Miksi jotkut naiset uskovat, että keski-ikäinen mies voi muuttua? Esim. alkoholisti, peliriippuvainen tai väkivaltainen mies?
Jotkut naiset tosissaan uskovat, että tämmöinen yli 40-vuotias mies voi muuttua. Mistä tämmöinen lapsenomainen usko johtuu? Ja mistä johtuu halu yrittää muuttaa toista?
Kommentit (43)
Alkoholisti, peliriippuvainen tai mikä vain, ei ne parane ihan sama onko nuori nainen tai vanha mies, ei sillä ole merkitystä.
Toki usen näkee juuri näitä naisia, jotka luulevat, että heidän miehensä kokee joskus 100 vuoden sisällä jonkun ihmeparantumisen....no viisaus ei asu meissä!
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti, peliriippuvainen tai mikä vain, ei ne parane ihan sama onko nuori nainen tai vanha mies, ei sillä ole merkitystä.
Toki usen näkee juuri näitä naisia, jotka luulevat, että heidän miehensä kokee joskus 100 vuoden sisällä jonkun ihmeparantumisen....no viisaus ei asu meissä!
Paraneehan. Tai siis riippuvuussairaus varsinaisesti koskaan parane, mutta riippuvuudesta voi päästä irti.
Moni alkoholisti ja narkomaani on raitistunut ja peliriippuvainen lopettanut pelaamisen. Toivoa on aina.
Ap: miksi vihaat itsesi ikäisiä miehiä ja pidät heitä kyvyttöminä oppimaan uutta, oppimaan pois vanhasta ja toimimattomasta käytöksestä ja siten kyvyttöminä kehittymään yksilötasolla?
Onneksi me naiset voimme lajitasolla poistaa tuollaiset miehet vähitellen geenipoolista.
Ja kissankassit ukot muutu, pahenee vaan. Juoskaa vielä kun voitte!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paraneehan. Tai siis riippuvuussairaus varsinaisesti koskaan parane, mutta riippuvuudesta voi päästä irti.
Moni alkoholisti ja narkomaani on raitistunut ja peliriippuvainen lopettanut pelaamisen. Toivoa on aina.
Riippuvuus jatkuu niin kauan kuin joku äijänretaleesta huolehtii ja mahdollistaa riippuvuuden jatkamisen.
Hyvän sysäyksen, ehkä ainoan mahdollisen riippuvuudesta irtautumiseen antaa se, että lopettaa mahdollistamisen ja miehen tyräilyn peittelyn. Alkaa käyttää alkoholistista nimitystä juoppo ja lopettaa hyysäämisen. Niin minä tein. Turha mun on itseäni vetää vessasta alas vaikka mies niin tekeekin. Ryyppää itsensä hautaan tai raitistuu, mutta minä en enää ole siinä mukana.
Vastaus ap:n typerään kysymykseen: koska naiset rakastavat aidosti ja ehdoitta ja koska ne uskovat ihmisen oppimiskykyyn.
Ikävää, että moni mies ei ole sen rakkauden ja uskon arvoinen.
Voi muuttua missä ijässä tahansa.Jotkut hyvään,jotkut joskus pahempaan suuntaan.
Muutos lähtee itsestä ja halusta parantaa elämää.
Harva katuu juomisen lopetusta jne.
Kyllä minulla lähinnä kyse on siitä, että olen elänyt elämän ihan fiksujen ihmisten ympäröimänä. Maailmankuvani on siinä mielessä kapea, että olen tottunut siihen, että jos ihminen kohtaa jonkin ongelman, niin hän selvittää miten se ratkaistaan, ja ratkaisee sen.
Olen sitten elämässä yllättynyt, kun vastassa onkin ollut ihminen, joka ei kykene minkääntasoiseen ongelmanratkaisuun tai keskusteluun. Kun tuota kyvyttömyyttä kohtaa ensimmäisen kerran, niin vasta silloin oppii, että sellaistakin on.
Kyllähän sen sitten tietää, ettei sellaisessa seurassa halua pidempään viipyä, mutta siinä vaiheessa on sitkeästi jo tovi yritetty uskotella toiselle, että eihän hän voi olla niin tyhmä. Ottaa aikansa uskoa, että kyllä vaan voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uskoin nuorempana, että mies voi muuttua. Syy oli se, että tiesin että pystyn itse muuttumaan. Olin mm. selättänyt patologisen ujouden ja hankkinut ammatin jossa joudun esiintymään. Olin myöskin muuttanut elämäntapoja alkoholia käyttävästä lusmuilijasta treenaavaksi ja skarpiksi. Joten tiesin, että ihminen pystyy halutessaan muuttumaan.
Elämänkokemus sitten opetti, että vaikka minä, nainen, pystyn muuttumaan, mies ei samaan kykene.
Tai sit et vain saa niitä miehiä, joita haluat. 99% naisista ei saa.
Tai sitten totuus on, että mies on heikompi astia. Nainen on aina joutunut olemaan se vahva ja sitkeä.
