Ovulaatiotestin tulkinnasta kysymys.
Onko näin et ovulaatiota ei ole tulossa ellei ovisviiva ole yhtä tumma kuin kontrolliviiva?
Oon nyt ekaa kertaa tikutellut reilun viikon ajan, pitkähkö kierto, alkuun ei tullut muutakuin kontrolliviiva. eilen sitten tuli haalea viiva ja tänään tummempi selvä viiva, mut se ei kuitenkaan ole yhtä tumma kuin kontrolliviiva.
Enteileekö tällainen ovisviivan tummeneminen päiväpäivältä ovista vai onko se nega niin kauan kun on yhtä tumma?
Ja sit vielä tärkein, jos saan tumman ovisviivan, niin irtoaako munasolu vai mittaako testi vain jotain hormonia, joka irrottaa munasolun,mutta ei mitään varmuutta et se sit irtois?
Kommentit (9)
kun eilen illalla sain siemenet sisälle ja äsken ne punaiset viivat tikkuun ilmestyi. Pitäskö tänään vielä uusia lasti =D noin niin ku varmuuden vuoksi.
Hormonitaso EI siis lisäänny tasaisesti kohti ovista. Eli kaikki kontrolliviivaa vaaleammat ovat negoja ja ainoastaan se eka tumma viiva on se merkityksellinen. KUN se tumma viiva ilmestyy niin se tarkoittaa hormonipiikkiä, joka saa normaalisti aikaa munasolun irtoamisen. Varmuutta ovulaation tapahtumisesta ei kuitenkaan saa kuin tarkasti aamulämpöjä mittaamalla (jos silläkään), peruslämpö näet nousee kun munasolu on irronnut.
Eli:
Ovulaatiota ei ole tulossa ellei ovisviiva ole yhtä tumma tai tummempi kuin kontrolliviiva.
Ovisviivan tummeneminen päivä päivältä ei enteile ovista. On nega kunnes yhtä tumma tai tummempi.
Testi mittaa vain hormonitasoa, ei ole tae ovulaation tapahtumisesta.
Jatka vaan testailua, se tumma viiva voi lävähtää milloin vain (vaikka esim. huomenna ei olisi viivaa ollenkaan).
Eli ovulaatio on vasta sitten kun testiviiva on yhtä tumma tai tummempi kuin kontrolliviiva!
Mulla ainakin ensin alkaa testiviiva tummumaan ja sitten taas vaalenemaan ennen kuin sitten tulee se oikea tumma viiva. Joka on joka kerta ollut selkeästi tummempi kuin kontrolliviiva. Ja tummuus on pysynyt sitten pari päivää.
eikä kaikilla tule laisinkaan viivaa, vaikka ovis olisikin, eikä kaikilla hormonitaso yllä värjäämään testiviivaa yhtä tummaksi kontrolliviivan kanssa, vaikka ovis normaalisti olisikin. LH-testit eivät ole aina yksinkertaisia tulkittavia.
mutta silti olen nyt raskaana. Haaleita viivoja tuli aina (oletetun) ovulaation lähellä. Sitten kun jo olin raskaana ts. hedelmöittyminen oli tapahtunut, sain yllättäen haalean viivan selkeiden negojen jälkeen. En tiedä mistä se sitten kertoi- viikon päästä sain plussan raskaustestiin.
se haalea viiva negojen jälkeen johtui varmasti raskauden aiheuttamista hormoneista. Minäkin testasin ennen raskaustestiä ovistestillä ja viiva tuli.
lh testillähän sekin selviää...
sekin näkyy lh testissä, jos aivolisäke ei toimi niin kuin pitäisi
oman kehon toiminnasta. Se, että testi toimii jollain niin ja jollain näin, ei kerro mitään siitä, kuinka se itsellä toimii. Sitä täytyy harjoitella.
se nimittäin voi mennä nopeasti ohikin, lh laskee tosi nopeasti oviksen tapahduttua.
Testi siis testaa lutenisoivan hormonin määrää, mikä irroittaa munasolun, eli puhkaisee munarakkulan. Se ei anna varmuutta siihen, onko follikkelin sisällä oikeasti munasolu vai ei, se kertoo vain rakkulan puhkeamisesta.