En jaksa kun töissä ei saa ruokatauolla olla rauhassa
Hoitajana kotihoidossa. 20 min ruokatauko on päivän ainoa tauko. Haluaisin istua sen autossa yksin ja syödä eväät. Mutta se on nyt kielletty, koska tauko on työaikaa eikä omaa aikaa. Toisin sanoen pitää tulla toimistolle istumaan ja kuunnella syödessä esimiehen juttuja työasioista. Tosi raskasta kohdata ihmisiä koko päivän eikä saa edes taukoa pitää hiljaisuudessa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi et ole yrittäjä. Töissä 24/7 ja ruokatauko on silloin kun ehtii, joskus ei ollenkaan.
Yrittäjä voi itse päättää milloin pitää taukonsa eikä kukaan kyttää sitä. Oletko huono itsesi johtaja?!
Ps, on paljon töitä joissa ruokatauko on silloin kun ehtii jos ollenkaan, esim asiakaspalvelutyö jossa yksi työntekijä paikalla.
Jep. Mikään ei oo rasittavampaa kun kuunnella työasioita tauolla! Voitteko stana jutella jostain muusta? PirrkoEinarin pskavaivat tai visvanen haava ei just silmin kiinnosta!!!
Kotihoidossa olin itsekin töissä. 30 min ruokatauko, mutta työpuhelin piti olla mukana ja jos se soi, niin sinä keskeytät syömisesi ja otat puhelun vastaan. Samaan aikaan aika kuluu, koska ruokatauko on työaikaa.
Kyllä v*tutti. Kaiken lisäksi meille ei kuulunut yhden yhtä kahvitaukoa työpäivän aikana. Esihenkilö sanoi heti ensimmäisenä työpäivänä, ettei kahvitauot kuullu heidän työpaikalla. Mitä vittua?! Kyllä hoivakodeissa ja osastolla jossa olen töitä tehnyt, niin kaksi kahvitaukoa ruokatauon lisäksi kuului.
Lähdin kyseisestä paikasta jonkun ajan jälkeen. Johtaminen oli yksi syy.
Ei mua edes haittaisi olla puhelimella tavoitettavissa. Asiakkailla ei ole meidän hoitajien omia numeroita joten he eivät soittele, työnantaja soittaa jos on oikeasti asiaa. Mutta toimistolla se esimiehen juttelu on just sitä kun pohtii jotain asiakkaiden haavanhoitoa tms, ei millään lailla kiireellistä. Sen voisi kirjata asiakkaan tietoihin tai laittaa viestillä hoitajille. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sama asumisyksikössä. Meillä ei ole omaa taukotilaa vaan syödään työnohessa asukkaiden kanssa. Kyseessä mt ja päihdeihmiset eli puhuvat ja kyselevät koko ajan, ei minuuttiakaan hiljaisuutta syödessä. Lisäksi osa yskii ja aivastelee suu täynnä ruokaa viereisessä pöydässä. Ja on laillinen käytäntö, työehtosopimuksessa lukee ruokailu 20 min työnohessa...
Ei ole laillista. Etsi se työehtosopimuksen kohta missä näin sanotaan. Luottamusmiehelle soitto, ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama asumisyksikössä. Meillä ei ole omaa taukotilaa vaan syödään työnohessa asukkaiden kanssa. Kyseessä mt ja päihdeihmiset eli puhuvat ja kyselevät koko ajan, ei minuuttiakaan hiljaisuutta syödessä. Lisäksi osa yskii ja aivastelee suu täynnä ruokaa viereisessä pöydässä. Ja on laillinen käytäntö, työehtosopimuksessa lukee ruokailu 20 min työnohessa...
Ei ole laillista. Etsi se työehtosopimuksen kohta missä näin sanotaan. Luottamusmiehelle soitto, ole hyvä.
-- Tai työsuojeluun soitto.
Varhaiskasvatuksessa ei ole ruokataukoa, vain yksi 12 minuutin kahvitauko.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidossa olin itsekin töissä. 30 min ruokatauko, mutta työpuhelin piti olla mukana ja jos se soi, niin sinä keskeytät syömisesi ja otat puhelun vastaan. Samaan aikaan aika kuluu, koska ruokatauko on työaikaa.
Kyllä v*tutti. Kaiken lisäksi meille ei kuulunut yhden yhtä kahvitaukoa työpäivän aikana. Esihenkilö sanoi heti ensimmäisenä työpäivänä, ettei kahvitauot kuullu heidän työpaikalla. Mitä vittua?! Kyllä hoivakodeissa ja osastolla jossa olen töitä tehnyt, niin kaksi kahvitaukoa ruokatauon lisäksi kuului.
Lähdin kyseisestä paikasta jonkun ajan jälkeen. Johtaminen oli yksi syy.--Jeps. Olin myös eräässä päiväkodissa missä johtaja ei meinannut antaa henkilökunnalle edes kahvitaukoa. Joku sitten oli kai soittanut työsuojeluun taim jonnekin, kun eräänä päivänä kyseinen johtaja marssi oikein armollisena ilmoittamaan: "vaikka kahvitauko ei kuulu oikeasti teille, niin minä nyt päätin että 10 minuutin tauon saatte."
Selitä nyt tällaiselle puupäälle että ihan lakisääteiset tauot kuuluu työntekijöille. Siis miettikää, ihan johtajatasolla sitten operoidaan vaikka ollaan ihan pihalla tai huvikseen kusetetaan ihmisiä.
Arvatkaa olenko enää tuolla töissä? - no en. Vaihtuvuus on kuin heiluriovessa tuossa paikassa.
Vaihdoin paikkaan missä viisaat esihenkilöt jotka tottakai hallitsee työaikalain lakisääteisine taukoineen ennen kuin menevät esihenkilö työhön. Moni muu vaihtoi/vaihtaa myös. Älkää jääkö paskapaikkoihin, palatte loppuun sellaisissa missä ääliö esihenkilö pelleilee teidän jaksamisenne kustannuksella.
Teetkö jotain erityisen lyhyttä työpäivää jossei sinulla ole lain mukaista oikeutta ruokataukoon?
Miehet ei tuohon suostuisi. Hyvistä hoitajista on pulaa, joten mitä jos sanoisit pomollesi että jatkossa syöt autossa, koska tarvitset omaa aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairasta toimintaa Suomessa ja narsistiset esihenkilöt ja HR haluavat olla jatkuvasti kaikkien selän takana että voivat mikromanageerata kaiken ja varmistaa ettei heitä pidetä tarpeettomina kuluerinä... näin tuhotaan työympäristöt Suomessa-
--
Kyllä. Vielä nykyaikanakin törmää poikkana esihenkilöinä toimiviin , jotka eivät edes hallitse työehtosopimuksen perusteita tai sitten eivät vain välitä niistä.
Yleensä näissä paikoissa vaihtuvuus suuri ja henkilökunnaksi jää epämääräisiä reppanoita jotka eivät tajua oikeuksiaan. Fiksut haihtuu noista paikoista hyvin nopeasti.
Asiallisissa paikoissa tottakai henkilökunta viihtyy.
Oikeasti alkoi ärsyttämään tämä ketju. Naiset antaa tossuttaa itseään miten sattuu naisvaltaisilla aloilla. Mitä jos vaatisitte parempia ehtoja? Se on ihan p*&kanhailee oletteko ruokatauolla 20 vai 30min ja missä sen vietätte kunhan työt hoidatte. Kuka noi tessit on neuvotellut? Miehet varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap ota yhteys luottariin, toi on laitonta.
Lounastauko on palkallinen.
Vierailija kirjoitti:
12 minuuttia?! Aika runsaskätistä. Meillä se on 9.
vo
Vastamelukuulokkeet ja kirja? Antaa ympäristölle signaalin että haluat olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
-- Otan osaa. Olet paskapaikassa töissä jossa henkilökuntaa tai sen jaksamista ei arvosteta. Olen myös vakassa ja jokaisella 30 minuutin ruokatauko rauhassa henkilökunnan tiloissa + kahvitauko. Henkilökunnan jaksaminen hyvää, vaihtuvuutta ei juuri esiinny, esihenkilö super reilu!
---- Esihenkilö sanoi heti ensimmäisenä työpäivänä, ettei kahvitauot kuullu heidän työpaikalla ---
Sillä lailla. Tervemenoa heille töihin ! Näitä esihenkilöitä valitettavasti riittää jotka ovat suoraansanoen niin tyhmiä etteivät sisäistä sitä, että henkilökunnan hyvinvointi ja työssäjaksaminen on menestyksen perusta.
Eipä me osastoilta edes yritetä. Syödään omat eväät tai potilaille jakamatta jääneet. Ketään ei enää edes kiinnosta että se oli joskus kielletty, on tietysti vieläkin.