Koiranhankinnan neuvoja
Meillä on hankinnassa koira Lagotto tai Espanjan vesikoira. Mitä kaikkea tarvitsee harkita ennen koiran hankintaa? Kaikki vinkit esiin?
Kommentit (36)
Ota kissa, sillä ehdolla että pidät siitä huolta. T. Kissamies
Vierailija kirjoitti:
Koirasta on valtava määrä vaivaa. Koiran ylläpito on kallista. Eri roduilla on erilaisia tyypillisiä terveysongelmia, ja kaikki on myös tuurista kiinni. Koirasta luopuminen ja koiran kuolema ylipäätään on yksi elämän raskaimpia kokemuksia, monelle raskaampi kuin läheisen kuolema. Koira on varsin lyhytikäinen joten luopuminen tulee eteen pikemmin kuin arvaatkaan.
tämä, hyvin moni rotukoira on nykyään muiden terveysongelmien lisäksi allerginen eli saa etsiä sopivaa ruokaa pitkään etc.
Ei espanjanvesikoiraa. Pilattu rotu. Haukkuvat, eivät tykkää vieraista, saattavat purra jne. tuttuni espis puraisi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä. Missä kaikki eläinrakkaat ihmiset, jotka haluaa jakaa koirainfoa uudelle koiran hankkijalle... ihmettelen vaan..
Ap
facebookista löytyy valtaosalle roduista tai roturyhmistä omat sivustot. sinne kyselemään ja saat todennäköisesti liudan kehuja kuinka kyseessä on maailman paras rotu. Todellisuus voi olla sitten muuta koiran kotiutumisen jälkeen, sillä kukaan ei voi ennustaa minkälainen yksilö sulle osuu. Rotukuvauksetkin suunta-antavaa satuilua.
Niin eli mistä sitten voi kysellä kun ei täältä ilmeisesti saa ja facen roturyhmissä valehdellaan tai ei ainakaan kerrota huonoja puolia?
Kaulapannan väri ja juomakupin koko. Nuo nyt ainakin mietittävä valmiiksi, pääsee jo aika pitkälle.
Toivottavasti aloittajalla on kokemusta ennestään koirista koska ainakaan Espanjanvesikoiraa en suosittele ensimmäiseksi koiraksi. Rotu vaatii paljon aikaa ja vaivaaja koiraa pitää kouluttaa.
Meille tuli viime vuonna espanjanvesikoira. Aivan ihana :) (mutta toki niin kaikki varmasti sanovat omastaan)
Luonteeltaan tosi kova vahtimaan, melkoisen hakkuherkkä, ulko-ovesta ei kulje kukaan sen huomaamatta. Vieraille haukkuu, murisee ja vahtii. Ei kuitenkaan ole aggressiivinen eikä pure.(leikkiessään kyllä vielä saattaa käyttää hampaita) Lämpenee hitaasti vieraille, meidän perheen ulkopuolisista vain minun vanhemmat "hyväksyy" eli menee häntä heiluen luokse. Muuten ei anna vieraiden silittää, miesten varsinkaan. Jos vieraat viipyvät pidempään niin sitten kyllä pikku hiljaa lämpenee ja menee rapsutettavaksi. Eli jos haluat vieraisiin avoimesti suhtautuvan koiran niin espanjanvesikoira ei ole ehkä oikea rotu. Sosiaalistaminen tärkeää, mutta silläkään ei pysty rodunomaisia piirteitä hävittämään.
Todella seurallinen, seuraa minua joka paikkaa kotona, huoneesta toiseen, myös vessaan, paitsi jos on aivan väsynyt ja puhki.
Tutussa ympäristössä ja omien ihmisten seurassa tosi leikkisä, aktiivinen ja oppivainen. Meillä esim. osaa takapihan rajat vaikka ei ole aidattua pihaa vielä, pysähtyy käskystä jos meinaa leikit mennä naapurin puolelle. Vaatii määrätietoista kasvatusta, on itsepäinen myös ja omaa tahtoa löytyy.
Varmasti hyvä harrastuskoira, esim. agilityyn tms.
Vierailija kirjoitti:
espanjan vesikoirista ei tietoa, kaikki tapaamani lagotot ovat olleet aika adhd hermoheikko rähisijöitä, siis muille koirille. Sellaisen ulkoiluttaminen käy työstä.
Sama kokemus. Osa oli myös vieraille ihmisille rähisijöitä.
Eräs kenellä oli lagotto, sanoi sen yhden jälkeen, ettei enää koskaan ko. rotua.
Noista vakuutuksista vain tämä mielipiteeni, että jos on paljon ylimääräistä rahaa niin voihan ne vakuutusyhtiöllekin laittaa, mutta silti joudut todennäköisesti maksamaan koirasi eläinlääkärikulut itse. Vakuutusehdot nimittäin aika mielivaltaisia, esim. hampaiden hoitaminen kokonaan rajattu pois. Ja sehän on yksi yleisistä syistä viedä koira eläinlääkäriin. Mysö omavastuu osuudet aika isoja, että tosiaan saa aika paljon sitä eläinlääkäriä kuluttaa että vakuutusyhtiöstä alkaisi jo olemaan jotain hyötyä.
Vakuutusyhtiöiden ainut tehtävähän on tuottaa omistajilleen voittoa.
Enemmän kannatan tuota parin tonnin säästötiliä koiraan liittyviin yllätystapauksiin. Itse pärjännyt sillä.
Itse otin koiran melkolailla niistä mitään tietämättä, kissaihminen kun olin. Ja ihan hyvin sitä pärjää. Käy vaikka jonkun pentukurssin tms ja eläintarvikekaupassa kyselemässä tarvittavat varusteet alkuun. Helposti pärjää näin.
Toki varmaan kaikilla aivot omaavilla ihmisillä on ymmärrys, että niitä pitää lenkittää, sanomattakin selvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti pitää täältä kysellä tällaista etkä osaa hakea tietoa riittävästi itse ennen hankintapäätöstä, niin unohtakaa koiran hankinta.
Mitä vikaa on täällä kysymisessä yhtenä tiedonhankintamenetelmänä?
Minustakin on todella outoa jos joku kysyy mitä pitää hankkia, niin vastaus on ei kannata ottaa koiraa kun ei tiedä.
No ap ennen pennun tuloa hankit vesi ja ruokakupin, sitten peti paikka pennulle sen voi itse tehdä vaikka vanhasta peitosta, feromihaihdutin joka laitetaan päälle jo pari päivää ennen pennun tuloa. Sitten pitää olla panta/valjaat ja hihnat, ruokaa yleensä saa kasvattajalta mukaan, leluja ja harjoitusalustuja. Näillä pääsee jo pitkälle. Mutta mahdollisesti pitää katsoa ettei ole johtoja niin että pentu niitä pääsee pureksimaan, kengille paikka mistä ei niitä pääse pureksimaan. Ja toki se rauhallinen paikka missä pentu voi nukkua pedissään, pentu nukkuu noin 20 tuntia vuorokaudessa ja pitää saada nukkua. Meillä oli pennulla vanha peitto pahvilaatikossa, vielä on yli 12 vuotta myöhemmin sama vanha peitto luo turvaa. Tuo feromonihaihdutin rauhoittaa pentua ja helpottaa uuteen kotiin tutustumista, joutuu kuitenkin emostaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus kannattaa olla, tai sitten jemmarahaa muutama tonni jos tulee yllättävä loukkaantuminen tai sairastuminen. Koiran hoidattaminen eläinlääkärillä on nykyään ihan tolkuttoman kallista.
Mieluummin jemmaraha. Vakuutus on turhaa. Paitsi jos tekee tyhmän valinnan ja valitsee jonkun cavalier king charles spanielin joilla aivot ei mahdu päähän
Lähes jokaisella cavalier kingcharlesinspanielilla on epämuodostuma päässään syringomyelia on rotupiireissä vaiettu tabu
Kannattaa tutustua rodun sairauksiin MONESTA ERI LÄHTEESTÄ. Rotuyhdistykset monesti vähättelee ongelmia ja jopa valehtelee.
Nuo rodut tuppaavat olemaan eroahdistukseen taipuvaisia, teetkö kenties kotona etätöitä? Jos et niin voi olla hankalaa...
Tutustukaa rotuun.
Tutustukaa kasvattajiin sekä Kennelliiton jalostustietokannassa että livenä.
Tutustukaa tulevan pennun vanhempiin. Vesikoirien kohdalla ilmeisesti on aika paljon arkuutta ja epävarmuutta.
Varatkaa riittävästi rahaa, että on mahdollisuus ruokkia laadukkaalla ruualla ja käyttää tarvittaessa lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti pitää täältä kysellä tällaista etkä osaa hakea tietoa riittävästi itse ennen hankintapäätöstä, niin unohtakaa koiran hankinta.
Mitä vikaa on täällä kysymisessä yhtenä tiedonhankintamenetelmänä?
Tää onkin luotettava tiedonhankintaan.
Vierailija kirjoitti:
espanjan vesikoirista ei tietoa, kaikki tapaamani lagotot ovat olleet aika adhd hermoheikko rähisijöitä, siis muille koirille. Sellaisen ulkoiluttaminen käy työstä.
Meillä on ollut hoidossa lagotto, oli harvinaisen fiksu ja tervepäinen yksilö. Muutenkin sanoisin että tuollainen ei ole hankaliimmasta päästä.
Luin aikoinaan Tuire Kaimion kirjan pennun kouluttamisesta ja se kyllä opetti paljon.
Miten sitten kun koira sairastuu parantumattomasti, kykenetkö tekemään lopullisen päätöksen mitä koiralle pitää tehdä ettei sen tarvitse kitua sairauden vuoksi liian kauan.
Koira voi elää terveenäkin vanhaksi mutta aina tulee se päivä kun koiraltakin elämä hiipuu ja loppuu kokonaan.
Tämäkin asia on hyvä miettiä.
Nuo mainitsemasi rodut on mulle aivan outoja, joten en tiedä niitten luonteesta ja tarpeista mitään että osaisin neuvoja antaa.