Pitäisi tarjota kotona illallinen 7 hengelle - neuvoja tarvitaan!
Nonni. Tällainen tuli sitten luvattua. Eli syödään ja istutaan sen jälkeen iltaa.
Ajattelin, että kokkaan jotain porukalle, helppoa.
Kaksi vegaania, yksi vegetaristi joka kuitenkin syö kananmunia, yksi joka syö kalaa mutta ei lihaa ja on pähkinäallergikko. Yksi gluteeniton ja ei maitotuotteita.
Ei tule mitään jos pitäisi yrittää tehdä 7 ihmiselle tyyliin 5 ruokalajia. Kahdella pitäisi selvitä!?
Mitä tarvitsen? Siis lautaset, kahvikupit, jälkiruoka-astiat? Ai niin lautasliinoja. Joku lisäkulho pitää ostaa varmaankin.
Alkoholitarjoilu mun piikkiini, mutta baariin jatkamaan iltaa. Näitäkin pitänee ostaa...oletettavasti kaikille eri lajia tietysti. Jotain naposteltavia, mielellään ei tuhatta lajiketta arvalla.
Aargh.
Kommentit (222)
Vegeruuasta on vaikeampaa tehdä hyvää, etenkin jos on tottunut olemaan sekasyöjä. Aika moni ravintolakin kompastuu tähän.
Itse teen siten, että jos haluaa vegeä, saa tulla itse tekemään. On toiminut hyvin. Porukkaan on aina osunut vegekokki joka haluaa yrittää käännyttää muut, ja on mielellään tullut kokkailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noilla ruokavalioilla ole selvää, että teet vegaanista ruokaa kaikille. Reseptejä löytyy netistä. Valitset sellaisen, joka on myös gluteeniton.
Porukasta 2/7 on vegaaneja, niin muutkin laitetaan syömään vegaanista?
-ohis
Kyllä vegaanisia ruokia voivat syödä muutkin kuin vegaanit.
Voivat kyllä syödä, mutta suurimmalta osalta eivät nauti korvikkeiden mausta.
Ei tarvitse käyttää mitään korvikkeita. Tässäkin ketjussa on ollut hyviä vegaanisia ehdotuksia ihan tavallisista aineksista.
Alkuruoka voi olla sosekeitto. Ja vaikka yrttipatonki kaupan pakastealtaasta.
Vegaaninen pastaruoka, siihen hyvä ja täyteläinen kastike, sitten erikseen kalaa tarjolle. Vaikka seitiä. Gluteenittomalle pastan tilalle gluteeniton lisuke.
Jälkiruuaksi marenkikakku pakkasesta, sieltä löytyy myös korvapuusteja /kierre, joka samaan aikaa Vegaaninen ja laktoositon.
Koska on illanvietosta kyse eikä sen kummemmasta, tee kaksi erilaista kiusausta. Tee toinen niistä sellainen, että kelpaa nirsommallekin vegelle. Samalla tulee täytettyä gluteenittomuuskin.
Tuota noin, sellainen juttu, etten ole ammattikokki.
Eli pitäisi olla yksinkertaista tehdä, mutta kovin mieluusti illallisruokaa joka maistuukin. Vaikeustaso nousee melkoisesti kun mennään vegepuolelle...
ap
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisi olla yksinkertaista tehdä, mutta kovin mieluusti illallisruokaa joka maistuukin. Vaikeustaso nousee melkoisesti kun mennään vegepuolelle...
ap
Kerro mitä tekisit, jos ei olisi mitään ruokavalioita mietittävänä. Helpompi meidän tehdä ehdotuksia, jos saadaan vähän kiinni siitä mihin ruuanlaittotaitosi riittää ja minkä tyyppistä syötävää haluaisit tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noilla ruokavalioilla ole selvää, että teet vegaanista ruokaa kaikille. Reseptejä löytyy netistä. Valitset sellaisen, joka on myös gluteeniton.
-ohis
Siksi ei kannatakaan käyttää korvikkeita, vaan tehdä ihan rehellistä kasvisruokaa rehellisistä kasviksista. Esimerkiksi jo ehdotetusta intialaisesta keittiöstä löytyy tosi paljon hyviä vaihtoehtoja, joita itsekin usein teen vaikka sekasyöjä olenkin.
Meillä on selvästi erilaisia mielipiteitä siitä, mitä vieraille tarjota. Mun mielestäni juurisellerisosekeitto on ihan hyvä alkuruoka kunhan paahtaa sellerin uunissa, käyttää sopivasti hyvää oliiviöljyä, paahdettua valkosipulia ja grillattua sitruunaa ja muita mausteita ja tekee itse kunnon yrttiöljyn ja ripotteen keiton pinnalle sekä leipoo tavallisen ja gluteenittoman focaccian lisäksi. Sen sijaan en kyllä kovin mielelläni tarjoaisi kaupan valmista pakastettua marenkikakkua kenellekään.
Hernekeitto isoilla lihapaloilla. Ituhipit voi lihat jättää kattilaan, pontikkaa löytyy kyllä joka kylältä juotavaksi.
Hengellistä ravintoa eli suvivirsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Joo, koska mikään ei estä ei-vegaania syömästä myös vegaanista ruokaa.
Se on tietysti ongelma, jos ap ei osaa tehdä sellaista.
Koska tilaisuus vaikuttaa aika epämuodolliselta tekisin itse jonkun tortilla- tai salaattibuffan, jossa jokainen saa koota annoksensa itse. Muistaa vaan merkitä huolella mikä mistäkin aineista on. Paria lajia kastiketta, niin tulee hyvä.
Minä tekisin kasvishernekeittoa. Lisäksi leipää (tavallista ja gluteenitonta). Leivänpäällisiksi erilaisia kasviksia ja leikkeleitä. Jälkkäriksi hedelmäsalaattia. Ei ole illallisruokaa juu, mutta näin silti tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apKerro mitä tekisit, jos ei olisi mitään ruokavalioita mietittävänä. Helpompi meidän tehdä ehdotuksia, jos saadaan vähän kiinni siitä mihin ruuanlaittotaitosi riittää ja minkä tyyppistä syötävää haluaisit tarjota.
Varmaankin sisäfilee ja kasviksia uunissa, joku kastike, ja etsisin reseptejä perunoille.
Alkuruuaksi joku helppo kasviskeitto.
Jälkiruuaksi hedelmäkulho?
Sitten naposteltavia ja alkoholia.
Loppuillasta baariin :)
ap
Tekisin sellaista ruokia josta itse tykkään, mutta ilman pähkinää. Ruokarasistit voi siemailla vettä. Laktoosihenkilölle neuvoisin missä on vessa.
Asiantuntija
Vierailija kirjoitti:
ap
Mun ehdottamat on todella helppoja ja kaiken voi tehdä päivää ennen maut vaan paranee!
Ja ainakin meidän huushollissa jopa lihansyöjät pyytää näitä usein.
9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Ja lisäksi yksi kasvissyöjä ja kala-kasvissyöjä, joka todennäköisesti syö siis suurilta osin kasvisruokaa muutenkin. Eli vieraista 4/7 on jonkinlaisella kasvisruokavaliolla. Ihan järkevää tehdä tuossa tilanteessa kasvismenu, tai vaihtoehtoisesti lisäksi joku lihalisuke, joka tarjoillaan erikseen mutta sopii makumaailmaltaan muuhun ateriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Ei tarvitse käyttää mitään korvikkeita. Tässäkin ketjussa on ollut hyviä vegaanisia ehdotuksia ihan tavallisista aineksista.
Kyllä tofu on korvikkeiden korvike, soijajuustoksihan sitä myös sanotaan. Vaikka sen kuinka marinoisi tai maustaisi, on se kuin soijaa pukkaavaa pesusientä järsisi.