NO BUY YEAR JA SÄÄSTÄMINEN 2025
Onko käsite no buy year tuttu? Eli extreme säästöhaaste, jossa vuoden ajan ostetaan vain aidosti pakollisia tarpeellisia asioita, kuten ruokaa (duh), mutta ei _mitään_ ylimääräistä tavaraa. Jos nyt sattuu vaikka talvitakki hajoamaan, niin tilalle voi ostaa tietysti uuden, jos takkia ei voi korjata. Jos on vähänkään pidemmälle aikuisikään ehtinyt, niin hyvin suurella todennäköisyysellä omistaa jo kaiken tarpeellisen, eikä lisää kamaa tarvitsisi jatkuvasti ostaa. Silti ostamme ja ostamme, eikä vaikuttamiselta tunnu voivan välttyä. Jatkuva kuluttaminen ja ostaminen tuntuu normaalilta, vaikka todellisuudessa siinä on aika vähän järkeä.
Kuulin haasteesta muutama päivä sitten ensimmäisen kerran ja päätin kokeilla. On todella kiehtovaa, miten monta kertaa olen näiden päivien aikana ajatellut jonkun asian ostamista! En ole kiinnittänyt asiaan huomiota ennen. Tavoitteeni on maksaa vuodessa opintolainani pois.
Muita, jotka haluaisi kokeilla? Voidaan täällä jakaa kokemuksia! On myös käsite low buy year, jos haluaa vähän iisimmin ryhtyä tähän :) Youtubesta löytyy kyllä molemmista videoita.
Kommentit (100)
Ostan aina vain tarpeeseen, ei koske minua tämä. Tänä vuonna muutenkin aiotaan rakennuttaa.
Tuota kutsuttiin 30 vuotta sitten hyväksi taloudenpidoksi.
Meillä on jo valmiiksi täysin ruvella oleva markkina ja hankeen jäätynyt kansantalous. Nyt kun laitetaan kukkarot vielä tiukemmin kiinni, niin viimeinen sammuttaa valot.
Nyt on päinvastoin aika laittaa raha kiertämään jos halutaan että tästä suosta vielä noustaan.
Vois tuota kokeilla jos muistan pitää vähän kirjaa ostoksista .
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo valmiiksi täysin ruvella oleva markkina ja hankeen jäätynyt kansantalous. Nyt kun laitetaan kukkarot vielä tiukemmin kiinni, niin viimeinen sammuttaa valot.
Nyt on päinvastoin aika laittaa raha kiertämään jos halutaan että tästä suosta vielä noustaan.
No tyhjästä on mahdotonta nyhjästä!
Jos pitää valita syötänkö perheen vai käynkö kampaajalla minulle ainakin on valinta hyvin helppo.
Palvelut on Suomessa älyttömän hintaisia joten niistä on helppo tinkiä. Esim joku siivous 45e tunti kun se siivoaja saa 10e/h. Ennemmin maksan vaikka 20e pimeänä, molemmat voitamme.
Tämähän ei tietenkään ollut hallituksen agenda mutta tähän meidät ajetaan. Sitä saavat mitä tilaavat!!
Pääasia ettei sijoita rahojaan mihinkään typerään. Pankkitili on ainoa turvallinen ellei vaaranna sitäkin
Minä olen tätä jo käynnistellyt tässä ensimmäisten viikkojen aikana. Ensimmäisenä lopetin Veikkauksen pelit. Säästyy vuositasolla 200-250€. Seuraavaksi vähensin radikaalisti herkuttelua eli sokerin syöntiä. Säästynee ehkä 200-300€/v.
Sähköä säästän niin että seuraan pörssiä ja kokkaan ja saunon vain halvimman sähkön aikana. Lyhennän suihkuaikoja.
Harrastuksiin liittyviä tarvikkeita aion myydä pois, samoin keräilytavaroita joista tulee yhteensä noin 1000€.
Eilen selasin verkkokauppoja kun tarvitsisin siistejä t paitoja kesäksi. Entiset on jostain 6-7v takaa. Kotona ja pihatöissä nekin vielä menee joten 2-3 uudella pärjäisin taas vuosia. Minulla on 50€ lahjakortti verkkokauppaan joten ovat käytännössä ilmaisia.
Selasin myös harrastukseen liittyviä verkkokauppoja ja noin 100€ ostoskorit tyhjensin lopulta kokonaan eli en ostanut mitään.
Jotain kodin korjaukseen liittyvää joudun ostamaan ellen sitten löydä ohjeita joilla korjata rikkinäiset.
Nyt testaan miten vähällä rahalla oikeasti selviän. Tavoite on saada säästöön vähintään 2000€ mielellään tuplasti enemmän.
Olen jo vuoden ajan tehnyt irtautumista kulutusyhteiskunnasta, askel askeleelta. Nykyinen myöhäisvaiheen kapitalismi ja ultrakonsumerismi on täysin maapallon kestokyvyn ylittävää. Ihmiset eivät edes voi hyvin tässä yhteiskunnassa vaan monet ongelmat pahenevat hurjaa vauhtia, esimerkiksi mielenterveysongelmat, ylipaino, lasten heikkenevät oppimistulokset, keskittymisvaikeudet, nuorten katuväkivalta, varkaudet
Piloilla olevaa järjestelmää ei pelasteta kuluttamisella. Kierrätyskin on keksitty lähinnä viherpesemään yritysten ja kuluttajien omatunto. Elektroniikka- ja tekstiilijäte vain dumpataan kehittyvien maiden riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Naulan kantaan!! Haaste onkin milleniaalien ja sitä seuraavien sukupolvien tuotos ja heille ennen kaikkea suunnattu, koska heille hyperkuluttaminen on niin normalisoitunutta. Some vaikuttaa suoraan ja epäsuorasti ostokäyttäytymiseen. Kuten aloittajakin aloituksessaan sanoi, ostaminen on jatkuvasti mielessä, eikä sitä edes tajunnut, ennen kuin asiaan kiinnitti huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Minä vastasin tuohon haasteeseen jo 90-luvulla, kun en opiskelijana saanut asumistukea avovaimoni tulojen takia. Tämä tasa-arvon airue ei kuitenkaan suostunut minua elättämään, joten köyhää oli. Aivan kuin sen jälkeen työttömänäkin. Kun pääsin töihin, ostimme asunnon ja kohta se suhde sitten loppuikin. Ostin exäni ulos asuntosta, joten oli sitten tolkuttomasti lainaa tuloihin verrattuna.
Tuohon kuitenkin jotenkin vuosien saatossa kasvoi. Olen aina ostanut vain tarpeeseen ja silloinkin vähän ja halvalla. Taloustaulukkoni kertoo, että olen viime vuodet elänyt reilulla 1500€:lla per kuukausi, vaikka nettotuloni ovat lähes 4000€/kk. Säästöön ja sijoituksiin on siis jäänyt melkoisesti. Omaisuuttakin on jo melkein miljoona.
Suosittelen kuitenkin kaikille järkevää rahankäyttöä ja säästämistä tulevaisuuteen.
Ei mitään tule. Koska sä viet ihmiseltä mahdollisuuden tasavertaisuuteen ja totuuteen
Keskityt asioihin jotka ei totta yksinkertaisia oletuksia
Aivan turhaa ajankäyttöä sulta
Vierailija kirjoitti:
On muitakin tapoja kuluttaa, kuin tavaroiden ostaminen? Osta palveluita. Käy ravintoloissa ja kahviloissa, teatterissa, korjauta rikkinäinen laite tai vaate tai vie vaikka itsetehty piirrustus kehystettäväksi.
Jos ei vielä ole tarpeeksi taantunut talous siellä, niin tällähän meiningillä sinne ihan pohjalle päästään. Onnea vaan!
Noniin, ap tässä. Väliraportin paikka! Ostettiin eteiseen uusi kuramatto. Entinen meni pilalle viime vuoden puolella, kun joku on käynyt eteisessä kengillä, joissa on ollut koirankakkaa. Matto oli niin isokokoinen (metritavaraa), että sen pesu olisi ollut melko mahdotonta. Samaa mattoa ei ollut kaupassa varastossa vasta kuin nyt, joten jouduttiin olemaan tähän asti ilman. Pieni lipsuminen siis, mutta en pidä vielä suurena epäonnistumisena. Ostin myös hautakynttilän ja siitäkään en lähde haasteen vuoksi tinkimään.
Tosi paljon olen jättänyt ostamatta kaikenlaista kivaa, mitä vastaan on tullut. Minä olen juuri sellainen tuhlaileva milleniaali, joka saa ostovaikutteita vähän liikaa sieltä sun täältä. Tuntuu hyvältä, kun on tietoinen asiasta ja "vastustaa" ostohaluja. Ruokakauppaan on jääneet myös herkut (töissä saa silloin tällöin ilmaisia leivoksia ja samaten vanhempien luona kyläillessä). Haaste saattaa näkyä myös vyötärönympäryksessä tulevaisuudessa.
Tänään oli palkkapäivä ja eilen illalla lyhensin koko tilin saldon edestä opintolainaa ylimääräisenä lyhennyksenä, eli noin 750€:lla. Opintolainaa on nyt jäljellä about 11 000€. Ensi kuussa teen saman. Kaiken jäljelle jääneen rahan ennen palkkapäivää laitan opintolainan lyhennykseen. Mielenkiinnolla odotan, kuinka iso summa ensi kuussa on.
Miksi ostaa uusi, jos talvitakki hajoaa? Käytetyn tilalle pitää ostaa käytetty!
Ainoa keino olisi leikata tuloja niiltä, ketkä hankkivat liikaa kaikkea, kun on siihen varaa ja nythän tätä asiaa tehdään täysin päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin aion kuluttaa tänä vuonna paljon. En osallistu.
Voit kuluttaa palveluja tavaroiden sijaan?
Thaihieronnan ostaminen ei kuluta ilmastoa!
Osaan säästää ja ihan ilman finglishmiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Huutonaurua kun pellet keksivät pyörän aina vain uudelleen.
Rikkinäiset vaatteet ja huonekalut voi korjata.