Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista

Vierailija
05.01.2025 |

Afrikan tähti -lautapelit aiotaan kerätä pois Turun päiväkodeista. 

-Meillä ei ole syytä olla sellaisia versioita varmaan päiväkodeissa, jotka ylläpitävät sellaista maailmankuvaa, jota me emme halua ylläpitää,  Piia Elo (sd) kertoo

Pelin on sanottu toistavan ras istisia ja kolonialistisia stereotypioita Afrikan siirtomaa-ajalta.

Elo kertoo, että keskustelut käynnistyivät alun perin Turun kaupungin varavaltuutettu Paco Diopin aloitteesta (vas). 

Kommentit (3244)

Vierailija
2001/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä Diop on lähtöisin? Ei ole mitään käsitystä Suomen kulttuurista ja periteistä. Kukaan suomalainen ei miellä peliä rasistiseksi, sehän on täyttä historiaa!!! Samoin märinä Suvivirrestä. Elä maassa maan tavalla tai poistu päsmentämästä!!!!

Mitäs päiväkotiin sopivia pelejä jotka käsittelevät Suomen kulttuuria ja historiaa olikaan? Pohjansodan pottukisa? Keisari, kunkku vai kuolema? Pelasta Lappi poltolta? 

On niin paljonkin. Kauniita, fiksuja, sivistyneitä pelejä jotka opettavat Suomen historiaa. Ihan hyväkin jos niitä ostetaan kaikki päiväkodit täyteen niin lapset oppivat Suomen historiaa ja maantiedettä. 

Vierailija
2002/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli sinä haluat että oikeisto tanssii tasan sinun pillisi mukaan ja irtisanoutuu kaikesta mitä SINÄ pidät valheena. Öyh öyh vaan sinulle "tolkun vassari"."

Ei, vaan minä pyysin, nätisti, että lopettaisit juuri tuon valehtelun mitä teet nytkin, sinun eintarvi valehdella minun suullani, osaan puhua omasta puolestani.

Pyysit nätisti nimittelemällä mm. fasistiksi ja syöväksi. Varsinainen "tolkun vassari".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2003/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo Diop jankuttaa jatkuvasti Neuvostoliitosta? Eikö se tiedä, että Neuvostoliitto lakkasi olemasta yli 30 vuotta sitten ei? Ei taida olla ihan penaalin terävin kynä kun puhuu Neuvostoliitosta kuin se olisi edelleen olemassa. Ehkä sen haaveissa se on.

Senegalissa 70% avioliitoista perinteisesti solmitaan  sukulaisten kesken, just saying...

Vierailija
2004/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko nämä "tolkun vassarit" kerrankin kertoa suoraan että mitä ne fasistit ovat jotka pitäisi mielestänne potkia oikeistolaisista puolueista pois? Ette taida pystyä, koska te ette ole ikinä asiaa edes ajatelleet. Te haluatte vain öyhöttää ja päähänne on jumittunut tuo ikivanha neuvostoliiton peruina saatu tapa kutsua kaikkia vastustajia fasisteiksi.

Ei me haluta että te teette niin, me halutaan että te lopetatte populistisen valehtelun siitä kuinka vasemmiston pitäis jotain mitä ettectee itse koska se on mahdotonta, te myrkytätte koko maan politiikan valheilanne.

Radikalisoidutko sinä Afrikan tähdestä?

Vierailija
2005/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä korvaamatonta lapset tässä menettävät? Harmittomiakin lautapelejä on olemassa.

Afrikan Tähti on harmiton lautapeli.

Juuri näin, Ainoistaan joku yliherkkä höyrähtänyt voi löytää tästä rasismia.

Vierailija
2006/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja taas pelkkää öyhötystä."

Tarkottaaks "öyhötys" teille pälleille aiheellista kritiikkiä johon ette osaa vastata?

Mietin vaan, mitenkään muuten sun jutuissa ei ole päätä eikä häntää.

Se on öyhötystä että sinä mesoat palstalla että oikeiston pitää tehdä kuten sinä tahdot ja sanoutua irti asioista joita SINÄ pidät valheena.

Huoh.. se että sinä kokoajan tunget minun suun täyteen SINUN sanoja ja vastaat niihin kun minulle et pärjää, ei ole sinun mielestä epärehellistä?

Kaikki oikeistolaiset tappaa kissoja ja panee lapsia.

Tämäkö on sinun määritelmä rehellisyydelle?

Vierailija
2007/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minä pyydän että lopettaisitte muista ilkeästi valehtelun että maan tulehtunut tilanne saatais rauhotuun ja se on sinulle öyhötystä?

Sinä olet syöpä".

Sinä yrität puhua järkeä venäläisille trolleille jotka persut on palkannu luomaan eri puraa suomeen, kun ovat niin isänmaallisia ja silleen.

Nämä pyccat on teflonia normaalille järjelle, tuhlaat aikaasi.

Ja yllä meillä on varsinainen "tolkun vassari". Noin harhaista juttua voisi kuvitella olevan vain mielisairaalan suljetulla osastolla.

Suojelupoliisi on sinun mielestä "mielisairaalan suljetun osaston" tasoinen lähde?

Kerrohan missä suojelupoliisi on väittänyt persujen palkanneen venäläisiä trolleja Suomeen? Tiesitkö että tuollainen valehteleminen ja asioiden laittaminen poliisin suuhun on rikos.

Vierailija
2008/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolainen unelma:

Punaisella käsivarsinauhalla varustettu musta punakaartilainen marssii päiväkotiin kivääri kädessään ja karjaisee ovelta: "Mitäs peliä täällä oikein pelataan!" Sitten tuo uljas punakaartilainen Allahin nimissä polttaa pelilaudat ja sulkee koko rasistisen päiväkodin.

Käyppäs näyttämässä isälles näitä kirjoitelmiasi.

Miksi? Luuletko että minun vanha isäni on teidän veripunikkien puolella?

Et uskalla Vellihousu pikkuPersu.

Lopettakaa jo tuo turhan jankutus, ei tuo liity aiheeseen mitenkään.

Luehan mitä tämä sankari tänne kirjoittelee ja kuvittelee olevansa ihan  mies.

Vierailija
2009/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli sinä haluat että oikeisto tanssii tasan sinun pillisi mukaan ja irtisanoutuu kaikesta mitä SINÄ pidät valheena. Öyh öyh vaan sinulle "tolkun vassari"."

Ei, vaan minä pyysin, nätisti, että lopettaisit juuri tuon valehtelun mitä teet nytkin, sinun eintarvi valehdella minun suullani, osaan puhua omasta puolestani.

Pyysit nätisti nimittelemällä mm. fasistiksi ja syöväksi. Varsinainen "tolkun vassari".

Kyllä, voin tehä montaa muutakin asiaa yhtäaikaa jotka ei sulje toisiaan pois.

Vierailija
2010/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkottaaks "öyhötys" teille pälleille aiheellista kritiikkiä johon ette osaa vastata?

Se on öyhötystä että sinä mesoat palstalla että oikeiston pitää tehdä kuten sinä tahdot ja sanoutua irti asioista joita SINÄ pidät valheena.

Huoh.. se että sinä kokoajan tunget minun suun täyteen SINUN sanoja ja vastaat niihin kun minulle et pärjää, ei ole sinun mielestä epärehellistä?

Eikös se teidän Näkkäläjärvenne niitä kissoja tykkää tappaa? Samoin se Teemu Mäki taisi olla kissantappajavassari.

Vierailija
2011/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Khatin syöttäminen lapsille Ok, mutta lautapeli on vaarallinen. Sukuelinten silpominen Ok, mutta lautapeli vaarallinen.

Nyt palautukset käyntiin, ennenkuin myöhäistä! 

Vierailija
2012/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Afrikkalaiset tulisi kerätä ja viedä kotimaihinsa pikimmiten. Onneksi Irakilaiset poistuvat, onko niitä alettu patistetelemaan töihin.

Vierailija
2013/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minä pyydän että lopettaisitte muista ilkeästi valehtelun että maan tulehtunut tilanne saatais rauhotuun ja se on sinulle öyhötystä?

Sinä olet syöpä".

Sinä yrität puhua järkeä venäläisille trolleille jotka persut on palkannu luomaan eri puraa suomeen, kun ovat niin isänmaallisia ja silleen.

Ja yllä meillä on varsinainen "tolkun vassari". Noin harhaista juttua voisi kuvitella olevan vain mielisairaalan suljetulla osastolla.

Suojelupoliisi on sinun mielestä "mielisairaalan suljetun osaston" tasoinen lähde?

Kerrohan missä suojelupoliisi on väittänyt persujen palkanneen venäläisiä trolleja Suomeen? Tiesitkö että tuolla

Suojelupoliisi on erikseen maininnut vauvan äärioikeiston vaikutuskanavana ja samat sällit laulaa täälä kremlin virttä jotka levittää tätä vihan ja eripuran sanomaa.

Ei vaadi erityisen monimutkaista matikkaa laskea 1 + 1 = 2

Vierailija
2014/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletään kaikki perisuomalainen! Sitten meillä on varmaan hyvä olla? Tuskin!

Vierailija
2015/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa pelissä on. Rosvotkin valkoisia. No kuntavaalit tulossa.

Vierailija
2016/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se teidän Näkkäläjärvenne niitä kissoja tykkää tappaa? Samoin se Teemu Mäki taisi olla kissanta

Sinä vastaat kritiikkiin valehtelusta valehtelemalla eri tavalla?

Oletko sinä osastolla?

Vierailija
2017/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolainen unelma:

Punaisella käsivarsinauhalla varustettu musta punakaartilainen marssii päiväkotiin kivääri kädessään ja karjaisee ovelta: "Mitäs peliä täällä oikein pelataan!" Sitten tuo uljas punakaartilainen Allahin nimissä polttaa pelilaudat ja sulkee koko rasistisen päiväkodin.

Riikkuliko täällä fantasoi.

Vierailija
2018/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paco ja Piia ne yhteen soppii

Vierailija
2019/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet syöpä".

Kerrohan missä suojelupoliisi on väittänyt persujen palkanneen ve

Suojelupoliisi on erikseen maininnut vauvan äärioikeiston vaikutuskanavana ja samat sällit laulaa täälä kremlin virttä jotka levittää tätä vihan ja eripuran sanomaa.

Ei vaadi erityisen monimutkaista matikkaa laskea 1 + 1 = 2

Juupajuu. Ei taida tuo matikka olla siis öyhövassarin vahvimpia puolia.

Vierailija
2020/3244 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet syöpä".

Kerrohan missä suojelupoliisi on väittänyt persujen palkanneen ve

Itseasiassa se oli timo soini joka sen myönsi että persut käyttää noita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi