Hyvä vihje kovettuneisiin ja kuivettuneisiin kantapäihin!
mulla oli syksyllä jo tosi pahaksi mennyt kantapäät, oli paksut kovettumat ja lohjenneet moneen palaan.
Päätin sitten tehdä omantestin ja hain mökiltä kulmahiomakoneen ja santapaperia siihen. Hioin sillä kantapäät sileäksi ja sehän ei tunnu missään. Aikaisemmin olen yrittänyt viilailla ja repiä irti paloja kynsillä sehän ei oikein auttanut ja 1 kk päästä kaikki oli takaisin
MUTTA tämä kulmahiomakoneppa auttoi, nyt ei ole kantapäät lohkeilleet 3 kuukauteen!
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Laittaa sellaista voidetta, jossa on ureaa.
Asuntovelallisilla lähtee kohta kovettumat jaloista, kun alkaa olla kusta saappaassa lantioon saakka...
Vierailija kirjoitti:
Kiinakaupasta tilasin sellaisen "höylän". Siihen laitetaan partakoneenterä sisälle ja niitä tulee mukana siinä paketissa. Ensin oli arka, kun ajattelin että tuon täytyy sattua ja mennä kantapäiden vereslihalle. Mutta turha huoli, se ottaa pois vain sen kuolleen ihon. Jos tilanne on päässyt tosi pahaksi, niin viilat ja raspit on aivan liian tehottomia. Siinä saa viilata tunnin yhtä kantapäätä ja sitten on jo liian väsynyt toisen jalan kantapäähän.
Temuun hakusanaksi jalkahöylä, niin löytyy vaihtoehtoja.
Minulla oli tilanne mennyt erittäin pahaksi. Useamman sentin paksuinen kovettuma kerros ja useita haavoja, syvin lihaan asti. Niin vain sain jalat kuntoon apteekin rasvalla (Flexitol heel balsam) ja 2€ jalkaraspilla ja suhteellisen vähällä vaivalla.
Mieluummin rahat ensin Suomeen kuin suoraan Kiinaan.
Käyn pari kertaa vuodessa jalkaterapeutilla, joka laittaa jalat parempaan kuntoon.
Rasvat imeytyvät paremmin, kun jaloista on rapsutettu turhat pois ja siistitty kynnet.
t. atoopikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinakaupasta tilasin sellaisen "höylän". Siihen laitetaan partakoneenterä sisälle ja niitä tulee mukana siinä paketissa. Ensin oli arka, kun ajattelin että tuon täytyy sattua ja mennä kantapäiden vereslihalle. Mutta turha huoli, se ottaa pois vain sen kuolleen ihon. Jos tilanne on päässyt tosi pahaksi, niin viilat ja raspit on aivan liian tehottomia. Siinä saa viilata tunnin yhtä kantapäätä ja sitten on jo liian väsynyt toisen jalan kantapäähän.
Temuun hakusanaksi jalkahöylä, niin löytyy vaihtoehtoja.
Minulla oli tilanne mennyt erittäin pahaksi. Useamman sentin paksuinen kovettuma kerros ja useita haavoja, syvin lihaan asti. Niin vain sain jalat kuntoon apteekin rasvalla (Flexitol heel balsam) ja 2€ jalkaraspilla ja suhteellisen vähällä vaivalla.
Mieluummin rahat ensin Suomeen kuin suoraan Kiinaan.
No jos on tuollainen selkeä ongelma, niin ehkä se suurin murhe ei ole meneekö muutama hassu euro Kiinaan vai Suomeen. Kyllä tuon jalkahöylän nähtävästi saa tilattua 10€:lla Suomestakin. En väitä etteikö voiteista voisi olla apua, mutta jos tilanne on päässyt pahaksi, niin vähän epäilen. Jos menee jalkahoitajallekin, niin jonkinlaista höylää käyttää varmaan sekin.
Kaikkein parasta on kun hoitaa jalkansa säännöllisesti niin ei pääse tuohon kuntoon. Yleensä käynti jalkahoidossa auttaa ja sen jälkeen oma hyvä kotihoito. Rasvaa ei tule säästellä.
Kantapää paksuuntuu ihan hyvästä syystä
Ei kannata niitä hioa liikaa
Schollin ladattava sähköraspi on kyllä kätevä ja aika hellävarainen.
Schollilta on tullut tuollain puikkomuotoinen ureapitonen "Uudistava jalkavoide".
Jos kehtaa ilmojen kylmettyä (ilmankosteus minimissä) rasvata jalkapohjansa joka suihkun jälkeen nukkumaan mennessä, niin ongelman saa kokonaan ennaltaehkäistyä.
Tämä mun vinkki ei ole vitsi vaikka ällöltä ja oudolta kuulostaakin vaan oikeasti toimii (tai en tiedä jos kantapäät on jo liki sorkiksi haljenneet, tuskin).
Mutta siis. Keitetään kaurapuuroa 4 annosta ja annetaan sen jonkun verran jäähtyä (pitää siis olla sellaista notkeaa puuroa hieman jäähtyneenäkin) ja tämä sitten laitetaan tasan kahteen pakastepussiin tai vastaavaan ehjään muovipussiin joihin oma jalkaterä mahtuu.
Sitten kun puuro on sellaista aika lämmintä mihin jalat just kärsii työntää niin jalat pusseihin ja kumilenkillä (tai vaikka hiusdonitsilla) se pussinsuu nilkan ympärille. Tämä on se inhottavin vaihe kun puuro menee varpaiden väliin mutta sen kestää ja sitten vaan istuu pussit jaloissa sen aikaa että puuro on turhan kylmää (ehkä vartti-30min) ja sitten jalat veks mahdollisimman vähäpuuroisina. (kantsii olla joku pyyhe siinä vieressä ettei tarvitse pestä lattioita). Sitten vaan suihkun alle huuhtelemaan jalat.
Tämä vinkki on siis jostain naistenlehdestä jo varmaan kasarilta ja olen just niin urpo että menen kokeilemaan kaikkea tällaista, mutta tämä ihan oikeasti toimii. Jalat on aivan käsittämättömän pehmeät tuon hoidon jälkeen.
Osalla menee nyt sekaisin kuivat ja kovettuneet kantapäät. Itselleni tulee parin sentin paksuisia kovettumia, jotka halkeavat lihaan adti ja vuotavat verta. Jaloilla ei pysty kivun takia kävelemään. Siihen ei auta mitkään kuorintasukat tai iltarasvaus, vaan "kavio" on hiottava mekaanisesti kokonaan pois. Vasta sitten rasvat. Eihän se rasva edes pääse kivettyneen ihon läpi.
Vierailija kirjoitti:
Osalla menee nyt sekaisin kuivat ja kovettuneet kantapäät. Itselleni tulee parin sentin paksuisia kovettumia, jotka halkeavat lihaan adti ja vuotavat verta. Jaloilla ei pysty kivun takia kävelemään. Siihen ei auta mitkään kuorintasukat tai iltarasvaus, vaan "kavio" on hiottava mekaanisesti kokonaan pois. Vasta sitten rasvat. Eihän se rasva edes pääse kivettyneen ihon läpi.
Itsekin kärsin kovettumista. Tuleeko sinulle kovettumia vaikka rasvaisit jalkoja kovettumien poiston jälkeen päivittäin?
:D Eiii. Lähikaupoissa myydään myös voidetta, yleensä näihin aikoihin tai muualla. Ja jalkaraspit.
Se voiteiden urea on sitten synteettistä. Ei niin että joku pissii jalkaan. Ainakin tietääkseni.
Vaseliinia joka ilta, ja sukat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Mene jalkahoitajalle jos et itse pysty jalkojasi hoitamaan. Jos on päästänyt kantapäät niin kamalaan kuntoon niin ei auta mikätkään rasvat sen paksuuntuneen ja halkeilevan ihon lävitse.
Vierailija kirjoitti:
Laittaa sellaista voidetta, jossa on ureaa.
Riittää, että rasva on paksua. Itse käytän Herbamedicuksen Melkfettiä, suomenkielisessä tarrassa lukee lypsucoide.
Vierailija kirjoitti:
Kantapää paksuuntuu ihan hyvästä syystä
Ei kannata niitä hioa liikaa
Eikä oikeasti hioa ollenkaan, vaan käyttää paksua rasvaa. Hiominen tarkoittaa sitä, että se hiottu kohta paksuuntuu yhä uudelleen ja yhä helpommin. Tämä on mun lääkärin ohje, hän tutkii mun jalat huolellisesti joka käyntikerralla kerran vuoteen.
T DM1
Vierailija kirjoitti:
Urea auttaa kovettumiin.
Niin auttaa. Monissa Schollin jalkavoiteissa on ureaa eli karbamidia. Kovettumien ehkäisemiseen voi käyttää miedompiakin voiteita. Apteekista löytyy karbamidia sisältäviä perusvoiteita. Mä tykkään eniten canodermista. On auttanut kovettumiin hyvin. Mulle tuli ihan lieviä, mutta aloitin toimenpiteet heti.
Aamukuset pesuvatiin ja siihen seisomaan, ureatahan se.
Ostakaa rälläkät ja kaikki voiteet ensin. Sitten voitte ihan vaan lämpimässä suolavedessä liottaa, tehokas konsti oikeasti.