Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kieltäydyin perinnöstä lonaosakkeen vuoksi

Vierailija
10.01.2025 |

Kuinkahan moni lonaosakkeen omistaja on miettinyt sitä, minkälaisen taakan jättää perillisilleen? 

Lomaosakkeesta (viikko-osake) saatetaan maksaa jopa viisinumeroisia summia hankittaessa, mutta niiden jälkeenmyynti on vaikeaa, jopa mahdotonta. 

Vastikkeet, lainanlyhennykset jne tulevat perillisille, jos perinnön ottaa vastaan. Perintö on otettava koko kokonaan vastaan tai ei ollenkaan, valikoida ei voi. Lomaosake katsotaan kiinteäksi omaisuudeksi ja se on verrattavissa kesämökkiin. Se periytyy, vaikka yleensä esimerkiksi vainajan velat eivät periydy. 

Meille oli tulossa vanhempien perinnän osana lomaosake, josta oli vielä lyhennyksiäkin jäljellä ja tietysti vastikkeet jatkossa jne. Perinnässä muuten ei ollut merkittävää omaisuutta paljoa, tunnearvoa kylläkin. Lomaosakkeen vuoksi kieltäydyimme perinnöstä kokonaan. Näin ollen perintö siirtyi lapsillemme, joiden osalta meidän piti hakea väestövirastosta kieltäytyminen lasten edun mukaisena.

Oli kyllä melkoinen soppa koko perintöasia, kaiken murheen keskellä. Olisin toivonut, ettei vanhemmat olisi hankkineet aikanaan lomaosaketta. 

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nykysukupolvet enää haksahda viikko-osakkeisiin? Ainakin toivoisin ettei. Sama on golf osakkeiden kanssa, ei niistä eroon pääse. 

Vierailija
2/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin ymmärrän tuskasi. Täällä juuri mietitään perintömetsien myyntiä. Ihan hirveä riesa niistäkin, järkyttävä paperisota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä viikko-osakkeen saa myytyä, mutta hinta on todella alhainen vaikka olisi parhaalta paikalta hiihtolomaviikolla. Ei sitä ole pakko itse myydä ja ostajaehdokkaalle voi antaa yhden viikon edullisemmin vuokralle niin saa kokeilla ennen ostamista.

Vierailija
4/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä niin ymmärrän tuskasi. Täällä juuri mietitään perintömetsien myyntiä. Ihan hirveä riesa niistäkin, järkyttävä paperisota.

No hyvänen aika. Älkää ainakaan myykö isolle kansainvälisesti toimivalle yhtiölle. Eihän metsä nyt riesa ole, kyllä siitä eroon pääsee tai tuloa saa enemmän kuin kulua on. 

Vierailija
5/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsät on eri asia. Niistä sentään saa jotain. Nuo lomaosakkeet on käytännössä arvottomia. 

Vierailija
6/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvänen aika. Älkää ainakaan myykö isolle kansainvälisesti toimivalle yhtiölle. Eihän metsä nyt riesa ole, kyllä siitä eroon pääsee tai tuloa saa enemmän kuin kulua on. 

Onko sinulla mitään käsitystä siitä, mitä kaikkea metsänomistajalta vaaditaan nykyään lain mukaan? Vai jätätkö ne kaikki vain tekemättä... Helppo toki huudella, jos ei itse tee mitään.

Vierailija
7/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne lomaosakkeetkin saisi myytyä jonkun paikallisen kiinteistövälittäjän kautta? Toki voihan se olla vaikea rumba, ja jos on alue, jossa ei ole kysyntää niin voi olla vaikeaa.

Vierailija
8/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis te kieltäydyitte perinnöstä, ja lapsenne kieltäytyivät perinnöstä? 

Minne ongelma sitten siirtyi?

Vierailija
9/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä viikko-osakkeen saa myytyä, mutta hinta on todella alhainen vaikka olisi parhaalta paikalta hiihtolomaviikolla. Ei sitä ole pakko itse myydä ja ostajaehdokkaalle voi antaa yhden viikon edullisemmin vuokralle niin saa kokeilla ennen ostamista.

Riippuu myös siitä, mistä lomaosake on. Kaikki ei ole katinkullassa, vaan lomaosakjeita on myyty muualtakin. Ja tosiaan tuo viikon aika on myös merkityksellinen. Jos lomaosake ei ole sieltä kaikkein eniten käytössä olevalta seudulta ja lomaviikko ei ole paras mahdollinen aika, niin osakkeesta voi olla todella vaikea päästä eroon, jopa ilmaiseksi. Omistajalle kun aina tulee maksettavaksi satojen eurojen vastikkeet vuodessa ja viikon ylläpitokulut joka tapauksessa, vaikka osake olisikin lähes ilmainen. 

Vierailija
10/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Niistähän maksetaan hunajaa. Onpa tosi iso ongelma.

Vierailija
11/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ne lomaosakkeetkin saisi myytyä jonkun paikallisen kiinteistövälittäjän kautta? Toki voihan se olla vaikea rumba, ja jos on alue, jossa ei ole kysyntää niin voi olla vaikeaa.

Ei mennyt tutulla kaupaksi. Vuosia oli myynnissä, ja vastikkeet joutui maksamaan koko ajan. 

Vierailija
12/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma-osakkeesta voi luopua veloituksetta. Sen voi antaa osakeyhtiön omaisuudeksi. 

Vierailija
13/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla mitään käsitystä siitä, mitä kaikkea metsänomistajalta vaaditaan nykyään lain mukaan? Vai jätätkö ne kaikki vain tekemättä... Helppo toki huudella, jos ei itse tee mitään.

Olen eri mutta metsänomistaja myös. Jätän tekemättä. Ei ole ketään mystisiä viranomaista joka kiertelee tarkastamassa metsiä ja sakottaa. Itselle siinä hallaa tekee jos ei hoida metsää lainkaan vaan se pääsee esim puskittumaan. Mutta olen todennut näin 15v kokemuksella, että metsä uudistuu ihan yksinäänkin, ei ole tarvinnut minun siellä räpeltää. Toki olen myynyt harvennushakkuina puita sieltä pari kertaa, ja se riittää. 

Vierailija
14/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis te kieltäydyitte perinnöstä, ja lapsenne kieltäytyivät perinnöstä? 

Minne ongelma sitten siirtyi?

Eräälle sukulaiselle. Otti perinnön vastaan, kun ei ilennyt kieltäytyä. Yrittää nyt päästä lomaosakkeesta eroon. 

Ap 

Vierailija
15/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kiinteä omaisuus kannattaa realisoida tyynyn alle ennen kuolemaansa näin perittävät säästyvät paljolta ja vain rehellinen kertoo verottajalle tyynykätköistä.

Vierailija
16/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loma-osakkeesta voi luopua veloituksetta. Sen voi antaa osakeyhtiön omaisuudeksi. 

Tämä. Aivan kaikesta voi luopua veloituksetta taholle jolle siitä maksetaan.  

Vierailija
17/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan ostaa viimeisenä tekonaan läjän lomaosakkeita ja testamentata ne valtiolle? :D

Vierailija
18/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kiinteä omaisuus kannattaa realisoida tyynyn alle ennen kuolemaansa näin perittävät säästyvät paljolta ja vain rehellinen kertoo verottajalle tyynykätköistä.

Et ole rahanpesusta kuullut. Mitäs sillä käteisellä ostat? Asunnon vai? 🤣

Vierailija
19/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta metsänomistaja myös. Jätän tekemättä. Ei ole ketään mystisiä viranomaista joka kiertelee tarkastamassa metsiä ja sakottaa. Itselle siinä hallaa tekee jos ei hoida metsää lainkaan vaan se pääsee esim pusk

Tuohan on vain ongelman sysäämistä eteenpäin jälkipolville, tai kuka sinut nyt periikin. Omille lapsille en moista riesaa halua.

Vierailija
20/52 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta metsänomistaja myös. Jätän tekemättä. Ei ole ketään mystisiä viranomaista joka kiertelee tarkastamassa metsiä ja sakottaa. Itselle siinä hallaa tekee jos e

Otat asiantuntevan välittäjän ja metsät myyntiin? Mikä siellä on ongelman nimi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan