7-vuotiaan tanssitunneista 180e/lukuvuosi.. iik..
tytön ystävän äiti kysyi, jos tyttöni haluaisi lähteä kaveriksi tanssitunneille. Ryhmä on kovin pieni ja voi olla, että lopetetaan, jos ei kävijöitä tule lisää. En yhtään ihmettele, että on vähän kävijöitä. Ton ikäisten harrastuksesta 180e/lukuvuosi...! Harjoituksia kerran viikossa tunti.
Laittaisitko lapsesi tuolla hinnalla tanssimaan?
Kommentit (34)
eli melkein tuplasti tuon. Ei ole paljon minusta.
kansalaisopisto yms. harrastuksista ei muodostu sellaisia, mitkä täyttäisivät monen vanhemman tavoitteet lasten harrastuksille. Kyse ei ole siitä, että vanhemmat haluaisivat lapsiensa löytävän ammatin harrastuksesta (yleensä päinvastoin), mutta pitkäkestoisen ja tavoitteellisen harrastuksen usein toivotaan opettavan päämäärätietoisuutta, pitkäjänteistä ponnistelua tavoitteen eteen ja toimivan jonkinlaisena puskurina teini-iässä. Jos harrastus on ryhmäharrastus, toivotaan myös pitkäkestoisia ystävyyssuhteita ja ryhmän jäsenenä kasvamista (esim. hyvän joukkuepelaajan taidoista on paljon hyötyä aikuiselämässä) ja urheilun kyseessä ollessa liikunnallisen elämäntavan juurtumista. Tuota liikunnallisuuttahan on tutkittukin ja todettu, että etenkin joukkueurheilua nuorena tavoitteellissti harrastaneet liikkuvat ja ovat paremmassa kunnossa myös aikuisina.
Näihin tavoitteisiin ei yleensä päästä, jos harrastus perustuu siihen, mitä kansalaisopistossa tänä vuonna olisi tarjolla ja mihin mahtuisi mukaan.
...eikä kilpaillakseen, voi ihan hyvin käydä paikallisen kansalaisopiston tai vastaavan tunneilla. Harrastus on kuitenkin aika iso rahanreikä vuodessa ja tarvitseeko 7-8-vuotiaan harrastaa "tosissaan"?
johonkin pilipaliharrastukseen vain jotta hän saa nimellisen "harrastuksen". Kyllä vaadin harrastukselta myös laatua, kuten kaikelta muultakin.
kyllä se minun mielestäni on kallista tuon ikäisen harrastuksesta! Suhteuttakaapas nyt aikuiset omiin jumppiinne, kuinka moni on valmis maksamaan esim yhdestä jumppakerrasta tuon maksun? Minä pidän kalliina kertamaksuna tuota mutta nyt kun harrastuksia vain yksi niin sen voin maksaa....
Jos vaikka oletettaisiin,että itse kävisin tuolla hintaa 3 kertaa viikossa salilla jumpassa yimassa yms viikkohinnaksi tulis 27 euroa, kuukaudessa se tekisikin jo yli 100 euroa! No uimahallikäynti maksaa vain 3 euroa, jumpat ovat aikuisille lähes ilmaisia...jne Kuntosalit ovat kyllä nyt klubimuutisten myötä tulleet kalliimmiksi, mutta ei siltikään noin kalliiksi kuin lapset 45 minuuttia kestävä massaliikuntatuokio.
Mitä tuohon edelliseen kirjoitukseen kansalsiopistonkurssien laatuun ja pitkäjänteisyyteen tulee, niin itse en ole kyllä samaa mieltä. Huvittaa, että halvan pitäisi automaattisesti olla huononpaa. Itse olen omanalan ammattipedakogi ja teen töitä sekä yksityisenä ammatinharjoittajana että ihan aikuisopistonohjaajana. Ihan yhtä laadukkaat tunnit vedän molemmilla sektoreilla vaikka hinnat harratajille ovat aivan eriluokkaa:)
ja kauttarantain opistoissa jatkokurseille pääsee peruskurssin kautta, joten jatkumoa tulee harratuksiin siinä missä muuallakin.
kertoja 4 - 5 kuussa niin tuohan maksaa jo 400 euroa per lukuvuosi!
Heillä on siis koulutuksena joko Teatterikorkeakoulusta tanssinopettajan opinnot tai vähintään AMK:sta vastaavat.
Jumpparyhmiä taas voi vetää kuka tahansa, yleensä joku, joka on treenannut itse pari vuotta...
Tanssissa painottaisin laatua - kunnon harrrastus antaa pohjan, josta voi jatkaa ihan mihin vaan. Itsekin olen ollut tanssikoulun erikoiskoulutusluokalla, mutta koulutukseltani olen kuitenkin DI. Tanssi tavoitteellisessa ryhmässä antoi itseluottamusta, opetti sitoutumista ja lisäksi antoi todella hyvän pohjan fyysiselle kunnolle ja harrastusta voi jatkaa vielä aikuisenakin. Lisäksi iltaisin ei tarvinnut lorvia kaupungilla, kun treenit oli yläaste-lukioiässä 4-5 kertaa viikossa. Suosittelen.
Hinta ei mielestäni ole paha. Varsinkin, jos lapsesi haluaa ryhmään. Kivan harrastuksen kieltäminen - vaikkakin kustannussyistä - voi katkeroittaa lapsesi. Ensi vuonna hän ei pääsisi enää ikäistensä joukkoon ja parin vuoden päästä ei välttämättä mihinkään ryhmään.
laitoin vain tuon kertahinnan kun niin moni täällä pitää noin 200 lukukausimaksua halpana...
suurin osa noista lasten harrastuksista on tyystin rahastusta. Vaihdoimme balettikoulua kun edellisessä vieläkin kalliimmassa ja arvostetummassa luettiin mm satuja tunnilla, tunnit kestivät n 30 minuuttia 45 minuutin sijaan. Ja itse asiassa tuolla belettiopettajalla ei edes ollut baletti/tanssi taustaa lainkaan, alkuperäinen jäi sijainen äitiyslomalle mutta kyse oli "arvostetusta" laitoksesta. Eli eipä sitä yksityisellä puolellakaan se laatu aina ole kohdallaan : )
28
Oman kaupunkimme jumppaseura tarjoaa lasten jumppaa 95e/lukuKAUSI , 1h viikossa. Ja lapsia tulee ovista ja ikkunoista!!
piti kirjoittaa, että alkuperäinen jäi äitiyslomalle ja sijaisella ei ollut minkäänlaista pätevyyttä. Maksuihin tämä ei tietenkään vaikuttanut....ja kyse palkitusta ja tunnustusta saaneesta laitoksesta.
28
ihan päteviä ohjaajia. Siitä ei ole kyse. Vaan siitä, että näihin suosituimpiin ryhmiin otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä, joten kaikki eivät mahdu mukaan. Monissakaan lasten jutuissa ei ole erillisiä alkeis- ja jatkokursseja, vaan siinä samassa ryhmässä ovat niin edistyneet kuin aloittelijatkin. Ja ennen kaikkea sellainen jatkuvuus puuttuu, että voisi olla varma, että harrastusta voi halutessaan jatkaa samassa paikassa ja suunnilleen samassa ryhmässä vielä parin vuoden päässä.
Paikallisen kansalaisopiston kurssitarjontaa seuratessa huomaa hyvin, että jotain juttua saatetaan opettaa vuosi tai kaksi, mutta sitten sitä vetänyt opettaja lähtee ja kyseinen juttu loppuu ja jotain ihan muuta tulee tilalle. Tietenkin jonkinlainen jumppa löytyy (ja aikuisille suosituimpien kielten kielikurssit), mutta esimerkiksi juuri eräs kaveri harmitteli, että lasten näytelmäkerho loppui kansalaisopistosta heidän paikkakunnallaan, kun sitä vetänyt henkilö muutti. Hänen tyttärensä oli tykännyt hirveästi, mutta nyt on uusien harrastusten etsintä edessä. Meidän naapurin tyttö taas ei enää mahtunutkaan kansalaisopiston jazz-tanssi ryhmään. Ensi vuonna voi yrittää uudelleen ja olla nopeampi ilmoittautumisessa, mutta vuoden tauko mieleiseen harrastukseen on ikävä murrosikäiselle nuorelle.
Mitä tuohon edelliseen kirjoitukseen kansalsiopistonkurssien laatuun ja pitkäjänteisyyteen tulee, niin itse en ole kyllä samaa mieltä. Huvittaa, että halvan pitäisi automaattisesti olla huononpaa. Itse olen omanalan ammattipedakogi ja teen töitä sekä yksityisenä ammatinharjoittajana että ihan aikuisopistonohjaajana. Ihan yhtä laadukkaat tunnit vedän molemmilla sektoreilla vaikka hinnat harratajille ovat aivan eriluokkaa:)
ja kauttarantain opistoissa jatkokurseille pääsee peruskurssin kautta, joten jatkumoa tulee harratuksiin siinä missä muuallakin.
no semmoinen joka on samaa tasoa kuin sinun kirjoituksesi. Että vallan "huonoNpaa" ja "pedaKogi". Laadutonta.
Se on ihan perusjumpan hintainen meidän kulmilla: lukuvuosi maksu maksetaan kerran ja tanssi maksu/lukukausi eli 2 kertaa vuodessa.
Jos taas on yksityisten tansseja, niin täällä esim. show tanssi maksaa riippuen hankitusta kortista 90eur/10 kertaa, 315eur/50 kertaa. Lukukausikortti on 360 eur. Meidän himotanssijalle, joka tanssii 2 kertaa viikossa (3 jos saa tahtonsa läpi ja muu tilanne sallii), niin tästä saa ihan kivan hinnan. Lohdutan vain sillä, että vähän samaa luokkaa maksaa kuin aiemmin harrastamansa piano.
Meillä esim. pääsee kansalaisopistossa pianoa soittamaan 20 minuttia kerran viikossa ja maksaa 35 €/lukukausi. Oikein hyvä opettajakin vielä on:). Samaisessa kansalaisopistossa myös tanssia, se maksoi 50 €/lukukausi. Sen vielä maksan mutta miettisin tarkkaan jos alkaisi maksaa jotain yli 100 €/lukukausi. Täytyy lapsen olla tosi kiinnostunut jo!
Onneksi asumme seudulla jossa vielä saa harrastaa edullisesti. Yksi ratsastustuntikin maksaa vain 10 €...