Mikä ihme mun ihoa vaivaa?! Hirvittävä kutina joinain päivinä, raavin ihon verille.
Nyt vaihdevuosia odotellessa saattaa ihokin kuulemma oireilla, mut ei kai näin voimakkaasti? Olen aina ollut atooppinen ja kuivaihoinen, nyt kutina on aivan sietämätöntä ja sitä on joka puolella, ei kuitenkaan onneksi kasvoissa tai päänahassa.
Toisinaan tulee pieniä vesikelloja, joiden kutina helpottaa kun vesikello tyhjenee. Nesteen seassa ei ole mitään - ei syyhypunkkeja tms., tämän on lääkärikin loppukesällä todennut ja itse monesti mikroskoopilla katsonut (pääsen biologian luokkaan). Syyhyn hoito on kuitenkin tehty ohjeen mukaan, sen poissulkemiseksi.
Lääkärinaika on taas ensi viikolla, mutta jos jollain on vastaavasta kokemuksia, kuulen mielelläni.
Näistä mikään ei täsmää: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00248
Kommentit (68)
AIDS edennyt ihosyöpävaiheeseen. Onnittelut.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai jossain autoimmuunimaksasairaudessa välttämättä kellastu vaikka kutisee?
Ihan yhtälailla se autoimmuunimaksasairaus tuhoaa maksaa kuin itseaiheutettukin. Kellastuminen johtuu bilirubiinin kertymisestä, johtuu sapen kulun häiriintymisestä. Ei ne sappitiet kysele, että mistä vaiva johtuu.
Mast cell activation syndrome MCAS. Pitää välttää triggeröiviä kemikaaleja ja muita aineita
Mahdollisesti allergia- tai yliherkkyysreaktio. Kerrot, että sinulla on käytössä tuoksuttomat pyykinpesuaineet. Laita useampi huuhtelu, ehkä pyykkiin jää huuhteluainejäämiä. Esim. pesuainejäämät petivaatteissa tai vaatteissa vaikuttaa koko vartaloon.
Onnea juurisyyn metsästykseen. Edes yksityisellä puolella on hankala päästä hyvin kattaviin allergiatesteihin. Lääkärit mielellään antavat atopia diagnoosin ja voiteet, ja ne toimii tai ei. Minulta on testattu yli 100 ainetta ja paikallisen rajallisen ihottuman syy ei ole selvinnyt seitsemään vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen vammainen.
-ap
Näin pitkään kesti, ennen kuin häirikkö löysi linjoille. Eikö sinua yhtään hävetä olla noin ärsyttävä?
-ap-
Pesuaineet on hajusteettomat. Onhan myös pyykinpesuaineet, koko perheellä? Entä töissä?
Nykyisissä pyykinpesuaineissa on säilöntäaineita, joille voi allergisoitua. Pelkkä hajusteettomuus ei siis riitä.
Imusolmukesyövät on yksiä äkäisimpiä kutinan aiheuttajia myös.
Maksavaivan kutina näkyisi kyllä jo muuallakin elimistössä.