Osaisikohan joku auttaa, etten turhaan mene lääkäriin.. Rv 32
Nivusissa/alapäässä on tuntunut muutaman päivän ajan pientä särkyä/paineentunnetta. Sikiö on ollut koko raskausajan oikealla puolella kohdussa, myös nämä vaivat tuntuvat oikean nivusen luona/oikealla puolella alapäässä. Eilen kokeilin tunnustelemalla, (ulkopuolelta!!) nivusen ja emättimen reiän välissä tuntuu joku iso juttu, ihan kuin vauvan pää tai muu ruumiinosa. Sen painaminen sattuu vähän, ja se tuntuu tuolla peräaukon luona asti. Eihän se vauva voi niin alhaalla vielä olla? Mitä tuo voi olla, mikä siellä tuntuu??? Toinen raskaus menossa.
Kommentit (4)
Näillä viikoillahan vauva kääntyy pää alaspäin ja paine alapäässä kasvaa ja nuo lantioliitokset tai mitkä olivatkaan, leviävät kun ne valmistautuvat synnytykseen. Pienet ja kai kovatkin hetkelliset kivut voivat johtua siitä. Mutta se mitä tunsit siellä niin siitä en osaa kyllä sanoa mitään. En kuitenkaan usko että se vauvan pää voisi olla, se kun on kyllä sen verran ylempänä ja jos sinulla olisi synnytys jo käynnistymässä niin sieltä tulisi kyllä limatulppa, lapsivesi ym ensin pois.. Ehkä kannattaisi soittaa kuitenkin neuvolaan ensin ja kysyä mitä mieltä he ovat ja sitten mennä lääkäriin jos vielä tuntuu siltä että on jotain häikkää. Tsemppiä sulle odotukseen!! =)
En osaa kyllä varsinaisesti auttaa... Mutta silloin kun vauva on laskeutunut lähtökuoppiin synnytystä varten sitä ei enää tunne ulkopäin - mulla vauva oli laskeutunut (ja kiinnittynyt) jo raskausviikolla 30 eivätkä lääkärit enää löytäneet vauvaa ulkopäin. Ja mulla oli jatkuva painontunne ' tuolla jossain alhaalla' kun vauva jatkuvasti painoi ja muistaakseni tuonne nivusiin sitten nyrkillä ja kyynärpäällä hakkasi. Oiskohan sullakin vauvan käsi tai jalka siellä?
Soita neuvolaan niin ei tarvii turhaan murehtia :)! Ja mukavaa (ja vähemmän) kivuliasta loppuodotusta!
Lapsen pää on varmaan jo alaspäin ja painaa elimiä jotka kipeytyvät ja ovat siis kosketusarat. Se mitä tunnet, voi toki olla lapsen pää (mutta epäilen etten voi tuntea sitä itse niin alas) tai esimerkiksi kaarelle jännittynyt lantionpohjanlihas tms. vaihtoehtoja on varmasti monia.
Älä huoli, varmasti tuntemuksesi ovat aivan normaaleja.