Voileipäsukupolvi uupuu, onko se yksi syy lapsikatoon?
https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000010853054.html?utm_medium=promobox&…
"Yhä useampi joutuu vaipattamaan samaan aikaan lastaan ja omaa vanhempaansa"
-
Ihan ensin mä en ollu koskaan kuullutkaan voileipäsukupolvesta. Ja ei tuo ole syy lapsikatoon vaan syyt on:
-Ei ole varaa lapsiin
-Ei ole kumppania
-Lapsia ei vaan haluta tehdä ja tähän on sitten monia syitä
Mä en tunne ketään joka hoitaa omaa vanhempaansa vaan kyllä ne sinne vanhainkotiin päätyvät kun kotona ei pärjää.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomilla naisilla on edes yksinäinen vanhuus.
Tätä te aina jankkaatte. Silti ketkä olikaan niitä kenellä on "yksinäisyyskriisi"? Ne ovat miehiä.
Naisilla on suhteet ystäviin ja sukuun kunnossa paljon useammin kuin miehillä.
Miksi tekisin lapsia, kun ei ole rahaa elättää niitä ja tulevaisuudessa niillä lapsilla ei olisi töitä, kun ma mut vievät kaikki työt?
KIrjoittaja toteaa artikkelissa, ettei ole realismia pyytää muualla asuvia sisaruksia hoitamaan pientä lasta eikä kehtaisi kysyä. No itse sisaruksena olisin kovasti toivonut, että minua olisi pyydetty avuksi, koska ei ole omia lapsiakaan. Olisi suhde näihin lapsiin voinut kehittyä ihan eri tavalla kuin nyt kun emme ole kovin läheisiä. Yritin välillä ehdottaa, että tulen hoitamaan, juurikin kun isovanhempia ei ollut, mutta ikinä ei sopinut. Suomessa on ydinperheideaali ja ketään ulkopuolista ei haluta siihen mitenkään mukaan. Sitten ihmetellään kun vanhemmat uupuu ja sinkut on yksinäisiä ja juurettomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voilepäsukupolvi eli pullamössösukupolvi?
Voileipäsukupolvi on se sukupolvi jolle tulee kuormitusta molemmista suunnista, lapsilta ja omilta vanhemmilta. Ollaan ns. sandwiched between, toimii huonommin suomeksi kun meillä ei yleensä mielletä voileipään sitä toista leipäsiivua päälle.
Kyllä kaikki sukupolvet on olleet aivan yhtä lailla voileipäsukupolvia. Itseäni vanhemmat vielä enemmän, kun heidät oli kasvatettu ns. kilteiksi tytöiksi.
Vierailija kirjoitti:
KIrjoittaja toteaa artikkelissa, ettei ole realismia pyytää muualla asuvia sisaruksia hoitamaan pientä lasta eikä kehtaisi kysyä. No itse sisaruksena olisin kovasti toivonut, että minua olisi pyydetty avuksi, koska ei ole omia lapsiakaan. Olisi suhde näihin lapsiin voinut kehittyä ihan eri tavalla kuin nyt kun emme ole kovin läheisiä. Yritin välillä ehdottaa, että tulen hoitamaan, juurikin kun isovanhempia ei ollut, mutta ikinä ei sopinut. Suomessa on ydinperheideaali ja ketään ulkopuolista ei haluta siihen mitenkään mukaan. Sitten ihmetellään kun vanhemmat uupuu ja sinkut on yksinäisiä ja juurettomia.
Omat sisarukset myös kieltäytyivät avusta. Pilkkasivat kun en omia lapsia voinut saada endometrioosin ja selvittämättömän syyn vuoksi.. aina puhuvat kuinka rankka elämä heillä on ja kuinka minä olen itsekäs kun minulla ei ole lapsia ja elän helppoa elämää. Silti he eivät ota apua vastaan vaikka tarjotaan, eikä heidän lapsilleen saa ostaa edes lahjoja.
En aio uhrautua lasten, enkä myöskään vanhempien tai kenenkään muunkaan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
En aio uhrautua lasten, enkä myöskään vanhempien tai kenenkään muunkaan puolesta.
Minäminäminäminäminäminä ja mä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminäminäminäminä ja mä.
Tässähän se tuli selväksi taas kerran nykyihmisen moraalikoodisto. Omaa napaa vain tuijotetaan. Jotenkin pelottavaa.
Aikaisemmin se oli pullamössösukupolvi. Nimien perusteella lapset ovat tottuneet liian hyvään. Tarvitaan kuria, järjestystä ja niskasta kiinniottoa.
Puolison naiminen ja makuuhuonehommat eivät ole sama asia kuin työhakemuksen lähettäminen firmaan. Se että moisia oletuksia lauotaan oikealla, kertoo kuinka pihalla porukka on elämän perusasioista. Tämä siis koskien lapsikatoa ja siitä seuraavaa huoltosuhteen rapautumista.
Ja varoituksena naisille, ne ovat juuri naisia, jotka puristuvat voileivän väliin, eivät miehet tai pojat. Kyseessä on antifeministinen liike hallitukseltamme, mikä rajoittaa merkittävällä tavalla naisten liikkumavaraa henkilökohtaisessa elämässään.
Puu ja kuori -sukupolvi toimisi, sen suomalainen ymmärtää :D
Mutta eikö tämä aina ole näin? Siksi puhutaan ruuhkavuosista, kun kaikki kertyy samaan syssyyn. Lapset, uran kehittäminen, omien vanhempien vanheneminen jne. Sellaista se elämä on.
En tosin lukenut juttua.
Vierailija kirjoitti:
Yksin ovat myös vanhukset, joilla on useita lapsia. Eivät he käy vanhempiaan tapaamassa. Seuraa sinäkin vähän tätä nykyaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lapsettomat miehet joutuvat häätämään ympäriltään liikoja ihmisiä! Ei olla yksinäisiä!
Vierailija kirjoitti:
Et sitten osaa kavereita hankkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin ovat myös vanhukset, joilla on useita lapsia. Eivät he käy vanhempiaan tapaamassa. Seuraa sinäkin vähän tätä nykyaikaa.
Mutta ei lapsettomat miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulemma ole aikaa.
Mutta sitten onneksi vapautuu aikaa, kun perukirjaa luetaan ja vesi kielellä mietitään paljonko äiti jätti rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten kanssa työskennelleenä voin valitettavasti sanoa että yksinäisimmillä vanhuksilla yleensä on lapsia. On suorastaan riipaisevaa katsoa kun nämä odottavat puoli vuotta lapsia käymään, ja sen puolen tunnin vierailun jälkeen on edessä vain tyhjyys ja uusi odottaminen. Elämän sisältö on ollut ne lapset, muuta ei ole.
Lapsettomat vanhukset ovat yleensä huolehtineet ystävyyssuhteista paremmin ja moni aidosti pitää yksinolosta, omasta rauhasta.
Lapsistani pidän huolen, mutta minua edeltävät sukupolvet eivät mielestäni kuulu minulle hoidettaviksi. Energia pitää satsata tulevaisuuteen. Voin jotain paperiasioita hoitaa, mutta muu "hoito" ei voi olla minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset asuvat syrjäkylällä arvonsa menettäneessä rintamamiestalossa eivätkä lähde minnekään tutusta ympäristöstään, kunnes jalat edellä kannetaan. Meinaatko, että Helsingissä asuvien lasten pitäisi lähteä syrjäkylille ja jättää työpaikkansa? Vai ajattelitko, että he ottavat asumaan vanhempansa pieniin asuntoihinsa?
Pitkälle edennyt dementia vaatii jatkuvaa valvontaa, kuten pikkulapset. Se on kokopäiväistä työtä, joka on syystä jätetty vanhainkoteihin eikä lasten tehtäväksi. Toki, jos puolet työvoimasta halutaan kaitsemaan lapsia ja vanhuksia kotiin, mikäpä ettei. Yleensä ne ovat naisia.
Nämä (Hesarin) jutut eivät ole tästä maailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sellainen voi olla pelottavaa, mihinkä on jo tottunut. Tottumattomia saattaa pelottaa eniten yksinäisyys.
Ei ketään kukaan ole kädestä pitelemässä ja seurustelemassa jatkuvasti. Jos ei ole puolisoa niin varmasti kaikki tulevat kokemaan yksinäisyyttä suurimman ajan.
Jos vanhemmat ja lapset on tummia ja itse vaalea, voi puhua myös Oreo-sukupolvesta, mitä kukaan ei tajua, koska se on Domino-sukupolvi suomeksi.
-Connoisseur