*~*~* Enskattaret ke-to *~*~*
Linkki alkuviikkoon
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9703725&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (43)
NapNapin tytölle kovasti onnea!
Osse: Mä laitoin noi " paikkailut" just koska olin " yllättäen" taas reagoinut vähän turhan äkäsesti ;) (ja mistähän D' n temperamentti tulee ;) ??)
Napero: Huomasin saman, et hotmail ei toimi :(
Aliina: Mun kaverin veljen vauvalle oli otettu passikuva niin, et vauva oli ollut rintarepussa kasvot eteenpäin äitinsä sylissä ja repun ja vauvan taakse oli laitettu valkoinen pahvi. Olivat koittaneet kaikenlaista, mut tuo oli toiminut. Mun mielestä ihan hyvin voi reissata vauvan kanssa pidemmällekin. Tossa iässä vielä pitkät lennotkin menee (toivottavasti) hyvin nukkuessa ja sylissä ihmetellessä.
Lara: Vitsinä sen heitin.. Taisin vaan unohtaa hymiöt :).
Q: en oo ehtinyt katella aikatauluja. Enkä ehkä ehdi huomennakaan, mut yritetän jossain välis.. Eiku tajusin just! Mä oon menos huomenna Pasilaan hakeen kestoja niin ehdin hakee jonku aikataulun ihan asemalta :). Tosta viisaroinnista meilläkin alkoi liikkuminen. Nyt D keikkuu konttausasennossa koko ajan, mut ei ole vielä keksinyt että miten siitä jatketaan. Jos mä tai mies maataan lattialla tai istutaankin niin D yrittää hirveesti kiivetä päälle :). Mulla loppu maidon tulo jossain ehkä kahdessa viikossa. Tosin siirtymä oli sadasta nollaan (eli liikaa maitoa ja täysimetys ja sit yhtäkkiä ei mitään). Ekat päivät oli kamalia, kun en halunnut oikein pumpatakaan tms. että maito loppuis mahd. pian.
Meillä D sai synnäriltä tutin, mutta aluksi tuttia käytettiin tosi harvoin. Joskus satunnaisesti imetyksen päälle. Oiskohan ollut ton imetyksen loppumisen kanssa samoihin aikoihin, kun tuttia alettiin käyttää enemmän. Koskaan D ei ole mitenkään tutti suussa hengaillut vaan tutti on lähinnä nukutuskeino ja rauhottelu pahimpiin raivareihin.
Täällä ollaan oltu enemmän ja vähemmän hereillä neljästä asti. Vauva on ähissyt niin äänekkästi, ettei siinä ole oikein nukkumaan pystynyt. Kuudelta sitten nousin samaan aikaan kuin mieskin. Yleensä nousen " vasta" seitsemältä. Nyt vauva sitten nukkuu ihan hiljaa, pikku pirulainen :DD [color=red][size=3]♥[/size][/color]
MAKKARALLE piti vielä kommentoida tuosta tutista, että mitäs sitä turhaan yrittää toista saada syömään tuttia, jos ei kerran ole tarvista. Meillä poika taas ei suostu syömään tuttia. Tai voihan se olla, ettei toinen vain osaa syödä sitä, mutta ilmeistä päätellen hän ei edes HALUA syödä tuttia (irvistelee kunnolla ja työntää kielellä tuttia pois). Mutta meillä siitä olisi kyllä hyötyä, kun selvästi pojalla on imemistarve. Tutti vaan ei kelpaa. Äiti käy sitten tutista. Tai omat sormet, tai äidin sormet, tai äidin olkapää (yöllä, kun poika nukkuu vieressäni, niin olen monesti herännyt siihen, kun poika on lutkuttanut mun olkapäätä, oon sitten hyvätä vihjeestä ymmärtänyt antaa tissiä) :D
Han ja Rumpalipoika huomenna 1kk
[color=FF00FF]Kiirettä pitää, kun ei ees enska-palstalla kerkee enää roikkumaan;) Koitan kyllä pinot käydä lueskelemassa, mutta sitten on muka niin paljon kaikkee, mihin haluaisi kommentoida ja sitten aattelen, etten kuitenkaan kerkee kirjottaa kaikkee mitä haluan, niin kirjottaminen jää siihen:/ Mutta nyt oli siis pakko tulla ilmottautumaan, ettette ihan mua unohda.
Poppis, meidän neidit saa sitten samana päivänä nimet=) Meilläkin ristiäiset tuolloin 18.3 Nimi on valmiina, päädyttiin sitten siihen miehen ehdotukseen. Meillä eka nimi miehen valitsema ja toinen minun.. sen voin paljastaa, että meidän eka nimi taitaa jo muutamalla enska vauvalla olla:)
Makkaralle ihan megasuuret onnittelut pikkuisesta neiti-nakista!!
Auroralle jaksuja sen käsi kivun kanssa.. toivotaan, että tulee käsi pian kuntoon!
Yhtään en muista, mitä kaikea oli kirjoiteltu, joten aikas omaa napaa taitaa taas tulla.
Ainakin sitteristä oli ollut puhetta. Meillä tiiti on ollut sitterissä noin viikon vanhasta, se kuitenkin on nyt ihan vaaka asennossa, eli tuskin siitä niin haittaa on, eikä kuitenkaan mitään mega pitkiä aikoja.
Olikos se makkara, joka oli miettinyt tuttia.. eipä kai sitä pakko ole vauvojen syödä;) Meille neuvolassa ainakin sanottiin, että joillain vauvoilla on vaan voimakkaampi imun tarve kuin toisilla. Meidän neidillä on oltava kyllä tutti tai tissi suussa melko taajaan, muuten kertoo kyllä erittäin kova äänisesti, kuinka tyytymätön on tilanteeseen;)
Joku olikin kirjoittanut siitä nännien/ rintojen nipistelystä. Mietinkin, että onko se vaan mulla tälläinen ongelma.. mutta näyttää kuuluvan asiaan=)
Meillä vauva arki on kyllä ylittänyt kaikki odotukset! Olin ihan varma silloin raskauden loppu puolella, että kaikki on ihan katastrofaalista sitten kun vauva syntyy ja kaikki menee ihan pyllylleen ja että musta ei oo äidiks yms.. mutta minä tosiaan nautin tästä täysin siemauksin! Tuntuu, että vasta nyt on oikeesti elämä alokanut minullaki=) Vaikee selittää, mutta jotenkin vaan kaikki on loksahtanu paikoilleen elämässä:) Tulipas imelää tekstiä, mutta niin se vaan on XD!
Jaahas, siellä alkaa neiti heräileen.. taitaa olla aika mennä avaamaan maito baari=D Uni maittoikin tänä aamuna pidempään, kun ollut masu vaivaa öisin.. käy niin pikkuista sääliks, kun ähisee ja puhisee sen mahansa kanssa=( Noh, toivottavasti niistä rela-tipoista alkais kohta olla jotain hyötyä..
Toivottavasti viestissä oli ees jotain tolkkua.. nyt ei oikein aivot tunnu vielä pelitävän. Noh, ehkä lähen juomaan kupposen kahvia ja sitten aamu lenkille niin eiköhän se päivä taas tästä;)
Mukavaa torstai päivää kaikille!
terkuin siru ja neiti-tiiti 1kk ja 2päivää.. HURJAA=D[/color]
SIRU, teilläkin ähistään...? Meillä on käytetty niin Cuplatoneja kuin Rela-tippojakin, mutta eipä nuo ähinät ole yhtään hellittäneet. Pierut kyllä kulkee Rela-tippojen avulla, mutta ei se silti ole ähistelyä vähentänyt. Eli masukipristelyt vaivaa yhäkin, mutta tippojen avulla ilmat sentään tulee pihalle asti, eikä jää vain kiertämään pikkumassuun. Aateltiin kokeilla vyöhyketerpaiaa, ei siitä ainakaan haittaa ole (jossei hyötyäkään, sen näkee vasta kun on kokeiltu). Meillä poika ei itke vaivojaan, mutta kyllä sen huomaa, kuinka toisella välillä on vaikeaa :/
Han_
Meillä ei ole koskaan tuttia syöty, tyttö ei ymmärtänyt yhtään mitä sillä tehdään kun silloin aikoinaan yritettiin sitä sille tarjota. Pahimpiin itkuihin sitä yritettiin antaa, paria erilaista mallia kokeiltiin, mutta ei. Eikä ole peukaloakaan syönyt, sitähän moni pelkää että jos ei syö tuttia niin sitten peukaloa...
Meillä ei ollut sitteriä valmiina silloin kun tyttö syntyi, ostettiin se vähän myöhemmin. Mutta on mun mielestä oikein mainio kapistus! Nyt sitä ei olla enää muutamiin kuukausiin tarvittu, vaikka se siellä olkkarin lattialla töröttääkin. Tyttö joskus kiipeili sitä apuna käyttäen sohvalle=) Voisikin pestä sen päällisen ja pakata pois.
Voi vitsi että olisi tehnyt mieli jäädä tänään kotiin tytön kanssa höpsöttelemään. Osaa se kyllä olla suloinen tapaus, useimmiten. Halii ja pussailee=) Kovasti höpöttää mutta kun ei äiskä ymmärrä...=) Onneksi kohta on viikonloppu.
Taas hetki aikaa kirjoitella. Oliver söi äsken ja alkoi nukkumaan. On sillä unenlahjat, viime yönä heräsi 01:00 syömään ja sit nukkuikin 6:30 saakka eli aamuun!=)
Makkara, mulla samat ajatukset " tyyntä myrskyn edellä" . Joka kerta jos itkee tai vähän kitisee, mietin et NYT se alkaa!=( Tää ei voi olla todellista, kun toinen vaan syö, nukkuu ja välillä valvoo ja silmät auki killistelee tyytyväisenä:=) Pitää kyllä koputtaa puuta *kop kop*
Mykis, mulla nipisteli kans hirveästi eli eiköhän se herumisesta johdu. Kantoliinaa mulla ei ole, mut rintareppu baby björnin löytyy, koskakohan saa käyttää?
Poppis, mäkin sain tänään varattua papin meille. 24.3 lauantaina on meillä sit ristiäiset! Toinen nimi mietinnässä mut eiköhän se jo ala olemaan aika varma... Meillä oli hormoninäppyjä jaloissa ja nassussa viikon ikäisenä, yhtenä aamuna kun heräsin ne oli yhdessä yössä hävinneet. Outoa;)
Kiitos sitteri kommenteista. Nyt Oliver nukkuukin siinä tyytyväisenä lähes vaaka-asennossa. Tuntuu viihtyvän:)
Minkä ikäisenä muskariin / äiti-vauva jumppaan mennään yleensä? Täällä jo kovasti odotellaan ohjelmaa päiviin. Eka vauvauintikerta meillä on 5.5 lauantaina. Ilmoitin meidät sinne, tosin ollaan jonossakun on aika täyttä, mut uskon että päästään:=)
Meillä onkin neuvola tänään klo 15:00. Kiva nähdä paljon tullut senttejä ja grammoja meidän Poitsulle. On se jo kasvanut hirveästi siitä kun kotiin tultiin!
Piti vielä kysyä, että mitä laitatte tällaisella +1C ilmalla päälle vauvalle, kun tuntuu ettei ihan kauheasti viitsisi topata toista autoon???
Mä kans mietin tota passikuva-asiaa kun lähdetään elokuun lopulla kuukaudeksi Espanjaan. Varmaan hankalaa saada totinen kuva vauvasta, missä katsoo suoraan eteenpäin;)
Mut nyt pukemaan päälle kun kaveri tulee kohta kylään..
Aurora & Oliver pari viikkoa ja risat
Me ollaan Milon kanssa ekaa päivää keskenämme kotona kun Iskä palas töihin. Tähän mennessä ollaan pärjätty ihmeen hyvin. Mua jännitti tää päivä aika paljon kun Milolla on ollut tota koliikkihuutoa joka päivä ja silloin ei oo tuntunut neljä kättäkään riittävän.
Han. Me oltiin eilen jo toista kertaa vyöhyketerapiassa ja meillä se on auttanut tosi hyvin. Viime yönä nukuttiin 3- 4 tunnin pätkiä ekaa kertaa rauhallista unta ilman ähinöitä. Joten suosittelen että kannattaa ainakin kokeilla. Poika tuntuu päivisinkin olevan paremmalla tuulella. Mulla on ollu synnytyksen jälkeen pahoja ongelmia mahan kanssa ja eilen terapeutti hiero minuakin. Se autto ihan hirveesti ei oo maha enää kipeä ja ummetuskin tuntui helpottavan. Milo saa joka päivä Probiootti Baby- Maitohappobakteereja kun sille ei tuntunut sopivan lainkaan ne Rela-tipat. Niin ja Cuplatonia tietenkin.
Poppiksella ja Sirullakin on ristiäiset varattuna samalle päivälle kun meidän Milokin saa virallisesti nimen 18.3. Me vietetään ristiäisiä anoppilassa kun siellä on enemmän tilaa kun täällä meillä.
Mykis. Mulla nipistelee kanssa ihan hirveesti ja välillä tuntuu oikeen kova paineen tunne kun maitoa nousee. Mä kanssa sitä aluksi ihmettelin mutta neuvola täti valasi mua. Mulla sattuu vieläki aika paljon kun Milo alkaa imemään, mutta senkin pitäis alkaa ajan myötä helpottamaan.
Aliina. Teidän tytön tahdon ilmaisut kuulostaa aika tutuilta. Milo on ihan samanlainen jo nyt. Suuttuu tosi helposti ja huutaa sitten niin kuin henkeä vietäis, Mutta rauhottuu kyllä kanssa melkein yhtä nopeesti. Oon täällä miettiny että mahtaakohan se vielä pahentua ajan myötä.
Onnea Martta Eveliinalle ihanasta nimestä. En kyllä usko että tänä päivänä enää kiusataan nimen takia. Vanhoja perinteisiä nimiä annetaan niin paljon. Kyllä mekin saatiin kuulla jotakin vääntöä meidän Milon nimestä, mutta emme jaksaneet siitä välittää.
Onko Tampereella jotkut treffit ens viikolla? Tikruko niistä kirjotteli. Me tultais Milon kanssa mielellämme mukaan jos vaan sopii.
Makkaralle suuret onnittelut pikku nakista
Jaaha, pikku herra kärttynen heräs uniltaan.
Hyvää päivän jatkoa kaikille!
Hermione ja Milo 3 vk 2 p
Tuohon tuttiasiaan mäkin kommentoin. Omalla kohdalla se mietityttää, kun tuntuu että kaikki käskee antaa Noelille tuttia. Mun oma äiti ja anoppi ovat ihmetelleet että eikö tutti maistu, ja neuvolastakin on sanottu joka kerta että " tuttia voisi kokeilla" . Aiemmin sille ei ole ollut tarvetta, mutta nyt Noelilla alkaa etsiytyä kädet suuhun muulloinkin kuin nälkäisenä.
Tiistaina mulle sanottiin neuvolassa, että kannattaisi opettaa tutille niin ei menisi sormet suuhun, kun niistä on niin vaikeaa vieroittaa (ei voi antaa oravanpoikasille ;)). Eilen sitten harjoiteltiin Noelin kanssa, ja se tuttihan aiheutti sellaisen yökkäysrefleksin, että kaikki juuri syöty maito tuli puhtaalle yöpuvulle ja tyynyliinalle oikein kaaressa! Siinä meni iltatoimet uusiksi, ja nukkumaanmeno viivästyi tunnilla kun piti uudestaan syöttää ja röyhteytellä ja silitellä... En kyllä ihan heti kokeile uusiksi.
Nyt siis mietin tätä mitä moni muukin, että kumpi on vähemmän paha: tutin vai sormien lutkutus? Ja miksi pirussa sitä tuttia pitää niin kaikkien tyrkyttää, jos lapsi ei sitä osaa syödä eikä huoli? Eikö se ole lähinnä mun ongelma, jos poika on öisin rinnassa kiinni välillä ihan vaan sen imemisen halusta?! En ole mitenkään tuhottoman väsynyt, eikä mun mielestä 3-4 yöherätystä ole mikään iso juttu kun kuitenkin perhepedissä nukutaan. Mutta kyllä se ympäristön paine tuntuu, kun heti mietin että pitäiskö kuitenkin vielä sitä tuttia tuputtaa...
Noelin pari risaista yötä ovat nyt taas takana päin, ja rytmi oli jo eilen tuttu ja turvallinen. Pientä vaihtelua tietty päivästä päivään, mutta ainakin tiedän että päivikset kestää 2-2.5h parvekkeella nukuttaessa. Sen verran mulla on siis minimissään omaa aikaa :)
Nyt pitää mennä jotta kerkiän syödä ennen kuin Noel herää.
Kandi & Noel 2kk+
Niin kuin tohon aikasempaan viestiini jo kirjoitin, meidän tyttö ei ole koskaan tuttia huolinut. Mun mielestä sitä ei kannata väkisin tuputtaa, jos ei ota, niin ei ota.
Jos äidit ja mummot sun muut sitä kovasti ihmettelevät, niin johtuu varmaan siitä, että ennenhän sitä tuttia syötiin suunnilleen viisi vuotiaaksi asti=) Minä itse olen kuulemma ollut aika paha tutin imeksijä... Mä olen vaan tyytyväinen, että meidän tyttö ei syö tuttia!
Siinähän on se juttu, että jos lapsi rupee sormiaan imemään ja sitä vuosia jatkuu, niin hampaat menee vinoon. Mutta ei se ole sanottu, että jos ei syö tuttia niin varmasti syö sitten peukaloa. Meillä jossain vaiheessa tyttö saattoi laittaa peukun suuhun kun oli nukahtamaisillaan, mutta ei ole sitä pariin kuukauteen enää tehnyt.
Jos pienet vauvat, siis alle puolivuotiaat, nyrkkiä ja peukaloita imevät, niin mä en anakaan sitä vielä kovin huolestuttavana pitäisi. Siinä vaiheessa kun hampaita tulee, niin usein on nyrkit suussa, ja onhan se nyrkkien imeminen sitäkin, että lapsi on yksinkertaisesti löytänyt kätensä=)
Eli, mun mielestä sitä tuttia ei tarvitse väkisin antaa, meidän tyttö ei ole sitä ikinä syönyt, eikä syö peukaloakaan.
Eetu teki meillä sitten ennätyksen viime yönä! Heräs klo 0.23 ja nukahti 6.30!!! Välissä vaan huusi, huusi, kitisi ja kitisi! Ei ollut hyvä olla omassa sängyssä, vaikka siliteltiin molemmat miehen kanssa, eikä kelvannut äidin ja isin vieressä nukkuminenkaan, eikä sylissä olo, ei suppo, EI YHTIKÄÄS MIKÄÄN!!! Joten mä nukuin sitten vaan pari tuntia koko viime yönä, kun nousin ylös klo 8 (en saanut unta monen valvotun tunnin jälkeen...) ja äskönkin vaan pyörin tuolla sängyssä, ei ei ei tästä ei tuu mitään...
Tuttiasiaa. Mä en ite oo ikinä syöny tuttia, mutta peukku on maistunu sitäkin paremmin. Ja näin on myös Eetulla! Mutta mun puolesta lussuttakoot peukkuaan, ei se sitä enää intissä tee! Tosin oon kyl kuullu varsinkin miehen mummu JOKA kerta kun nähään voivottelee, että eikö ne oo sulle vieläkään hommannu tuttia, kyllä sulle sitten tulee lättäpeukku! Joopa, joo, ei oo mullakaan...
Enkä oo tänäänkään saanu auki tota sähköpostia, nyt ei aukee enää ees mese!!! Huoh!
Q! Muista nyt kuitenkin että pääasia on että ootte molemmat tyytyväisiä! Lopetit sitten imetyksen nyt tai myöhemmin! Ja pitkäänhän sä oot silti imettänyt!
Jenni. Mä laitoin sen mun numeron sulle, sillon vielä kun toi hotikka toimi, saitko?
Oih, salakuljetatko mut Aurora sinne etelään sillon elokuussa? Mun pitäis mennä elokuun eka päivä töihin, ja nyt ei sitten kyllä huvita ollenkaan!!! Ei vaan hauskaa matkaa!
Joo, mutta eipä nyt muuta. Palailen illalla astialle, kun mies lähtee sulkista pelaamaan... Saa olla rauhassa koneella, sen jälkeen kun Eetu yöunilla ;=)
napero ja äitin oma kiukkupussi-känkkäränkkä Eetu 1vee
meillä ei kans ole tutti kelvannut koskaan, ainakaan siihen alkuperäiseen tarkoitukseen..leluna se kyllä tuntuu olevan ihan kiva;)
imemisen tarve on kuitenkin kova ja varsinkin pienempänä tyttö imi kaikkea mkä suun eteen sattui ja tissiä huusi kyllä muulloinkin kun nälkäänsä. Nykyään ei enään imeksi nyrkkiäänkään, lähinnä vaan järsii sitä kun ikenet kutittaa..yöllä kyllä edelleen äiti toimii tuttina ja tosiaan ihan vähän väliä mutta minkäs teet jos toinen ei tutin päälle ymmärrä, eipähän tarvi vierottaa siitä sitten myöhemmin.
Rauhoittelussa tutista kyllä voisi meilläkin olla hyötyä kun tuo neiti muuttuu aurinkoisesta ihan raivopääksi silmänräpäyksessä sille tuulelle sattuessaan:)
..ja tuollahan se jo äidin perään karjuu!
jenni: joo luin sitä pinoa alussa ja pelottavan tutulta tuntuu...
Q:patapum on samantyyppinen kuin ergo, tosin halvempi, meillä ihan hyväksi todettu!
ihanaa että quu oli sanonut äiti:))) ..meillä varmaan tulee ekaksi jotain ärräpäitä tytön luonteen tietäen;)
Queen
meinaan meidän netti. Kummallinen kapistus tuo adsl-boxi: lauantaina yhtäkkiä teki lakon. Mies koitti kaverinsa boxia meillä ja se toimi, samoin meidän boxi kaverilla. Soneralla eivät osanneet auttaa lainkaan. Ja sitten eilen iltasella härveli alkoikin ihan itsekseen pelittää. Ja mies tosiaan oli kerran jos toisenkin taistellut sen kanssa. Oli mikä oli, pääasia, että taas saa mamma aikansa kulumaan. ;o)
Hirmuiset pinot olitte saaneet aikaan. Luin ne kyllä läpi, mutta enpä edes yritä lähteä kommentoimaan. Eli kerron vaan meitin kuulumisia ja hyppään sitten huomenissa uuden pinon kyytiin kunolla.
Emmillä oli maanantaina 4kk neuvola. Likka on tulossa isäänsä: kuukaudessa oli pituutta tullut 5cm! Eli nyt on sitten mitat 66cm ja 6840g. Muutenkin kaikki oli ok. Samalla oli muuten lääkärin käynti, mutta eipä tuo juuri sanonut mitään. Terkka sanoi, että voitais ihan hyvin antaa Emmille jo kaks kertaa päivässä soseita, kun ei se pullo kelpaa ja velliä on aika tylsää lusikoida likan suuhun. No nyt sitten on annettu aamupäivisin ja iltasin pe-po -sosetta ja tyttö tykkää ihan hurjana. Eilen annoin ekaa kertaa päärynää " jälkkäriks" . Mutta se olikin Emmin mielestä " ihan yök, mitä te teette mulle?!" Siis ei ihan heti ainakaan suosikki listalla. Parina äivänä olen antanut sitten mukin reunasta maitoa Emmille hörpittäväksi. Ja se onkin ihan loistava juttu neidin mielestä - tykkää ihan hulluna. Nyt tarttis vaan löytää jostain hörppymuki, niin ei olis niin sottaista tää homma.
Unet on taas vaihdelleet kovasti. Tiistaina neiti nukahti yöunille puol ysi ja aamu koittikin sitten jo kello kuus. Eilen nukkumatti saapui klo 22 ja ekalle syötölle neiti heräs klo kuus. Siitä sitten nukkui vielä kasiin. Hiukan mammaa kiristi rinnuksista, mutta oli aivan mahtavaa kun sai pitkän unipätkän.
Meillä on tänään 2-v kihlajaispäivä. Emmi menee illalla mummulaan ja me miehen kanssa taidetaan käydä ravintelissa syömässä. Nyt lähden katsomaan aamuista Elämä käsissä naiúhalta, kun oltiin sihen aikaan jumpassa.
Ja sitten ihan loppuun vielä kun muistan, niin Makkaralle ja perheelle onnittelut pikkuisesta tytöstä!!!
-Amy ja Emmi - taas ihan pihalla (nukkumassa)
Olen käynyt päivittäin lukemassa, mutta mukamas en viitsi koneella kauaa istuskella kun miehelläkin loma (älä Napero paljasta kauan eilen istuin mesessä :D)
Queenin Liian temperamentti kuulostaa kovin tutulta. Iitusta on tullut aika temperamenttinen myöskin. Hereillä ollessaan vaatii koko ajan seuraa, leluilla kun leikkii niin on kauhea komento koko ajan päällä. Klo 14.05 saattaa nauraa hekottaa ja klo 14.06 huutaa pää punaisena väsymystään :D Eli yhtä ailahtelevainen kuin äitensäkin. Päikkäreille meno on hien ja tuskan takana sekä äidillä, isillä että Idalla. Tänään neuvolassa annettiin vinkki, että pienimuotoista päiväunikoulua voisi alkaa neidille pitämään. Tässä 5kk:n iässä lapsilla kuulemma yleensä tulee sellainen vaihe, että tajutaan ettei olla äitin kanssa enää yhtä samaa patukkaa.
Quieron poitsun tissistä syömiset kuulostaa myöskin kovin tutulta! Iitulla on sekä kotona että vieraissa vaikeuksia keskittyä syömiseen. Ainoastaan unisena syö kunnolla. Muuten venkoilee ja irroittelee koko ajan tissistä. Auta armias, jos isi sattuu suunsa avaamaan, niin neiti kääntää sinnepäin päätänsä eikä ota enää tissiä suuhunsa. Se vaikuttaa myös yöuniin silleen, että yöllä lussutetaan tissiä kahden minuutin sijaan 20 minsaa ja minähän siinä sitten piristyn enkä saa enää unta. Eilen ja toissapäivänä syöminen oli suhkot normaalia päivällä ja sen huomasi heti yösyömisissäkin (eli se kesti vain sen pari minuuttia). Sen viime viikkoisen kääntymistaidon oppimisen jälkeenkin yöunet oli yhtä kitinää ja venkoamista, mutta nyt tosiaan muutama yö mennyt taas hyvin :)
Tuttia meillä käytettiin ekat 2kk iltaisin helpottamaan itkuihin, jotka johtuivat masuvaivoista. Sitten yhtäkkiä neiti ei enää tajunnutkaan tutin päälle mitään ja jätettiin se kokonaan pois. Täytyy kyllä myöntää, että joskus olisi vain helppoa tunkea tutti suuhun kun oikein neitiä kiukututtaa. Mutta toisaalta taas mieli muuttuu kun kuuntelee kavereita jotka puhuvat että lapset hetää 10 kertaa yössä kun tutti on kateissa (syödä ei enää öisin) :D
Meillä oli siis neuvola tänään ja tuoreet mitat oli 65cm pätkä ja 7940g. Painon tulo oli huomattavasti hidastunut, mutta pulleroksi neitiä kehuttiin. Terkka sanoi että itse saadaan päättää koska soseet aloitetaan ja antoi siihen muutaman vinkinkin.
MiaMik ja huomenna Ida 5kk
Joten jatkan Amyn ja MiaMikin kanssa samoilla linjoilla, eli omanapaisesti ;)
Käytiin Ainon kans tänään neuvolalääkärillä, periaatteessa 4 kk neuvola, vaikka neiti onkin jo 4,5kk ;) Ja kyseltiin vinkkiä syömälakkoon... Noh, hyvin tyttö kasvaa vaikka maito kelpaakin edelleen vain nukutettuna, huoh! Paino oli nyt 5800 g ja pituuttakin tullut kivasti lisää, 61,5 cm. Kerrankin Aino suostui oikasemaan koipensa, kun pituutta mitatiin ;))
Eipä ollut lääkärilläkään mitään vinkkiä millä sais maidon uppoomaan. Mitään " vikaa" ei kuitenkaan näkynyt missään olevan, joten ei auta kuin jatkaa " nukutettuna" syöttämistä. Pitää varmaan lisätä meilläkin tota kiinteiden määrää, kun ne sentäs uppoaa hyvin... Ja varmudeksi ajattelin kokeilla jotain nokkamukia ja ehkä jotain uudenlaista tuttipulloa, kunhan ehdin hankkia, jos niillä onnistuis " huijaamaan" Ainon syömään maitoakin kiljumatta...
Ai juu, nettiasiaa Amylle, meillä teki netti kans tenän tässä joskus taannoin pariksi päiväksi, mutta syyksi paljastuikin sit jotkut soneran tekemät päivitykset tms, mistä eivät sit viitsineet kuitenkaan asiakkaille ilmottaa.... Elämä ilman nettiä, onko sitä edes?! ;))
No joo, mut nyt pitää mennä laittamaan kahvikuppeja pöytään, illalla on tulossa porukkaa tupperi-kutsuille ;)) Ja Ainokin pitää syöttää vielä kertaalleen, ennen kuin se herää...
Ope ja Aino myös pihalla nukkumassa
tulee yhdenkäden tekstä, kun yritän sydä samalla (ai, mikä enskapinoriippuvuus?).. tosin voi olla aika lyhytkin viesti, kun d on nukkunut jo melkein 3 h.
han ja muut pienten mahavaivaähisijöiden äidit: Vauvaa kannataa pitää sylissä välillä ihan kippurassa (polvet vatsaa vasten, pienessä mytyssä niin kuin äidin masussa ollessa). Siinä asennossa ilma pääsee helpommin liikkumaan. Lisäksi asento on vauvalle " tuttu ja turvallinen" . Myös masun hierominen ja jalkojen koukistelujumppa helpottaa..
Aurora: olisko jostain 1 kk iästä asti kasvot kantajaan päin. Meillä D ei suostunut olemaan rintarepussa ennen kuin joskus 3 kk, kun jaksoi olla kasvot menosuuntaan.
Toivottavasti pienen Milon mahavaivat helpottaa.
Kandi: Imeekö Noel sormia vai laittaako niitä muuten vaan suuhun? Meillä ainakin kädet on vieläkin suussa välillä, mutta en koskaan ole antanut tuttia tulpaksi käsien tielle. D ei koskaan imenyt sormia tms., joten en nähnyt mitään syytä tunkea tuttia suuhun koko ajan. Vauvaha ntutkii suulla ja ihan pienenä varsinkin kädet on ainoa asia, minkä vauva itse saa laitettua suuhun..
Napero: En ole saanut hotmailin postia auki niin en tiedä.. Josko se vaikka alkais joskus toimia! Jos ei vielä sunnuntainakaan näytä toimivan niin laita mesen kautta sit..
Emmihän kasvaa ihan hurjasti! Äidille ja isälle onnea vuosipäivästä!
Ope: Mä odotan sitä eniten että D alkaa syödä itse. Muuten sais pysyä vauvana, mutta toi syöminen! Aaargh!! Ainakin oma pinna pitenee.. Meillä pullon vaihtamisella ei ole mitään merkitystä, paitsi ehkä raivo vaan yltyy. Mukista juo vettä hienosti, muttei maitoa (ei jaksa juoda niin akuaa et maha täyttyis). D on ollut 4 kk neuvolassa 63,5, joten ei Aino mikään hirveän pieni ole :). Painoa D' lla on ollut joku puolisen kiloa enemmän kuin Ainolla.
Jenni
Ain niin..
1) Koska olette laskeneet pinnasängyn pohjan alas? Oon tässä miettinyt, et oiskohan pian aika.. D löytyy yöllä aina pinniksestä kontaltaan ja hereillä yrittää hirveesti jo kiipeillä ihmisten päälle ym.
2) Koska olette alkaneet pestä hampaita vauvoilta? Mä pesin noi D' n kaks pientä nysää eilen " synttärien kunniaksi" ekaa kertaa, mut miehen mielestä ihan tyhmä idea. D kuitenkin tykkäs hammaspesusta, joten aion jatkaa ;)
Meillä Häydi on syöny käsiään siitä asti kun oppi kätensä suuhun laittamaan.. ;) Välillä oli vaihe,että sinne suuhun piti tunkee molemmat nyrkit samaan aikaan. Nyt taas riittää ihan vaan yhden käden sormet. Eli siis vaikka Heidi ei tuttia syö,niin ei se silti PEUKKUA IME.. mikä on se haitallisempi juttu jota kaikki pelkää. On ihan normaalia, että vauvat maistelee ja imeskelee sormiaan... Yhdyn siis NapNapin ja Queenin juttuihin. :)
Burde
täällä on vähän väsynyt äiti... yritin äsken saada neitiä nukahtamaan päikkäreille ihan vaan, jotta olisin itse saanut nukkua. Mut eipä kiinnostanut. Tytöstä on nyt tullut sellainen, että jos jostain syystä herää unilta, ei suostu nukahtamaan uudelleen vaan pitää saada valvoa vaikka väsyttäis. Nytkin alkaa jo kitiseen lelukaaren alla väsyneesti, mutta ei vielä suostu petiin.
MM, meidän P on tehnyt tällä viikolla just tuollaista - 16.05 on pirtee ja naureskelee, 16.06 huutaa pää punasena ku väsyttää niin pirusti. Oo siinä sitten, ku rauhoittelemiseen menee aikaa...
Tutista oli puhetta ollut, meillä tyttö syö tuttia, on oikeestaan aina syönyt. Pakotettu ei, mutta imu oli hrmuinen ja on edelleen ennen nukahtamista. En kyllä lähtis opettamalla opettamaan, jos ei ymmärrä tutin päälle. Nyt kun käsien suuhun tunkeminen on parasta mitä voi olla, en edelleenkään anna tuttia ku nukkumaan mennessä tai tilanteessa, jossa huuto on pakko saada loppumaan. Miehen kans käytiin periaaatekeskustelu peukalon syömisestä, ja kun miestä se ei haittaa, niin päätettiin antaa tutkia käsiän rauhassa. Toki mä edelleen koetan tarjota tuttia peukalon sijaan välillä, mutta neiti päättää hyvin päättäväisesti, mitä haluaa sillä hetkellä syödä...
No, ei tuo meidän typy suostu tänään nukkumaan, oon nyt yrittänyt viidestä asti, kun tän viestin aloitin... :=) Kiukuttelee taas vaihteeks leluille, kun ei saa pandaa laulamaan. :D Täytynee mennä, jos vaikka mies kohta tulis kotiin ja pääsisin torkuille minä.
Tulipas omaa napaa, mut joku toinen kerta sit enemmän muutakin.
-Osse ja typy viikon päästä jo 4kk!
että onko kenelläkään pk-seudulla asuvalla enskalla haluja lähteä lauantaina kahville/syömään Helsinkiin? Mulla on pitkä päivä tiedossa Noelin kanssa kahdestaan, ja ajattelin lähteä käymään yliopiston kirjastossa. Kahvitteluseura otettaisiin mielellään vastaan, jos jollain muullakin on mies töissä lauantaisin! En vaan tiedä onnistuuko kenellekään näin lyhyellä aikavälillä...
Kiitos vielä tuttikommenteista! Ei Noel peukkua syö, vaan nimenomaan niin isoa osaa nyrkkiään kun vaan suuhun menee! Erityisesti kaikki sormet maistuu. Eli syökööt vaan.
Ristiäisistä/nimiäisistä vielä: minkälaista ohjelmaa te olette keksineet sen peruskaavan lisäksi? Onko kaikilla ollut vieraskirja, tai jotain sen tapaista, käytössä? Mitä muita kivoja juttuja olette keksineet, esim. jotain tosi hyvin toimineita juttuja? :) Meillä on nimiäiset vasta 10.3., vaikka Noelin nimi on ollut väestörekisterissä jo tammikuun alusta saakka. Nyt vasta saadaan juhlat aikaiseksi (ja mies töistä vapaata). Ja meillä ei ole sinne mitään ohjelmaa! Vieraita tulee aivan liikaa mun makuun (noin 40), mutta kun miehen puolella " lähisuku" kattaa suunnilleen pikkuserkutkin, niin minkäs teet. Onneksi juhlat on anopilla ;)
Kandi
Meillä oli nimiäisissä vieraskirja, joka päätettiin antaa tytölle omaksi, eli kerätään jatkossa samaan kirjaan hänen juhlissaan tms. terveisiä.
Lisäksi ostin kauniita kortteja, joihin vieraita pyydettiin kirjoittamaan terveisiä 18-vuotiaalle neidille, esim. mitä toivoisi hänen oppineen siihen mennessä, mitä itse aikoo opettaa tms. Suljettiin kuoriin ja odottavat tuolla rasiassa. Ei olla vielä kurkittu... :)
Sit tehtiin taustoitusta nimistä, eli printattiin valokuva, jossa oli lyhyesti nimien taustaa ja mitä tarkoittavat.
Jos olis ollut aikaa ja jaksamista, olisin keksinyt vielä lisää juttuja, mutta noissakin oli jo jotain kivaa mikä jäi muistoksi.
-Osse
Höh.. Yhtä ainutta asiaa piti tulla komentoimaan ja silti unohdin, että kenen juttu se oli... :) Mut siis TUTTIASIAA se oli...
Meillä ei oo syöty tuttia ku vaan oikeestaan automatkoilla jos on tullu pahamieli! Eli siis ihan hyvin pärjää ilmanki.. ei oo pakko sitä antaa jos ei tartte. ;) Musta on ollu vaan hyvä, että ei oo ollu tuttia ja paniikkia, että onko se varmasti mukana. Tai sitä, että pitää esim. yöllä herätä laittaa tuttia takas suuhun. No joo... ei siis kaikilla todellakaan oo noin, mutta voi olla... :)
Meillä kävi tänään pari enska-vierasta -> tikru & ronja JA pikkumilli & aksu! :) Kiva kun kävitte... Tuli kyllä hyvä mieli! :)) Tää enskapino on kyllä ihan huippujuttu,kun täältä saa niin hyviä uusia tuttavuuksia ja yttäviä! :)
Burde ja Heidi
PS. Heidille on kohta tulossa 2 hammasta alas. =) Tänään huomasin vaaleet alut ikenen alla. :) Johan niitä onki jo odotettu. ;)