Kannattaako hammastarkastukseen mennä, jos ei koskaan ole ollut mitään ongelmia hampaissa?
Tässä mietiskelen, olisiko hammastarkastuksessa säännöllisesti käynti hyödyllistä vai rahantuhlausta tilanteessani. Olen 25-vuotias ja minulla ei ole koskaan ollut reikiä tai muitakaan ongelmia suussa. Aiemmin olen päässyt ilmaiseksi (ensin koululaisena julkiselle ja sitten opiskelijana YTHS:lle), mutta nyt aikuisena pitäisi maksaa omasta pussista. Kaikkien hammasklinikoiden sivuilla toki kehotetaan säännölliseen tarkastukseen. Mutta eihän muitakaan kehonosia tarkastella muutaman vuoden välein, jos ei ole oireita (pl. syöpäseulonnat, joihin tulee kutsu)..?
Kommentit (25)
Kannattaa periaatteessa vuoden välein käydä puhdistuksessa ja tarkastuksessa.
Jos sulla tosiaan on superhyvät hampaat, ei mitään vaivoja jne niin voit ottaa riskin ja venyttää vaikka 1,5-2 vuoteen. Mutta ihan omalla vastuulla. Tossa 30-40v viimeistään sitten vuoden välein.
Kannattaa käydä. Samalla putsaavat hammaskivet pois tai kehottavat varaamaan ajan putsaukseen. Jos hammaskiveä ei poista säännöllisesti, voi tulla parodontiitti ja henki haisee.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla tosiaan on superhyvät hampaat, ei mitään vaivoja jne niin voit ottaa riskin ja venyttää vaikka 1,5-2 vuoteen. Mutta ihan omalla vastuulla. Tossa 30-40v viimeistään sitten vuoden välein.
Kuule julkisella on paikoin siirrytty hyvähampaisille jopa kuuden vuoden väleihin hammaslääkärikäynneissä.
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt näin usein tarvitse ellei halua lihottaa hammaslääkärin lompakkoa. Kolmen vuoden välein on ihan ok väli, jos hoitaa hampaitaan asianmukaisesti ja on muutenkin terve.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä. Samalla putsaavat hammaskivet pois tai kehottavat varaamaan ajan putsaukseen. Jos hammaskiveä ei poista säännöllisesti, voi tulla parodontiitti ja henki haisee.
Ihan totta mitä sanot hammaskivestä, mutta ei kaikille tule hammaskiveä ja/tai ienongelmia. Niille joille tulee niin ehdottomasti säännölliset putsaukset! Mutta kysymys on lähinnä, että tietääkö vai luuletko ap että on hyvähampainen?
Hammaslääkärillä olisi hyvä käydä n. neljän vuoden välein, jos ongelmia ei ole. Suuhygienistillä suositellaan käymään vuosittain. Itse käyn parin vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvät hampaat, niin hammaslääkäri totesi, että ei ole tarvetta käydä vuiden välein. 2 vuotta on hyvä väli. Olen 48.
Viimeksi kävin kolme vuotta sitten YTHS:llä ja silloin hml suositteli minulle n. kolmen vuoden väliä. Nyt siis olisi sen mukaan aika. Mutta ei sieltä silloin viimeksikään löytynyt mitään hoidettavaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kävin kolme vuotta sitten YTHS:llä ja silloin hml suositteli minulle n. kolmen vuoden väliä. Nyt siis olisi sen mukaan aika. Mutta ei sieltä silloin viimeksikään löytynyt mitään hoidettavaa.
Ap
Niin no käytetään me yleensä turvavyötäkin vaikka pääsääntöisesti senkin käyttö on tarpeetonta, jos nyt tuota ajatusmaailmaa haluaa soveltaa. Todennäköisesti ne syöpäseulonnatkin on ihan turhaa, kun todennäköisesti sulla ei ole sitä syöpää.
Nämähän on ihan arvostuskysymyksiä, paljonko aikaa, rahaa ja vaivaa on oman terveyden eteen käyttämään. Itse sun pitää päätökset tehdä ja toisaalta sitten myös sitten vastaat niistä itse - kuten siitä turvavyön käytöstäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tarkistus ja ennaltaehkäisy on halpaa, hoidot kalliita. Voihan sulle tulla vaikka hammaskiveä vaikka kariesta ei olisikaan.
Kyllä yksityisellä löytävät hoidettavaa ihan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvät hampaat, niin hammaslääkäri totesi, että ei ole tarvetta käydä vuiden välein. 2 vuotta on hyvä väli. Olen 48.
Sama. Olen 44.
Minulla on hyvät hampaat, käytän sähköhammasharjaa kahdesti päivässä sen kaksi minuuttia, ja lisäksi muovisia tikkuja kun muistan. Tarkastuksissa olen käynyt harvemmin kuin viiden vuoden välein eikä minulta ole paikattu hampaita teini-iän jälkeen. Vähän hammaskiveä minulle tulee alaetuhampaiden sivuihin. Eli, eiköhän jokainen osaa itse päättää kuinka usein käy hammaslääkärissä.
N63
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse kävisin ja maksaisin tuosta sen 200 euroa kolmen vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin no käytetään me yleensä turvavyötäkin vaikka pääsääntöisesti senkin käyttö on tarpeetonta, jos nyt tuota ajatusmaailmaa haluaa soveltaa. Todennäköisesti ne syöpäseulonnatkin on ihan turhaa, kun todennäköisesti sulla ei ole sitä syöpää.
Nämähän on ihan arvostuskysymyksiä, paljonko aikaa, rahaa ja vaivaa on oman terveyden eteen käyttämään. Itse sun pitää päätökset tehdä ja toisaalta sitten myös sitten vastaat niistä itse - kuten siitä turvavyön käytöstäkin.
Niin, yritän tässä vain hahmottaa, onko hammasterveys todella jotenkin erityislaatuista verrattuna muuhun terveyteen, vai onko säännöllisen hammaslääkärikäynnin tarve vain myyty ihmisille hyvin. Koska mitään muita terveystarkastuksia ei suositella terveelle nuorelle aikuiselle säännöllisesti. Mut ehkä mä nyt sitten menen :D
Ap
Niin, yritän tässä vain hahmottaa, onko hammasterveys todella jotenkin erityislaatuista verrattuna muuhun terveyteen, vai onko säännöllisen hammaslääkärikäynnin tarve vain myyty ihmisille hyvin. Koska mitään muita terveystarkastuksia ei suositella terveelle nuorelle aikuiselle säännöllisesti. Mut ehkä mä nyt sitten menen :D
Ap
Oman lääkärini mukaan suurimmalla osalla 30-vuotiaista ei ole yhdistelmää normaali verenpaine + normaali kolesteroli + normaali verensokeri. Kaikki he silti kokevat olevansa nuoria terveitä aikuisia. 😁 Toki sinä voit ihan oikeasti olla sitä, mutta monella joka on ollut nuoruutensa terve on vähän sellainen olettamus, että se on ilmaiseksi saatu saavutettu etu. Ihan kaikella rakkaudella ja olen niin monesti nähnyt, miten monella tuntuu että vähän maailma romahtaa kun se illuusio joskus särkyy. Ei me täällä varmaan osata sanoa milloin sun pitää mennä tarkastukseen, mutta älä nyt kuitenkaan ota sellaista illuusiota että sulle ei voi koskaan tulla mitään tautia kun ei ole ennenkään ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule julkisella on paikoin siirrytty hyvähampaisille jopa kuuden vuoden väleihin hammaslääkärikäynneissä.
Muille ruumiinosille ei perusterve saa julkiselta mitään tarkastusaikoja edes 50 vuoden välein. Hampaat on ainoa, jonka rutiinitarkastamisesta ajatellaan olevan sillä tavalla hyötyä, että julkinen sektori suostuu sellaisesta maksamaan.
Menojahan siitä on eli maksu tarkastuksesta, siinä mielessä ei kannata.
Anteeksi, mutta ärsyttää tämän "kannattaako" sitä ja tätä jatkuvasti kummallisia kyselevän aloitukset. Tarkentaisi edes, että tarkoittaako se kannattavuus taloudellista, terveellisyyttä vai mitä ihmeen kannatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin, yritän tässä vain hahmottaa, onko hammasterveys todella jo
Varaa suuhygienistille aika julkiselle, jonot voi olla pitkiä mutta kiirehän sulla ei ole. Hammaskivi ainakin pitää poistaa jos sitä on (suurimmalla osalla on) ja samalla suuhygienisti näkee tietysti jos vaikka eroosion alkua mitä ei itse ole huomannut.
No ei varmaan jatkuvasti tarvitse. Ja jos tuntee että kaikki ok. Tietysti jossain vaiheessa voi kun pystyy. Jos on piiloreikiä. Muilla tilanne on paljon pahempi ja hajoaa suuhun.