Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkät koulumatkat...

Vierailija
06.01.2025 |

Kesällä keskusteltiin tubettajasta, joka muutti sairastoon kolmen lapsen kanssa.

Mm. siitä, miten lapset elää eristyksissä siellä kaukana kaikesta. Nyt se vanhin on menossa kouluun, koulumatkaa tunti suuntaansa, ensin lautalla ja sitten koulutaksilla.

En voi ymmärtää, en vaan voi. Tuollainen koulumatka on todella raskas, siis ihan oikeasti. Miksi joku valitsee tuollaisen elämisen lasten kanssa???

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä perhe ei kaivannut enempää tilaa asuntoon vaan ympärilleen tilaa hengittää ja lapsille rauhallisen, hyvän kasvuympäristön. Kuka ihme nyt haluaisi asua samassa pihapiirissä kuin isovanhemmat? Minä en ainakaan olisi siihen alunperin muuttanutkaan, ja ymmärrän oikein hyvin, että sellaisesta paikasta haluaa muuttaa pois.

Vierailija
22/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraan samaa tubettajaa.

Perhe siis muutti, mutta edelleenkään se kouluikäinen esikoinen ei edes saanut omaa huonetta, vaan jakaa aiempaa pienemmän huoneen nelivuotiaan kanssa. Olisi nyt sitten edes sen saanut!

Ei saakeli. Joko joka pikkupennunkin pitää saada oma huone, johon erakoitua puhelimensa kanssa? 

Minä sain oman huoneen 14-vuotiaana ja vain siksi, että 6 vuotta vanhempi sisarukseni lähti muualle opiskelemaan. 

Ei haitannut kyllä mitään jakaa huone siskon kanssa. 

Tämä oli kuin omasta kynästä. Oman huoneen sain 13 vuotiaana, kun 16v sisko muutti muualle opiskelemaan. Tosin en mä sillä huoneella muuta tehnyt kuin nukuin, asuttiin maalla ja siellä oli sitä tekemistä ja leikkiä nykylapsille tuntemattomassa ympäristössä. Ulkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa hän muutti myös työnsä takia, niin seuraajat saavat jotain kauhisteltavaa ja kiinnostavuus pysyy.

Vierailija
24/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli kuin omasta kynästä. Oman huoneen sain 13 vuotiaana, kun 16v sisko muutti muualle opiskelemaan. Tosin en mä sillä huoneella muuta tehnyt kuin nukuin, asuttiin maalla ja siellä oli sitä tekemistä ja leikkiä nykylapsille tuntemattomassa ympäristössä. Ulkona.

Mitään estettähän ei ollut tehdä sitä siellä edellisessäkin kodissa. Ei tuo vaatinut muuttoa.

Vierailija
25/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä perhe ei kaivannut enempää tilaa asuntoon vaan ympärilleen tilaa hengittää ja lapsille rauhallisen, hyvän kasvuympäristön. Kuka ihme nyt haluaisi asua samassa pihapiirissä kuin isovanhemmat? Minä en ainakaan olisi siihen alunperin muuttanutkaan, ja ymmärrän oikein hyvin, että sellaisesta paikasta haluaa muuttaa pois.

Kodinmuurien sisäpuolelle vangitseminen on hyvä kasvuympäristö? 

Vierailija
26/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia tehdään silkasta itsekkyydestä tyydyttämään omia narsistisia tarpeita. 

Vierailija
27/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhe siis muutti, mutta edelleenkään se kouluikäinen esikoinen ei edes saanut omaa huonetta, vaan jakaa aiempaa pienemmän huoneen nelivuotiaan kanssa. Olisi nyt sitten edes sen saanut!

Ei jumankekka. Oma huone ei ole mikään ihmisoikeus, ei edes teinillä, saati pienellä lapsella. 

Itselläni ei ainakaan ole kivoja muistoja siltä ajalta kun olin 9v koska joutui teeskentelemään nukkuvansa kun selän takana n. 2m päässä yrittivät saada velipuolta alulle

Vierailija
28/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jätetään tekemättä täsmälleen samoista syistä. Ikinä ei ole hyvä. 

Vierailija
29/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hulluin juttu mistä äiti selitti oli se, että edellisessä paikassa muka oli kaikki kaukana. Keskustaan, harrastuksiin, palveluihin jne. oli kahdeksan kilometriä ja siitä suurin osa valaistua pikitietä!

Kauanko lapsella menee kulkea jalkaisin 8 kilometriä? Koulumatkalle saisi kyllä kuljetuksen, mutta harrastuksiin ym. pitäisi kulkea itse.

No, mä asuin tontunperessä ja ajoin jo tyyliin 3 vuotiaana mopolla ja 12 vuotiaana autolla, eli me syrjäseutujen lapset opimme hyvin varhain ajamaan erilaisilla konevehkeillä. 

Vierailija
30/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jätetään tekemättä täsmälleen samoista syistä. Ikinä ei ole hyvä. 

Itsekkyyttä on olemassa vain silloin, jos sillä on kohde tai uhri.  Jos joku on vapaaehtoisesti lapseton, hänellä ei ole muksua, joka jäisi paitsi jostain. Jos joku on vapaaehtoisesti lapseton, hän ei myöskään vie keneltäkään muulta mahdollisuutta lapseen.

Noin. Nyt olen korjannut tämän harhaluulon. Saat taas jatkaa arkeasi yhtä tietoa rikkaampana. Huuda hep, jos haluat minun korjaavan jonkin toisenkin väärän tiedon maailmassa. 

Vierailija
31/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumankekka. Oma huone ei ole mikään ihmisoikeus, ei edes teinillä, saati pienellä lapsella. 

Itselläni ei ainakaan ole kivoja muistoja siltä ajalta kun olin 9v koska joutui teeskentelemään nukkuvansa kun selän takana n. 2m päässä yrittivät saada velipuolta alulle

Ei se runkkaava isovelikään ole mitenkään mieltä nostattava kokemus. Meitä oli samassa huoneessa kolme, minä, sisko ja veli. Ja kyllä vieressä huoneessa vanhempani harrastivat seksiä. 

Vierailija
32/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saakeli. Joko joka pikkupennunkin pitää saada oma huone, johon erakoitua puhelimensa kanssa? 

Minä sain oman huoneen 14-vuotiaana ja vain siksi, että 6 vuotta vanhempi sisarukseni lähti muualle opiskelemaan. 

Ei haitannut kyllä mitään jakaa huone siskon kanssa. 

He muuttivat maalta maalle eli mitään estettä ei ollut tismalleen asua noin tai leikkiä noin siellä vanhassakin kodissa.

Ja ymmärrän sen, että jos on jokin syy asua jossakin esimerkiksi työn tai sukutilan takia, mutta en vaan tajua, miksi joku muuttaa yhtä ahtaaseen asuntoon, pienempien työmahdollisuuksien äärelle niin, että lasten elämä kaventuu valtavasti ja koulumatkaan menee jo alakoulussa kaksi tuntia päivässä.

Vierailija
33/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joskus koulumatka 40km. 

Vierailija
34/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hulluin juttu mistä äiti selitti oli se, että edellisessä paikassa muka oli kaikki kaukana. Keskustaan, harrastuksiin, palveluihin jne. oli kahdeksan kilometriä ja siitä suurin osa valaistua pikitietä!

Kauanko lapsella menee kulkea jalkaisin 8 kilometriä? Koulumatkalle saisi kyllä kuljetuksen, mutta harrastuksiin ym. pitäisi kulkea itse.

No, mä asuin tontunperessä ja ajoin jo tyyliin 3 vuotiaana mopolla ja 12 vuotiaana autolla, eli me syrjäseutujen lapset opimme hyvin varhain ajamaan erilaisilla konevehkeillä. 

Nuo asuu ulkosaaristossa, joten epäilen, ettei nuo lapset ihan heti sieltä omin avuin mihinkään matkaa, ainakaan talvella.

Vierailija
35/35 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös päihteidenkäyttö alkaa varhaisemmalla iällä, ihan vaan ajankuluksi. Ei täällä oikein ole aikuisia, jotka katsoisivat lapsensa perään, täällä tosiaan saa elää vapaammin. Asun ns liitoskunnassa, ja kantakaupunki sijoittaa tänne ongelmatapauksiaan. Ihmisillä on sekä paikkaansa sekä pitämättömiä uskomuksia, esim kaupungeissa on turvatonta ja ns maalla turvallista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän