Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmiolääkkeet ja autolla ajaminen

Vierailija
04.01.2025 |

Autoahan saa ajaa kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena, mutta vastuu on itsellä.

Niin missä määrässä mielestäsi menee raja jonka jälkeen et vaan enää lähtisi auton rattiin? Montako kapselia päivässä?

Vai lähtisit vaan jos ei päässä heitä?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako muka? En ajaisi paitsi todella akuutissa hätätilanteessa.

Vierailija
2/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kolmiolääkkeet ja autoilu

Monet lääkkeet saattavat heikentää kykyä ajaa autoa. Tämän takia liikenteessä haitallisten lääkkeiden pakkauksissa on punainen varoituskolmio. Uni- ja rauhoittavat lääkkeet, opioidi-ryhmän kipulääkkeet, väsyttävät antihistamiinit ja osa epilepsian ja Parkinsonin taudin lääkkeistä ovat kolmiolääkkeitä. Esimerkiksi pienikin annos uni- tai ahdistuslääkettä voi heikentää ajokykyä 26 tunnin ajan, erityisesti jos käyttö on satunnaista. Myös kolmiolääkkeen säännöllisen käytön aloitusvaihe ja annoksen suurentaminen voivat haitata ajokykyä.

Kolmiolääkkeitä käyttävät saavat ajaa autoa. Varoituskolmion tarkoituksena on kuitenkin muistuttaa siitä, että autolla ajamisen ja koneiden käytön yhteydessä on oltava varovainen."

Terveyskirjasto.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni joutuu käyttämään kolmiolääkkeitä vuosikaudet. Pakko elää normaalia elämää.

Vierailija
4/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi adhd-lääkkeet ovat kolmiolääkkeitä. En näe syytä miksi niitä käyttävä ei voisi ajaa, nehän parantavat keskittymiskykyä adhd:ta potevilla.

Ja muutenkin riippuu kovasti ihmisestä. Itse käytin joskus antihistamiinia, joka oli kolmiolääke. Kaveri nukahti istualleen luennolle, kun otti yhden tabletin. Toine  kaveri taas joutuu ottamaan lihasrelaksantin sängyssä, jotta ei ala hoippumaan melkein heti. Itselläni taas kyseinen antihistamiini ei väsyttänyt yhtään ja lihasrelaksantti vaikutti paljon hitaammin ja hyvin pienin oirein.

Vierailija
5/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi adhd-lääkkeet ovat kolmiolääkkeitä. En näe syytä miksi niitä käyttävä ei voisi ajaa, nehän parantavat keskittymiskykyä adhd:ta potevilla.

Ja muutenkin riippuu kovasti ihmisestä. Itse käytin joskus antihistamiinia, joka oli kolmiolääke. Kaveri nukahti istualleen luennolle, kun otti yhden tabletin. Toine  kaveri taas joutuu ottamaan lihasrelaksantin sängyssä, jotta ei ala hoippumaan melkein heti. Itselläni taas kyseinen antihistamiini ei väsyttänyt yhtään ja lihasrelaksantti vaikutti paljon hitaammin ja hyvin pienin oirein.

Näinhän se on, hyvin yksilöllistä. Mietin kuitenkin että jos päivässä joutuu ottamaan esimerkiksi 6 kapselia kolmiolääkkeitä, tai enemmänkin, onko mitään järkeä. 

Vierailija
6/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen tunne kehossaan onko ajokunnossa.

Vierailija
7/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sen tunne kehossaan onko ajokunnossa.

Moni luulee olevansa ja sit on rattijuopumuksen takia syytteessä.

Vierailija
8/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää olis selkeä että jos otat, et aja.

Vierailija
9/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan lääkkeestä. Itselläni on migreenilääkkeet ja ajan kyllä autoa silloinkin kun olen niitä ottanut. Mitään väsyttävää kolmiolääkettä en toki ottaisi, jos olisi pakko ajaa.

Vierailija
10/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän riippuu lääkkeestäkin ja miten vaikuttaa. Jos mä otan Imovanen, niin en mä sen jälkeen enää auton rattiin mene koska noin tunnin päästä huimaa jos kävelenkin, niin parempi olla silloin jo sängyssä.

Yhden Panacodin tai Sirlaludin jos otan, niin voin ajaa autoa eikä vaikuta muuta kuin kipua poistamalla.

Vierailija
11/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pakkohan se on elää, käydä töissä, kaupassa ja missä milloinkin. Syön 3 tablettia päivässä kolmio lääkkeitä. 

Vierailija
12/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaista lakia on aika mahdoton tehdä. Joillain lääkkeen ottamatta jättäminen on huomattavasti suurempi riski kuin ottaa lääke. Tämähän on täysin lääkkeestä ja yksilöstä riippuvainen miten vaikuttaa. Eikä sitä pysty mitenkään todentamaan edes oletko ottanut jonkun lääkkeen vai et. Ei kaikki kolmiolääkkeet ole mitään huumeita, jotka pistää pään sekaisin.

Vierailija
13/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli monta vuotta pitäis istua kotona?

Vierailija
14/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni joutuu käyttämään kolmiolääkkeitä vuosikaudet. Pakko elää normaalia elämää.

Kyllä. Itsellä kokemusta selkäkivuista. Jos ei saikkua saa eikä selälle kiinnosta mitään tehdä niin pakko sitten vaan sitkeillä. Ainahan se ajaminen on kuljettajan vastuulla, ei lääkkeitä voi syyttää. En ole huomannut ajamiseen mitään vaikutusta lääkkeillä, enemmän vaikuttaa esim. väsymys. Vain pahimpina aamuina ja iltoina olen lääkettä ottanut.

Vierailija
15/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ajattelen vaan että kun mennään jo monessa kapselissa per päivä, esim. 6-8, alkaako siinä jo hämärtyä sekin onko oikeasti ajokykyinen. Kun lääkkeeseen hiljalleen tottuu.

Moniko lähtisi auton rattiin tuon määrän ottaessaan päivittäin?

Vierailija
16/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen tulehduskipulääkkeille ja joudun kovien kuukautiskipujen takia välillä ottamaan panacodin. Olen kyllä silloin ajanut autolla töihin. 

Vierailija
17/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otat viinaa samalla niin aja vaan lähimpään puuhun.

Vierailija
18/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen tulehduskipulääkkeille ja joudun kovien kuukautiskipujen takia välillä ottamaan panacodin. Olen kyllä silloin ajanut autolla töihin. 

Entä jos ottaisit 6 päivässä?

Vierailija
19/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erehdyin kerran ottamaan sirdaludin heti apteekissa, kotimatkalla huomasin että ei olisi kannattanut.  Pää sekosi enemmän kun puolen litran Leijona pullosta kolmella ryypyllä.

Vierailija
20/49 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään mene, jos ei ole täysin välttämätön meno. Ja välttämättömiinkin menoihin voi tilata taksin tai mennä julkisilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä