Pitkillä lenkeillä käyvät. Mikä on pakkasrajanne, että ette lähde lenkille?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Kainuussa tulee joka vuosi itsellä raja vastaan. Viime vuonna näihin aikoihin oli pitkään kylmää, -33. En lenkkeile tuolla pakkasella, kävellen happihyppy riittää. Ei tee hyvää hengitykselle. Käytän mieluummin juoksumattoa.
Järkevää. Jo alemmilla pakkaslukemilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole terveellistä liian kovalla pakkasella urheilla, hiihtäjätkään eivät suostu kilpailuissa hiihtää kun on alle -20C. Keuhkot kärsivät ja voi tulla enemmän vahinkoa kuin hyötyä.
Kilpailu on paljon rankempaa keuhkoille kuin hidas matalasykkeinen peruskuntolenkki. Sellaisia voi tehdä kovallakin pakkasella. Mutta esim. mäki-intervallit eivät ole hyvä idea.
+78 astetta. JOs on yli tuon niin voin harkita.
Varsinaista pakkasrajaa ei ole, mutta lähempänä -20 en lähde enää kauemmas vaan juoksen kodin lähellä tai muuten ns. Ihmisten ilmoilla. Kovallakin pakkasella olen juoksulenkin jälkeen aivan märkä, ja pysähtyminen olisi huono juttu.
Silloin kun juoksin säännöllisesti 20-40km viikossa niin ei käytännössä ollut pakkasrajaa.
Muutama vinkki koville pakkasille:
- nastalenkkarit ja nilkkurit pitämään nilkkaa ja akillesjänteitä lämpimämpinä
- laadukkaat vaatteet. Oma luottoasu talvijuoksuihin on Loefflerin talvipyöräilyyn tehty softshell asu jossa on haalarimalliset housut (pysyy selkä lämpimänä)
- merinovillakerrasto. Itse suosin sellaisia joissa on vähän tekokuitua mukana (= joustavampi ja kestää paremmin pesua ja käyttöä)
- käsiin kahdet hanskat päällekkäin on lämpimämpi kuin yhdet paksut. Päällimmäinen hanska tuultapitävä. Esim murtomaahiihtohanskat soveltuvat hyvin myös talvijuoksuun.
- silkkihuppu tai vastaava pipon alle. Kuitenkin suu ja nenä näkyviin ettei hengitys jäädytä kangasta
- Pipon olisi hyvä olla tuultapitävä ja mielellään hengittävä. esim Goretex tai vastaava. Usein juostessa otsa palelee mutta takaraivolla voi olla tukka hiestä märkänä
- Oikea vaatekerrosten määrä pakkasella on sellainen että ensimmäiset 1-2 km palelee. Jos alussa tuntuu mukavan lämpimältä niin hetken kuluttua on tukalan kuuma.
- reittisuunnittelu korostuu pakkasella. Kovalla pakkasella tai muuten vaikeissa olosuhteissa en koskaan lähde kauas kotoa, vaan juoksen suunnittelen reitin niin että tarvittaessa pystyy keskeyttämään juoksun jo aiemmin tai voi käydä kotona vähentämässä tai lisäämässä vaatetta kesken lenkin.
- Talvella pitää huomioida turvallisuus: jos liukastut ja nyrjäytät nilkkasi metsäpolulla tunnin matkan päässä kotoa ja olet hiestä märkänä ohuissa juoksuvarusteissa -20 asteen pakkasessa niin tilanne on oikeasti vaarallinen. Tästä syystä pakkasella sellainen reitti että pääsee tarvittaessa lämpimään ja mielellään puhelin mukana.
- Pakkasella ei kannata yrittää liian kovia treenejä vaan sopeuttaa mielummin harjoitusohjelmaa kelin mukaiseksi. Peruskestävyyslenkki pakkasella voi parhaimmillaan olla todella mukava kokemus, mutta intervalleja tai maksimisykkeitä en lähtisi hakemaan.
Hyviä lenkkejä!
Mulla se raja menee siinä kun tuntuu että on liian kylmä.
Ennen ei ollut rajaa, kävin -30 ilmoillakin, nykyään en mene, jos on enemmän kuin 10 pakkasta.
Ei ole, mutta naama pitää peittää kun menee -10:n alle, ja sitten ihmiset tuntuu katsovat kieroon, että mikähän sekopää tämä on, mies kun olen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla se raja menee siinä kun tuntuu että on liian kylmä.
Tämä. Minulla on vähän samanlainen raja ruokailussa, eli mun sopiva annoskoko on se josta tulee täyteen, mutta ei liian täyteen.
-1 en lähe lenkille. Minulla on kuntopyörä kotona joten poljen sitä jos on pakkasta yksikin aste.
-10 astetta. Jos lämpötilat unohdetaan, niin en käy lenkeillä myöskään pääkallokeleillä enkä armottomalla lumimyrskyllä. Muilla kuin talvisäillä en käy lenkillä kovalla vesisateella enkä tietty myöskään ukkosella. Kaikilla noilla säillä voin tehdä sisäliikuntaa. Kesällä +30 asteen tai yli olevilla helteillä vaihdan jalkalenkin pyöräilylenkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkasrajaa ei ole, jos pukeutuu lämpimästi.
Pakkasilman hengitys vaikuttaa limakalvoihin ja keuhkoihin voimakkaasti ja haitallisesti.
Hengitysilman lämmitin puettuna ehkä?
Ihan huivikin riittää, jos yleiskunto on hyvä.
Lenkkeilen koirien kanssa, eli pakkasrajaa ei ole, mutta lenkin pituus määräytyy sen mukaan, miten tassulliset tarkenevat. Alle -10 asteessa ei paljon yli vartin lenkkiä pystytä tekemään, vähän pidempi, jos on takit päällä ja tossut jalassa, myös koirilla.
Yksin jos menen, ei ole säällä väliä. Pukeudun olosuhteiden mukaan ja teen niin pitkän lenkin kuin huvittaa.
Oon kulkenut kävellen tai pyörällä 4,5 km työmatkaa kelistä riippumatta. 32 on tainnut olla suurin lukema. Nyt on lyhyempi matka mutta tuo 30 on semmonen raja etten enää tee kuin useita pieniä lenkkejä yhden pitkän sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä puet keuhkoihin 30 asteen pakkasella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan sissit vaan nostaa treenien intensiteettiä sitä mukaa kun elähopea painuu alaspäin, tietysti.
Jostain syystä ihan ammatikseen eikä vain mielikuvituksessaan urheilevat kuitenkin tuppaavat aika reippaastikin keventämään viimeistään -20c tietämillä, juurikin keuhkojaan sääliäkseen. Kisoissakin pakkasrajat käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengitysilman lämmittimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko mieleen, että ehkä asuu paikkakunnalla jossa harvoin menee edes -20 asteeseen?
Laji vaan vaihtuu kun pakkanen kiristyy, mutta pakkasrajaa ulkoiluun ei ole. Laji riippuen myös pakkasen purevuudesta. -20 kylmemmässä en tee hengästyttävää liikuntaa, vaan vaihtuu kävelyyn. Viime talvena kävin joka päivä ulkoilemassa vaikka oli yli 30 asteen pakkasia.