Kyllä ne AAn miehet on aika vatsakkaita. Ei riitä itsekuri treenaamiseen. Moni myös tuntuu olettavan, että nainen on jonkun sortin palvelija heille eli ei se raitistuminen paranna niitä luonteen heikkouksia. Itse en ottaisi edes raitistunutta alkoholistia, vaikka olen itse sellainen.
1. Haluan rakastaa
2. Haluan hoivata
3. Haluan olla kärsivällinen
4. Haluan luottaa, että tulevaisuudessa asiat on paremmin.
Kyllä siellä AAssa näkyy näitä pikkuvaimoja, jotka jaksaa uskoa miehensä raitistumiseen. Tullaan kerholle juhlistamaan, kun miehellä on esim 1v raittiutta kasassa. Enpä ole kertaakaan nähnyt naisjuopon kumppania/aviomiestä kehumassa yleisön edessä, että on tuo rouvan raittius vaan niin upeaa :D
Moni meistä uskoo, että jokainen ihminen on pohjimmiltaan hyvä ja että kaikilla on halu olla hyvä toisille. Siksi kuvittelemme, että se mies muuttuu, kun vain ymmärtää miten pahalta hänen käytöksensä tuntuu. Luulemme, että muillakin kuin vain itsellämme on halu kehittyä ihmisinä. Ja tämä luulo ja usko on valitettavan usein väärä.
Vierailija kirjoitti:
Mun miesystävä on alkkis. Ei se muutu, enkä edes kuvitellut niin.
Niin minunkin mieheni. Alkoholisoitui kunnolla korona-aikana etätöissä. En usko raittiiksi muuttuvan. Mutta on surullista seurata sivusta, kun ihminen kuitenkin muuttuu koko ajan toiseksi kuin on ollut. Otsalohko tuhoutuu hiljalleen koko ajan. Ollaan oltu yhdessä 27 vuotta ja luvattu silloin aikanaan ylä-ja alamäkiasia. Tuntisin itseni petturiksi jos lähtisin nyt. Ei hänkään lähtenyt vuosia sitten, kun minä sairastuin vakavasti ja pitkäkestoisesti. Täällä jotkut sanoo sitä läheisriippuvaisuudeksi. Olen eri mieltä.
Voi olla, että varhaisissa vuorovaikutussuhteissa jotain on mennyt pieleen, ja sitä yrittää sitten alitajuisesti korjata kerta toisensa jälkeen myöhemmissä ihmissuhteissa. Ei kykene tunteiden tasolla kohtaamaan sitä, mikä meni alunperin pieleen eikä hyväksymään, että niin kävi, se on ollutta ja mennyttä eikä sitä koskaan saa korjattua.
Vierailija kirjoitti:
Voiko noista riippuvuuksista tai väkivaltaisuudesta parantua?
Jos se ihminen itse tajuaa, että muutos on tarpeellinen, ja tekee sen vaatiman työn. Kukaan muu ei voi toista parantaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten alkoholisti paranee?
Alkoholisti ei parane. Alkoholisti voi olla toipuva alkoholisti, joka ei käytä lainkaan alkoholia. Esimerkiksi vertaistuen avulla voi alkoholisti päästä henkisen kasvun uralle. Olemalla itselleen ja muille rehellinen ja nöyrä, voi alkoholisti päästä eteenpäin toipumisessa. Lisäksi päivä kerrallaan elämällä ilman alkoholia, on hyvä tulos pedattu.
Vierailija kirjoitti: Alkoholisti ei parane. Alkoholisti voi olla toipuva alkoholisti, joka ei käytä lainkaan alkoholia. Esimerkiksi vertaistuen avulla voi alkoholisti päästä henkisen kasvun uralle. Olemalla itselleen ja muille rehellinen ja nöyrä, voi alkoholisti päästä eteenpäin toipumisessa. Lisäksi päivä kerrallaan elämällä ilman alkoholia, on hyvä tulos pedattu.
Mä yritin vasta suhdetta raittiin alkoholistin kanssa. Kuitenkin se juoppoelämän kaipuu kuului koko ajan puheissa, ja hankalissa tilanteissa esim. riidan yhteydessä muuttui aivan kuin humalaiseksi, vaikkei varmasti ollut nauttinut mitään. Silloin silmät harittivat ja puhe sammalsi, käyttäytyi uhmakkaasti. Oli siis jotenkin vielä hyvin vahvasti kiinni siinä alkoholistiminässä, vaikka oli ollut useita vuosia juomatta ja kävi AA:ssa.
Aiemmin siis itselläni takana vuosien suhde juovan alkoholistin kanssa, joten raitis mies tuntui alkuun siunaukselta. Mutta selvästi aina se perimmäinen ongelma ei ratkea, vaikka juominen loppuukin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mies voi muuttua. Yleensä naisen kanssa vain pahemmaksi. Vai miten selitätte sen että miehet on aina suhteen alussa niin ihania ja sit yhtäkkiä täysin paskoja. Niin se naisen kosketus myrkyttää pikku hiljaa parhaimmankin miehen.
Jospa se naisen kosketus on myrkyttynyt aiemmista kokemuksista, ts ei anna lytätä ja ku**ttaa itseään yhtään enempää?
Voiko noista riippuvuuksista tai väkivaltaisuudesta parantua?