Mun juttu menee työvoimatoimikuntaan, hui kammo!
Menin sitte äitiyloman päätteeksi ilmoittautumaan työttömäksi. Hoidan lapset itse kotona.
Olen aloittanut " osa-aikatyön" jo äitiyslomalla ollessani, teen perhehoitajan työtä yhden viikon kuussa. Kela ei tästä syystä leikannut lainkaan äippärahaa, koska työ ei ole päätoimeentuloni. Ihan sanatarkasti en kelan päätöslauselmaa muista, eikä se ole tallessa.
Mut nyt mun täytyy selittää työkkärin työvoimatoimikunnalle, että olenko työmarkkinoiden käytettävissä vai en. Mitäs mieltä te olette, onko tässä mitään toivoa saada mieleinen lausunto vai onko tyydyttävä pikkuhiluihin elämisen suhteen?
Kommentit (54)
No tietysti siksi, kun kyseessä on nimenomaan työttömyyskorvaus. Työttömyyskorvauksen maksamisen perusteena on se, että olet työmarkkinoiden käytettävissä ja valmis ottamaan sinulle osoitetun työpaikan.
Lapsia saa kyllä hoitaa kotona työtönkin, mutta jos lapset ovat este työn vastaanottamiselle, niin miksi ihmeessä siitä pitäisi silti maksaa työttömyyskorvausta???
Vierailija:
...Mitä ihmettä sä siellä työkkärissä oikeen oot sepustanut?Oletko sanonut, et et voi ottaa työtä tuona yhtenä viikkona kuussa vastaan? Jos olet, niin ei tuollaista saa suustaan päästää. Työkkärissä pitää aina sanoa, että on valmis ottamaan työtä vastaan päivänä kuin päivänä. Sillä tosi harvoin sieltä yhtään mitään työtä edes tarjotaan...Totta kai voit olla työnhakijana, jos kerran haet kokoaika työtä.
No tuossa se mun " virheeni" sitten on... Ketunvillat.
Mut kun jos mun pitäisi tehdä kokoaikatyötä juuri tuon kyseisen viikon, niin ei se kyl oikeen onnistuisi - siis jos kyseessä olisi vain tuo viikko.
Mutta perhehoitajana en ole yksin vastuussa hoidettavasta, vaan mies kelpaa hänen hoitajakseen sekä teoriassa että käytännössä aivan yhtä hyvin. Eli kun kyseinen asiakas on koulussa 4 h/pv, 4 pv/vko, voimme kyllä miehen kanssa sovitella työaikamme niin että hänen hoitonsa onnistuu. Miehellä on liukuva työaika ja työaikapankki.
Miten sen nyt sitten lyhyesti ja ytimekkäästi selittää työvoimatoimikunnalle. Siinä Kelan päätöksessä, kun he päättivät olla leikkaamatta vanhempainpäivärahoja oli kyllä hyvin asia esitettynä. Mutta kun juuri se paperi on kadonnut! Saako kelasta noita vanhoja päätöksiä pyytämällä?
ap.
Että jos siis saisin todellisen, oikean kokoaikatyön, niin kuukaudessahan kertyy jo jotain mahdollisuuksia vapaisiin, jotka voi sitten käyttää sillä viikolla kun asiakas on meillä. Ja kun mies pystyy sovittelemaan töitään yhtälailla, niin ei asiakas ole silloin este työn vastaanottamiselle.
Melkoista selittämistä aivan turhan takia. Mun työnhaku on alkanut jo joulukuussa eikä kukaan ole todellakaan tullut tarjoamaan työtä. Ja nyt jos ne katkaisee takautuvasti niin liemessä muuten ollaan.
Vierailija:
Että jos siis saisin todellisen, oikean kokoaikatyön, niin kuukaudessahan kertyy jo jotain mahdollisuuksia vapaisiin, jotka voi sitten käyttää sillä viikolla kun asiakas on meillä. Ja kun mies pystyy sovittelemaan töitään yhtälailla, niin ei asiakas ole silloin este työn vastaanottamiselle.
.
Ai, minä teen kokopäivätyötä, eikä minulla ainakaan kerry mahdollisuutta pitää vapaita tuolla tavalla. Eikä varmasti monessa muussakaan työpaikassa. Ihan kiva juttu, jos onnistuu, mutta voipi olla aika nuivaa työnantajapuolen suhtautuminen.
