IL: Yksi seikka pudottaa elatusmaksua valtavasti, ja tuloksena on usein paha riita Sitten laitetaan jarrut kiinni
www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0a83f6dc-02ff-4424-8261-8836eb554c87
Mikähän seikka se on?
T:elatusvelvollinen jolla ei ole varaa maksaa tuosta artikkelista.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos molemmat pitävät lasta 2 viikkoa kuukaudesta eli niin sanottu viikko sulla ja viikko mulla systeemi, elareita ei lähtökohtaisesti makseta.
Mutta sitten tuleekin tappelua siitä, kuka maksaa luistimet, kengät, vaatteet, tietokonevehkeet, puhelimet, puhelinlaskut, parturit, harrastukset, leffat, julkisen liikenteen liput, hammasharjat sun muut.
Minä maksan nuo kaikki. Etä isää lapsi tapaa viikoittain yhden puolikkaan päivän,yötä ei siellä ole. Hän tienaa 70 000 e vuodessa, minä olen työtön. Etä maksaa 240 e kk elatusmaksua.
Täältä saa usein lukea, kuinka etävanhemmat valittavat maksusta ja siitä että.lähi käy vaikka kampaajalla. Kysymys onkin meneekö Erällä kaikki rahat lapseen, kuten oletetaan olevan lähin kohdalla? Miksi lähivanhempi ei saa käyttää rahaa itseensä vaikka etä voi näin tehdä? Sitä olen aina pohtinut.
No sinun kohdalla sanoisin, että ne etän maksamat elarit tulisi käyttää 100% lapseen, ei sinuun.
Voit käyttää itseesi itse omalla työllä tienaamiasi rahoja. Ihan samoin etä saa käyttää itse omalla työllään ansaitsemansa rahat täysin itseensä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos molemmat pitävät lasta 2 viikkoa kuukaudesta eli niin sanottu viikko sulla ja viikko mulla systeemi, elareita ei lähtökohtaisesti makseta.
Mutta sitten tuleekin tappelua siitä, kuka maksaa luistimet, kengät, vaatteet, tietokonevehkeet, puhelimet, puhelinlaskut, parturit, harrastukset, leffat, julkisen liikenteen liput, hammasharjat sun muut.
Minä maksan nuo kaikki. Etä isää lapsi tapaa viikoittain yhden puolikkaan päivän,yötä ei siellä ole. Hän tienaa 70 000 e vuodessa, minä olen työtön. Etä maksaa 240 e kk elatusmaksua.
Täältä saa usein lukea, kuinka etävanhemmat valittavat maksusta ja siitä että.lähi käy vaikka kampaajalla. Kysymys onkin meneekö Erällä kaikki rahat lapseen, kuten oletetaan olevan lähin kohdalla? Miksi lähivanhempi ei saa käyttää rahaa itseensä vaikka etä voi näin tehdä? Sitä olen aina pohtinut.
Käytännössähän tuosta 240 euron elatusavusta ei ole mitään hyötyä koska se vähentää muita tukia.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinun kohdalla sanoisin, että ne etän maksamat elarit tulisi käyttää 100% lapseen, ei sinuun.
Voit käyttää itseesi itse omalla työllä tienaamiasi rahoja. Ihan samoin etä saa käyttää itse omalla työllään ansaitsemansa rahat täysin itseensä.
Tuo 240 euron elatusapu vähentää kaikkia muita tukia joten on täysin mahdotonta kohdistaa sitä pelkästään lapsen juttuihin.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi varastat työnantajaltasi rahaa joka kuukausi? SInähän voit aivan hyvin tehdä työtä ilmaiseksikin
Mä en maksa elareita ollenkaan. Meillä on yhteishuoltajuus ja vapaa tapaamissopimus. Sovittiin asiat keskenämme ilman lastenvalvojaa.
Vanhemmuus ei pääty eroon.
Lapsista tytär on mun luona vajaan puolet kuukaudesta, poika ehkä 80% mun luona, vaikka olenkin ns etävanhempi. Ei me pidetä mitään kirjanpitoa, kummanko luona lapset on.
Maksan mm. lasten puhelimet ja puhelinlaskut sekä tietysti ruuat jne, kun on täällä. Pojan vaatteet ostan lähes kaikki, tytölle ostetaan kummatkin vanhemmat. Jos siis lapset jotain tarvii, niin jompi kumpi ostaa tai ostetaan yhdessä, jos on isompi hankinta. Harrastuksia maksetaan kumpikin, minä ehkä jkv enemmän.
Molemmat asutaan omakotitaloissa, ex maksaa lainaa omastaan, minä olen vuokralla. Molemmilla on uudet puolisot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan sen 370 Euroa mielelläni joka kuukausi. Pieni hinta siitä, että saan joka toinen viikkoa oikeasti vaikuttaa lapseni kasvatukseen. Avioliitossa noin ei ollut.
Siis lapsesi on sinulla joka toinen viikko....ja maksat elatusmaksuja. Mitä hel....ettiä!!
Niin. Tuskin mikään lastenvalvojan kanssa solmittu sopimus vaatii maksamaan elareita viikko-viikko-systeemissä. Vanhemmathan voivat kuitenkin sopia myös keskenään maksujärjestelyistä jos kykenevät siihen (ja esimerkiksi jos Kela ei vaadi lastenvalojalla solmittua elatussopimusta). Esimerkiksi minun äitini ei vaatinut isältäni elareita kun he erosivat ja minä oleskelin pääsääntöisesti äitini luona. Erosta huolimatta he tulivat hyvin toimeen keskenään, ja tulevat edelleen.
Riippu ihan vanhempien tuloista jääkö maksettavaa vaikka olisi vuoroviikkosysteemi käytössä. Lapsen elintaso ei saa laskea vanhempien eron vuoksi, joten jos toinen osapuoli tienaa merkittävästi toista enemmän, voi elareita silti jäädä maksettavaksi.
Elatusmaksuja ei ole pakko maksaa. Vanhemmat saavat sopia asiat keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en maksa elareita ollenkaan. Meillä on yhteishuoltajuus ja vapaa tapaamissopimus. Sovittiin asiat keskenämme ilman lastenvalvojaa.
Vanhemmuus ei pääty eroon.
Lapsista tytär on mun luona vajaan puolet kuukaudesta, poika ehkä 80% mun luona, vaikka olenkin ns etävanhempi. Ei me pidetä mitään kirjanpitoa, kummanko luona lapset on.
Maksan mm. lasten puhelimet ja puhelinlaskut sekä tietysti ruuat jne, kun on täällä. Pojan vaatteet ostan lähes kaikki, tytölle ostetaan kummatkin vanhemmat. Jos siis lapset jotain tarvii, niin jompi kumpi ostaa tai ostetaan yhdessä, jos on isompi hankinta. Harrastuksia maksetaan kumpikin, minä ehkä jkv enemmän.
Molemmat asutaan omakotitaloissa, ex maksaa lainaa omastaan, minä olen vuokralla. Molemmilla on uudet puolisot.
Hienosti olette asiat hoitaneet 👍
Vierailija kirjoitti:
Siksi noista kannattaa hommata suurin osa molempiin koteihin.
Leffat maksaa se kumpi luvan sinne antaa mennä.
Parturit ja puhelinlaskut, bussiliput joka toinen kerta yms
Tietokoneen maksaa se kumman kotona sitä pidetään.
Yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista ettei sinua kiinnosta lastesi hyvinvointi vaan pelkkä oma napasi
Äidin uusi mies voi myös osallistua kuluihin.
Niin voi, mutta jos ei halua niin sitten kukaan ei voi pakottaa.
Niin voi.
Halutessaan naapurin setäkin voi ostaa Villelle luistimet.
Tai työkaverin mutsi maksaa bussikortin.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, mutta harvemmin se saaja osapuoli on sitä mieltä että ei tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, mutta harvemmin se saaja osapuoli on sitä mieltä että ei tarvitse maksaa.
Varmaankin näin, muttei tosiaan tarvitse automaattisesti aina mennä lastenvalvojalle ja määrittää siellä asioita. Lasten asioista ei pitäisi koskaan muutenkaan riidellä, yhdessä ne on tehtykin. Fiksut vanhemmat voivat hoitaa asiat keskenään niin, että lasten kustannukset hoidetaan edelleen yhdessä sovussa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 240 euron elatusapu vähentää kaikkia muita tukia joten on täysin mahdotonta kohdistaa sitä pelkästään lapsen juttuihin.
Mitä tukia se vähentää? Ei ainakaan työttömyystukea (ennen on saanut jopa lapsikorotuksen minkä tämä hallitus nyt sitten poisti), ei asumistukea eikä mielestäni toimeentulotukeakaan muuten kuin mahdollisesti lapsen perusosan osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan sen 370 Euroa mielelläni joka kuukausi. Pieni hinta siitä, että saan joka toinen viikkoa oikeasti vaikuttaa lapseni kasvatukseen. Avioliitossa noin ei ollut.
Siis lapsesi on sinulla joka toinen viikko....ja maksat elatusmaksuja. Mitä hel....ettiä!!
Tuo on ihan normaalia, ei viikko-viikko poista elatusmaksuja, jos vanhempien tuloero on suuri.
Niin toki elarit voinee välttää sillä, että se isotuloisempi ostaa sitten isoimman osan lapsen vaatteista ym tarpeista.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä saa usein lukea, kuinka etävanhemmat valittavat maksusta ja siitä että.lähi käy vaikka kampaajalla. Kysymys onkin meneekö Erällä kaikki rahat lapseen, kuten oletetaan olevan lähin kohdalla? Miksi lähivanhempi ei saa käyttää rahaa itseensä vaikka etä voi näin
Niin no kyllähän sillä lähivanhemmalla menee varmasti lapsiin reippaasti enemmän rahaa kuin ne elarit on, joten ihan omilla rahoillaan se ostaa ja kustantaa kaiken mitä itselleen hankkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tuskin mikään lastenvalvojan kanssa solmittu sopimus vaatii maksamaan elareita viikko-viikko-systeemissä. Vanhemmathan voivat kuitenkin sopia myös keskenään maksujärjestelyistä jos kykenevät siihen (ja esimerkiksi jos Kela ei vaadi lastenvalojalla solmittua elatussopimusta). Esimerkiksi minun äitini ei vaatinut isältäni elareita kun he erosivat ja minä oleskelin pääsääntöisesti äitini luona. Erosta huolimatta he tulivat hyvin toimeen keskenään, ja tulevat edelleen.
Riippu i
Kyllähän lasten elintaso ihan väistämättä laskee eron vuoksi, kun vanhemmat joutuu kustantamaan kaksi asuntoa jne. Mutta lasten elintason tulisi olla se, minkä vanhemman yhteensä pystyy maksamaan, ei pelkästään pienituloisemman tulojen mukainen.
Nykyään ihan täysikin elari viikko-viikossa on satasen luokkaa, eli vaikka toisella olisi huomattavasti vähemmän tuloja ja mikäli saa itsellee lapsilisät. Turha siitä on vinkua, molemmilla vanhemmilla on vastuu lapsen elatuksesta. Ellei tosiaan ole yhdessä sovittuja harrastuksia tai jotain ns ylimääräistä siellä. Jos joudut maksamaan enemmän, niin ehdottomasti kannattaa mennä oikeuteen. Ei elarit ole äidin menoihin tarkoitettu, vaan lapsen, eli on myös lapsen oikeus, että isä maksaa oikean verran, eli ei myöskään liian paljoa. :)
Se, ettei elintaso saisi koskaan laskea, on ihan yllättävän yleinen harhaluulo. Sellaista merkintää ei ole missään virallisissa tahoissa.
Miksi sitä pitäisi takoa, eiköhän ne lähivanhempi-äidit asian tiedä muutenkin.
Minä lähivanhempana joudun asumaan suuremmassa asunnossa, kuin mitä etänä asuisin. (Jos lapset olisivat vain joka toinen viikonloppu luonani). Ole joutunut vaihtamaan työpaikan pois vuorotyöstä, jotta lastenhoito mahdollistuu, tämä näkyy suoraan paikassa. Olen joutunut karsimaan harrastuksia, koska minulla ei ole mahdollisuutta olla iltoja pois, pitää lasten kanssa olla. Urakehitys on tyssännyt. Uutta parisuhdetta en ole hankkinut, koska ei minulla ole aikaa deittailla ketään yksin, enkä halua uutta miestä lapsille esitellä heti.
Lasten isä taas, no hän on vaurastunut yrityksellään, hän matkustelee, harrastaa, on uusi parisuhde, uusi talo jne.
Minulla ei oleteta olevan mitään "omaa rahaa" vaan kaiken pitää mennä lapsiin, kuten kyllä pienipalkkaisena meneekin
Tämä on se todellisuus niiden suurien elarien takana, mitä isät maksavat ja äidit rikastuvat.
Silti, ennemmin elän niukemmin , mutta lasten kanssa päivittäin, siinä arjessa mukana.