Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

NO BUY YEAR JA SÄÄSTÄMINEN 2025

Vierailija
10.01.2025 |

Onko käsite no buy year tuttu? Eli extreme säästöhaaste, jossa vuoden ajan ostetaan vain aidosti pakollisia tarpeellisia asioita, kuten ruokaa (duh), mutta ei _mitään_ ylimääräistä tavaraa. Jos nyt sattuu vaikka talvitakki hajoamaan, niin tilalle voi ostaa tietysti uuden, jos takkia ei voi korjata. Jos on vähänkään pidemmälle aikuisikään ehtinyt, niin hyvin suurella todennäköisyysellä omistaa jo kaiken tarpeellisen, eikä lisää kamaa tarvitsisi jatkuvasti ostaa. Silti ostamme ja ostamme, eikä vaikuttamiselta tunnu voivan välttyä. Jatkuva kuluttaminen ja ostaminen tuntuu normaalilta, vaikka todellisuudessa siinä on aika vähän järkeä.

Kuulin haasteesta muutama päivä sitten ensimmäisen kerran ja päätin kokeilla. On todella kiehtovaa, miten monta kertaa olen näiden päivien aikana ajatellut jonkun asian ostamista! En ole kiinnittänyt asiaan huomiota ennen. Tavoitteeni on maksaa vuodessa opintolainani pois. 

Muita, jotka haluaisi kokeilla? Voidaan täällä jakaa kokemuksia! On myös käsite low buy year, jos haluaa vähän iisimmin ryhtyä tähän :) Youtubesta löytyy kyllä molemmista videoita. 

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei todellakaan ole köyhempänä kertynyt kaikkea tarvittavaa.

Mitä tarvittavaa sinulta uupuu?

Vierailija
82/100 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyhjentänyt nyt parin vuoden ajan kahden ihmisen 60 vuoden ajan kerryttämää tavaraa entisessä lapsuudenkodissani. Vaatetta ei enää ole kuin jotain muistoina säilytettäviä, huonekaluja, kirjoja, papereita, kuvia, kirjeitä, kortteja, koriste-esineitä, astioita, kodintekstiilejä, tauluja, julisteita jne. senkin edestä. 

Omassa kodissani on ihan samoin niin paljon kaikkea, että mitään uutta ei oikeastaan tarvitsisi. Paljon olen kantanut kierrätykseen täältäkin, osaa yritän myydä, sekin vaan vie aikaa. Kodinkoneista useampi sanoutunut irti viimeisen vuoden aikana, ne ovat olleet pakollisia hankintoja.

Yhteenveto: nykyihmisillä on käsittämättömät määrät kaikkea, ainakin suomalaisista suurimmalla osalla. Rakastan kaikkea (mielestäni) kaunista: Nykyään otan kuvan ostamisen sijaan. Satsaan vain laatuun, silloin harvoin kun ostan. Kansantalous ei kohene sillä, että hamstrataan hyperpikamuotirättejä kehitysmaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä uudella raportilla. Eilen lyhensin 1006€:lla. TUNTUU HYVÄLLE! Muutama huomio: jostain luin tammikuussa että ostossovellukset kannattaa poistaa puhelimesta ja tämä oli tosi hyvä vinkki. Vaikka tekisi mieli esim woltata, pitäisi nähdä vaivaa ladatakseen sovelluksen ja ei sitä vaan jaksa tehdä. Siinä ehtii tulla siis harkinta-aika, jolloin järjen ääni ehtii käynnistyä. Tämä järjen ääni on näköjään muutenkin kuin joku lihas, joka on treenautunut nyt monta kuukautta. Ennen on ääni päässä antanut kaikkia mahdollisia "hyviä" syitä, miksi joku asia kannattaisi ostaa, mutta nyt uusi ääni puhuu vastaan (kuulen ääniä päässä, kiva).

Olen myös huomannut, että läträän tuotteita. Esim. hammastahnaa olen laittanut ennen koko harjasosan pituudelta, vaikka oikea määrä on herneen kokoinen pallura. Samoin shampoota, hoitoainetta, kasvorasvaa yms olen käyttänyt liian reilusti tarpeettomasti. Vielä kun pääsisi eroon pitkistä kuumista suihkuista. 

Vaihdan myös halvempiin tuotteisiin silloin, kun se on järkevää (tarvitsinko todella keskimääräistä kalliimpaa käsisaippuaa, kun halpakin ajaa asian?)

Vierailija
84/100 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiö ei ole tuttu ja itse olen jo ihan vuoden alusta lähtien törsännyt rahaa kaikkeen mahdolliseen humpuukin. Aion myös jatkaa samalla tavalla koko loppu vuoden. Mitä järkeä on säästää kun ei voi tietää koska se lopullinen lähtö tulee omalle kohdalle.

Vierailija
85/100 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en osta kuin tarpeellisia asioita, en ole ikinä ostanut. Kirjoja ei lasketa. Eli mitä ovat nämä ostokset joista voi kieltäytyä?

No ne kirjat?

Vierailija
86/100 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää suosi suomalaisia tuotteita. Myös elintarvikkeissa. Ruoka tehdään itse. Ei enää mitään eineksiä. Vaatteet ostamme käytettyinä paitsi alusvaatteet, t-paidat ostamme suoraan ulkomailta. Viime vuoden aikana ostokset suomesta on vähentynyt 70 % . 

Vierailija
87/100 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjentäjän raportti (#82): Eilen shoppailin pitkästä aikaa, kengät. En tosin itselle vaan pojalle, palkintona erinomaisesta opintosuorituksesta. Laadukkaat eli kalliit nahkakengät, tulevat kovaan käyttöön keväällä ja syksyllä. Toivoi ja kävi sovittelemassa erilaisia useampaan kertaan. Tennareilla on paljolti kulkenut, ne on ok vaan vähän eri säähän. Omasta mielestäni ostos oli järkevä. Itsellenikin olen käynyt kenkiä etsimässä vaan mitään ei löydy: Haluan, että ovat paitsi kivan näköiset myös hyvät jalassa; kävelen tosi paljon.

Tänään onkin ollut suuri siivouspäivä: roskiin lähti pari tyynyä, en tiedä miksi olen niitä edes säilönyt, eläimille joita minulla ei edes ole? Kiertoon lähtee kynttilänjalkoja ja vaatteita yms. tavaraa, olivat hautautuneet kaapin perälle. 

Parvekkeelle hankin kyllä kukkia, se on tämän kuun suurin investointi: ne tuovat aidosti iloa koko kesäksi! Kesävaatteita on kaupat pullollaan, mutta miksi hankkisin uusia kun on jo ennestään paljon kivampia kaapissa odottamassa

Vierailija
88/100 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ryhtyisi kaveriksi :)?

Tää ei oo kaikille mikään tsoukki. Itellä jo toinen no buy year menossa putkeen ihan pakosta. Mee jonnekin rikkaiden palstalle haasteines!

Vierailija
89/100 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ryhtyisi kaveriksi :)?

Tää ei oo kaikille mikään tsoukki. Itellä jo toinen no buy year menossa putkeen ihan pakosta. Mee jonnekin rikkaiden palstalle haasteines!

Mullakin on ollut opintojen loppuvaiheessa/vastavalmistuneena pakollinen säästökuuri puolen vuoden ajan ja se ei ollut mitään jännittävää itsensä haastamista, vaan ahdistavaa. Tiedostan, että on iso ero henkisesti siinä, onko ostamatta pakon sanelemana, vaiko omasta tahdosta. Mutta eiköhän tänne palstoille mahdu kaikenlaisia säästäjiä. -ap

Vierailija
90/100 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhjentäjän raportti (#82): Eilen shoppailin pitkästä aikaa, kengät. En tosin itselle vaan pojalle, palkintona erinomaisesta opintosuorituksesta. Laadukkaat eli kalliit nahkakengät, tulevat kovaan käyttöön keväällä ja syksyllä. Toivoi ja kävi sovittelemassa erilaisia useampaan kertaan. Tennareilla on paljolti kulkenut, ne on ok vaan vähän eri säähän. Omasta mielestäni ostos oli järkevä. Itsellenikin olen käynyt kenkiä etsimässä vaan mitään ei löydy: Haluan, että ovat paitsi kivan näköiset myös hyvät jalassa; kävelen tosi paljon.