Kannattaisiko selvittää ensin itselleen, onko työmarkkinoiden käytettävissä vai ei, kertomasi perusteella minä ainakin tekisin päätöksen, että et ole.
Vierailija:
Kun mun " osa-aikatyö" on perhehoitajana toimimista, niin se ei mene noin. Ne vaan päättävät siellä kertomani perusteella, että olenko työmarkkinoiden käytettävissä vai en. Jos toteavat että ole, niin saan ansiosidonnaisen täysimääräisenä. Ja jos työvoimatoimikunta päättää että en ole työmarkkinoiden käytössä, niin mä en saa sitä ollenkaan.Ei taida olla olemassa sitä vaihtoehtoa, että voisin saada päivärahaa niinä kolmena viikkona jolloin en perhehoitajana toimi. Minusta se olisi oikein.
Vierailija:
Vierailija:Ei taida olla olemassa sitä vaihtoehtoa, että voisin saada päivärahaa niinä kolmena viikkona jolloin en perhehoitajana toimi. Minusta se olisi oikein.
te osaatte luovia tuollaisessa lakiviidakossa? Mina joko kayn toissa tai olen kaymatta, en tarvitse kenenkaan lupaa mihinkaan.
t: USAlainen
Taitaa uusin laki olla, että kuukaudessa saa olla 11 päivää töissä ilman, että se vaikuttaa vähentävästi työttömyyskorvaukseen.
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:Ei taida olla olemassa sitä vaihtoehtoa, että voisin saada päivärahaa niinä kolmena viikkona jolloin en perhehoitajana toimi. Minusta se olisi oikein.
Ei kai tässä ihan kokonaan tarvii vielä heittää takkia kehään, sillä asia on vasta menossa työvoimatoimikuntaan. Täytyy vaan selvitellä pari asiaa itselleen ensin.
Mulla on jossain jemmassa kirja Perhehoidon lainsäädännöstä, täytyy kaivaa se esille ja lukea ajatuksen kanssa. Aikaa ton lapun palauttamiseen on keskiviikkoon asti.
Yksi iso osa ongelmaa on tuo palkkiotyö (ei palkkatyö), joka nostattaa varmaan työvoimakunnassa karvat pystyyn. Mutta ei se minun valintani ole. Oma valintani ei myöskään ole se, kuinka monta päivää kuukaudessa hoidan tuota kehitysvammaista asiakasta, vaan hoitopäivien määrän päättää toimeksiantajana toimiva kunta asiakkaan ja hänen perheensä tarpeen mukaan.
Jos vaikka kyseinen asiakas olisi koko kuukauden perheessämme, ei tarttisi työkkärin rahojen perään haikailla, vaikka hoitopalkkio (25 e/pv) ei niin päätä huimaava olekaan. Tai jos saisi toisenkin asiakkaan, joka olisi koko ajan perheessämme.
Sitten olisit työtön jos olisit työtön ja ottaisit asiakkaan, mutta se ei toimi niin, että sulla on hommia ja sitten haet työkkäristä rahaa.
Niin silloinhan jokaisen kotiäidinkin pitäisi viedä lapset ensin hoitoon ja ilmoittautua vasta sitten työttömäksi.
Vierailija:
Sitten olisit työtön jos olisit työtön ja ottaisit asiakkaan, mutta se ei toimi niin, että sulla on hommia ja sitten haet työkkäristä rahaa.
Mähän tein tätä jo vanhempainrahakaudella, siinä sivussa kun hoisin omia lapsiani. Ja SAIN TÄYDEN VANHEMPAINPÄIVÄRAHAN, kela ei leikannut sitä perhehoitotyön vuoksi.
Vierailija:
olen osa-aika työssä ja työttömänä työnhakijana työkkärissä. Tosin en ole soviteltua päivärahaa hakenut, kun mulla on kuitenkin just sen verran tunteja.
Mitä ihmettä sä siellä työkkärissä oikeen oot sepustanut?Oletko sanonut, et et voi ottaa työtä tuona yhtenä viikkona kuussa vastaan? Jos olet, niin ei tuollaista saa suustaan päästää. Työkkärissä pitää aina sanoa, että on valmis ottamaan työtä vastaan päivänä kuin päivänä. Sillä tosi harvoin sieltä yhtään mitään työtä edes tarjotaan.Mä oon nyt tehnyt osa-aikatyötäni kolmatgta vuotta, eikä mulle ole kerran kertaa tullut työkkäristä yhtään lappua eikä lippua. Minnekään ei ole mua oltu laittamassa, eikä todellakaan edes sellaista ehdotettu.
Koskaan ei ole kysytty, että voinko ottaa kokoaikatyötä vastaan, kun olen osa-aikatyössä. Totuus on se, et en ole oikeesti mitään työpaikkaa vaihtamassa, vaan mulla on oikeesti niin huono tuntisopimus, et jos joskus tuntini vähenevät, on mulla mahdollisuus ansiosidonnaiseen päivärahaan.
Totta kai voit olla työnhakijana, jos kerran haet kokoaika työtä.
En todellakaan suosittelel tällaisten kommenttien suosittelemista, vielä vähemmän niiden noudattamista! Itse yritin juuri rekrytoida tällä viikolla yhteen vapaaseen työpaikkaan ihmistä ja eräs henkilö, joka oli ilmoittautunut työttömäksi tammikuussa sai työvoimatoimistosta osoituksen paikkaan. Kun sitten soitin hänelle, meni hän ihan paniikkiin, koska ei ollut todellakaan odottanut saavansa kutsua työhaastatteluun näin pian. Hänellä oli kaksi alle kouluikäistä lasta, toinen alle 2v. ja tarkoitus oli tietenkin hoitaa heitä kotona ja nostaa samalla päivärahaa.
Minä joudun työnantajana ilmoittamaan työvoimatoimistoon joka ainoan sieltä osoitetun henkilön suhtautumisen ja myös sen onko ko. henkilöä tavoitettu. En koskaan tee sitä ilkeyksissäni tms. Ja niinhän siinä kävi, että tältä haastattelusta kieltäytyneeltä vaadittiin heti selvityspyyntö ja tänään työvoimatoimistosta jo sanottiin, että päiväraha tulee katkeamaan siihen asti, kunnes hän on työmarkkinoiden käytettävissä.
Henkilö voi olla työnhakijana työvoimatoimistossa vaikka toisessa työssä ollessaan, mutta työttömän työnhakijan statuksen ja oikeuden työttömyyspäivärahaan hän saa vasta silloin, kun tulkitaan ettei hänellä ole esteitä ottaa vastaa tarjottua, kokopäiväistä työtä omalta työssäkäyntialueelta. Työssäkäyntialue voi olla aika isokin.
Tänä päivänä ainoastaan jollain suppealla ammattialalla, kehnolla osaamisella ja korkean työttömyyden alueella voi edes teoriassa kuvitella saavansa olla rauhassa kotosalla, mutta muuten työvoimapula on jo täyttä totta. Mikään leuhkimisen aihe se ei siis ole, jos ei ole yhtään osoitusta saanut, päinvastoin.
Vanhempainpäiväraha ei ole työttömyystuki niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Siksi niihin ei sovelleta samaa lakia. Itseasiassa ihmettelen outoa vertautasi.
Vierailija:
Niin silloinhan jokaisen kotiäidinkin pitäisi viedä lapset ensin hoitoon ja ilmoittautua vasta sitten työttömäksi.Vierailija:
Sitten olisit työtön jos olisit työtön ja ottaisit asiakkaan, mutta se ei toimi niin, että sulla on hommia ja sitten haet työkkäristä rahaa.Mähän tein tätä jo vanhempainrahakaudella, siinä sivussa kun hoisin omia lapsiani. Ja SAIN TÄYDEN VANHEMPAINPÄIVÄRAHAN, kela ei leikannut sitä perhehoitotyön vuoksi.
Itsekin olen tehnyt töitä sovitellulla työttömyyskorvauksella. Niin ja mä olen muuten ollu työttömänä Turussa yli 1300 päivää ilman, että kukaan koskaan on kysynyt perään.
Vierailija:
Henkilö voi olla työnhakijana työvoimatoimistossa vaikka toisessa työssä ollessaan, mutta työttömän työnhakijan statuksen ja oikeuden työttömyyspäivärahaan hän saa vasta silloin, kun tulkitaan ettei hänellä ole esteitä ottaa vastaa tarjottua, kokopäiväistä työtä omalta työssäkäyntialueelta. Työssäkäyntialue voi olla aika isokin.
Tänä päivänä ainoastaan jollain suppealla ammattialalla, kehnolla osaamisella ja korkean työttömyyden alueella voi edes teoriassa kuvitella saavansa olla rauhassa kotosalla, mutta muuten työvoimapula on jo täyttä totta. Mikään leuhkimisen aihe se ei siis ole, jos ei ole yhtään osoitusta saanut, päinvastoin.
Mä olen ollut myös sinun asemassasi ja tiedän miten kurjalta tuntuu, kun olisi työ tehtävänä mutta työnhakija ei oikeasti ole käytettävissä. Ja kun siitä on pakko raportoida eteenpäin.
Mä en oikeasti vieroksu työtä. Tämä tilanne on vaan jotenkin niin pöljä, kun yrittää rakentaa itselleen työuraa mut ei oikein millään järjellisellä konstilla meinaa päästä alkuun. Perhehoidosta tulee tulevaisuudessa leipäni, mutta yhdellä osa-aikaisella asiakkaalla ei vielä oikein pärjää.
Jos asiakkaani olisi aina perheessä asuva: 25 e/pv * 30 pv/kk =750 e/kk. tuohon päälle lisätään kotihoidontuki, joka tulisi vielä pari kk. kahdesta alle kolmivuotiaasta, niin se riittää. Mutta mun asiakas on vain 7 pv/kk. Meidän perhe ei elä tuolla rahalla, koska kehitysvammaiselle pitää olla tilat silloinkin kun hän ei meillä asu.
ap.
Vierailija:
Itsekin olen tehnyt töitä sovitellulla työttömyyskorvauksella. Niin ja mä olen muuten ollu työttömänä Turussa yli 1300 päivää ilman, että kukaan koskaan on kysynyt perään.
Mistäköhän mahtaa johtua, että olet saanut olla rauhassa? Mietipä sitä.
Tarkoitin sitä, että vanhempainrahakauden päättyessä jokaisen täytyisi järjestää ENSIN hoitopaikka lapselle ja vasta sitten voisi mennä ilmoittautumaan työttömäksi.
ap
Vierailija:
Vanhempainpäiväraha ei ole työttömyystuki niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Siksi niihin ei sovelleta samaa lakia. Itseasiassa ihmettelen outoa vertautasi.Vierailija:
Niin silloinhan jokaisen kotiäidinkin pitäisi viedä lapset ensin hoitoon ja ilmoittautua vasta sitten työttömäksi.Vierailija:
Kehitysvammaisten asiakkaiden perhehoito perheessämme ei ole este kokopäivätyön vastaanottamiselle.
Ketään asiakastamme ei voi jättää ilman valvontaa, ohjausta ja avustusta. Perhehoitajana en kuitenkaan ole ainoana vastuussa heidän hoidostaan, vaan mieheni pystyy hoitamaan heitä yhtälailla. Vain yksi asiakas on perheessämme työviikon kuukaudessa, jolloin käy neljänä päivänä koulussa (4 h/pv). Pystymme miehen liukuvaa työaikaa, työaikapankkia ja pekkasvapaita hyväksikäyttäen organisoimaan asiakkaan hoidon tarpeen niin vaatiessa. Toimeksiantosopimuksien irtisanomisaika on 1 kk.
Vaikeahoitoisimman asiakkaan hoitopäivien lukumäärä nousi helmikuussa kolmeentoista päivään kuukaudessa (aiemmin hänen päivänsä tuo 7 pv/kk). Hän on nyt perheessämme kolme viikonloppua ja yhden kouluviikon. Perheessämme käy lisäksi kehitysvammaisia/ -viiveisiä asiakkaita ns. tukiperhelapsina. Heitä on nyt neljä ja heidän käyntinsä ajoittuvat viikonlopuille (jokaisella 1 vkl/kk). Yksi heistä on ollut asiakkaamme jo kolme vuotta (sopimus miehen nimissä), tammikuussa aloitti yksi ja helmikuussa aloitti kaksi (viimeisimmät asiakkaat nimissäni). Nykyisellään asiakkaita saattaa olla samana viikonloppuna kolme.
Tarkoituksemme on saada asiakkaiden ja heidän hoitopäiviensä määrä nousemaan lähitulevaisuudessa niin suureksi, että elantoni tulisi heidän hoitamisestaan. Kun tähän päästään, tulen katkaisemaan työnhakuni. Juuri nyt olemme saaneet sovituksi huhtikuulle yhden perhekodin viikon lomituksen, mutta muista alkavista asiakkaista ei ole tietoa. Perhekodin lomitus on ainutkertainen.
Se, että työ on palkkiotyötä, ei ole minun valintani. En myöskään itse ole määrännyt hoitopäivien lukumäärää, ne määräytyvät asiakkaan tarpeen mukaan.
ap.