Polttopuut kalliita ja sähkön hinta sen kuin nousee
Polttopuut lopussa ja pitäisi mennä taas ostamaan lisää että omakotitaloon saa lämpöä kun sähkö on niin kallista. Paljonko te maksatte polttopuista? Meillä päin maksaa paikalliselta metsurilta 85€ heittokuutiolta joka on kyllä aika kartellihinta.
Kommentit (265)
Itse asiassa futuurit viittaisi siihen suuntaan että sähkö tulee halpenemaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä kun ei futuristeillakaan taida olla sitä oikeaa ennustuspalloa.
Vierailija kirjoitti:
hinta nyt 12,54 senttiä kwg
30 vrk keskihinta pörssisähköllä vähän yli 5 cent .😁
Vierailija kirjoitti:
15 pinometrikuutiota kuivua pihaan tuotuna 700€.
Onko kallis vai ei. En tiedä, mutta ostin kaksi kuormallista.
Edukasta pinokuutiona koska 60 egee h-kuutio sekalaista klapia rahtineen pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Polttopuita ei kannata ostaa valmiina jos on rahasta tiukkaa. Rankana tai jätepuuta keräämällä saa huomattavasti halvemmalla.
Kannattaa kysyä, jos saa kerättyä hakkuuaukulta tai tehtyä "kahat palkalla jonkun maalta"
Vierailija kirjoitti:
Itse haen pakulla kertakäyttölavat kauppojen takaa.
Meneekö siinä mukana myös kaikki eur lavat mitkä tarkoitettu kiertämään...?
Sähkö on ollut koko kesän lähes ilmaista. Mitä valitat ?
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin samalla rahalla 18 pinokuutiota, toinen samanlainen kuorma samalla hinnalla tulossa loppuvuodesta. Sanoisin edulliseksi, et sinäkään tosin paljon enempää maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIhin kesällä edes sähköä enemmässä määrin tarvitsee tavallinen kotitalous?
No esim. vesi lämpiää monessa kodissa sähköllä. Samoin sauna, uuni jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko moottorisahan bensat maksaa? Entä käytetty vaiva ja aika?
Ei kai maalaisen ajalla ja vaivalla mitään arvoa ole, kun ovat valmiita tuhlaamaan aikaa älyttömät määrät muutaman tikun takia. Jos tuon ajan käyttäisi oikeiden töiden tekoon, kassa maalämpöpumppua varten olisi hiljalleen valmis. En käsitä tätä puunpolttoa. Se on kallista, tehotonta ja aikaavievää.
Puilla saa torpan lämpimäksi ilman sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIhin kesällä edes sähköä enemmässä määrin tarvitsee tavallinen kotitalous?
Meillä meni kesällä 400kWh/kk viilennykseen.
Se on mentävä itse metsään. Kaadettava ne ensin, sahata, halkoa ja kuivattaa...
Klapien hinnat on nykyään todella korkeita, yhtä monta selitystä syyksi olen kuullut kun on kauppiaitakin.
Klapikauppa on mennyt omituiseksi, hintoja ei kunnolla kerrota ja erilaisia toimituskokoja on kymmeniä. Jos kysyt jossain naamakirjan ryhmässä hintoja niin vastauksia saa vain yksityisviestillä. Kuittia on turha kysellä.
Halvemmaksi tulee lämmittää Ilpi:llä.
Vierailija kirjoitti:
Se on mentävä itse metsään. Kaadettava ne ensin, sahata, halkoa ja kuivattaa...
Sehän menee ihan urheilusta, ei tarvi lenkille mennä.
Halkokaupassa pätee samat temput kun poronlihassa. Poroja on lappi täysi ja lihan hinnat tapissa. Jossain mättää.
Vierailija kirjoitti:
Halkokaupassa pätee samat temput kun poronlihassa. Poroja on lappi täysi ja lihan hinnat tapissa. Jossain mättää.
Eipä sillä halkokaupalla oikeen leiville lyö. Moni lopettanut kun hommaa ja koneita on niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Itse keräilen pitkin vuotta sieltä täältä. En toki taloa lämmitä, mutta pihasaunan puut saa tuolla tavoin ilmaiseksi.
Mulla sama. Naapurit ilmoittavat, jos saan hakea 'roskapuuta', kun siistivät ojanvieriä tms. Yleensä saan leppää, pihlajaa tai pieniä koivuja. Hyvin niilläkin sauna ja keittiön liesi lämpiävät. Muuten lämmitän ilmapumpulla. Kiitokseksi vien risut pois, kaikki voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sillä halkokaupalla oikeen leiville lyö. Moni lopettanut kun hommaa ja koneita on niin paljon.
Minäkään en enää jaksanut. Olen kuolemanväsynyt.
Maksoin koivusta satasen kuutio. Ihanan kallista. Tiedän kuitenkin ettei tämä ole myyjälle kultakaivos. Suurin osa tuostakin menee verottajalle. Löytäisipä tyypin joka myy käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa polttoainekulut klapien tekemiseen, kuskaamiseen.. myös halkokauppiaan työllä ja ajalla on hintansa. Eivät he hyväntekeväisyyttä voi harrastaa, täytyy siitä palkkaakin saada eikä myydä tappiolla/plusmiinusnollalla.