Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei Helsingissä käytetä vilkkua kääntyessä?

Vierailija
07.01.2025 |

Heti alkuun todettakoon, että olen asunut Helsingissä 15 vuotta, enkä ymmärrä miksei täällä vilkuteta autolla kääntyessä?

Pari esimerkkiä:

1) Suoraan ajaville on oma kaistansa, ja kääntyvä kaista johtaa risteyksestä toiselle kadulle. Lähestulkoon kukaan kääntyvällä kaistalla ei vilkuta - paitsi satunnainen maalainen ja minä. Joo tiedän, että kaistalta ei saa ajaa muuallekaan, mutta silti sääntöjen mukaan kääntyminen ja siitä ilmoittaminen tehdään vilkulla. Tuskin se vilkkuvalo nyt ihan hirveästi tästä kuluu..?

2) Valoristeyksen kaista jatkuu suoraan, ja siltä voi kääntyä myös risteyksessä oikealle. Kun risteyksessä punaiset valot ja autoja jonossa, niin kukaan ei vilkuta oikealle. Annas olla kun valo vaihtuu vihreäksi, niin 1/3 ajaa suoraan (tietty oikein), 1/3 alkaa vilkuttaa valon vaihtuessa vihreäksi ja kääntyy oikealle, ja loput 1/3 kääntyvät oikealle, mutta vilkuttaa vasta kun jo ovat kääntymässä (jos silloinkaan). => Kaikille muille liikkujille olisi ehkä himpun verran helpompi ennakoida, jos tietäisi mitä risteyksen autokuskit aikovat tehdä. Ei vähiten saman risteyksen suojatien käyttäjät..

Voisiko joku aito stadilainen valaista, mikä homma?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika paljon näkee myös niitä, jotka ei osaa käyttää vilkkua liikenneympyrässä ja tekevät juuri päivä vastoin kun pitäisi .... vilkuttavat kun menevät ympyrään ja muut saa sitten arvailla, että mistä kohdasta on poistumassa

Vierailija
42/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en vilkuta kuin tutuille.

Ja minä en tulkuta kuin v...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sähkö on kallista ja vilkuttaminen kuluttaa sähköä 

Vierailija
44/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalankulkija ei voi tietää, kääntyykö joku vai ajaako suoraan, jollei sitä osoita suuntavilkkua käyttämällä.

Mutta sillä autoilijalla on velvollisuus antaa jalankulkijalle suojatiellä esteetön kulku.

Vierailija
45/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisiakin kummallisia toimintoja olen usein nähnyt, että ei vilkuteta, kun ollaan siirtymässä erkanevalle/kääntyvälle kaistalle, mutta vilkutetaan sitten, kun kaista erkanee. Ja ko. kaistalta saa siis vain kääntyä.

Vierailija
46/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teslassa pitempi range, kun ei tuhlaa sähköä vilkkuihin.

Vierailija
47/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen meinannut joutua kolariin kahdesti, kun edelläajava m-kvisti ei käyttänyt vilkkua. Saatanpa räpsytellä kaukovaloja sellaisen taustapeiliin.

Vierailija
48/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki säännöt eivät koske kaikkia. Jos kertta fillaristit saavat kaahata jalkakäytävällä, pitää autoilijoidenkin jotenkin saada toteuttaa egoismiaan.

Vierailija
49/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja MUISTAKAA, että vilkku pitää laittaa päälle ENNEN kuin painaa jarrua.

Vierailija
50/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika paljon näkee myös niitä, jotka ei osaa käyttää vilkkua liikenneympyrässä ja tekevät juuri päivä vastoin kun pitäisi .... vilkuttavat kun menevät ympyrään ja muut saa sitten arvailla, että mistä kohdasta on poistumassa

Eilen viimeksi ajoin tällaisen perässä. Nauratti. Corolla ja iäkäs "kpkenut" autoilija sisällä

Vierailija
51/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vain Helsingin ongelma tämä. Länsirannikolla kaikissa kaupungeissa on ihan sama vika. Vilkkua käytetään todella säästeliäästi, jos ollenkaan. Ei vilkun päälle laittaminen oikeasti syö akkua. Enemmän se akku kuluu siitä radion kuuntelemisesta. 

Vierailija
52/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu että se on ihan vittuilua. Ajan säännöllisesti kohdasta, missä käännyn T-risteyksestä oikealle. Vasemmalta on tulossa auto. Odotan. Hän hidastaa ja kääntyy yllättäen oikealle, eli samalle tielle millä minä odotan. Jos hän olisi vaivautunut vilkuttamaan, en olisi joutunut odottamaan. Kai nämä elää periaatteella kiusa se on pienikin kiusa. 

Vierailija
53/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyillä automerkeillä on tyyppivika useimmissa autoissa, ettei niiden vilkut toimi kääntyessä. Tuota vikaa on etenkin bemareissa ja audeissa.

Höpsistä. Kiinnität vain huomiota vilkuttamattomiin bemareihin ja audeihin, koska ne vahvistavat lokeroitunutta ajatustasi bemari- ja audi-kuskeista. 

Vierailija
54/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitystä elämään: autoissa ei käytetä valoja eikä vilkkuja. Ja ajetaan vielä toisen puskurissa kiinni. Jalankulkijat mustissa vaatteissa hyppää eteen.

Vierailija
55/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännitystä elämään: autoissa ei käytetä valoja eikä vilkkuja. Ja ajetaan vielä toisen puskurissa kiinni. Jalankulkijat mustissa vaatteissa hyppää eteen.

Aivan. Onko tässä kyse reaktiosta liian helppoon elämään jota elämme? Liian turvallista?

Vierailija
56/57 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän vilkuttamatta esimerkiksi silloin kun on  kaksi samaan suuntaan kääntyvää kaistaa, joista  ei saa ajaa muualle kuin vaan kääntyä.

Esimerkiksi risteyksessä kääntyy kaksi kaistaa vasemmalle ja olen ryhmittäytyneenä ulommalla kaistalla. En näytä vilkkua, koska a) en voi kääntyä minnekään muuallekaan b) en halua, että sisemmällä kaistalla olevat luulevat, että haluan vaihtaa kaistaa ulommalta kaistalta sisemmälle kaistalle.

Tämä nyt ei ole varsinaisesti liikennesääntöjen mukaan oikein, koska kääntyessä pitäisi vilkuttaa. Teen kuitenkin näin.

t. hesulialainen

Vierailija
57/57 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluu Saatana!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän