Maksan kestävyys
Olen työssä tunnollisesti käyvä työntekijä. Ei krapulapoissaoloja eikä sairastelua juuri muutenkaan. Synkkä salaisuuteni: olen 30 v ajan käyttänyt päivittäin alkoholia vähintään 6-7 annosta eli viinipullollisen tai sixpackin illassa. Nyt 63v naisena olin aivan varma, että joku syöpä varmaan on tai maksa kirroorissa ja menin yksityisesti koko vatsan alueen magneettikuvaukseen. Olin varautunut vastaukseen, joka pysähdyttäisi elämäni tai saisi aikaan raitistuminen. Mutta siellä lukee ettei maksan rasvoittumista eikä kirroosiin viittaavaa mitään muutosta. Olen toki onnellinen, mutta mietin, miten tämä on mahdollista?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
saanko kysyä, otettiinko sinulta myös verikokeita?
Kysyit jo.
Se on niin täysin yksilöllistä. Tiedän tapauksen joka joi jotain 3-5 annosta päivittäin ja puolentoistavuoden päästä sai tietää että maksa on terminaalivaiheessa ja tarvitsee maksasiirteen tai menehtyy.
Kuulemma myös hoikalle ihmiselle 3 tuopillista vastaa keskivartalolihavan ihmisen yhtä tuoppia.
Joku kestää alkoholia pitkään ja joku ei kestä. Maksakirroosi ei sinällään näy ilman koepalaa kuvauksissa, rasvamaksa näkyy. Jotkut käyttävät tosiaan alkoholia kymmeniä vuosia suuria määriä ilman että kuolevat kun taas toisille riittää lyhytkin aika.
Maksa on yleensä se kestävin osa ihmisestä, ei toki kaikilla. Mitään terveitä eläkevuosia et tule näkemään mutta se tuskin oli tavoitekaan
Maksa sulla porskuttaa t.näk. ihan hyvin vielä pitkään mutta voisin veikata että pian rysähtää muita sairauksia useampi kerralla. Tee sellainen hoitotahto ettei pidetä väkisin kitumassa, nyt kun olet vielä tolkuissasi ja voimissasi, ja olen tosissani enkä yritä v*ttuilla
Paljonko siis juot enintään, entä keskimäärin viikossa? Kerroit vain sen paljonko litkit vähintään.
Aivoterveys voi sitten olla toinen juttu. Katotaan miten on muistin ja kävelyn kanssa esim kymmenen vuoden kuluttua. Delirium tulee kaveriksi jos yrität suorilta lopettaa.
Maksa on siitä hyvä elin, että se kestää taatusti koko elämän.
Se on tuo alkoholi niin kokonaisvaltainen myrkky että se tuhoaa tasaisesti kaikkia sisäelimiä ja aivoja. Helkkarin huono mutta ainoa laillinen päihde. Kaikki muut jopa paljon vähemmän haitalliset ovat muka huumeita. Ilman mitään turhia perusteluja mielivaltaisella jaolla.
Vierailija kirjoitti:
Se on tuo alkoholi niin kokonaisvaltainen myrkky että se tuhoaa tasaisesti kaikkia sisäelimiä ja aivoja. Helkkarin huono mutta ainoa laillinen päihde. Kaikki muut jopa paljon vähemmän haitalliset ovat muka huumeita. Ilman mitään turhia perusteluja mielivaltaisella jaolla.
Huumeilla vaikutetaan nimenomaan aivoihin. Miten muut huumeet voisi olla jotenkin terveellisempiä kuin viinakaan kun ne aivojen tilaa muuntaa ja muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeilla vaikutetaan nimenomaan aivoihin. Miten muut huumeet voisi olla jotenkin terveellisempiä kuin viinakaan kun ne aivojen tilaa muuntaa ja muuttaa?
Laittoman kannabiksen haitallisuuspisteet on 8 ja laillisen alkoholin 23. Jos tuosta kannabiksesta saisi laittomuuden haitallisuudet pois nii ei siihen paljoa jäisi. Ei se kannabiskaan ole terveellistä mutta paljon vähemmän haitallista päihteenä. Käytännössä myrkytön aine kun siihen ei ole kuollut yhtään ihmistä. Sallittua jo yli 20 euroopan maassa.
Ihmeellisen vaikeaa joidenkin uskoa, että kaikille alkoholi ei tee pahaa. Sukulaismies joi ap:n tapaan vuosikymmeniä ja kuoli 96-vuotiaana kotonaan, jossa pärjäsi loppuun asti. Itse olen taas toista laitaa, kaikki veriarvot pielessä jo 35-vuotiaana ilman ihmeempää juomista, verenpaine koholla lukioikäisenä. Aina siis myöskään huono terveys ei ole itse aiheutettua. Miten vaikeaa on ymmärtää, että me ihmiset olemme erilaisia. Äitini myös juo aika reippaasti olutta ja 68- vuotiaana ei mitään vikaa verikokeissa, tosin on myös ahkera puuhastelija.
Se on mahdollista siten, että sulla ehkä on muita tapoja, jotka kompensoi alkoholismia. Ehkä liikut paljon tai syöt terveellisesti. Jos olet lisäksi normaalipainoinen, maksasi jaksaa vielä polttaa alkoholia tehokkaasti.
Ylipaino, vyötärölihavuus ja eräät lääkehoidot tekevät maksan alttiimmaksi vaurioitumaan pienemmistä alkoholimääristä. Niinpä hoikka 60-kiloinen sietää alkoholia enemmän kuin 120-kiloinen jo rasvamaksaa poteva henkilö.
Mutta kantsii sun silti lopettaa. Aivoihinhan vaikuttaa epäsuotuisasti pienikin määrä ja iän karttuessa olet yhä suuremmassa riskissä sekä maksasairauden että dementian suhteen. Kova olet juomaan. Miksi? Mitä sä sillä hoidat?
Huh. Aikamoinen riski että juominen lähtee täysin käsistä kun jäät eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Huh. Aikamoinen riski että juominen lähtee täysin käsistä kun jäät eläkkeelle.
Sehän on monille onni ja autuus kun voi juoda jatkuvasti. Eläkkeellä ei joudu edes lomien jälkeen lopettamaan katkon kautta kun ei muuten saa putkea poikki.
Vierailija kirjoitti:
Maksa sulla porskuttaa t.näk. ihan hyvin vielä pitkään mutta voisin veikata että pian rysähtää muita sairauksia useampi kerralla. Tee sellainen hoitotahto ettei pidetä väkisin kitumassa, nyt kun olet vielä tolkuissasi ja voimissasi, ja olen tosissani enkä yritä v*ttuilla
Alkoholiperäisiin sairauksiin kuolee noin 1600 suomalaista vuodessa. Ei mikään turha tuo sun varoitus.
Tänään oli juuri Ilta-Sanomissa juttu maksan kestävyydestä. Ilmeisesti mitä ylipainoisempi, sen pahempi on alkoholi maksalle. Että ehkä saatat olla vaikka hoikahko, mutta ei se jokapäiväinen juominen silti kannata.
Kuinka paljon juot viikonloppuisin? Oletan että mainitut määrät on arki-illoista.
saanko kysyä, otettiinko sinulta myös verikokeita?