NO BUY YEAR JA SÄÄSTÄMINEN 2025
Onko käsite no buy year tuttu? Eli extreme säästöhaaste, jossa vuoden ajan ostetaan vain aidosti pakollisia tarpeellisia asioita, kuten ruokaa (duh), mutta ei _mitään_ ylimääräistä tavaraa. Jos nyt sattuu vaikka talvitakki hajoamaan, niin tilalle voi ostaa tietysti uuden, jos takkia ei voi korjata. Jos on vähänkään pidemmälle aikuisikään ehtinyt, niin hyvin suurella todennäköisyysellä omistaa jo kaiken tarpeellisen, eikä lisää kamaa tarvitsisi jatkuvasti ostaa. Silti ostamme ja ostamme, eikä vaikuttamiselta tunnu voivan välttyä. Jatkuva kuluttaminen ja ostaminen tuntuu normaalilta, vaikka todellisuudessa siinä on aika vähän järkeä.
Kuulin haasteesta muutama päivä sitten ensimmäisen kerran ja päätin kokeilla. On todella kiehtovaa, miten monta kertaa olen näiden päivien aikana ajatellut jonkun asian ostamista! En ole kiinnittänyt asiaan huomiota ennen. Tavoitteeni on maksaa vuodessa opintolainani pois.
Muita, jotka haluaisi kokeilla? Voidaan täällä jakaa kokemuksia! On myös käsite low buy year, jos haluaa vähän iisimmin ryhtyä tähän :) Youtubesta löytyy kyllä molemmista videoita.
Kommentit (100)
Kiitos tästä keskustelunavauksesta. Kannattaa jokaisen ottaa tämä aihe herättelynä miettimään, mikä omasta kulutuksesta saattaisi olla ylimääräistä. Ääripäihin ei ole kenenkään pakko mennä. Omassa elämäntilanteessani en halua enkä jaksa pitää mitään tiukkaa periaatteellista rajaa ostamisessa, mutta yritän vähentää tavaramäärää sekä säästää rahaa myös suunnitelmallisemmalla ostelulla ja kuluttamalla "varastoja" pienemmiksi.
Esimerkiksi lahjapapereita on kertynyt turhan monta rullaa. Kun nämä on käytetty loppuun, aion hieman tarkemmin valita seuraavat kuosit, jotta sama rulla palvelisi mahdollisimman montaa eri tilaisuutta.
Perustan tavaroiden vuokrausfirman naapureille. Jos tarvitsevat vaikkapa tehosekoitinta multa löytyy. Löytyy myös parturointipalvelua, kokkausta ja ikkunoidenpesijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on samassa asunnossa eletty vuosikausia, niin kaapeissa on paljon tavaraa, astioita, pesuaineita, kosmetiikkaa, vaatteita ja keittiön kaapeissa kuivatuotteita vaikka kuinka paljon.
Montakohan vuotta tuohon tarvitaan? Mulle ei ole 20 vuodessa noin käynyt.
No, astioita on liikaa, käytän lähinnä niitä jotka olen itse ostsnut ja sitten on perintönä tulleita joita en raaskinut heittää pois eikä menneet halvallakaan kaupaksi.
Keittiön kuivatuotteet käyn kerran vuodessa läpi ja jos päivämäärät uhkaa, niistä tehdään ruokaa seuraavina päivinä. Esim mausteita en enää osta kuin pikku pussit, just syksyllä päätin että mausteiden säilytysaika on mulla 3v yli parasta ennen ja sitä vanhemmat nakkasin kompostiin.
Ostan vaatteita vain UFF:in tasarahapäiviltä alkaen 3e/kpl tänä vuonna. Kolmen euron päivinä on vielä yleensä hyviä jäljellä. Tykkään vaatteista ja joillekin on jopa tarvetta (esim. toppatakin ostin 3 eurolla). Osa sitten vaan tyylin takia. Mutta eipähän mene hirveästi rahaa ja väkisinkin vähenee ostokerrat myös kun ei noita tasarahapäiviä järjestetä kuin muutaman kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ostan vaatteita vain UFF:in tasarahapäiviltä alkaen 3e/kpl tänä vuonna. Kolmen euron päivinä on vielä yleensä hyviä jäljellä. Tykkään vaatteista ja joillekin on jopa tarvetta (esim. toppatakin ostin 3 eurolla). Osa sitten vaan tyylin takia. Mutta eipähän mene hirveästi rahaa ja väkisinkin vähenee ostokerrat myös kun ei noita tasarahapäiviä järjestetä kuin muutaman kerran vuodessa.
Minusta taas tuntuu, että tasarahapäiviä on nykyisin melko usein - parin kuukauden välein. Olen itsekin yrittänyt keskittää vaateostoni UFF:in tasrahapäiviin, ja nimenomaan 2-3 euron päiviin.