Tänään onkin ollut suuri siivouspäivä: roskiin lähti pari tyynyä, en tiedä miksi olen niitä edes säilönyt, eläimille joita minulla ei edes ole? Kiertoon lähtee kynttilänjalkoja ja vaatteita yms. tavaraa, olivat hautautuneet kaapin perälle. 

Parvekkeelle hankin kyllä kukkia, se on tämän kuun suurin investointi: ne tuovat aidosti iloa koko kesäksi! Kesävaatteita on kaupat pullollaan,

Kuulostaa hyvältä lahjalta! Minä kamppailen vielä kesäkukkien kohtalon kanssa. Eivät ole minulle välttämättömyys. Mies on kuitenkin luvannut ostaa minulle jonkun kukan. Hän tappoi viime kesänä vahingossa yhden unohtamalla kastella sitä sillä välin, kun olin reissussa. Ja yhden lahjoituskasvin hain eilen, kun joku antoi pois ilmaisella :) -ap

Vierailija
91/100 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliväli saavutettu! Lyhensin opintolainaa tänään 1245 €:lla.

Minulla oli kirppispöytä (sain 320€!) + möin joitakin tavaroita ja vaatteita torissa, joten sain ekstraa tähän kuuhun. Asuntokin tuntuu vähän kevyemmältä, kun pääsi eroon niin suuresta määrästä tavaraa. Kirjasuositus tavaran karsimisesta kiinnostuneille: Nobody wants your sh*t (Messie Condo). Oli hauska kirja ja suorasukaisempi kuin Konmari, jos tarvii vähän räväkämpää herättelyä. Löytyy Storytelistä ainakin. 

Terassin kukkapuutoksen ratkaisin laittamalla huonekasveja sisältä ulos ja äitini toi yksi päivä minulle yhden kukan yllärinä. Sain myös vähän herneitä kaverilta istuttetavaksi ja siellä ne itää nyt. Terassi näyttää aika kivalta, vaikka ei olekaan paljon värikkäitä kukkia! 

Ihan hirveästi himottais tällä hetkellä ostaa kaks asiaa, joita en nyt voi ostaa: linnunpönttö pihalle ja magic ai kuntoilupeili :D Olen miettinyt ensi vuodelle personal traineria, mutta se on tosi kallista ja olen aika introvertti sekä vieläpä ihan vasta-alkaja liikunnassa, joten se tekoäly-kuntoilupeili pelottaa vähemmän. Onkohan se aivan idioottimainen idea? Tosi kallis on kyllä sekin. 1500€ luokkaa (eli parin kuun säästöt). Kait se pitää ensin yrittää saada vaikka youtubevideoiden avulla kuntoilu rutiiniksi (saa suositella hyviä kanavia)...

-ap

Vierailija
92/100 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt säästeliäästi jostain vuodesta 2018-2019 alkaen. Koronan myötä lopetin ravintoloissa ja yleisötapahtumissa käymisen, toki en ole koskaan kuluttanut kyseisiä palveluita paljoa. En osta mitään turhaa ja kaupasta ostelen aina edullisimpia vaihtoehtoja.

Palkkani on 2500e/kk nettona ja saan joka kuukausi sijoituksiin ja säästöihin 1000e/kk. Tavoittelen sitä että voin jättäytyä työelämästä pois noin 50 vuotiaana.

M33

Vierailija
93/100 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen elänyt säästeliäästi jostain vuodesta 2018-2019 alkaen. Koronan myötä lopetin ravintoloissa ja yleisötapahtumissa käymisen, toki en ole koskaan kuluttanut kyseisiä palveluita paljoa. En osta mitään turhaa ja kaupasta ostelen aina edullisimpia vaihtoehtoja.

Palkkani on 2500e/kk nettona ja saan joka kuukausi sijoituksiin ja säästöihin 1000e/kk. Tavoittelen sitä että voin jättäytyä työelämästä pois noin 50 vuotiaana.

M33

Wau! Mihin sijoitat? 

Vierailija
94/100 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M33

Wau! Mihin sijoitat? 

Sijoitan usa rahastoihin ja kotimaisiin osakkeisiin kuten nordea,nokia,qt group, kempower... Amerikalaisia osakkeita on kahta eri nio ja kinder morgan. 

Tähtään varmoihin osinko osakkeisiin ja sitten välillä ostan halvalla ja myyn kalliilla eli myyntivoittoa tavoittelen.

Kempower ja qt group on kotimaisista osakkeista sellaisia joilla on kasvupotentiaalia.

M33

Vierailija
95/100 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"no buy year" Onko pakko! Meillä on "Älä osta mitään" päivä, voisi vallan mainiosti köyttää "älä osta mitään" vuosi!

Ei anglismi tee asiasta sen parempaa!

Näinä aikoina ei kaikilla riitä rahaa ostaa edes välttämätöntä, tämmönen korostaminen on täysin turhaa!

Vierailija
96/100 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämästä kyllä pääsee 50 vuotiaana pois ilman sijoittamistakin. Sitten on aikaa ja motivaatiota konmarittaa ja nauttia askeettisesta elämästä.

Vierailija
97/100 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"no buy year" Onko pakko! Meillä on "Älä osta mitään" päivä, voisi vallan mainiosti köyttää "älä osta mitään" vuosi!

Ei anglismi tee asiasta sen parempaa!

Näinä aikoina ei kaikilla riitä rahaa ostaa edes välttämätöntä, tämmönen korostaminen on täysin turhaa!

Se että ihan kuka tahansa, rikas tai köyhä, opettelee olemaan ostamatta tavaraa, on vain hyvä asia. Ei me voida ihmiskuntana kuluttaa näin paljon! Suomen ylikulutuspäivä oli tänä vuonna sunnuntaina 6.4.2025.

Vierailija
98/100 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onni tule ostamisesta eikä rahasta. 

Vierailija
99/100 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kuun opintolainalyhennys oli 880€. Alkaa tulla jo selvää "maratonväsymystä". Kesään liittyy näköjään kaikenlaisia ostohimoja, joita saa ahkeraan olla torjumassa. Olis hauskempaa, jos tätä urakkaa ei tekis yksin! Mutta kaitpa minä jatkan tätä raportointia tänne vuoden loppuun saakka, kun kerta näin pitkällä jo mennään.

Ainiin ja joku antoi ilmaisella pois torissa 150 euron steppilaudan, joten nappasin sen ja olen tehnyt youtubesta ilmaisia steppijumppavideoita. Olen innostunut kokeilemaan muitakin kuntoiluvideoita youtubesta, mikä on kyllä suoranainen ihme, koska en ole vuosikymmeneen oikein muuta tehnyt liikunnan eteen kuin rivakkaa siivoamista ja koiran kanssa kävelylenkkejä.

-ap

Vierailija
100/100 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin lopun opintolainan pois puskurirahastollani (hätärahavara). Puskurirahastoon jäi 2200€. Näin ei kannattaisi todellakaan tehdä, mutta mulla on vakaa työ ja miehelläkin iso puskurirahasto, joten jos tulisi joku äkillinen yllättävä iso meno, niin todennäköisesti rahat riittäisivät. Jatkan toki ostolakkoani vuoden loppuun, mutta opintolainan lyhentelyn sijaan täydennän kuukausittain puskurirahastoani takaisin isommaksi.

Huom, voitin vain muutamia kymppejä koroissa maksamalla opintolainan pois nyt eikä about vuodenvaihteen tienoilla, joten riskiin nähden se ei ollut järkevää. Tein sen sen vuoksi, että olin malttamaton. On nimittäin ihana fiilis nyt, kun laina on maksettu ja poistunut verkkopankista!!! Sai hyvät kiksit. Sitten kun puskuri on taas muutaman tonnin lihavampi vuoden lopussa, voinkin alkaa maksamaan asuntolainaa etuajassa pois isommin ja opetella sijoittamista. 

Vielä pari kirjasuositusta:

Esa Juntunen - Vaurastu viisaasti. Tämä kirja on minulla vasta puolessa välissä, mutta se on tähän mennessä ollut todella hyvä. Tämä on kirja, jonka luetutan kyllä lapsellanikin, kun hän täyttää esim 16v. 

Dave Ramsey: The total money makeover. Aika jenkkityylinen ja jotkut kirjan kappaleet eivät istu Suomeen, mutta jotenkin mukaansatempaava ja motivoiva. Hyviä tarinoita. 

Tämä no buy year/ älä osta mitään -vuosi kokeilu saattaa johtaa siihen, että olen vanhana rikas, kun on tullut lueskeltua niin paljon säästämisestä ja rahasta :D

-ap