Ilmastonmuutos lähenee peruuttamatonta pistettä
Nyt ollaan ylitetty kriittiseksi arvioitu 1,5c asteen raja.
Vaarana on ns. takaisinkytkennät, eli tarpeeksi pitkälle edennyt lämpeneminen lisää lämpenemistä
mm.
-ikiroudan sulaminen vapauttaa valtavat metaanipäästöt, mikä on vahva kasvihuonekaasu
-lämmennyt valtameri sitoo vähemmän hiilidioksidia
-kuivuuden lisäämät metsäpalot vapauttavat suuria määriä hiilidioksidia
Kommentit (719)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko ollenkaan, että ihminen on riippuvainen luonnosta? Jos ekosysteemit romahtavat, niin kohta ei ole enää ihmistäkään. Vai mitä ajattelitte syödä ja hengittää?
No sitten romahtaa. Et sinä, enkä minä mitään ekosysteemejä pelasta. Toisekseen tuollaiset tuomiopäivän julistajat on niin nähty. Lopeta se hysteria ja elä sitä omaa elämääsi.
Teillä ei varmaan ole lapsia, kun ei tarvitse kantaa huolta tulevaisuudesta? Ei ole itsellänikään, mutta olen silti surullinen nyt syntyvien puolesta, joilla ei tule olemaan minkäänlaista tulevaisuutta.
Hertta nen sentään! Taas minä-minä-minä, mene vaikka auttamaan työvoimapulasta kärsiviin vanhainkoteihin, hekin ovat joskus olleet vastasyntyneitä. Siitäkin on noin 100 prosenttia enemmän apua kuin uhriutumisestasi.
Vierailija kirjoitti:
sähköautoja tulisi tehdä mijljardeja kappaleita! Kaivoksia kaivaa joka paikkaan. Niin pelastuisi maapallo!
Ja jos olisit lukenut ketjun, niin tietäisit, että tästäkin on jo keskusteltu. Itse esim. vastustan sähköautojen lisäämistä juuri kaivosten takia. Sen takia en myöskään omista älypuhelinta vaan käytetyn Nokian, koska en halua maailmaan enää yhtään kaivosta lisää. Kaikkia autoja ei voida vaan vaihtaa sähköautoiksi, vaan myös autoilun pitää vähentyä ja loppua kokonaan siellä, missä on toimiva julkinen liikenne. Maaseudulla autot taas ovat välttämättömiä, tai sitten pitää tännekin järjestää se julkinen liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko ollenkaan, että ihminen on riippuvainen luonnosta? Jos ekosysteemit romahtavat, niin kohta ei ole enää ihmistäkään. Vai mitä ajattelitte syödä ja hengittää?
Kaikki me kuollaan joskus. Yksikään ei ole tänne jäänyt. Onko väliä tapahtuuko se yhtä aikaa vai yksi kerrallaan?
Ei jäänyt Jeesus eikä ufot. En näe miksi meidän pitäisi jäädä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin on tähänkin sopeuduttu.
Kaliforniassakin on sopeuduttu hyvin. Ihan rauhallista siellä on ja elämä hymyilee.
Ne jotka olivat talossaan sen palaessa sopeutuivat täydellisesti. Ovat nyt ilmakehän hiilidioksidia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten romahtaa. Et sinä, enkä minä mitään ekosysteemejä pelasta. Toisekseen tuollaiset tuomiopäivän julistajat on niin nähty. Lopeta se hysteria ja elä sitä omaa elämääsi.
Teillä ei varmaan ole lapsia, kun ei tarvitse kantaa huolta tulevaisuudesta? Ei ole itsellänikään, mutta olen silti surullinen nyt syntyvien puolesta, joilla ei tule olemaan minkäänlaista tulevaisuutta.
😂😂😂😂😂😂😂
Voi jestas. Kesää odotellessa, että pääsette tielle taas istumaan ja pitsaa syömään. Kivaa mielenosoitusta ja yhteistä aika
Minä en edelleenkään asu siellä Helsingissä, enkä ole ollut yhdessäkään Elokapinan- tai muussakaan mielenosoituksessa. Olen 40-vuotias ihminen Pohjois-Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hertta nen sentään! Taas minä-minä-minä, mene vaikka auttamaan työvoimapulasta kärsiviin vanhainkoteihin, hekin ovat joskus olleet vastasyntyneitä. Siitäkin on no
Ai on itsekästä kantaa huolta siitä, onko planeetallamme elinkelpoiset olosuhteet myös tuleville sukupolville? Tai muille lajeille kuin ihmiselle?
Suurinta itsekkyyttä maailmassa on mielestäni se, että luullaan omistavansa luonto ja kohdellaan sitä miten huvittaa ja ottaa siitä kaikki hyöty mikä irti lähtee seurauksista välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂😂
Voi jestas. Kesää odotellessa, että pääsette tielle taas istumaan ja pitsaa
Minä en edelleenkään asu siellä Helsingissä, enkä ole ollut yhdessäkään Elokapinan- tai muussakaan mielenosoituksessa. Olen 40-vuotias ihminen Pohjois-Suomesta.
Ei maailma sinun elinaikanasi katoa. Ellei ydinpommit räjähdä. Tulevaisuuden lapsilla on aikanaan omat huolensa. Kuten mistä rahaa elämiseen.
Tämä oli "Kuuminta hottia!" otsikon alla tuolla alapalkissa. Aika osuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on lämmennyt reilun asteen verran esiteollisuuden ajoista. En ymmärrä miksi jotkut haikailevat noita aikoja takaisin. Tuohon aikaan Thames joki oli täysin jäässä kahden kuukauden ajan ja Lontoossa jään paksuus oli 28 cm. Kiinteä jää ulottui kilometrien päähän Englanti, Ranska ja Alankomaiden rannikosta mikä aiheutti vakavia ongelmia laivaliikenteelle.
Nälänhädät Ranskassa, Norjassa ja Ruotsissa vaativat noin 10 prosenttia kunkin maan väestöstä. Virossa ja Suomessa tappiot ovat olleet kolmasosa väestöstä.
Aika paljon enemmän nälänhätiä tulee olemaan ilmaston tästä vielä lämmetessä. Nyttenkin satoja tuhoutuu ilmastonmuutoksen vuoksi.
Tämä keskustelu netin ja teknologian ympäristövaikutuksista on muuttunut melkoisen ironiaksi, sillä vaikka keskustellaan kestävämmistä vaihtoehdoista, todellisuudessa olemme vain lisäämässä kulutusta.
Kaikki tämä "vihreä" teknologia, uusiutuva energia ja kierrätys ovat kyllä tärkeitä, mutta ne eivät riitä, jos yhteiskunnan kulutuskäyttäytyminen ei muutu radikaalisti. Internetin käyttö, pikakuljetukset ja jatkuva digitaalinen kulutus vain lisäävät ekologista jalanjälkeä ja samalla me liikumme suuntaan, jossa yksittäisten teknologisten parannusten, kuten kestävämmän energiankäytön, vaikutus on yhä marginaalisempi.
Samalla "ilmastotietoisuus" on monille pelkkää trendiä kuten Elokapinan aktivistit, jotka yrittävät muuttaa maailmaa värjäämällä pylväitä ja heittäytymällä kadulle, mutta eivät oikeasti kyseenalaista sitä, mitä itse tekevät joka päivä: tilaavat ruokaa kuljettajilta, jotka kuluttavat fossiilisia polttoaineita.
Tässä on kyse syvemmästä, laajemmasta yhteiskunnallisesta ja kulttuurisesta suunnanmuutoksesta, eikä siitä, kuinka paljon voimme "vihreästi" kuluttaa. Täydellinen suunnanmuutos, ei pelkkä pintaremontti, olisi ainoa oikea ratkaisu. Vihreät ovat tältä faktalta sulkeneet silmänsä, sillä se olisi kuolinisku heidän ideologialleen, ja erityisesti rahavirroilleen.
Eikö ihmiset ymmärrä että ilmastonmuutos on vain politiikkaa. Jos ette äänestä meitä niin taivas putoaa niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset ymmärrä että ilmastonmuutos on vain politiikkaa. Jos ette äänestä meitä niin taivas putoaa niskaan.
Kaikki on vain politiikkaa.
"Kaikki on vain politiikkaa." Ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on lämmennyt reilun asteen verran esiteollisuuden ajoista. En ymmärrä miksi jotkut haikailevat noita aikoja takaisin. Tuohon aikaan Thames joki oli täysin jäässä kahden kuukauden ajan ja Lontoossa jään paksuus oli 28 cm. Kiinteä jää ulottui kilometrien päähän Englanti, Ranska ja Alankomaiden rannikosta mikä aiheutti vakavia ongelmia laivaliikenteelle.
Nälänhädät Ranskassa, Norjassa ja Ruotsissa vaativat noin 10 prosenttia kunkin maan väestöstä. Virossa ja Suomessa tappiot ovat olleet kolmasosa väestöstä.
Aika paljon enemmän nälänhätiä tulee olemaan ilmaston tästä vielä lämmetessä. Nyttenkin satoja tuhoutuu ilmastonmuutoksen vuoksi.
Tämä keskustelu netin ja teknologian ympäristövaikutuksista on muuttunut melkoisen ironiaksi, sillä vaikka keskustellaan kestävämmistä vaiht
Tästäkin on ketjussa jo aiemmin puhuttu ja itse olen kyllä kyseenalaistanut liikakulutuksen ja mm. teknologiakeskeisyyden ja Vihreät puolueena (talouskasvu ja ympäristöystävällisyys eivät mahdu samaan lauseeseen, vaikka Vihreät niin koittavat kovasti väittää). Itse "elän kuten opetan", enkä esim. käytä älylaitteita, ja tämä tietokonekin on käytettynä ostettu. Kotiinkuljetuksella en tilaa ruokia, eikä se ole edes mahdollista täällä maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hertta nen sentään! Taas minä-minä-minä, mene vaikka auttamaan työvoimapulasta kärsiviin vanhainkoteihin, hekin
Ai on itsekästä kantaa huolta siitä, onko planeetallamme elinkelpoiset olosuhteet myös tuleville sukupolville? Tai muille lajeille kuin ihmiselle?
Suurinta itsekkyyttä maailmassa on mielestäni se, että luullaan omistavansa luonto ja kohdellaan sitä miten huvittaa ja ottaa siitä kaikki hyöty mikä irti lähtee seurauksista välittämättä.
Kaikki on jo menetetty. Tilanne etenee vääjäämättömästi eikä hyvesignalointi enää auta. Ne, jotka oikeasti toimivat luonnon eteen eivät ole täällä, sillä internetin käyttö on melkoinen ilmastonmuutosta lisäävä tekijä.
Jos oikeasti haluaisimme pelastaa maapallon ei siinä auta tulevien ihmis- tai eläinsukupolvien murehtiminen, vaan kaikkien ihmisten, kansojen, yhteiskuntien, valtioiden olisi muutetta radikaalisti toimintaansa.
Jos miljardi ihmistä käyttää internetiä kolme tuntia päivässä, ja oletetaan, että yksi tunti internetin käyttöä tuottaa keskimäärin 0,8 kg CO2-päästöjä (esimerkiksi suoratoiston perusteella), niin laskelma olisi seuraava:
1 miljardin ihmisen päivittäinen internetin käyttö:
1 000 000 000 ihmistä  3 tuntia = 3 000 000 000 tuntia päivässä.
Päästöt:
3 000 000 000 tuntia  0,8 kg CO2/tunti = 2,4 miljoonaa tonnia CO2-päästöjä päivässä.
Vuositasolla:
2,4 miljoonaa tonnia  365 päivää = 876 miljoonaa tonnia CO2-päästöjä vuodessa.
Tämä on valtava määrä päästöjä, joka vastaa esimerkiksi useiden valtioiden kokonaispäästöjä.
Vierailija kirjoitti: "Ei maailma sinun elinaikanasi katoa. Ellei ydinpommit räjähdä. Tulevaisuuden lapsilla on aikanaan omat huolensa. Kuten mistä rahaa elämiseen."
Niin se maailmahan ei ole katoamassa mihinkään, mutta ihmiskunta kyllä, ei ehkä minun elinaikanani, mutta lähitulevaisuudessa. Minunkin elinaikanani kuitenkin elinolot voivat muuttua jo todella radikaalisti huonompaan suuntaan. Ilmastonmuutos on jo täällä, ja vaikuttaa jo haitallisesti moneen asiaan, myös Suomessa, mutta ennen kaikkea muualla.
"Suurin osa hiilidioksidista on varastoitunut kalsiumkarbonaatiksi erilaisiin kalkkikiviin, jotka ovat mudostuneet kovakuoristen merenelävien sedimentistä. Kotilot ja muut kovia kuoria muodostavat eliöt luovat hiilidioksidista ja kalsiumista kalsiumkarbonaattia kovien kuorten rakennusaineeksi."
Pitäisiköhän kotiloiden ja muita kovakuoristen elämää siis tukea, että hoitaisivat hiilidioksidin säilöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin on tähänkin sopeuduttu.
Kuka on sopeutunut? Ihmiset ehkä, mutta täällä on miljoonia muitakin lajeja, joista iso osa ei sopeutunut.
niinpä, mutta monet ajattelee vain ihmistä. ei kiinnosta muut lajit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maapallo selviää aina auringon sammumiseen saakka. Ihminen on/oli vain yksi laji muiden joukossa.
Maapallon ilmasto on vaihdellut aikojen saatossa jääkaudesta trooppiseen. Turha siinä on ihmisen rypistellä.
eihän sitä kukaan kiistä, mutta ihmisen omien toimien vuoksi nykyinen ilmastonmuutos etenee liian nopeasti.
Vierailija kirjoitti: "Kaikki on jo menetetty. Tilanne etenee vääjäämättömästi eikä hyvesignalointi enää auta. Ne, jotka oikeasti toimivat luonnon eteen eivät ole täällä, sillä internetin käyttö on melkoinen ilmastonmuutosta lisäävä tekijä.
Jos oikeasti haluaisimme pelastaa maapallon ei siinä auta tulevien ihmis- tai eläinsukupolvien murehtiminen, vaan kaikkien ihmisten, kansojen, yhteiskuntien, valtioiden olisi muutetta radikaalisti toimintaansa.
Jos miljardi ihmistä käyttää internetiä kolme tuntia päivässä, ja oletetaan, että yksi tunti internetin käyttöä tuottaa keskimäärin 0,8 kg CO2-päästöjä (esimerkiksi suoratoiston perusteella), niin laskelma olisi seuraava:
1 miljardin ihmisen päivittäinen internetin käyttö:
1 000 000 000 ihmistä 3 tuntia = 3 000 000 000 tuntia päivässä.Päästöt:
3 000 000 000 tuntia 0,8 kg CO2/tunti = 2,4 miljoonaa tonnia CO2-päästöjä päivässä.Vuositasolla:
2,4 miljoonaa tonnia 365 päivää = 876 miljoonaa tonnia CO2-päästöjä vuodessa.Tämä on valtava määrä päästöjä, joka vastaa esimerkiksi useiden valtioiden kokonaispäästöjä."
No itse ainakin käytän keskivertoa vähemmän internettiä, kun en sitä älypuhelintakaan omista. Tämän ketjun olen kokenut niin tärkeäksi, että olen tänään täällä päivystänyt. :D
Kaikki me kuollaan joskus. Yksikään ei ole tänne jäänyt. Onko väliä tapahtuuko se yhtä aikaa vai yksi kerrallaan?