Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako hammastarkastukseen mennä, jos ei koskaan ole ollut mitään ongelmia hampaissa?

Vierailija
04.01.2025 |

Tässä mietiskelen, olisiko hammastarkastuksessa säännöllisesti käynti hyödyllistä vai rahantuhlausta tilanteessani. Olen 25-vuotias ja minulla ei ole koskaan ollut reikiä tai muitakaan ongelmia suussa. Aiemmin olen päässyt ilmaiseksi (ensin koululaisena julkiselle ja sitten opiskelijana YTHS:lle), mutta nyt aikuisena pitäisi maksaa omasta pussista. Kaikkien hammasklinikoiden sivuilla toki kehotetaan säännölliseen tarkastukseen. Mutta eihän muitakaan kehonosia tarkastella muutaman vuoden välein, jos ei ole oireita (pl. syöpäseulonnat, joihin tulee kutsu)..?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa periaatteessa vuoden välein käydä puhdistuksessa ja tarkastuksessa.

Jos sulla tosiaan on superhyvät hampaat, ei mitään vaivoja jne niin voit ottaa riskin ja venyttää vaikka 1,5-2 vuoteen. Mutta ihan omalla vastuulla. Tossa 30-40v viimeistään sitten vuoden välein. 

Kuule julkisella on paikoin siirrytty hyvähampaisille jopa kuuden vuoden väleihin hammaslääkärikäynneissä.

Muille ruumiinosille ei perusterve saa julkiselta mitään tarkastusaikoja edes 50 vuoden välein. Hampaat on ainoa, jonka rutiinitarkastamisesta ajatellaan olevan sillä tavalla hyötyä, että julkinen sektori suostuu sellaisesta maksamaan.

No vähän erikoinen ajatus tuo ruumiinosakohtainen tarkastusnäkemys. 😁 Mutta maailmahan on täynnä terveystutkimuksia joita suositellaan tekemään, mutta ei niistä suurtakaan osaa Suomessa saa julkisena palveluna. Lisäksi ei ollenkaan kaikkeen tutkimukseen tarvita lääkäriä tai koulutettua henkilökuntaa. Vaikkapa kuulon, näön ja verenpaineen voi tarkastaa omatoimisestikin, ja yhä enemmän joka vuosi oletetaan ihmisten itse asioita tekevän terveytensä eteen.

Vierailija
22/25 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kävin kolme vuotta sitten YTHS:llä ja silloin hml suositteli minulle n. kolmen vuoden väliä. Nyt siis olisi sen mukaan aika. Mutta ei sieltä silloin viimeksikään löytynyt mitään hoidettavaa. 

Ap

Niin no käytetään me yleensä turvavyötäkin vaikka pääsääntöisesti senkin käyttö on tarpeetonta, jos nyt tuota ajatusmaailmaa haluaa soveltaa. Todennäköisesti ne syöpäseulonnatkin on ihan turhaa, kun todennäköisesti sulla ei ole sitä syöpää. 

Nämähän on ihan arvostuskysymyksiä, paljonko aikaa, rahaa ja vaivaa on oman terveyden eteen käyttämään. Itse sun pitää päätökset tehdä ja toisaalta sitten myös sitten vastaat niistä itse - kuten siitä turvavyön käytöstäkin.

Niin, yritän tässä vain hahmottaa, onko hammasterveys todella jo

Hammasterveys on todellakin tärkeää. Jos hampaat on laiminlyötyö, ne voivat jopa siirtää leikkausta. 

Hampaissa voi olla muitakin vaivoja kuin reikiintymistä. Ja reikiintyminen ja hampaiden kuluminen eivät aina johdu ruokavaliosta, esim. refluksi,vitamiininpuutokset, hampaiden yhteen pureminen öisin, jne. kuluttuvat hampaita. Hammaslääkäri näkee suusta monia eri terveyteen vaikuttavia juttuja (limakalvomuutokset) ja sullekin voi tulla edelleen viisaudenhampaita. Tosi monella myös harhaluulo, että vain sokeri vaikuttaa hampaisiin, myös happamat juomat (kahvi, tee, kivennäisvedet, tuoremehu, jne.) ja muut aineet voivat vaikuttaa. 

Jos hammaslääkäri on sanonut, että käy 3 vuoden välein niin hän on antanut sen ohjeen sun suun sen hetkisen terveyden mukaan. Esim. diabeetikot saattavat käydä hammaskiven poistossa puolen vuoden välein. 

Jos ongelmia ei ole ja käyt julkisella,niin ei se ole kovin kallistakaan käydä. Jos taas on reikiä tai lohkeaa, se maksaa enemmän kuin pelkkä tarkistus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On fiksua mennä nyt tarkastukseen. Saat myös ajankohtaisen suosituksen itsellesi sopivasta käyntivälistä. Itse käytän yksityistä hammaslääkäriasemaa, mutta minkäänlaista ylimääräisen tutkimisen, hoitamisen ja maksunkeräämisen tendenssiä ei koskaan ole ollut. Enemmänkin olen itse ehdottanut tarkentavia  toimenpiteitä kuin että niitä olisi jotenkin kaupattu minulle.

Vierailija
24/25 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallani ei ollut koskaan mitään ongelmia hampaissa. Niinpä hän lykkäsi tarkistuskäynnin väliä yli 3 vuoteen edellisestä. Sillä kerralla takahampaasta löytyikin niin paha reikä, että se loppujen lopuksi vaati (parin kevyemmän korjausyrityksen jälkeen) lopulta juurihoidon. Jos reikä olisi todettu aikaisemmin, poika olisi päässyt paljon helpommalla.

Ja tämä juurihoidon tarve todettiin ihan julkisella puolella eli kysymys ei ollut yksityisen rahastuksesta.

Vierailija
25/25 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä hammaskiveä olisi hyvä sillointällöin kaapia. Meikällä on jäänyt taas. Josko tänä vuonna pääsisi sinne asti. Yksi reikä on ollut siinä kaikkein yleisimmin reikiintyvässä eli taka-alahampaassa ja ikää on jo puoli vuosisataa pian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme