Kaverini laittaa kännykän pois päältä kun 1v nukkuu!
Toinen elää kuin huopatossutehtaalla kun vauva nukkuu päikkäreitä, illalla ei saa pitää edes ääntä telkkarissa ja pitää puhua kuiskaten. Ja eräs toinen kävelee vaunujen kanssa ympäri kylää koko uniajan; vauva herää heti jos vaunut pysähtyy...
Sitten ihmetellään kun ovat niin huonoja nukkujia!
Ei hyvänen aika, miten jotkut onnistuukin tekemään elämästään niin hankalaa??
Kun meidän lapset oli pieniä, varoin visusti olemasta liian hiljaa päiväuniaikaan enkä varsinkaan opettanut niitä heijaamalla nukkumaan. Pystyin jopa imuroimaan samassa huoneessa missä vauva nukkui, se mitään herännyt. Telkkarit pauhas ja radiot oli päällä.
Kommentit (59)
Uskomaton olet, kertakaikkiaan! Minäkin laitan kännykän hiljaiselle, kun lapset menevät päikkäreille ja meillä myös hiljennetään telkkarissa ääntä, kun lapset käyvät nukkumaan. Minusta lapsilla on täysi oikeus hyviin ja hiljaisiin uniin. Imuroi sinä vaikka vuorokaudet ympäri, jos mielesi tekee! Minä itse olen huono nukkumaan enkä ikinä saisi unta, jos telkkari pauhaisi täysillä, joten miksi minun pitäisi kasvattaa lapseni nukkumaan metelissä? Kerro YKSI hyvä ja perusteltu syy?? Ehkä hänestä kasvaisi älykkäämpi? Tai pidempi? Oppisi ehkä aikaisemmin lukemaan?
Soittavat päivittäin ja puhelu alkaa aina sanoilla " ei mulla kyllä mitään asiaa oo, mutta..." . Sanon että on kiire mutta eivät he kuuntele.
Itse pidän usein kännykkää vapaa-ajallani äänettömänä ihan riippumatta siitä nukkuuko joku vai eikö.
Kun meidän esikoinen syntyi, pidettiin alusta asti tarkoituksella TV ja radio päällä, jotta vauva tottuisi nukkumaan myös ns. metelissä. Toimi ehkä ekan viikon, kun vauva oli jossain vastasyntyneen pökkyrässä, mutta sen jälkeen meillä alkoi uniongelmat. Vauva oli todella itkuinen ja kärsi masuvaivoista. Ei meinannut nukahtaa ikinä millään tai torkahti kyllä nopeasti, mutta havahtui noin 2-5 min jälkeen hereille ja sitten kestikin aina hyvin kauan, ennen kuin vauva nukahti kunnon uneen. Kun olin vihdoin saanut vauvan nukahtamaan joskus parinkin tunnin yrityksen jälkeen (tona aikana yritin saada vauvaa nukahtamaan myös rinnalle, mutta aina vaan heräsi, kun vähänkin liikahdin), vauva saattoi havahtua hereille, jos esim. lyijykynä tipahti viereisessä huoneessa lattialle tai ovi vähän narahti. Vauva oli uskomattoman herkkäuninen! Se johti sitten siihen, että jos halusimme, että vauva nukkuu hyvin, oli pakko olla hiljaista! Ulkona vauvaa ei voinut juuri koskaan nukuttaa, koska heräsi esim. bussin ääneen tai variksen rääkäisyyn! Elämä oli aika vaikeaa noiden päiväunien kanssa, mutta me oltiin mielestämme tehty parhaamme! Lapsi vaan oli hyvin herkkäuninen!
Kuopus joutui väkisinkin tottumaan ääniin päiväunien aikana, koska esikoinen on kotihoidossa. Nyt meni ekat pari kuukautta hyvin ja vauva nukkui, vaikka oltais tultu ulkoa sisälle (ensin rappuun, sitten hissiin) tai käyty kaupungilla kiertelemässä kaupoissa. Se ei koskaan onnistunut esikoisen kanssa. Vauvan ollessa parin kuukauden ikäinen, se alkoi herätä joka kerta, kun tultiin ulkoa rappuun ja hissiin. Joskus nukahti uudelleen, joskus ei. Alkoi herätä myös ulkona kovempiin ääniin (ei sentään niin herkästi kuin esikoinen). Jos puhelin soi, kun vauva nukkuu, vauva saattaa hyvinkin herätä siihen. Jos on syvässä unessa, ei herää (paitsi jos soi samassa huoneessa, missä vauva nukkuu), mutta jos on pinnallisessa unessa, herää varmasti, jos ääni kuuluu vauvan nukkumapaikkaan. Siksi meillä on kännykät kokous-tilassa, kun lapsia laitetaan nukkumaan ja kun he nukkuvat.
Ois kyllä helppoa, jos ois hyväuninen vauva, mutta noi nyt sattuu olemaan niitä asioita, joihin ainakaan joka vauvan kohdalla eivoi vaikuttaa!
...ei muuten, mutta lapsukainen on jo 3 v.
Sitten hän ei saa sitä hereille niinä päivinä kun ollaan sovittu treffit johonkin, vaikka on kuulemma yrittänyt puhua kovaan ääneen että heräisi. Ovat siis aina myöhässä...
niin tekee aika moni..onko niin kamalaa....ja se ei kyllä mikään opetus asia ole vauvalle..toiset on vain herkempiä heräämään...lue vaikka vauvojen uni-vaiheista, jotkut ei pääse kun yöllä syvään uneen..joten päivällä jokainen ääni herättää.. mut on se hyvä että raaskit imuroida kun pieni tuhisija nukkuu...
Luonteesta se on kiinni millainen lapsi on. kaksi ensimmäistä meillä nukkui kuin tukki vaikka lähistöllä räjäytettiin kalliota ja vähän väliä pidettiin sotaharjoituksia ja hävittäjät lensi useita kertoja päivässä kerrostalo asuntomme yli. Se ei häirinnyt mitenkään parvekkeella nukkuvaa esikoista. Nykyinen herää jo siihen kun käännyn sängyssä tai nuppineula tippuu lattialle.
kun 5v lapsi nukkuu omassa huoneessaan ja äiti siis on toisessa huoneessa, olohuoneessa... en ymmärrä...
Kun SINÄ tiedän noin paljon paremmin, miten lapset tulee kasvattaa, niin miksi et opeta ystäviäsi? Miksi et kerro, että SINUN neuvoillasi heidän elämänsä olisi paljon parempaa ja lapsetkin nukkuisivat hyvin...??
Ole onnellinen että joku soittelee muuten vaankin, kun nykyään soitellaan vaan jos ollaan jotain vailla....
Vierailija:
Soittavat päivittäin ja puhelu alkaa aina sanoilla " ei mulla kyllä mitään asiaa oo, mutta..." . Sanon että on kiire mutta eivät he kuuntele.
Itse olen herkkäuninen ja herään pienimpäänkin rasahdukseen, ja lapset on periny saman ominaisuuden. Tästä tietoisena yritettiin laitokselta asti totuttaa ääniin mutta ei opittu. Pitää vaan hyväksyä, että toiset on herkempiunisia kuin toiset eikä siihen opettamiset auta. Sinä et sitä varmaan hyväksy ja ymmärrä kun itelläs on hyväunisia lapsia.
Toinen asia mikä mietityttää on, se miksi lapsen pitäisi osata nukkua metelissä? En itsekään osaa. Eikös se ole lapsen unenkin kunnioittamista olla sillä hetkellä vähän hiljempaa? Näin lapsikin tietää että on uniaika.
Minä en aina muistanut ja juuri pahimmoilleen puhelin soi kun lapsi oli nukahtanut.
Eihän sitä itsekään halua nukkua / nuku hyvin metelissä. Miksi siis pienen vauvan, jonka tärkein kehitys tapahtuu unessa?
t: Kahden oikein hyvin nukkuvan pienen pojan äiti
Vierailija:
Itse olen herkkäuninen ja herään pienimpäänkin rasahdukseen, ja lapset on periny saman ominaisuuden. Tästä tietoisena yritettiin laitokselta asti totuttaa ääniin mutta ei opittu.
Mutta ei se piru oppinut nukkumaan, heräilee yön aikana vieläkin eikä millään meinaa nukahtaa. :/ Nykyään kun on toinenkin lapsi niin puhelimet on piippauksella, koska en halua että jos ne päiväunille nukahtaa, että mikään pilaa MUN vapaahetkeäni!
Ensimmäisen lapsen kohdalla sitä olikin ylivarovainen. Kun lapsi nukkui, oli puhelimet värinällä, radio/telkkari tosi hiljaisella eikä puhettakaan imuroinnista.
Toinen sitten on saanutkin tottua aika paljon meluisempaan ympäristöön. Puhelimissa äänet päällä, telkkari ihan tavallisella voimakkuudella, imuroidakin voidaan - ja lapsi nukkuu kuin tukki.
Joskus puhelin soi ja herättää lapset päiväunilta, mutta ei se nyt niin vakavaa ole...
Mutta yleensä lapseni eivät sellaisiin edes herää. Asutaan elementtirakenteisessa kerrostalossa ja täällä kuuluu ääniä jatkuvasti sieltä sun täältä.
Eikä soo nii justiinsa....
sitten joku 7 päivää lehden myyjä soittaa.
ja puhelun aikana haukkuvat toisensa, juoruavat kaikkien asioista (" mä kyllä lupasin Miialle etten kerro, mut..." ) yms, vaikka sanoisin että me ollaan lasten kanssa nyt tässä eteisessä just lähdössä että en oikein ehtisi jutella. Ei kiinnosta kuulla tuttujen arkaluonteisiakin yksityisasioita, joita he ovat luottamuksella näille kavereilleni kertoneet. Väkisinkin tulee olo, että puhelun jälkeen he soittavat jollekin muulle ja retostelevat vuorostaan minun kertomillani asioilla!
Kyseessä eivät siis ole kovin läheiset ystävät, vaan kaverit.
Vierailija:
Ole onnellinen että joku soittelee muuten vaankin, kun nykyään soitellaan vaan jos ollaan jotain vailla....Vierailija:
Mutta omapa on asianne, ärsyttää vaan kun sitten marsitaan kaikille kun on niiiin raskasta ja itään ei voi tehdä kun vauva herää ja plää plää! Kyllä se on ihan itse aiheutettua.
Minulla myös monia ystäviä, jotka samoilla linjoilla kuin minä, eikä niistä lapsista yksikään ole ns. huono nukkuja. Mistäköhän johtuu... Toivottavsti esikoistaan odottavat ottavat vinkistä vaarin.
P. S kuunnelkaa vaikka niitä anopinkin neuvoja joskus...
ap
ja herätät vauvan.