Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista

Vierailija
05.01.2025 |

Afrikan tähti -lautapelit aiotaan kerätä pois Turun päiväkodeista. 

-Meillä ei ole syytä olla sellaisia versioita varmaan päiväkodeissa, jotka ylläpitävät sellaista maailmankuvaa, jota me emme halua ylläpitää,  Piia Elo (sd) kertoo

Pelin on sanottu toistavan ras istisia ja kolonialistisia stereotypioita Afrikan siirtomaa-ajalta.

Elo kertoo, että keskustelut käynnistyivät alun perin Turun kaupungin varavaltuutettu Paco Diopin aloitteesta (vas). 

Kommentit (3244)

Vierailija
2241/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2242/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, kaikkia muita älykkäämpi ja muut aina päihittävä elämäntapatyötön -winner- on taas vauhdissa ketjussa. Egoaan vaan taas suojelee ja ylentää itseään vaikka tietää olevansa oikeasti luuseri.

Lasten ja imeväisten suusta ne totuudet kuullaan, olet elävä todiste siitä taas kerran ;DDDDDD

-winner-

MInusta olisi tullut matemaatikko yliopistolle jos olisin halunnut mutta oli tärkeämpää tekemistä kuin laskujen laskeminen ;DDDD

Sen sijaan minusta tule vauvapalstalla partioiva oman elämäni sankari jonka älylle ei löydy vertaa!

-winner-

Tykkään myös tapella itseni kanssa. Haista sinä winner pieru! ÖYH PRÖÖT!

-winner-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2243/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persutoimistolla tarjoilu loppuu nyt.Kaikki ulos.Olisitte edes siivonnu jälkenne....kelee ....tana....

Persutoimistolla tarjoilu öyh PRÖÖT!

-winner-

Vierailija
2244/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki -winner- on aika huvittava tyyppi, mutta ei siinä mielessä mitä hän itse esittää. Dostojevski kirjoitti jo 1800-luvulla tästä ihmistyypistä osuvasti ja hienosti, mutta tiivistettynä kyseessä on henkilö joka on alisuorittanut omien luonneongelmiensa vuoksi ja on siitä katkera. Tämä katkeruuden hän kanavoi ulospäin, -winner-in tapauksessa Riikka Purraan yleensä tällä palstalla ja tämä on hänen vihansa oikea lähde, hänen oma epäonnistumisensa elämässä. Tyypillisiä egon suojakeinoja hän viljelee myös kommenteissaan, "olen sinua älykkäämpi" on osa tätä jolla hän perustelee sitä ettei saa mitään tosielämässä aikaan koska hän on kaiken sen yläpuolella mutta samaan aikaan hän tietää tämän valheeksi. Tämä taas lisää itseinhoa pinnan alla. Samoin jatkuva kilpailu ja pakonomainen jatkaminen vaikka hänestä ja hänen kommenteistaan tehdään pilkkaa ja hän tajuaa sen, silti hän ei voi lopettaa viestittelyä koska se pakottaisi

Muistutat minua kyllä vastaavasti Gogolin teoksesta Kuolleet sielut. Mutta jatka vaan spämmäilyä ja maalittamista. Eihän sulla muutakaan ole.

Mulla on nyt sentään sun diagnoosisi kehystettynä seinällä. Ei haukku haavaa tee, räkytä vaan.

;DDDDD

-winner-

Vierailija
2245/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pelattiin sitä peliä ja se värikäs maanosa oli kaunis kaikkine akuniine luontoineen.

Muistutus siirtomaavallasta, ei siellä Suomi ollut mukana. Nyt on julkaistu maailmanlaajuinen kartta KAIKKEIN vaarallisimmista maista ja monet monet Afrikan maat ovat siinä kartassa runsaati edustettuina.

Minusta ei tarvitse kysellä yksittäisten afrikkalaisten mielipidettä meidän ikiaikojen lasten pelistä.

Tuomitsen täysin Turun toiminnan.

0 -toleranssi Turun toiminnalle.

Halusin laittaa asiallisen kirjoituksen tänne asiattomien sekaan. Afrikan tähti on excellent peli. Siinä tulee todella kaunis luonto esiin, näin me lapsena sen myös mielsimme pelatessamme. Turun päättäjille 0-toleranssi!

Vierailija
2246/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi peli päiväkotilapsille. Tuikkaa rasvattu kesäkurpitsa tai lämmitetty porkkana -winnerin- perärööriin. Sorminäppäryyttä ja loogista päättelyä vaativassa pelissä yritetään saada joko mahdollisimman iso afrikkalainen kesäkurpitsa tai useampi eurooppalainen porkkana -winnerin- kokeneeseen tuhkaluukkuun. Apuvälineinä mm. konerasvaa ja sorkkarauta. Päivystyskäynnistä menettää kymmenen pistettä ja joutuu lähtöruutuun. Videoiduista suorituksista saa Koneen Säätiön apurahaa. Kuten aito -winnerkin- toteaa: harjoitus tekee mestarin!

-winner-

Vierailija
2247/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osui ja upposi.

Vierailija
2248/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lähti sano Annikki Tähti soon moro.

Vierailija
2249/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutat minua persuista ÖÖRGH! PRÖÖT! Röhk. Persunasserasseuliuli!

-winner-

Vierailija
2250/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, että tällainen turhanpäiväinen vaalikampanjointikohu onnistui. Taas. Viimeksi se oli n-sanan kieltäminen lailla, jolla Diop onnistui saamaan ilmaista julkisuutta ennen kunnallisvaaleja. Jos ensi kerralla oltais fiksumpia eikä annettaisi huomiota

t. turkulainen jolla paljon järjellisiä maahanmuuttajia lähipiirissä. Moni Afrikasta. 

Vierailija
2251/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin monta tuntia pois sammuneena! Röhk! Persurassenasse uliuli!

-winner-

Vierailija
2252/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muistutat minua kyllä vastaavasti Gogolin teoksesta Kuolleet sielut. Mutta jatka vaan spämmäilyä ja maalittamista. Eihän sulla muutakaan ole.

Mulla on nyt sentään sun diagnoosisi kehystettynä seinällä. Ei haukku haavaa tee, räkytä vaan.

;DDDDD

-winner-"

Taisi tehdä haavan egoon mutta minussa ei ole miestä myöntämään tätä edes itselleni ;DDDDD

-winner-

Vierailija
2253/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta mustissa pekoissa ole mitään pelottavaa. Ne on piirroksia ja hyvää taidetta. Pekka nimikin on annettu ihan suomalaisittain. Pelattiin ne kortit ihan repaleisiksi. Se oli kehittävä peli ja hauskaa ajanvietettä.

Miksi nekin poistetaan. Pelottavat afrikkaliset toteemit ja kilvet, joita tännekin on tuotu mytäväksi on syytä poistaa. Ne ovat pelottavia ja kertovat juuri siitä mitä kieltoa Afrikan tähdellä haluatte osoittaa. 0-toleranssi toteemeille ja niille sotakeihäille.

Vierailija
2254/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa, että tällainen turhanpäiväinen vaalikampanjointikohu onnistui. Taas. Viimeksi se oli n-sanan kieltäminen lailla, jolla Diop onnistui saamaan ilmaista julkisuutta ennen kunnallisvaaleja. Jos ensi kerralla oltais fiksumpia eikä annettaisi huomiota

t. turkulainen jolla paljon järjellisiä maahanmuuttajia lähipiirissä. Moni Afrikasta. 

Tuo sai varmasti karkoitettua monia äänestäjiä vassareilta.

Vierailija
2255/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun näkökulmani on, että lapset eivät todellakaan siinä pelissä edes mieti sitä mistä se peli kertoo tai on lähtöisin. Siinä pelissä lapsi haluaa löytää Afrikan tähden ja voittaa pelin. Lapset ovat innoissaan myös timanttien löytämisestä ja opettelevat kovasti samalla esimerkiksi mm. oman vuoron odottamista,  pettymyksiin sietokykyä, rahojen laskemista ja sääntöjen noudattamista. Lapset eivät vaikuta miettivän näitä asioita joista tuolla artikkelissa puhuttiin, kolonialismia jne. Nyt minun mielestäni mennään aivan aivan metsään taas. 

T. Vakaope

Vierailija
2256/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Muistutat minua kyllä vastaavasti Gogolin teoksesta Kuolleet sielut. Mutta jatka vaan spämmäilyä ja maalittamista. Eihän sulla muutakaan ole.

;DDDDD

-winner-"

Taisi tehdä haavan egoon mutta minussa ei ole miestä myöntämään tätä edes itselleni ;DDDDD

-winner-

Röhkin mitä röhkin kunhan öyhötys vain jatkuu! Persurassenasse öyh öyh öyh!

-winner-

Vierailija
2257/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun näkökulmani on, että lapset eivät todellakaan siinä pelissä edes mieti sitä mistä se peli kertoo tai on lähtöisin. Siinä pelissä lapsi haluaa löytää Afrikan tähden ja voittaa pelin. Lapset ovat innoissaan myös timanttien löytämisestä ja opettelevat kovasti samalla esimerkiksi mm. oman vuoron odottamista,  pettymyksiin sietokykyä, rahojen laskemista ja sääntöjen noudattamista. Lapset eivät vaikuta miettivän näitä asioita joista tuolla artikkelissa puhuttiin, kolonialismia jne. Nyt minun mielestäni mennään aivan aivan metsään taas. 

T. Vakaope

Sinä et olekaan vasemmistolaisneekeri.

Vierailija
2258/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persutoimistolla tarjoilu loppuu nyt.Kaikki ulos.Olisitte edes siivonnu jälkenne....kelee ....tana....

-winner-

Kuinka -winner- valmistaa popparit?

v: ilmestymällä palstalle, niin alkaa heikomman aineksen poksahtelu ;DDDDDD

-winner-

Vierailija
2259/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röhk! Öyh öyh persurassenassefasse öyh öyh!

-winner-

Vierailija
2260/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Kuinka -winner- valmistaa popparit?

v: ilmestymällä palstalle, niin alkaa heikomman aineksen poksahtelu ;DDDDDD

-winner-

Rassepersunasser -winner- poppari öyh röhk nyyh yyh sninf!

-winner-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi