Maksaako Kela muuton ja vuokravakuuden? Olen toimeentulotuella ja muutto maksaisi 600€ + vakuus 2800€
Kommentit (152)
Jos mennäänkin kaikki työttömät sinne tuomiokirkon eteen ja sytytetään iso valorinki! Loistetaan edes kerran elämässämme ja näytetään maailmalle että näin me hoidetaan itse homma, ei jää painolastia yhteiskunnalle kun palamme hetken soihtuina ja haihdumme savuna avaruuteen. Kaikki perheineen mukaan!
"Useimmissa vaaditaan luottotietoja. Myös osa ilmoituksissa on vääristeltyjä tietoisesti eli esim soluhuoneisto ilmoitetaan yksiönä tai kaksiona tai laitetaan vuokra 1 e/kk vain, että saadaan ilmoitukselle huomiota ja erottaudutaan joukosta, mutta eihän tosiasiassa kukaan veloita yhtä euroa tai sitten ilmoituksia, jossa asunto menee ihan kohta remppaan ja tarjotaan tyyliin yhdeksi kuukaudeksi vuokralle tms."
Luottotiedot vaaditaan yleensä asunnonkoosta ja vuokrasta riippumatta. Esimerkiksi HEKA ei vaadi luottotietoja, jos maksuhäiriömerkintä johtuu muusta kuin asumisen maksuista.
Vuokra 700-800€/kk, toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus ja edelleen löytyy pelkästään useampi asunto Helsingistä. Noissa tuskin enää on kovin montaa, jotka eivät todella olisi kaksioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan oikeasti niin että hyvä kun ihmiset pakotetaan muuttamaan pienempiin ja halvempiin asuntoihin. Perheenä voi aivan hyvin asua kaksiossa jos ei omat rahkeet (rahat) riitä suurempaan.
Mutta eihän ne ole halvempiakaan. Vuokrayksiö 800 e on kalliimpi kuin asokaksio 600 e.
Mulla on (velaton) asokaksio josta maksan kuussa 610€ plus vesi 20€. Sijainti on hyvä ja alueella asuu tavallisia työssäkäyviä suomalaisia. Tältä alueelta ei ole rahkeita ostaa omaa, ja vuokrakaksiot on 850€ -->
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä keskipalkkainen naishenkilö vuokrasin ison pakettiauton ja ajoin sillä muuttoni ihan itse, kaksi kaveria oli mukana kantamassa. Maksoi n.50e auton vuokra ja kavereille olin tehnyt ruoan kiitokseksi avusta. Muuttolaatikkoina toimivat kaupoista haetut ilmaiset banaanilaatikot ja jätesäkit. Tietysti sossueläteille pitäisi muuttofirma kustantaa?
Eikö keskipalkkaisella naishenkilöllä ole sen vertaa yleissivistystä, että ymmärtäisi, että kaikilla ei ole ajokorttia eikä kantoapua omasta takaa, kaikilla ei ole edes kavereitakaan yhtään?
Tämäpä se, kun näille tyypeille osuu aina ihan kaikki ongelmat, samoille ihmisille jotka sieltä kelasta niitä rahoja kuppaavat. Ei ole ajokorttia, ei kaverin kaveria, eivät pysty kantamaan, ei maksamaan, pakkaamaan, siivoamaan.
Ne, joilla on rahaa ja kantajia, eivät tosiaan aloita tällaisia keskusteluja. Eikö olekin erikoista, että ongelmistaan puhuvat ne ihmiset, joilla niitä ongelmia on?
Ap, montako kertaa aiot vielä spämmätä tätä samaa paskaa?
"Ne, joilla on rahaa ja kantajia, eivät tosiaan aloita tällaisia keskusteluja. Eikö olekin erikoista, että ongelmistaan puhuvat ne ihmiset, joilla niitä ongelmia on?"
Ongelmat kasaantuvat ja kun on tarpeeksi iso kasa ongelmia, häviää ongelmanratkaisukyky. Tässäkään AP:n tilanteessa monikaan ei olisi kysynyt palstalta apua vaan olisi osannut itse kysyä Kelasta/Sossusta taloudellista apua ja lähteä miettimään ketä kavereita tai kaverinkavereita/naapureita tms voisi pyytää apuun. Täällä palstalla tukeminen auttaa hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
"Ne, joilla on rahaa ja kantajia, eivät tosiaan aloita tällaisia keskusteluja. Eikö olekin erikoista, että ongelmistaan puhuvat ne ihmiset, joilla niitä ongelmia on?"
Ongelmat kasaantuvat ja kun on tarpeeksi iso kasa ongelmia, häviää ongelmanratkaisukyky. Tässäkään AP:n tilanteessa monikaan ei olisi kysynyt palstalta apua vaan olisi osannut itse kysyä Kelasta/Sossusta taloudellista apua ja lähteä miettimään ketä kavereita tai kaverinkavereita/naapureita tms voisi pyytää apuun. Täällä palstalla tukeminen auttaa hyvin vähän.
Nyt ei puhuttu ap:stä, vaan tuosta älyttömästä yleistämisestä. Haluaisinpa nähdä sinutkin keksimässä ratkaisua ihmiselle, jolle edes kaiken nähneet sosiaalityöntekijät eivät löydä ratkaisua. Sinun kuplastasi vain ei helposti nähdä ulospäin.
Miksi?
Miksi et yksinkertaisesti maksa ihan itse omia kulujasi?
Pyydä vanhemmiltasi. Ei tuo nyt mikään suuri summa ole.
Maksat sitten vaikka pienissä 500€ erissä sen heille takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko sössiä luottotiedot? Ei noin törkeitä kuuden kuukauden (?) takuuvuokria muuden vaadittaisi.
Eikö ap:llä ole nykyisen asunnon takuuvuokraa saatavissa, jolla maksetaan uuden asunnon takuu?
Asuttamamme 650 euron perheasunto oli 3,50 euroa liian halpa asumistukeen.
Kela antaa vuokravakuuden, mutta ei maksa vuokranantajalle mitään takuuvuokraa. Muutto avustuksista en tiiä.
Nim: yksityinen vuokranantaja jolle tuli uusi vuokralainen (kelan vakio asiakas, nuori eläkeläinen)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kelpaako syy miksi muutat.
Jos pitää Kelan määräyksestä muuttaa halvempaan asuntoon?
Työskentelen sossussa ja vastaus on että voi myöntää tai olla myöntämättä. Erittäin harvoin Kelasta muuttofirman palveluita kenellekään kustannetaan. Usein avustetaan 120e:n tai 180e:n verran muuttorahalla, mutta aina ei saa sitäkään.
Muuton syyt ja vuokran määrä vaikuttavat siihen, myönnetäänkö vuokravakuuteen maksaria. Sekään ei ole automaatio. Ns. mukavuussyyt eivät ole hyväksyttäviä syitä muutolle.
Mitä jos tekisit Kelalle asiasta hakemuksen, niin saisit siitä perusteluineen myös virallisen päätöksen? Ei täällä voi kukaan noilla tiedoin sinulle vastausta antaa.
Sossun täti
Vierailija kirjoitti:
Kela antaa vuokravakuuden, mutta ei maksa vuokranantajalle mitään takuuvuokraa. Muutto avustuksista en tiiä.
Nim: yksityinen vuokranantaja jolle tuli uusi vuokralainen (kelan vakio asiakas, nuori eläkeläinen)
Ei anneta vuokravakuutta automaationa, sinulla on väärää tietoa.
Sossun täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kelpaako syy miksi muutat.
Muutto halvempaan asuntoon
Ap
Kuinka h vetin kalliissa kämpässä sä asut, jos halvemman kämpän takuu on 2800. Sehän on yleensä kuukauden tai kahden vuokraa vastaava summa. Eli, taidat jauhaa sitä itseään, eikö vaan.
Lumo vaatii nykyään luottotiedottomilta 1-3 kk vuokrat.
Mutta edelleen on auki, minkä hintainen on nykyinen kalliimpi vuokra, jos 1400 on halvempi. Tuollahan on jo mainittu, että nyt on kyseessä 2 kk vuokra, 2800. Tätähän ei usko kukaan. Ja joku Kelarotta. Jo vain ja just. Tosin, onhan näitä, elättejä, tiedän.
Mun poika taisi saada 120e muuttorahaa ja takuuvuokran , mutta kysy Kelasta asiaa, saat varmemman tiedon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei puhuttu ap:stä, vaan tuosta älyttömästä yleistämisestä. Haluaisinpa nähdä sinutkin keksimässä ratkaisua ihmiselle, jolle edes kaiken nähneet sosiaalityöntekijät eivät löydä ratkaisua. Sinun kuplastasi vain ei helposti nähdä ulospäin.
Hmm... Mitäköhän sä tiedät minusta ja siitä millaisia ongelmia olen joutunut ratkaisemaan... Aina on ratkaisu löytynyt, vaikka vielä edellisenä päivänä on näyttänyt todella hankalalta. Mm. kerran kukaudenvaihteen lähestyessä ei ollut uudesta asunnosta tietoakaan. Niin vain 1. pvä aamupäivällä, kun vanha asunto piti olla tyhjä, se oli tyhjä ja tavarat matkalla uuteen osoitteeseen 250km päähän. Uusi koti oli järjestynyt edellisenä iltana. Apua tarvitsimme sen verran, että appiukko maksoi vuokravakuuden, jota meillä ei ollut, kun viimeistä edellisenä päivänä oli tullut autoon yllättävä vika, joka piti korjata heti. Siihen meni vuokravakuuteen varatut rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... Mitäköhä
Sinulla siis kävi tuuri asunnon kanssa ja sinulla oli appiukko, jolta löytyivät tarvittavat rahat. Yritätkö selittää, että tämän vuoksi kaikilla muillakin pitäisi käydä tuuri ja olla rahaa lainaava appiukko?
No toivottavasti ei maksa. Tai jos maksaakin, niin saisi periä takaisin vähintään puolet. Joudutaan me matalatuloisetkin itse maksamaan muuttomme, vaikka ylimääräistä ei tililtä löytyisikään.