Hyvä vihje kovettuneisiin ja kuivettuneisiin kantapäihin!
mulla oli syksyllä jo tosi pahaksi mennyt kantapäät, oli paksut kovettumat ja lohjenneet moneen palaan.
Päätin sitten tehdä omantestin ja hain mökiltä kulmahiomakoneen ja santapaperia siihen. Hioin sillä kantapäät sileäksi ja sehän ei tunnu missään. Aikaisemmin olen yrittänyt viilailla ja repiä irti paloja kynsillä sehän ei oikein auttanut ja 1 kk päästä kaikki oli takaisin
MUTTA tämä kulmahiomakoneppa auttoi, nyt ei ole kantapäät lohkeilleet 3 kuukauteen!
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla menee nyt sekaisin kuivat ja kovettuneet kantapäät. Itselleni tulee parin sentin paksuisia kovettumia, jotka halkeavat lihaan adti ja vuotavat verta. Jaloilla ei pysty kivun takia kävelemään. Siihen ei auta mitkään kuorintasukat tai iltarasvaus, vaan "kavio" on hiottava mekaanisesti kokonaan pois. Vasta sitten rasvat. Eihän se rasva edes pääse kivettyneen ihon läpi.
Itsekin kärsin kovettumista. Tuleeko sinulle kovettumia vaikka rasvaisit jalkoja kovettumien poiston jälkeen päivittäin?
Tulee pelkällä rasvauksella. Sellaista rasvaa ei ole vielä löytynyt, että ei kantapäät kovettuisi. Jatkuvalla kuivaraspauksella (ei missään tapauksessa märkänä!) ja rasvauksella pysyy ookoo. Mut nyt puhun siis tästä tietyntyyppisestä perinnöllisestä paksunahkaisuudesta. Tavallisiin kuiviin tai karkeisiin kantapä
Ja siis olen eri, kuin keneltä kysyit.
Jalkaraspia ei pitäisi käyttää vaan hohkakiveä.
Saunan jälkeen rapsuttelut sekä yöksi tervavoide. Tuloksia tulee jo parin päivän sisään, vaikka jalat oli jo kipeästi lohkeilleet.
Kulmahiomakonetta parempi on tasahöylä kun sillä tulee oikein tasainen jälki.
Kovettuneet veriset kantapäät katosivat kun otin sienikuurin lääkäriltä. Olikin kynsisieni ja liian monta vuotta hoitamatta jätetty!
Vierailija kirjoitti:
Jalkaraspia ei pitäisi käyttää vaan hohkakiveä.
Sitä hohkakiveä vielä vähemmän kuin raspia. Vain rasvaa, rasvaa, rasvaa sanoi mun lääkäri, joka on perehtynyt jaljaongelmiinkin.
T DM1
Onko eroa käykö ihan jalkahoitajalla vai vaikka kauneushoitolassa joka tekee jalkahoitoja?
Vierailija kirjoitti:
Onko eroa käykö ihan jalkahoitajalla vai vaikka kauneushoitolassa joka tekee jalkahoitoja?
Mun kokemuksen mukaan ei ole eroa. Molemmat saavat kovat karheat jalkani todella sileiksi ja pehmeiksi. Sitten pitäisi jaksaa rasvata säännöllisesti, mutta tuppaa unohtumaan. Sitten menen taas jalkahoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Laittaa sellaista voidetta, jossa on ureaa.
Normalissa on sellaisessa vaaleanvihreässä firman oman merkin jalkavoiteessa 10% ureaa. Eikä ollut edes kallis voide.
Vierailija kirjoitti:
Rantalentistä ja illalla Tummelia jalkoihin.
Rantalentistä lumihangessa?
Mistä ne oikein paksut kovettumat syntyvät? Ettekö huomaa niitä ja hoida ennenkuin halkeilevat? Kysyn kun en oikein hahmota mistä tämä ongelma, josta usein kuulee, johtuu.
Itse rasvaan jalat lähes joka päivä. Jos jää pari päivää välistä, niin kyllä jalat tuntuu kuivilta ja sitten ei voi olla muistamatta rasvata. Minulla on muutenkin kuiva iho, niin rasvaan aina suihkun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Oikealla jalkahoitajalla on terveydenhuoltoalan koulutus, kauneushoitolan jalkahoitajalla hyvin todennäköisesti ei. Päättele siitä, kumpi on parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne oikein paksut kovettumat syntyvät? Ettekö huomaa niitä ja hoida ennenkuin halkeilevat? Kysyn kun en oikein hahmota mistä tämä ongelma, josta usein kuulee, johtuu.
Itse rasvaan jalat lähes joka päivä. Jos jää pari päivää välistä, niin kyllä jalat tuntuu kuivilta ja sitten ei voi olla muistamatta rasvata. Minulla on muutenkin kuiva iho, niin rasvaan aina suihkun jälkeen.
Uppia
Vierailija kirjoitti:
Laittaa sellaista voidetta, jossa on ureaa.
Oikeasti jos on kunnon kovettumat ja kävelee paljon, ureavoide ei paljoakaan auta.
Mutta jos hioo välillä pahimmat pois ja sitten laittaa voidetta, niin pysyy melko hyvänä.
Itsekin käytän 80 karkeuden hiomapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinakaupasta tilasin sellaisen "höylän". Siihen laitetaan partakoneenterä sisälle ja niitä tulee mukana siinä paketissa. Ensin oli arka, kun ajattelin että tuon täytyy sattua ja mennä kantapäiden vereslihalle. Mutta turha huoli, se ottaa pois vain sen kuolleen ihon. Jos tilanne on päässyt tosi pahaksi, niin viilat ja raspit on aivan liian tehottomia. Siinä saa viilata tunnin yhtä kantapäätä ja sitten on jo liian väsynyt toisen jalan kantapäähän.
Temuun hakusanaksi jalkahöylä, niin löytyy vaihtoehtoja.
Minulla oli tilanne mennyt erittäin pahaksi. Useamman sentin paksuinen kovettuma kerros ja useita haavoja, syvin lihaan asti. Niin vain sain jalat kuntoon apteekin rasvalla (Flexitol heel balsam) ja 2€ jalkaraspilla ja suhteellisen vähällä vaivalla.
Mieluummin rahat ensin Suomeen kuin suoraan Kiinaan.
No jos on tuollainen selkeä ongelma, niin ehkä se suurin murhe ei ole meneekö muutama hassu euro Kiinaan vai Suomeen. Kyllä tuon jalkahöylän nähtävästi saa tilattua 10€:lla Suomestakin. En väitä etteikö voiteista voisi olla apua, mutta jos tilanne on päässyt pahaksi, niin vähän epäilen. Jos menee jalkahoitajallekin, niin jonkinlaista höylää käyttää varmaan sekin.
Kyllä minä ajattelen tuollaisia, vaikka olisi selkeä ongelma jalkojen kanssa tai ihan minkä kanssa tahansa. Ei ongelmasta kärsiminen estä ajattelua.
En myöskään näe mitään syytä tilata 10€ jalkahöylää, kun 2€ saa jalkaraspin ja sillä sain jalat hyvään kuntoon. Tuo rasva oli apuna siinä, mutta ei se ole lääke kovettuneisiin kantapäihin. Auttoi se rasva niihin halkeamiin ja haavoihin niin, että parin viikon kuurilla halkeamat ja haavat umpeutui. Kovettumat lähti sitten raspilla ja turvallisemmin, kun ei ollut halkeamia enää.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tilanne pääsi pahaksi siksi, että kärsin vaikeista mielenterveyden häiriöistä ja silloisen sairausjakson aikana ei ollut voimia eikä mielenkiintoa jalkojen hoitoon. Voimavarat meni elämän halun tavoitteluun.
Tulee pelkällä rasvauksella. Sellaista rasvaa ei ole vielä löytynyt, että ei kantapäät kovettuisi. Jatkuvalla kuivaraspauksella (ei missään tapauksessa märkänä!) ja rasvauksella pysyy ookoo. Mut nyt puhun siis tästä tietyntyyppisestä perinnöllisestä paksunahkaisuudesta. Tavallisiin kuiviin tai karkeisiin kantapäihin toimii nuo muut annetut vinkit.
Tähän sekä ihotautilääkätit että jalkahoitajat ovat ohjeistaneet, että reipasta säännöllistä raspausta vaan. Ja sitten vasta rasvausta...
Mut kai tällä joku evolutionäärinen hyöty on, kun ei ole perimästä kadonnut.