Sukupuolia on vain kaksi
Kommentit (148)
Näin on. Virallisesti. Ja sitten omassa päässään saa tuntea mitä vaan. Ja voi olla omasta mielestään vaikka turri tai orava tai kivi.
Vierailija kirjoitti:
Saat sinä tuota mieltä olla, vaikkei tuo paikkaansa pidäkään.
Saat luulla maata litteäksi ja itseäsi fiksuksi, ei haittaa mua.
Omaa typeryyttäsi sinä vain sillä mainostat ja sen sinulle suon :DDD
Paitsi etta pitaa. Intersukupuolisuus on SANANMUKAISESTI sukupuolten valilla. Eli se ei ole uusi kolmas tms sukupuoli. Se on biologiaa. Tuntemukset ja identiteetit on sitten eri juttu mutta EIVAT LISAA sukupuolia.
Ja saahan sitä aikuinen ihminen käydä esim. leikkauttamassa sukupuolielimensä jos haluaa ja on katsottu, että hän varmasti haluaa sitä. Jos ristiriita sukupuolen ja sukupuoli-identiteetin välillä tulkitaan häiriöksi, se ei tarkoita etteikö tuo olisi sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi etta pitaa. Intersukupuolisuus on SANANMUKAISESTI sukupuolten valilla. Eli se ei ole uusi kolmas tms sukupuoli. Se on biologiaa. Tuntemukset ja identiteetit on sitten eri juttu mutta EIVAT LISAA sukupuolia.
Sellainen huomio tähän, että kaikki eivät ole lainkaan sitä mieltä, että intersukupuolinen olisi hyvä termi sukupuolen kehityshäiriöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen huomio tähän, että kaikki eivät ole lainkaan sitä mieltä, että intersukupuolinen olisi hyvä termi sukupuolen kehityshäiriöille.
Mika sitten on? Eika uudet termit asiaa muuta.
Niin minä olen nainen. Hetero. Ja näin ei osan porukan mielestä voi olla. Pitää olla joku uniikki lumihiutale pervo.
Biologisesti sukupuolia on vain KAKSI mies ja nainen, tyttö ja poika. Tätä asiaa edes vihervasemmisto ei pysty muuttamaan. Minua sitten inhottaa tämä omituinen jankkaus nykyään, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi, kun ei ole ja se siitä mihinkään tule muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja saahan sitä aikuinen ihminen käydä esim. leikkauttamassa sukupuolielimensä jos haluaa ja on katsottu, että hän varmasti haluaa sitä. Jos ristiriita sukupuolen ja sukupuoli-identiteetin välillä tulkitaan häiriöksi, se ei tarkoita etteikö tuo olisi sallittua.
Mun mielestä tämäkin on asia, josta kannattaisi keskustella enemmän. Joo, tavallaan saa. Mutta nuo leikkauksethan tehdään verovaroilla, eikä translääketiede, toisin kuin voisi luulla, oikeasti perustu hyvään tieteelliseen tutkimukseen. Nuo sukuelinkirurgiset operaatiot ova kokeellisia ja aiheuttavat mittavia komplikaatioita eikä niillä tosiaan saada aikaiseksi mitään toimivia sukuelimia.
Toinen asia on sitten se, miten eettistä on, että mielenterveyden ongelmista kärsiville ihmisille tehdään kirurgisia operaatioita, joiden ansiosta heidän pitäisi sitten parantua ja kokea itsensä "kokonaisemmaksi". Tästäkin asiasta sopisi käytävän enemmän keskustelua.
Jos asia kiinnostaa, suosittelen tutustumaan brittilääkäri Az Hakeemin kokemuksiin transsukupuolisten ihmisten hoidosta. Hän veti pitkään ryhmäterapioita, joissa osallistujat olivat transsukupuoliksi itsensä kokevia, mutta hoitopolun alussa olevia henkilöitä, hoidot läpikäyneitä sekä katujia. Hänen ryhmistään hyvin harva hoitopolun alussa olevista hakeutui kirurgisiin toimenpiteisiin osallistuttuaan terapiaistuntoihin noiden muiden ryhmien kanssa.
Mutta siis ei mulla ole mitään vastausta siihen, pitäisikö saada vai eikö pitäisi saada. Ainoastaan sellainen mielipide mulla on, että translääketiede on tosiaan melko ohuesti lääketieteelliseen tutkimukseen perustuvaa ja tällä hetkellä hyvin aktivistilähtöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mika sitten on? Eika uudet termit asiaa muuta.
No tuo sukupuolen kehityshäiriö. Todella uudet termit eivät asiaa muuta, mutta voivat johtaa harhaan, ja tosiaan osa kokee, että termi "intersukupuolinen" johtaa harhaan. Onhan sukupuolten kehityshäiriöitä kutsuttu aiemmin myös hermafrodismiksi, kunnes termistä luovuttiin, kun se koettiin loukkaavaksi ja epätieteelliseksi.
Syntymätodistuksessa lukee: tyttö, poika, epäselvä.
Sukupuolielimet määrittävät ihmisen sukupuolen ja niitä yleensä on vain yhdet ihmisellä!
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolielimet määrittävät ihmisen sukupuolen ja niitä yleensä on vain yhdet ihmisellä!
Sukupuolielimet ja kromosomit. Eivät kaikilla ole selkeästi joko tai. Ei edes kovin harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Joo, varmaan on 2 sukupuolta, mutta olet varmaan huomannut että on tyttöpoikia ja poikatyttöjä, joista on todella hankalaa nähdä kumpaa sukupuolta on. Joskus luonto tekee tepposet, ja on molemmat sukupuolielimet, hermafrodiitti siis. Toivon että annatte kaikille tilaa olla ja elää.
Tuo on kaikki totta, mutta hermafrodiitteja on todella vähän. Eikä hermafrodiittius ole sukupuoli.
Tietysti kaikille pitää antaa tilaa olla ja elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolielimet ja kromosomit. Eivät kaikilla ole selkeästi joko tai. Ei edes kovin harvinaista.
No mutaatioita ja vammaisia on aina olemassa mutta niiden kautta ei pidä alkaa määrittämään enemmistöä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se uusi ole. Aina on ollut intersukupuolisia. Eli biologisesti ei ole vain kaksi sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa asiaa voi kutsua eri nimillä, eikä se itse asiaa miksikään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kehityshäiriö.
Niinpä. On se tavallinen ja sitten se outo sukupuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, varmaan on 2 sukupuolta, mutta olet varmaan huomannut että on tyttöpoikia ja poikatyttöjä, joista on todella hankalaa nähdä kumpaa sukupuolta on. Joskus luonto tekee tepposet, ja on molemmat sukupuolielimet, hermafrodiitti siis. Toivon että annatte kaikille tilaa olla ja elää.
Tuo on kaikki totta, mutta hermafrodiitteja on todella vähän. Eikä hermafrodiittius ole sukupuoli.
Tietysti kaikille pitää antaa tilaa olla ja elää.
Joo, mutta tuollaisten marginaalisten poikkeavien takia ei pidä ruveta määrittelemään enemmistöä, niin kuin tässäkin asiassa on akkojen toimesta ikävä kyllä tehty!
Pitäisi huolen vain omasta sukupuolestaan.