Kieltäydyin perinnöstä lonaosakkeen vuoksi
Kuinkahan moni lonaosakkeen omistaja on miettinyt sitä, minkälaisen taakan jättää perillisilleen?
Lomaosakkeesta (viikko-osake) saatetaan maksaa jopa viisinumeroisia summia hankittaessa, mutta niiden jälkeenmyynti on vaikeaa, jopa mahdotonta.
Vastikkeet, lainanlyhennykset jne tulevat perillisille, jos perinnön ottaa vastaan. Perintö on otettava koko kokonaan vastaan tai ei ollenkaan, valikoida ei voi. Lomaosake katsotaan kiinteäksi omaisuudeksi ja se on verrattavissa kesämökkiin. Se periytyy, vaikka yleensä esimerkiksi vainajan velat eivät periydy.
Meille oli tulossa vanhempien perinnän osana lomaosake, josta oli vielä lyhennyksiäkin jäljellä ja tietysti vastikkeet jatkossa jne. Perinnässä muuten ei ollut merkittävää omaisuutta paljoa, tunnearvoa kylläkin. Lomaosakkeen vuoksi kieltäydyimme perinnöstä kokonaan. Näin ollen perintö siirtyi lapsillemme, joiden osalta meidän piti hakea väestövirastosta kieltäytyminen lasten edun mukaisena.
Oli kyllä melkoinen soppa koko perintöasia, kaiken murheen keskellä. Olisin toivonut, ettei vanhemmat olisi hankkineet aikanaan lomaosaketta.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis te kieltäydyitte perinnöstä, ja lapsenne kieltäytyivät perinnöstä?
Minne ongelma sitten siirtyi?
Eräälle sukulaiselle. Otti perinnön vastaan, kun ei ilennyt kieltäytyä. Yrittää nyt päästä lomaosakkeesta eroon.
Ap
Perintö oli ilmeisesti todella pieni, jos lomaosakkeen perusteella kieltäydyit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niin ymmärrän tuskasi. Täällä juuri mietitään perintömetsien myyntiä. Ihan hirveä riesa niistäkin, järkyttävä paperisota.
No hyvänen aika. Älkää ainakaan myykö isolle kansainvälisesti toimivalle yhtiölle. Eihän metsä nyt riesa ole, kyllä siitä eroon pääsee tai tuloa saa enemmän kuin kulua on.
Tämä. Niistähän maksetaan hunajaa. Onpa tosi iso ongelma.
Tässä varmaankin edellinen tarkoitti, että pitäisi myydä suomalaiselle, ettei ulkomaiset sijoitusyhtiöt omista kohta pala palalta myös Suomen metsiä.
Vierailija kirjoitti:
Loma-osakkeesta voi luopua veloituksetta. Sen voi antaa osakeyhtiön omaisuudeksi.
Minkä osakeyhtiön? On siis perustettava OY! Ja vuosittain maksaa että tehdään veroilmoitus.
Siitäkin viikosta joutuu maksamaan osa vastikkeita ja kuluja sähkö vesi. Usein ne on vuokralla. Espanjassa Thaimaassa myydään vanhoja hotelleja niistä yksiöitä. Perus elämän loma matkan viikon kyllä maksaa kuin maksaa osakkeesta verot kulut vastikkeen. Osta tontti jostain Sallan takametsästä rakenna maja tai oikeastaan vanha kivitalo Kreikasta tai Italiasta. Tai asu asuntovaunussa. Reissaa. Elämä lyhyt. Kaikki mitä jää perittävää on kulua . Niistä maksetaan kulut verot . Ainoa ilo on se että on muistoja ja opiskelupaperit. Niillä on kestävää arvoa.
Lähiöissä on varastettu huonekaluja vuosikymmenet jo ne on ulkomaalaisia. Turhaa kerätä niille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niin ymmärrän tuskasi. Täällä juuri mietitään perintömetsien myyntiä. Ihan hirveä riesa niistäkin, järkyttävä paperisota.
No hyvänen aika. Älkää ainakaan myykö isolle kansainvälisesti toimivalle yhtiölle. Eihän metsä nyt riesa ole, kyllä siitä eroon pääsee tai tuloa saa enemmän kuin kulua on.
Onko sinulla mitään käsitystä siitä, mitä kaikkea metsänomistajalta vaaditaan nykyään lain mukaan? Vai jätätkö ne kaikki vain tekemättä... Helppo toki huudella, jos ei itse tee mitään.
Minä ostan mielelläni metsäsi ja hoidan paperityöt niin pitkälle kuin mahdollista, jos metsät ovat rajanaapurissani ja hinnasta päästään sopuun. Maksan kyllä ihan asiallisen hinnan.
Jos ei ole ketään, jolle perinnön siirtää, niin valtiolleko sen sitten voi lahjoittaa? Minulla ei tule olemaan paljon paukkuja perintötalon hoitamiseen tai myymiseen, kun se aika koittaa. Olen miettinyt, että pitää varmaan heittää mäkeen koko perintö, mutta miten se tapahtuu ilman jälkeläisiä?
Vihaan raha-asioita ja byrokratiaa, ainaista pelkäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nykysukupolvet enää haksahda viikko-osakkeisiin? Ainakin toivoisin ettei. Sama on golf osakkeiden kanssa, ei niistä eroon pääse.
Kyllä niitäkin on kolmekymppisissä jotka tuohon ansaan itsensä laittavat. Ilmeisesti taitavasti puhuvia myyjiä, jotka osaavat puhua ihmiset pyörryksiin. Eräskin pariskunta pari vuotta sitten osti pohjoisesta lomaosakkeen. Kustannukset oli 5000€ plus kuukausittainen vastike. Ja saavat käyttää mökkiä YHDEN tietyn viikon vuodessa! Ei mitään järkeä! Halvemmaksi tulee, kun vuokraa mökin jostain vaikka kahdeksi viikoksi kesälomilla.
Noitahan on booking.comissa tarjolla jatkuvasti, kun mitä ilmeisemmin ei ole osakkeelle käyttöä, eivätkä saa myytyä pois. Vuokraustoiminta ainoa, millä voi kattaa kuluja pois.
Vierailija kirjoitti:
Kai ne lomaosakkeetkin saisi myytyä jonkun paikallisen kiinteistövälittäjän kautta? Toki voihan se olla vaikea rumba, ja jos on alue, jossa ei ole kysyntää niin voi olla vaikeaa.
Kukaan ei ota niitä edes ilmaiseksi tietyllä alueilla mitä olen seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kiinteä omaisuus kannattaa realisoida tyynyn alle ennen kuolemaansa näin perittävät säästyvät paljolta ja vain rehellinen kertoo verottajalle tyynykätköistä.
Luulet, että jokainen tietää kuolenansa hetken etukäteen. Pitäisikö vanhempien heti lasten muutettua kotoa myydä kaikki ja elää loppuaika (jopa 50 vuotta) mahdollisimman pienessä vuokrayksiössä. Siellä ei saa olla kalusteita, kun niidenkin hävittämisestä on perillisille vaivaa. Patja lattialla ja tyyny, että on jotain, mihin piilottaa rahat.
Oikeastaan vanhemmat saavat itse rahoillaan ostaa vaikka 52 lomaosaketta. Voisi vaikka myydä talonsa ja käyttää rahat lomailuun. Kai ne nyt itse saavat käyttä rahansa, mihin haluavat, ei joka ostoksessa tarvitse miettiä perijöitään.