Väliraportti! Tämän kuun ylimääräinen lyhennys opintolainaan oli 1100€. Olisi voinut olla isompikin, mutta imurimme hajosi ja piti ostaa tilalle uusi. Imuria en suostu hankkimaan käytettynä. Lisäksi rikoin tavoitteita räikeästi ostamalla viime viikolla melkein 200€:lla askartelukamppeita lapsen kanssa. Hän on nyt innostunut fimo-massailusta. Hupsista... Koitin paikkailla myymällä turhia tavaroita torissa ja kyllä sieltä on satasen edestä tuloja tullutkin.
Joka tapauksessa, kuukausi tuntui aivan iäisyydeltä säästää. Pitäisiköhän alkaa kirjaamaan ylös tavaroita, joiden kohdalla vastustin kiusausta ja niiden hintoja ja ihastella sitten sitä pottia motivaatiota kasvattaakseni, hah. Mulla on ollut niin tylsää nämä neljä viikkoa, kun en käytäkään aikaani shoppailuun. Tästä voi varmaan päätellä, että mulla on huomaamatta mennyt ennen aika paljon aikaa tavaroiden osteluun tai ostamisen suunnitteluun. Ihmeellistä. Nyt pitäisi alkaa rakentamaan tilalle järkevämpää tekemistä säästyneelle ajalle.
-ap
Aloitin shoppaamisen vähentämisen muutama vuosi sitten ja kyllä siihen meni aikaa ennen kuin osasi olla jatkuvasti katselematta nettikauppojen tarjontaa ja toteuttamatta jokaista mielihalua. Ap, minua ainakin auttoi lista johon kirjasin ylös niitä välttämättä haluamiani asioita. Parin viikon päästä jo ne olivat menettäneet hohtonsa tai olin keksinyt korvaavan ei-maksavan jutun tilalle. Ja kun suuntaa ajatukset muuhun puuhasteluun.
Tänä vuonna olen harmi kyllä heti vuodenvaihteen jälkeen jo shoppaillut kotiin juttuja (viime vuosikin vedettiin tiukalla linjalla enkä loppuvuonna raskinut näitä ostoksia enää tehdä) mutta tästä eteenpäin menen taas low buy-linjalla. Kulutustavoitteet on asetettu. Olen iloinen siitä, että aiemmin elämässä on tullut tuhlatessa ostettu paljon sellaista, josta on iloa arjen keskelle loppuelämäksi.
Toisaalta haaveissa lähden maata kiertämään vain kahta kättä heiluttaen mutta olen kiinni toistaiseksi tässä elämässä tällä paikalla ja toteutan jonkinlaista riippumattomuuden haavetta tällä tavalla.
Hei taas. Tässä kuussa säästämäni summa oli 810€. Lisäksi otin puskurirahastostani tonnin, eli yhteensä lyhensin opintolainaa 1810€:lla. Tämä siksi, että korontarkistuspäivä on maanantaina ja mitä pienempi lainapääoma silloin on, sitä vähemmän makselen korkoa. Vähän arveluttaa, oliko puskurista siirtäminen kuitenkaan järkevä veto.
Tämän kuun lyhennys jäi vähän pieneksi, kun oli kaksi reissua (laskettelu- ja kaupunkiloma), joten rahaa paloi majoitukseen, bensaan ja ulkona syömisiin/pariin lapsen matkamuistoon.
Tämän kuun ihme floppi oli puiset multaan tungettavat kylvönimikyltit sitä varten, että laittaisin keväällä/kesällä jotain kasviksia takapihalle kasvamaan. Tuskin edes laitan (saati osaisin laittaa) mitään kasvamaan ja kyltit ovat muutenkin pelkkiä koristeita! Jotenkin hämärästi muistan ajatelleeni, että ei pitäisi ostaa, mutta halvan hinnan ja jonkun harhaisen puutarhafantasian vuoksi ne lähti silti matkaan ja himmensin järjen äänen.
Joka tapauksessa, olen ylpeä näistä muutamasta kuukaudesta ja jatkan samaa säästeliästä rataa. On varmaan hieno tunne sitten kun laina näyttää 0€.
-ap
Tämän kuun lyhennys oli 600€. Elämä yllätti karsealla tavalla ja olen pari kuukautta osasairausvapaalla, joten palkka pienenee hetkeksi :/ Olen ostanut ylimääräisenä kasvonaamion ja veikkausarpoja 10e:n edestä syntymäpäiväni kunniaksi.
Ensi kuussa lyhennän varmaankin pienemmällä summalla tai sitten pidän taukoa kokonaan. Mutta hei, jos jotain hyvää, niin kesäkuussa on tulossa asuntolainan korontarkistus ja korot laskee tällä hetkellä hyvää vauhtia -> lisää rahaa käytössä. Myös työsuhdepyörän maksaminen loppuu tähän kuuhun, joten jatkossa palkkaa tulee taas satasen enemmän.
Tähän ostamattomuuteen alkaa tottua. On tullut ihan rutiiniksi vastustaa ostohaluja kaupoilla.
-ap
Säästämisestä/ostamattomuudesta tulee harrastus, kun miettii että kaapit on täynnä käyttötavaraa. Pari kk sitten hoksasin että omistan joku 25 tpaitaa, joista käytän 3. Otin alimmaisetkin kierrokseen ja tein rättejä niistä, jotka eivät enää toimi.
Vierailija kirjoitti:
Säästämisestä/ostamattomuudesta tulee harrastus, kun miettii että kaapit on täynnä käyttötavaraa. Pari kk sitten hoksasin että omistan joku 25 tpaitaa, joista käytän 3. Otin alimmaisetkin kierrokseen ja tein rättejä niistä, jotka eivät enää toimi.
Näin se on! Olen alkanut kaivelemaan kaappejani ja käyttämään sieltä löytyviä tavaroita. Ollaan pelailtu jo montaa lautapeliä esim :) Olen myös ottanut käyttöön joitain taka-alalle jääneitä meikkejä ja vaatteita. -ap
Itse mietin aina että tarvitsenko tämän ennen ostamista jolloin vastaus on lähes aina ei. Tai päätän jäädä miettimään jolloin asia yleensä unohtuu.
Tällä tavalla turhat ostokset jää hankkimatta ja säästyy raha ja luontoa.
Kun miettii mitä jo on ja oppii arvostamaan niitä huomaa ettei tarvitse enempää ja miten vähällä loppujen lopuksi tulee toimeen.
Ei ihme, että hrityksiä kaatuu ja työpaikat vähenevät, kun kukaan ei osta mitään. Jatkakaa vaan itsekästä elintapaanne, mutta älkää kyselkö sitten töitä, jos joudutte tekin työttömiksi. Älkää vaan pyörittäkä yhteiskunnan pyöriä. Hanatkaa vaan vastaan oikein perkeleesti. Hyvesignaloijat sädekehä päänne päällä. Ja eikun kuvat someen mun uudesta elämästäni.
Hyväosaisten olen niin hyvä ihminen-leikki. Kuulostatte joka ikinen idioooteilta.
Kirjasuositus: The art of frugal hedonism. Ihan kaikkea en allekirjoita, mutta oli sen verran hyvä ja herättelevä kirja, että kuuntelin kahdesti!
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että hrityksiä kaatuu ja työpaikat vähenevät, kun kukaan ei osta mitään. Jatkakaa vaan itsekästä elintapaanne, mutta älkää kyselkö sitten töitä, jos joudutte tekin työttömiksi. Älkää vaan pyörittäkä yhteiskunnan pyöriä. Hanatkaa vaan vastaan oikein perkeleesti. Hyvesignaloijat sädekehä päänne päällä. Ja eikun kuvat someen mun uudesta elämästäni.
Mutta kun maapallo ei kestä tätä kulutuksen määrää? Etkö juurin sinä ole se itsekäs joka ei ajattele yhtään nuorempiasi ja tulevia sukupolvia?
Osakkeenomistajan näkökulmasta aivan typerä haaste joka laskee yhtiöiden tuloksia.
Itselläni ei todellakaan ole köyhempänä kertynyt kaikkea tarvittavaa.
Itse ostelen tarpeeseen vaikka elän aika minimalistisesti.
Viimeisen vuoden aikana olen kuitenkin ostanut lapselle uuden pyörän, luistimet, kypärän, jalkapallovälineet ja tietty kaikki vaatteet, kun edelliset jääneet pieniksi.
Käsityö- ja askartelu tarvikkeita lapsi kuluttaa, vaikka ne eivät olisikaan välttämättömyys.
Vappuasun ostin ja leluja on saanut.
Itselleni olen ostanut sukset ja luistimet. Ja uusin mukit isompiin.
Edeltävät pari vuotta olin ostamatta muita kuin pakollisia. Niiden parin vuoden jälkeen olen tullut siihen lopputulokseen, että ostan mielelläni uusia tavaroita, kunhan lahjoitan tai myyn vanhoja.
Tärkeintä on että koti on mielekäs ja täytetty mielekkäillä asioilla. Jos joku asia ei ole mulle mieleen, se saa lähteä.
Minäkin luulin ostelevani vähän, kunnes aloin kirjoittaa muistiin kaikki ostokseni. Suosittelen jokaiselle.