Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

NO BUY YEAR JA SÄÄSTÄMINEN 2025

Vierailija
10.01.2025 |

Onko käsite no buy year tuttu? Eli extreme säästöhaaste, jossa vuoden ajan ostetaan vain aidosti pakollisia tarpeellisia asioita, kuten ruokaa (duh), mutta ei _mitään_ ylimääräistä tavaraa. Jos nyt sattuu vaikka talvitakki hajoamaan, niin tilalle voi ostaa tietysti uuden, jos takkia ei voi korjata. Jos on vähänkään pidemmälle aikuisikään ehtinyt, niin hyvin suurella todennäköisyysellä omistaa jo kaiken tarpeellisen, eikä lisää kamaa tarvitsisi jatkuvasti ostaa. Silti ostamme ja ostamme, eikä vaikuttamiselta tunnu voivan välttyä. Jatkuva kuluttaminen ja ostaminen tuntuu normaalilta, vaikka todellisuudessa siinä on aika vähän järkeä.

Kuulin haasteesta muutama päivä sitten ensimmäisen kerran ja päätin kokeilla. On todella kiehtovaa, miten monta kertaa olen näiden päivien aikana ajatellut jonkun asian ostamista! En ole kiinnittänyt asiaan huomiota ennen. Tavoitteeni on maksaa vuodessa opintolainani pois. 

Muita, jotka haluaisi kokeilla? Voidaan täällä jakaa kokemuksia! On myös käsite low buy year, jos haluaa vähän iisimmin ryhtyä tähän :) Youtubesta löytyy kyllä molemmista videoita. 

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaa uusi, jos talvitakki hajoaa? Käytetyn tilalle pitää ostaa käytetty!

Talvitakin voi myös korjata.

Vierailija
42/100 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko trendikkäämpää, jos "älä osta mitään" -vuoden sijaan puhuu nou bai jieristä? Ja lou bai jieristä, jossa saa ostaa vähän, jos tekee mieli?

Ihan kannatettava idea kuitenkin, eikä minusta hammasharjasta, kuramatosta tai hautakynttilästä kannata potea huonoa omaatuntoa, kaksi ekaa ainakin ehdottomasti tarpeellisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän parhaiten kun en osta Suomesta ylihinnoiteltua tuotetta. Siksi olen vuosia hankkinut tarpeelliset tavarat ja laittanut rahat  Aliexpressiin, Amazoniin, Banggoodiin ja nyt Temuun.

Vierailija
44/100 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä haaste! Olen pari vuotta sitten toteuttanut älä osta mitään - vuoden, joka venyi lähes kahteen vuoteen. Mutta olen jo lähes 50 vuotta vanha, joten monenlaista on kertynyt kaappeihin. Usein kuulee nurinaa tyyliin no entäs jos talvikengät tms hajoaa, en voi olla ostamatta. Kuinka monella on todellakin vain yhdet talvikengät tai sellaiseksi sopivat? Aikamoista minimalismia. 

Ostaminen ja kuluttaminen on helpohko katkaista juuri radikaalisti lopettamalla ihan kokonaan. 

Juuri näin! 

Kun on samassa asunnossa eletty vuosikausia, niin kaapeissa on paljon tavaraa, astioita, pesuaineita, kosmetiikkaa, vaatteita ja keittiön kaapeissa kuivatuotteita vaikka kuinka paljon. 

En esim. oikeasti tarvitse jokaiseen liikuntaharrastuksiin erillisiä vaatteita ja kenkiä. Joogaan en tarvitse joogablokkia ym. apuvälineitä. En tarvitse jouluksi tai kesäksi uusia sisustustavaroita- tai tekstiilejä - joo, onhan ne kivoja, mutta pitääkö kaiken olla aina uutta? 

Voin myös vuokrata tai lainata harvoin tarvitsemiani tarvikkeita. Kesällä lainasin kaverilta teltan Lapin reissulle ja lainasin siskolle höyrypesuria. Äitini esitteli vaatekaappiaan lapsenlapsille ja nuoret ottivat käyttöönsä neuleita, vöitä, huiveja, hameita ja bleisereitä, joita äitini ei ollut käyttänyt vuosikymmeniin. 

Vierailija
45/100 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jo valmiiksi täysin ruvella oleva markkina ja hankeen jäätynyt kansantalous. Nyt kun laitetaan kukkarot vielä tiukemmin kiinni, niin viimeinen sammuttaa valot.

Nyt on päinvastoin aika laittaa raha kiertämään jos halutaan että tästä suosta vielä noustaan. 

Aika vaikeaa on laittaa rahaa kiertämään entiseen malliin, kun jäin keväällä työttömäksi 30 vuoden työuran jälkeen. Ei minulla mitään hätää ole, kun on katto pään päällä ja kotona kaikki, mitä tarvitsen. Olen terve ja työkykyinen ja osaan ja jaksan tehdä vaikka mitä, minun ei tarvitse ostaa edes palveluita. Säästän ja sijoitan ansiosidonnaisista nyt omaa vanhuutta ja mahdollisesti edessä olevaa pitkäaikaistyöttömyyttä varten. 

Vierailija
46/100 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän elää tammikuun ilman rahankäyttöä ja loppuvuoden tosi pienellä kuukausi budjetilla. Viime vuoden rahankäyttö oli 600 € kuukaudessa. Mitä vähemmän kulutan niin sitä ekologisemmin elän. 

Vierailija
47/100 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja ostan vain pakolliset jutut kuten ruokaa ja hygienia tarvikkeita. Sen takia säästään on jäänyt 150 euroa joka kuukausi jo 3 vuoden ajan. Venepaikka minulla on ja se maksaa 250 euroa vuodessa ja sitten menee hiukan rahaa kalastukseen. Mutta pystyn säästämään joka kuukausi.

