Mikä ihme mun ihoa vaivaa?! Hirvittävä kutina joinain päivinä, raavin ihon verille.
Nyt vaihdevuosia odotellessa saattaa ihokin kuulemma oireilla, mut ei kai näin voimakkaasti? Olen aina ollut atooppinen ja kuivaihoinen, nyt kutina on aivan sietämätöntä ja sitä on joka puolella, ei kuitenkaan onneksi kasvoissa tai päänahassa.
Toisinaan tulee pieniä vesikelloja, joiden kutina helpottaa kun vesikello tyhjenee. Nesteen seassa ei ole mitään - ei syyhypunkkeja tms., tämän on lääkärikin loppukesällä todennut ja itse monesti mikroskoopilla katsonut (pääsen biologian luokkaan). Syyhyn hoito on kuitenkin tehty ohjeen mukaan, sen poissulkemiseksi.
Lääkärinaika on taas ensi viikolla, mutta jos jollain on vastaavasta kokemuksia, kuulen mielelläni.
Näistä mikään ei täsmää: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00248
Kommentit (68)
Olet tilannut Temusta tai muuten availlut ulkomaan paketteja? Siellä voi kuulemma olla kaikenlaista...
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut ennen lievästi atooppinen iho, joka muuttui vaihdevuosissa kuivuudesta valkoiseksi, hilseileväksi ja ajoittain näppylöille lehahtavaksi hankalaksi atooppiseksi ihoksi.
Tätä pelkään itsekin! Mutta itseä on atooppisessa ihottumassa aina auttanut perusvoiteet ja kortisoni, puhumattakaan antihistamiinista. Nyt siis nuo aiemmat konstit eivät tehoa ollenkaan. Millä olet saanut tilanteen hallintaan? Joskus raskauksien ja imetysten aikana jouduin käyttämään pimekrolimuusi- ja talikrolimuusi - voiteita, muistaakseni toimivat hyvin.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut samaa. Viime kesänä alkoi ja oli tosiaan kellukoita käsissä jotka sitten kuivuivat. Nyt koko talven on ollut kutinaa ja hilseileviä läiskiä. Olen ottanut sisäisesti kortisonia niin auttanut kutinaan. Poikkeuksellinen ihottuma siis. Ikää 51.
Ettei tuo olisi psoriasista?
Voisiko olla vain kuiva ilma joka kuivattaa niin että pistää repimään ihon verille? Nyt on alkanut lämmityskausi ja noin minulle kävi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pompholyxeltä. Googlaa ja ehdota lääkärille.
Jos ehdottaa sun ehdottamaasi googletustulosta, lääkäri saa raivarin. 😊😆
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut ennen lievästi atooppinen iho, joka muuttui vaihdevuosissa kuivuudesta valkoiseksi, hilseileväksi ja ajoittain näppylöille lehahtavaksi hankalaksi atooppiseksi ihoksi.
Atooppinen ihottuma, mulla on kans ja vaihdevuodet pahentaa sitä
Vierailija kirjoitti:
Olet tilannut Temusta tai muuten availlut ulkomaan paketteja? Siellä voi kuulemma olla kaikenlaista...
En, eikä millekään muullekaan pitäisi olla altistusta ts. elämässä ei ole tapahtunut mitään erikoista kesällä, kun tämä alkoi. Kesähän on atoopikoilla yleensä helppoa aikaa, mutta eipä ollut viime kesä minulle.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä pelkään itsekin! Mutta itseä on atooppisessa ihottumassa aina auttanut perusvoiteet ja kortisoni, puhumattakaan antihistamiinista. Nyt siis nuo aiemmat konstit eivät tehoa ollenkaan. Millä olet saanut tilanteen hallintaan? Joskus raskauksien ja imetysten aikana jouduin käyttämään pimekrolimuusi- ja talikrolimuusi - voiteita, muistaakseni toimivat hyvin.
-ap-
Noilla atopian hoitokeinoilla olen saanut rauhoittumaan, mutta nyt pakkassäällä (+keskuslämmitys) sääret on kuin autiomaa. Paitsi että ne on veressä ja ruvessa kun raavin niitä nukkuessa, vaatteidenkin läpi.
Maksasairaus voi aiheuttaa sietämätöntä kutinaa. Enonikin ainoa oire lääkäriin menolle oli kutina. Maksasyöpään kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Ja kilpirauhasarvot?
On tsekattu lähivuosina, ei ole ollut mitään häikkää. Samoin D-vitamiini on ollut hyvä, enkä ole sitä kaksin käsin syönyt. B-vitamiinia olen ottanut kuurina 1-2 kertaa vuodessa.
-ap-
Olet varmaan vähentänyt suihkukäynnit minimiin?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla vain kuiva ilma joka kuivattaa niin että pistää repimään ihon verille? Nyt on alkanut lämmityskausi ja noin minulle kävi.
Tämä tosiaan alkoi kesällä, jolloin iho on yleensä voinut hyvin. Mutta ei tällä kertaa...
-ap-
Kilpirauhanen voi kyllä prakata nopeastikin
Vierailija kirjoitti:
No pesulla on pakko käydä, mutta pesen vain atoopikon ohjeistuksen mukaan. Ja suihkun jälkeen kerros paksua rasvaa iholle, ennen kuin se ehtii kuivahtaa. Kutina tulee silti.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Noilla atopian hoitokeinoilla olen saanut rauhoittumaan, mutta nyt pakkassäällä (+keskuslämmitys) sääret on kuin autiomaa. Paitsi että ne on veressä ja ruvessa kun raavin niitä nukkuessa, vaatteidenkin läpi.
Auttaisiko ilmankostutin näin lämmityskaudella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pesulla on pakko käydä, mutta pesen vain atoopikon ohjeistuksen mukaan. Ja suihkun jälkeen kerros paksua rasvaa iholle, ennen kuin se ehtii kuivahtaa. Kutina tulee silti.
-ap-
Minkä ohjeistuksen mukaan ja mitä rasvaa?
Vierailija kirjoitti:
Maksasairaus voi aiheuttaa sietämätöntä kutinaa. Enonikin ainoa oire lääkäriin menolle oli kutina. Maksasyöpään kuoli.
Jos olisi maksan ongelma, niin tuskin mitään ihottumaa olisi...? Ja iho kai kellertäisi? Iholla siis noita vesikelloja välillä, toki myös "normaalia" punoitusläiskää jne., mitä atooppiselle iholle normaalistikin tulee. Mutta nyt iho-oireita on enemmän, ja sitten tuo mielenterveyden vievä kutina...
-ap-
Tuo ketjussa mainittu terva tai siis tervashampoo auttoi minulla päänahan kutinaan joka oli sietämätöntä.
Miksei siis voisi auttaa ihon kutinaan muuallakin. Tosin aika vahva tuoksuhan tuosta ainakin hiuksiin jää eli jos ei ole tervan ystävä niin varmaan huonompi juttu. Itse onneksi tykkään.