Mikä ihme mun ihoa vaivaa?! Hirvittävä kutina joinain päivinä, raavin ihon verille.
Nyt vaihdevuosia odotellessa saattaa ihokin kuulemma oireilla, mut ei kai näin voimakkaasti? Olen aina ollut atooppinen ja kuivaihoinen, nyt kutina on aivan sietämätöntä ja sitä on joka puolella, ei kuitenkaan onneksi kasvoissa tai päänahassa.
Toisinaan tulee pieniä vesikelloja, joiden kutina helpottaa kun vesikello tyhjenee. Nesteen seassa ei ole mitään - ei syyhypunkkeja tms., tämän on lääkärikin loppukesällä todennut ja itse monesti mikroskoopilla katsonut (pääsen biologian luokkaan). Syyhyn hoito on kuitenkin tehty ohjeen mukaan, sen poissulkemiseksi.
Lääkärinaika on taas ensi viikolla, mutta jos jollain on vastaavasta kokemuksia, kuulen mielelläni.
Näistä mikään ei täsmää: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00248
Kommentit (68)
Vaihdevuodet aikaansaa tosiaan kaikenlaista "kivaa" muutosta ja ylläriä, mutta voi tuo johtua ihan stressistäkin.
Onko jotain ruokaa joka vaikuttais?
Voi olla syyhy, sitä on todella paljon liikkeellä. Sen voi saada ihan mistä tahansa
Kyllä se vaan syyhyltä silti kuulostaa.
Kuulostaa pompholyxeltä. Googlaa ja ehdota lääkärille.
Ota ja pese vartalo tervashampoolla tai mäntysuovalla. Terva suojeee puita sieniltä.Kokeile.
Vierailija kirjoitti:
No ei kuulosta.
Oireet viittaavat en maksa - kirroosiin.
Syy: rahapula.
Paljonko sun maksa-arvot oli viimeksi?
Vierailija kirjoitti:
Syyhyssä ei auta kyllä pätkääkään kun ne pienet paukamat aukeaa raapimalla
Vierailija kirjoitti:
Unohtui sanoa, että antihistamiini menee päivittäin, pesuaineet ovat hajuttomat + muut atoopikon normijutut. Kesällä olleen lääkärin määräämä atarax vähän helpottaa kutinaa, mutta vain vähän. Vahvaa kortisonia laitoin kesän lopun ja alkusyksyn. Lääkkeillä kutina ei ollut sietämätöntä mutta ei koskaan poistunut kokonaan.
-ap-
Voi että, olisin ehdottanut fysikaalista urtikariaa, mutta siihen minulla ainakin auttaa päivittäinen antihistamiini. Muuten kutina on ihan saa-ta-nal-linen. Toivottavasti lääkäristä löytyy apu!
Minulla ollut ennen lievästi atooppinen iho, joka muuttui vaihdevuosissa kuivuudesta valkoiseksi, hilseileväksi ja ajoittain näppylöille lehahtavaksi hankalaksi atooppiseksi ihoksi.
Mulla on ollut samaa. Viime kesänä alkoi ja oli tosiaan kellukoita käsissä jotka sitten kuivuivat. Nyt koko talven on ollut kutinaa ja hilseileviä läiskiä. Olen ottanut sisäisesti kortisonia niin auttanut kutinaan. Poikkeuksellinen ihottuma siis. Ikää 51.
Vierailija kirjoitti:
Onko maksa-arvot katsottu?
Mikään maksaongelma ei tee vesikelloja ihoon.
Unohtui sanoa, että antihistamiini menee päivittäin, pesuaineet ovat hajuttomat + muut atoopikon normijutut. Kesällä olleen lääkärin määräämä atarax vähän helpottaa kutinaa, mutta vain vähän. Vahvaa kortisonia laitoin kesän lopun ja alkusyksyn. Lääkkeillä kutina ei ollut sietämätöntä mutta ei koskaan poistunut kokonaan.
-ap-