Vierailija
48/100 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ryhtyisi kaveriksi :)?

Minä ryhdyn. Ostin tosin alemyynnistä itselleni alusvaatteita. 

Vierailija
49/100 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"no buy year" No miksei sanota suomeksi, älä osta mitään vuoden aikana!

MIKSI on muka hienompaa sanoa se anglismiksi!

Typerää se on, meillä on kaunis suomenkieli ja tollai sönkkäämällä pilataan se. Kieli toki muuttuu mutta liika on liikaa!

Vierailija
50/100 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jo valmiiksi täysin ruvella oleva markkina ja hankeen jäätynyt kansantalous. Nyt kun laitetaan kukkarot vielä tiukemmin kiinni, niin viimeinen sammuttaa valot.

Nyt on päinvastoin aika laittaa raha kiertämään jos halutaan että tästä suosta vielä noustaan. 

Näin ei tule tapahtumaan. Hallituksen politiikka on siihen syynä. Oikeistohallitus onkin myrkkyä yrittäjille ja yrityksille. T. Köyhät ja keskiluokka 

Vierailija
51/100 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino olisi leikata tuloja niiltä, ketkä hankkivat liikaa kaikkea, kun on siihen varaa ja nythän tätä asiaa tehdään täysin päin vastoin.

Monet heistä sijoittavat. Antaa sijoittaa! Sijoittaja voi sijoittaa kohteisiin, jotka eivät ole kauhean epäekologisia.

52/100 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös tällainen vuosi käynnissä. Harjoittelin tätä jo viime vuoden ja nyt menee aika kivasti eikä tee enää juurikaan mieli ostaa mitään. En ole tänä vuonna ostanut vielä mitään muuta kuin ruokaa. Tarvittavat lääkkeet tietysti ostan ja läheisille ihmisille lahjakortit merkkipäivinä, mutta nämäkin on helppo ennakoida etukäteen.

Viime vuonna jäi kivasti rahaa säästöön ja varmasti jää tämänkin vuoden aikana. Parasta tässä ostamattomuudessa on se mielenrauha kun ei enää halua ostaa mitään eikä tarvitse etsiä sopivaa sitä tai tätä. Koti ja minä kelvatkoon tällaisina. Meikkaamisen olen lopettanut viime vuoden aikana ja nykyään kuljen hyvin perus vaatteissa ilman meikkiä ja pitkissä hiuksissa ja on itsevarmempi olo kuin silloin joskus kun olen käyttänyt rahaa vaatteisiin, meikkeihin ja kampaajakäynteihin. 

Vierailija
53/100 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"no buy year" No miksei sanota suomeksi, älä osta mitään vuoden aikana!

MIKSI on muka hienompaa sanoa se anglismiksi!

Typerää se on, meillä on kaunis suomenkieli ja tollai sönkkäämällä pilataan se. Kieli toki muuttuu mutta liika on liikaa!

Ei tässä sen kummempaa arvovalintaa ole taustalla. Tutustuin aiheeseen englanninkielisten youtube -videoiden kautta. En tiedä mikä vastine on suomeksi, eikä aihe ole tullut suomalaisissa lehdissä itselläni vastaan. Eli hengittele ihan rauhassa. Suomen kieli ei ole vaarassa. -Ap

Vierailija
54/100 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ostatte vain tarpeellista ja pakollista mielestänne, ostatte varmasti välillä jotain selviytymisen kannalta ylimääräistä, jos ihan tarkkoja ollaan. 

No, juu. Joululahjoja ostin. Mulla on niin vähän säilytystilaa, ettei kämppääni yksinkertaisesti mahdu mitään ylimääräistä. 

Vierailija
55/100 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta tänä vuonna yhtäkään vaatetta. Sisustustavaroita en osta muutenkaan. Kosmetiikkaan menee rahaa, mutta en osta siinäkään turhaa.

Mukana siis jollakin tasolla 😊

Vierailija
56/100 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino olisi leikata tuloja niiltä, ketkä hankkivat liikaa kaikkea, kun on siihen varaa ja nythän tätä asiaa tehdään täysin päin vastoin.

Monet heistä sijoittavat. Antaa sijoittaa! Sijoittaja voi sijoittaa kohteisiin, jotka eivät ole kauhean epäekologisia.

Monet sijoituskohteet eivät ole kovin ekologisia. Miten luulet, että sitä voittoa tehdään? 

Vierailija
57/100 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ostamattomuus hoidu ihan yrittämättäkin sillä, ettei ole millä ostaa.

Vierailija
58/100 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja ostan vain pakolliset jutut kuten ruokaa ja hygienia tarvikkeita. Sen takia säästään on jäänyt 150 euroa joka kuukausi jo 3 vuoden ajan. Venepaikka minulla on ja se maksaa 250 euroa vuodessa ja sitten menee hiukan rahaa kalastukseen. Mutta pystyn säästämään joka kuukausi.

En nyt ymmärrä. Oletko oikeutettu toimeentulotukeen? Siinähän katsotaan paljon rahaa on tilillä, joten säästää ei voi. 

Itse en ole oikeutettu tt tukeen, josta syystä mulla jää ruokaan ja muuhun pari sataa kuussa.

Eli selvennätkö vähän, kiitos? 

Vierailija
59/100 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen opittu, äskettäin tein sijoituksen, joka osoittautunut kannattavaksi.

Talvitakki on hyödyke jonka ostan mielellään uutena.

Vierailija
60/100 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaisten hyväpuuhastelua, kun on jo ensin hankittu koti täyteen kaikkea kivaa ja ylimääräistä :D