Kevätseuranta 2025, lankaan kevään merkkejä
Talitintit jo aloittaneet laulunsa ja metsän reunassa kulkeva voi kuulla kettujen keväisiä haukahduksia kun etsivät kumppaneita. Mateet myös kutemassa valon lisäännyttyä ja jo tammikuussa voivat ensimmäiset hyönteiset heräillä lentelemään auringon lämmitettyä talvikätköä.
Talvea jäljellä kahdeksan viikkoa, mutta jo neljä jälkimmäistä ihania kevättalven viikkoja!
Kommentit (22)
Siis nyt on talvi vielä pari kuukautta ainakin.
Infernaalinen lumipyry ainakin Helsingissä. Huom! Tänään on tammikuun 10. päivä.
Näin tänään nokkosperhosen. Asun Ranskassa lähellä Pariisia. En tiedä onko täällä perhosia talvella, olen asunut täällä vasta syksystä alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt on talvi vielä pari kuukautta ainakin.
Tähtitieteellinen kevät alkaa talvipäivänseisauksesta- ensikuussa aurinko lämmittää jo yhtä paljon kuin syyskusissa. Kevät jo pitkällä ja monet muuttolinnut jo lähteneet kohti pohjoista!
Tokmannilla oli otettu siemenpussit esille. En ostanut vielä kun en muista mitä minulla on ennestään.
Ketun karmeaa ujellusta kuulin jo joulukuussa! En ole kettuihin perehtynyt, mutta eikö tuon pitäisi olla enempi kevään juttuja?
Täystalvi täällä Helsingissäkin alkoi heti uuden vuoden jälkeen. Kuukauden päästä yritän bongailla pajunkissoja. Aurinko, sitä kaipaan.
Kello neljältä ei ollut säkkipimeää vaan hämärää.
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilla oli otettu siemenpussit esille. En ostanut vielä kun en muista mitä minulla on ennestään.
Syyskuussa siellä otetaan tontut esille. Se ei tarkoita, että on jo joulu.
Kauppaan oli tullut tulppaaneja myyntiin! Ja linnut visertää. Tämä riittää mulle tässä vaiheessa.
Keskitalvi sijoittuu helmikuun kahdelle ekalle viikolle eli on vielä edessä ja tehdään kevät aloitus?!
Vierailija kirjoitti:
Keskitalvi sijoittuu helmikuun kahdelle ekalle viikolle eli on vielä edessä ja tehdään kevät aloitus?!
Lue kommentti 6. En ole sitä kirjoittanut, mutta siinä on asiaa.
Itselleni (helsinkiläisenä) helmikuussa ei todellakaan ole keskitalvi vaan vahvasti kevääntuntu. Pajunkissoja näkyy ja aurinkoakin tuon tuosta. Keskitalvi oli jo.
Kevättalvi tuppaa täällä olemaan loputtoman tuntuinen, mutta se on erilainen kuin vaikka tämä tammikuu.
Pajunkissahan ei ole mikään kevään merkki. Ne valkoiset karvapallerot ovat kukinnon talvisuoja ja ne ovat läpi talven. Vasta kun pajun kukinnot aukeavat ja heteet ja emit tulevat näkyviin (näkyy niitä vihreän keltaisia haituvia), voi sanoa kevään tulleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue kommentti 6. En ole sitä kirjoittanut, mutta siinä on asiaa.
Itselleni (helsinkiläisenä) helmikuussa ei todellakaan ole keskitalvi vaan vahvasti kevääntuntu. Pajunkissoja näkyy ja aurinkoakin tuon tuosta. Keskitalvi oli jo.
Kevättalvi tuppaa täällä olemaan loputtoman tuntuinen, mutta se on erilainen kuin vaikka tämä tammikuu.
No ainakin meillä espoossa keskitalvi tulee helmikuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla huomasin jo päivän vähän pidentyneen! Kohta pääsee jo valoisaan aikaan kotiin ja talvi on voitettu!
Joo, vähän. Mun leveysasteella 3 h 11 min.
Kirsikkapuissa näkyy vihreää, maassa ei ole yhtään lunta, komposti käy kuumana, aurinko jota en ole pitkään aikaan nähnyt, 15 minuuttia eilen iholle asti paistoi lämmitti. Kukaan ei hiihdä meidän pellolla (ei ole lunta)
Eilen huomasin, että eilen kolmen maissa oli virkeämpi olo töiden jälkeen, kun oli aurinkoinen sää.
Tervetuloa kevät, sitä odotellessa..
Tällä viikolla huomasin jo päivän vähän pidentyneen! Kohta pääsee jo valoisaan aikaan kotiin ja talvi on voitettu!