niin, että siihen jäävä vesi huuhtelee lokeron automaattisesti jokaisen pesun aikana.

---

Mitä voit tehdä nykyisen koneen kanssa?

Jos haluat vähentää vettä, joka jää lokeroon:

1. Kalibroi veden määrä: Jos pesukoneesi sallii huuhteluaineen annostelun säätämisen, pienempi määrä vettä voi auttaa.

2. Kuivaa lokero pesun jälkeen: Tämä on vaivalloista, mutta tehokasta hajujen estämiseksi.

3. Säännöllinen puhdistus: Varmista, että mikään reikä tai kanava lokerossa ei ole tukossa.

4. Kokeile ilman huuhteluainetta: Väkiviinaetikka on ekologinen ja tehokas vaihtoehto huuhteluaineelle, eikä se aiheuta samaa kertymäongelmaa.

Huuhteluaine-lokeron suunnittelun parantaminen on hyvä kehitysehdotus pesukonevalmistajille, mutta nykyiset ratkaisut perustuvat usein kustannustehokkuuteen ja kompromisseihin.

Vierailija
12/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin talvikengät, ja koska vasen jalkani on hivenen isompi kuin oikea, vasen kenkä tuntuu tiukemmalta.

Nyt olen huomannut, että vasemman jalan pikkuvarvas ja nimetön varvas ovat kuin kummallisen turtia.

Ei liity äskeiseen, mutta miksi olen nähnyt erästä samaa unta toistakymmentä vuotta?

Alitajuntasi koettaa kertoa sinulle jotain näyttäessään sinulle aina samaa unta. Jotain sinun täytyy muuttaa käytöksessäsi/ajatusmaailmassasi, että alitajuntasi saa rauhan, tai ehkä sinulle on tapahtunut jotain traumaattista, mikä sinun pitää käsitellä että pääset (jos haluat) unesta eroon.

Vierailija
13/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kysymyksiä.

Minä.olen miettinyt, että.miksi maailmassa on niin paljon erilaisia lamppuja ja lampunkantoja, että joka valaisemwen on aina melkein erilainen. Tinen on erilaiset liittimet: sähkö, putki, elektroniikka. Mikään ei ole ikinä standardi.

Vierailija
14/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Liian pieni kenkä ja hermovaurio

Liian tiukat kengät voivat aiheuttaa hermojen puristumista tai ärsytystä, mikä voi johtaa oireisiin, kuten turtumiseen tai pistelyyn varpaissa. Tämä tila voi olla väliaikainen, mutta jos hermot ovat jatkuvassa paineessa, se voi johtaa pysyvämpiin vaurioihin. Tässä on muutamia mahdollisia selityksiä oireillesi:

Mortonin neurooma: Tämä on yleinen hermopuristusongelma, jossa jalan hermo ärtyy tai jää puristuksiin, erityisesti kolmannen ja neljännen varpaan välissä.

Iskemia: Tiukka kenkä voi rajoittaa verenkiertoa, mikä aiheuttaa turtumista.

Hermon puristuminen: Liian tiukat kengät voivat painaa hermoja, erityisesti pikkuvarpaan alueella.

Mitä tehdä:

1. Vaihtoehtoisten kenkien käyttö: Käytä väljempiä kenkiä, jotka eivät paina varpaita.

2. Venytys: Voit kokeilla venyttää kenkää vasemman jalan kohdasta esimerkiksi kenkävenyttimellä tai pyytää suutaria tekemään sen.

3. Jalkojen lepo: Anna hermojen ja jalkojen levätä, vältä tiukkoja kenkiä muutaman päivän ajan.

4. Lääkäriin: Jos turtumus ei helpota muutamassa päivässä, käy lääkärillä. He voivat tutkia mahdolliset hermovauriot tai verenkiertohäiriöt.

---

2. Toistuva uni Miksi näin käy?

Toistuvilla unilla on yleensä psykologinen tai alitajuntaan liittyvä merkitys. Unet, jotka toistuvat pitkän aikaa, voivat olla merkki siitä, että mielesi yrittää käsitellä jotain ratkaisemattomaksi jäänyttä asiaa. Tiedät jo, mitä unessa tapahtuu, koska se on tallentunut alitajuntaasi.

Syitä toistuvalle unelle:

1. Ratkaisematon tunne tai tilanne: Unet voivat heijastaa stressiä, pelkoja tai ratkaisemattomia tunteita, jotka pyörivät alitajunnassasi.

2. Alitajuinen muisto: Uni voi liittyä johonkin merkittävään kokemukseen, joka on jättänyt syvän jäljen mieleesi.

3. Symboliikka: Unessa toistuvat tapahtumat, paikat tai tunteet voivat olla vertauskuvia elämäsi tilanteista, joita et ole ehkä tietoisesti huomannut.

4. Rutiininomainen mielen toiminta: Aivot voivat muodostaa "hermoradan", joka toistaa tiettyä unta, varsinkin jos se liittyy vahvaan tunteeseen.

Mitä voit tehdä:

Kirjoita unesi ylös: Kirjaa unen yksityiskohdat ja pohdi, mitä ne voisivat symboloida elämässäsi.

Kysy itseltäsi: Onko elämässäsi jotain, mitä et ole ratkaissut tai hyväksynyt?

Mindfulness tai uniharjoittelu: Voit kokeilla tietoista unennäköä ("lucid dreaming"), jossa opit ohjaamaan unta ja muuttamaan sen kulkua.

Keskustele asiasta: Jos uni herättää voimakkaita tunteita, terapeutti voi auttaa purkamaan sen merkitystä.

Jos uni on neutraali tai ei häiritse sinua, se voi olla vain mielen "elokuvan" toistoa. Mutta jos se vaivaa, kannattaa tutkia, mitä se yrittää sinulle kertoa.

Vierailija
15/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys, ja olet täysin oikeassa, että huuhteluaine-lokeron suunnittelu voisi olla parempikin. Syynä siihen, miksi huuhteluaine-lokeroon usein jää nestettä, on itse lokeron ja sen toimintamekanismin rakenne. Tässä tarkemmin:

Miksi huuhteluaine-lokeroon jää vettä?

1. Lokeron tyhjennysmekanismi: Huuhteluaine-lokero on suunniteltu niin, että huuhteluaine vapautuu pesukoneen huuhteluvaiheen aikana. Tämä tapahtuu yleensä veden avulla: kun huuhteluvaihe alkaa, vesisuihku virtaa lokeron läpi ja huuhteluaine valuu sen mukana pesukoneen rumpuun. Kaikki vesi ei kuitenkaan aina pääse poistumaan täydellisesti, koska:

Lokeron pohja ei välttämättä ole täysin kalteva.

Lokeron tyhjennysreik

Etikkaa olen nykyään lorauttanutkin huuhteluainelokeroon.

Vierailija
16/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käytätte huuhteluaineita? En ole vuosiin käyttänyt niin ongelmiakaan ei ole vesijäämästä tai limasta. 

Vierailija
17/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alitajuntasi koettaa kertoa sinulle jotain näyttäessään sinulle aina samaa unta. Jotain sinun täytyy muuttaa käytöksessäsi/ajatusmaailmassasi, että alitajuntasi saa rauhan, tai ehkä sinulle on tapahtunut jotain traumaattista, mikä sinun pitää käsitellä että pääset (jos haluat) unesta eroon.

Jatkan, kun unohdin tuon kenkäasian: Sinun pitää ostaa kengät sen suuremman jalan mukaan, ylimääräinen sukka toiseen jalkaan. Ei ole hyvä ahtaa jalkaa liian pieneen kenkään!

Voisit viedä kenkäsi suutarille, heillä on keinot venyttää kenkää suuremmaksi. Maailmalla myös myydään tuollaisia venytyssysteemejä, Suomessa en ole niitä nähnyt - en ole tosin etsinytkään ;) Temusta "kengän venytin" alk. muutaman euron löytyy!

Vierailija
18/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämässäni ON todella tapahtunut traumaattisia asioita. Mutta kun tämä toistuva uni on niin viaton, etten keksi siihen mitään rankempaa selitystä:

Unessa olen siis ostamassa pitkää, nilkkapituista päällystakkia, joka olisi sen verran lämmin, että sitä voisi pitää syksyllä ja talvella.

Uni-kaupassa takkia ei kuitenkaan löydy, ne ovat joko liian lyhyitä, kalliita tai muuten "tätimäisiä".

Vierailija
19/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen niin että vedän lokeron osittain auki, jolloin se kuivuu itsekseen.

Vierailija
20/30 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käytätte huuhteluaineita? En ole vuosiin käyttänyt niin ongelmiakaan ei ole vesijäämästä tai limasta. 

En minäkään käytä välttämättä aina huuhteluainetta, mutta sitä vettä jää lillumaan lokeroon ja se pitää aina muistaa imeyttää pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan