Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinted tahtoo kuvan passistani, onko turvallista antaa?

Vierailija
04.01.2025 |

Olen myynyt Vintedissä kaikenlaista ja nyt tuli jokin saldolimiitti täyteen ja minun pitää todentaa olevani minä, rahanpesun estämiseksi. En todellakaan haluaisi antaa kuvaa passistani mutta muuten en saa rahoja ulos Vintedistä. Väittävät, että on turvallista ja tiedot ohjautuvat hollantilaiseen pankkiin joka toimii rahapalvelimena Vintedissä. Mutta mitä haittaa voi tapahtua, jos passin tiedot joutuvat jotenkin vääriin käsiin? Olen todella epäluuloinen mutta jengi ilmeisesti täysin huoletta noita kuvia passeistaan lähettelee joten kai se on ok mutta mistäs sitä tietää, jos pankki vaikka myy noita tietoja eteenpäin... Pankki on Adyen.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU-laki sitä vaatii alustan tarjoajilta. Riittää, että antaa lomakkeeseen syntymäajan. Olen itse myynyt reilut 2000 vuoden aikana.

Sinua saatetaan pyytää toimittamaan kopio/valokuva henkilöllisyystodistuksesta henkilöllisyytesi vahvistamiseksi, jos:

Saavutat myyntirajat olet myynyt tuotteita vähintään 1 000 euron arvosta, mukaan lukien peruutetut tapahtumat (Adyen on määrittänyt raja-arvot).

Toimit epäilyttävästi tai vaikutat osallistuvan petolliseen tai laittomaan toimintaan (joku muu on esimerkiksi aikaisemmin antanut toimittamasi pankkitiedot, jne).

Voit toimittaa jonkun seuraavista asiakirjoista:

henkilökortti

passi

ajokortti (myös väliaikainen ajokortti hyväksytään).

Asiakirjan on oltava selvästi näkyvissä, täydellinen (molemmat puolet) eikä se saa olla vanhentunut. Ilmoitamme sinulle heti, jos asiakirjasi ei vastaa näitä vaatimuksia.

Vierailija
22/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole mikään vahva tunnistautuminen, kuka tahansa voi lähettää kenen tahansa passin. Pankkitunnistautuminen on vahva.

Esimerkkinä voisin helposti lähettää vaimoni tai lapseni passista kuvan, mutta ei minulla olisi mitään mahdollisuutta tehdä heidän pankkitunnistautumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi, vaikka moni muu on tehnyt. On niitä isojakin firmoja tässä viime vuosina hakkeroitu ja tiedot on päässeet vuotamaan. Harmittaa että annoin sinne edes sen hetun. 

Vierailija
24/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU-laki sitä vaatii alustan tarjoajilta. Riittää, että antaa lomakkeeseen syntymäajan. Olen itse myynyt reilut 2000 vuoden aikana.

Sinua saatetaan pyytää toimittamaan kopio/valokuva henkilöllisyystodistuksesta henkilöllisyytesi vahvistamiseksi, jos:

Saavutat myyntirajat olet myynyt tuotteita vähintään 1 000 euron arvosta, mukaan lukien peruutetut tapahtumat (Adyen on määrittänyt raja-arvot).

Toimit epäilyttävästi tai vaikutat osallistuvan petolliseen tai laittomaan toimintaan (joku muu on esimerkiksi aikaisemmin antanut toimittamasi pankkitiedot, jne).

Voit toimittaa jonkun seuraavista asiakirjoista:

henkilökortti

passi

ajokortti (myös väliaikainen ajokortti hyväksytään).

Asiakirjan on oltava selvästi näkyvissä, täydellinen (molemmat puolet) eikä se saa olla vanhentunut. Ilmoitamme sinul

Ei tarvinnut toimittaa mitään asiakirjoja. Vinted pyysi vain täyttämään syntymäajan ja sen jälkeen jatkoin myyntiä normaalisti. Tämä pyyntö tuli, kun mulla oli myyntejä n. 700 euron edestä ja vuosimyynti jäi tuohon 2000 euron tietämille. He sitten tekevät ilmoituksen verottajalle.

Vierailija
25/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai lähetät myös sormenjälkesi?

Vierailija
26/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa ettei eurooppalaisten pankken välillä ole mitään tunnistautumismahdollisuutta. Kysy omasta pankistasi jos tällainen sähköinen allekirjoitustyylinen tunnistus voisi olla riittävä.

Euroopan laajuinen tunnistaminen on tulossa käyttöön mutta voi vielä pari vuotta vierähtää ennen kuin on valmis. Sitten vielä se että se leviää eri yrityksiin ja käyttäjille.

Vierailija
27/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä lähettäisi.Ihan sama mitä siellä vakuuteltaisiin ja väitettäisiin turvalliseksi  ja muut olisivat lähettäneet .Ennen menettäisin  kertyneet rahani kuin riski joutua identitettivarkauden uhriksi.

Vierailija
28/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole mikään vahva tunnistautuminen, kuka tahansa voi lähettää kenen tahansa passin. Pankkitunnistautuminen on vahva.

Esimerkkinä voisin helposti lähettää vaimoni tai lapseni passista kuvan, mutta ei minulla olisi mitään mahdollisuutta tehdä heidän pankkitunnistautumista.

Ehkäpä se vaimosi passi ei täsmää antamiisi tietoihin.  Ohjeissa lukee aivan selvällä Suomella että voidaan pyytää.  Ehdot kannattaa lukea ensin ennen kun mitään sopimusta tekee.

Vierailija
29/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita väärennetty passi. En todellakaan laittaisi millekään puoskaripuljulle henkkareitani, mitä jos niiden tietokannat vahingossa vuotaa julki? Jos niin käy, et tule saamaan asianmukaisia korvauksia.

Vierailija
30/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas saadaan yksinkertaisesta vaikea.  Ei ole mikään pakko tietenkään lähettää, rahat vaan jää sinne.

Vierailija
31/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kande antaa mihinkää palveluun , ne voi viedä idn. 

Vierailija
32/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on vain hyvä, että Vinted toimii rehellisen alustan tavoin ja noudattaa Suomessa verottajan antamia ohjeita. Ei tuo ole mikään kähmäinen harmaan kaupan kirppis.

Vierailija
33/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kande antaa mihinkää palveluun , ne voi viedä idn. 

Joo. Sun ei kannata antaa tietoja työnantajallekaan, kun sehän toimittaa ne verovirastoon!

Vierailija
34/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin, koska halusin rahani. Olen myös vuosia aiemmin antanut kuvan passistani Paypalille, kun olin yrittäjä. Oli vähän pakko jos halusin käyttää Paypalia ollenkaan.

Ikävältähän se tuntuu, mutta Vinted on alunperin liettualainen firma. Liettuaa en pidä mitenkään erityisen luotettavana maana, MUTTA pointtini on, että EU-maassa sijaitsevana firmana joka on levinnyt paitsi koko EU:n alueelle myös sen ulkopuolelle, sen pitäisi kyllä noudattaa EU:n erityisen tiukkoja tietoturvallisuussääntöjä paremmin kuin jonkin epämääräisen pikkufirman.

Vierailija
35/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös meillä ole vahva tunnistautuminen käytössä? Ei nykyään mitään passeja tarvitse lähetellä minnekään.

Vinted ei taida olla mikään "me".

Vierailija
36/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, että tällaisia asioita aletaan miettiä jälkikäteen eikä silloin, kun ne ohjeet luetaan. Sinäkin ne luit, mutta et ajatellut asiaa yhtään .Joskus voisi kyllä vähän miettiä sitä lukemansa sisältöä. 

Vierailija
37/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä. Melkein aina kun menee hotelliin ulkomailla (ei nyt euroopassa) niin respassa otetaan passista valokopio. Eihän sekään nyt niin turvallista ole, ties minne tiedot menevät.

Vierailija
38/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän ne tulot sitten pitäisi verotukseen raportoida, jos Maijja Meikäläinen myy tavaraa nimimerkillä "Kukkahattu"?

Vai pitäiskö teidän mielestä Vintedin jättää EU-lait noudattamatta ja vedättää verottajaa. Ei varmaan saisi toimia pitkään Suomessa, jos näin tekisi. Saisi sakot vielä niskaansa.

Vierailija
39/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi pahalta, tämmöisten firmojen takana voi olla kuka tai mikä tahansa jopa valtiollinen toimia myös pankkien takana saattaa igori piileskellä.

Sitten kun on tarpeeksi kerätty tietoja pistetään koko euroopan maksujärjestelmä nurin 100 milj. väärällä id tiedolla.

Vierailija
40/65 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tosi pahalta, tämmöisten firmojen takana voi olla kuka tai mikä tahansa jopa valtiollinen toimia myös pankkien takana saattaa igori piileskellä.

Sitten kun on tarpeeksi kerätty tietoja pistetään koko euroopan maksujärjestelmä nurin 100 milj. väärällä id tiedolla.

Tuon säännön pointti on nimenomaan estää "igorien" rahanpesu tuollaisten alustojen kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi