*^*ELOISAT ke-to*^*
Kommentit (39)
Opemammalle heti alkuun jaksuja. Aikaiset aamut on kyllä erikoisen tylsiä. NIin ja toivottavasti Leevillä riittää intoa maisteluun tänään.
Ihanaa kun ilmat edes vähän lämpenee. Vaikka en mä silti jaksa ulos lähteä kun ihan vaan pakolliset hoitoon viennit ja sieltä haut. Koirakin on pakko viedä, mutta se saa raukka tyytyä siihen samaan ulkoiluun hoitoreissuilla.
Vitsit että voi ihminen olla väsynyt elämiseen. Ja nää silmäpussit silmien alla. Ne on varmaan jo lailla kiellettyä kokoa. Oikeastaan mä näytän juopolta pesukarhulta mustine silmärenkaineni. Ihme ettei lapset tai naapurit pelästy.
Mä kaiholla muistelen kakkosen vauva-aikaa. Se oli jotain se. Tää on kyllä ihan muuta. Juuri luin kakkosen vauvakirjasta, että se nukkui 6kk iässä melkistä joka yö 20.30-06.00, söi maidon ja nukkui vielä kasiin asti. Wau. Toisaalta taas esikoinen aloitti juuri tässä vähän vajaa 7kk iässä kauheat yöhuudot. Niitä kesti melkein 4kk. Oli sekin kyllä aika karmivaa. Ehkä pitäisikin muistella niitä yövalvomisia silloin, eikä sitä, miten hyvin kakkonen nukkui.
Ai niin, piti KYSYÄ APUA teiltä: Tämä meidän tytsy on nyt lopettanut melkein kokonaan syömisen. Kiinteitä ei ole mennyt kolmeen (?) päivään oikeastaan kuin lusikallinen, ei sitäkään yleensä ja maitoakin se syö todella vähän. Mulla on rinnat ihan pakkautuneena koko ajan ja tuo imee ehkä kerrallaan vaan jotain 3-5 min. Sitten pitää useamman tunnin välin. Ihan terveeltä se mun mielestä kyllä vaikuttaa ja pirteältä. Tossa istuu nytkin lattialla ja juttelee kovaäänisesti leluilleen (kerrakin itsekseen). Mutta siis kysymys onkin, että miten kauan tätä uskaltaa katsoa? Hampaita olen epäillyt, mutta ei niitä kyllä näy eikä kuulu ainakaan vielä. Ja kai ne nyt yleensä parissa päivässä tulee. Niin yöllä söi kyllä 3 kertaa ja tosi runsaasti. Lisäksi pissaa vielä ainakin suht paljon. Vähemmän kyllä kuin normaalisti, mutta kirkasta ja hajutonta se pissa on ja sitä tulee tunnin välein vähintään.
Juup, mä poistun nyt.
Jamssa + tytsy 6,5kk
Tyttö oli monta päivää kakkaamatta ja toissapäivänä kakkasi kaksi kertaa, ei nyt mitenkään älyttömästi, mutta jotain kuitenkin. Eilen ei taas kakannut ollenkaan. Voisiko se masukin olla jotenkin niin jumissa ja täysi, ettei sinne " mahdu" mitään?
Tuumailee Jamssa
Tässä takki päällä koneen ääressä istun - tyttö on vaunuissa ulkona ja pitää aina välillä käydä hytkyttelemässä, jotta nukkuu....meillä on jonkinlainen rytmin muutos tapahtunut eli ennen nukkua posotettiin yhdeksään, mutta nykyisin herätään " jo" puoli kahdeksan maissa. Tosin illalla menee tuntia aikaisemmin nukkumaan eli siitä tuo selvä muutos johtuu. Päiväuniinkin on tullut muutosta eli nukkuu ekat unet jo aikaisemmin eli käy ekoille unille pari tuntia heräämisen jälkeen ja nukkuu parisen tuntia ja toiset lyhyemmät tunnin unet sitten iltapäivällä. Toisinaan toiset unet jäävät kokonaan pois. Välillä tuntuu aika vähäiseltä tuo unimäärä, kun kuitenkin öisin heräilee, mutta kun on yleensä tyytyväinen niin kaipa se riittää...
Joo-o - eihän tuo tyttö sitten nukkunut enempää ja ykskätisenä tässä nyt kirjoitellaan...
Meillä oli yöt jo parempia (eka herätys ollut vasta neljän maissa), mutta TAAS kahtena viime yönä on tapahtunut käänne huonompaan ja eka herätys tullut jo yhdeltä ja sitten on tississä roikuttu loppuyö - kyllästyttää tämä, mutta mitään vieroituista en nyt jaksa ruveta...äääääh.
JAMSSA: meillä ainakin kakkaamattomuus vaikuttaa syömiseen eli se vähenee ja sitä myöten unetkin sitten...sama tilanne luultavasti meilläkin nyt päällä...voimia!
Ilmoittauduin muuten tuonne perjantain tapaamiseen - tulen molempien tyttöjen kanssa - hiukan hirvittää, kun tuo esikoinen on melko vilkas ja puhelias tapaus, että miten pärjään - mutta katsotaan, katsotaan...
Pittää mennä...
emali
opemammalle kovasti jaksuja sinne aamuheräämisiin ja öihin myös!
Jamssa: nuo sun kirjotukset on aika lähellä samaa fiilistä, mikä mulla oli tuossa joulun edellä, joten voin aavistella millanen sulla on olo. Tosin mulla ei ihan ollut tuo yöheräily tuollaista, mutta VALTAISA masennus ja tyytymättömyys elämään pukkasi kokoajan pintaan :( ajattelin monesti että kun tulis vaan tauti ja tappas... Avun tosiaankin sain, kun neuvolassa sanoin, etten jaksa kun niin masentaa. Antoi neuvolantäti numeron tuonne psykologille jonka kera sitten asioita pohdin ja kyllähän se helpotti kummasti, kun toinen oikeasti kuuntelee, mitä sulla on sydämmellä ja on vaan sinua varten siinä :)
No sitten tuohon kakka-asiaan:uskaltaisin veikata, että typsyn suoli on senverta täynnä, ettei sinne enää ruokaa mahdu! Kokeile duphalacia tai levolacia. Mulle sanottiin silloin joskus Jaakon kanssa, että voi antaa ihan reilun satsin ensin (5-10ml) ja kun vatsa alkaa toimimaan, niin sitten vähentää määrää sinne 1-2 ml vuorokaudessa.
Tyttö kuitenkin noin sinun puheitten mukaan vaikuttaa ihan reippaalta muuten? Toki kannattaa vaikka soittaa neuvolaan, jos oikein alkaa epäilyttämään.
Tämmöttissii tällä kertaa.
Eria
Mä veisin tytön lääkäriin jo ihan senkin vuoksi et on muutenkin niin levoton ja huonouninen. Mitä pahimmillaan siinä menettää jos menee lääkäriin? Samalla voit sanoa noista syömättömyyksistä. Musta sekään et laittaisit tytön unikouluun vaikka sairaalaan ei ole tässä tilanteessa mikään " huono äiti" tapaus. Koitan tässä nyt senkin uhalla et vedät herneen nenään niin sanoa et sun oikeesti pitäis alkaa tekemään jotain tuohon tilanteeseen ja se että tyttö näytetään lääkärille (ja joutuu/pääsee sairaalaan unikouluun) on musta tällä hetkellä paljon parempi vaihtoehto kuin se että edelleen vaan odottelet ja mietit et kauan tätä kestää. Nykyisessä tilanteessa en voi sanoa et kukaan teistä hyötyy mitään. Lapset vähiten, sinusta puhumattakaan. Voihan lääkärissäkäynnillä olla sekin seuraus et tytön vaivoihin löytyy syy ja ne saadaan loppumaan kokonaan?! JOs tytöllä on kaikki ok, niin ainakin saisit puhuttua tosta omasta univajeesta. TOivon mukaan siellä on sit täyspäinen lääkäri joka määrää sulle lepoa ja tytsylle unikoulua tms.Ja vaikka se kuin pahalle tuntuis niin (sanokaa joku muu jos ootte toista mieltä) nyt se kyllä palvelee teitä kaikkia neljää naispuolista ihmistä siellä!
Kohta sä meet psykoosiin unenpuutteen vuoksi ja siellä sossun tädit koputtelemassa ovella (näin kärjistetysti sanottuna).
Tarkoitus ei siis todellakaan ole loukata, vaan sanoa oikeesti mitä mieltä mä olen. Musta sä tarviit muutakin apua nyt kun hymistelyä ja voivottelua ja jaksuja. Sanon sen nyt vaan ääneen mitä moni muukin ehkä ajattelee mut ei uskalla sanoa ettei kukaan vaan loukkaannu (sitä kun täällä taidetaan pelätä enenmmän kun ruttoa).
Potkikaa mut pihalle jos ylitin rajan.
Peeveli
Me aloitettiin sitten aamu iloisesti kylpemällä kun pulautusta oli kaikki paikat täynnä. Kylpeminen on nykyään vauvan mielestä tosi kivaa kun vesi on uimahallista jo tuttu juttu. Niin ja sitten me pulkkailtiinkin jo koiran kanssa kun on niin upea lumikerros satanut pihamaalle.
jamssa: Tuota teoriaa muistaakseni joku täällä joskus selitti että ei syö niin paljon jos suoli on täynnä? Syömiseen voi tietty vaikuttaa myös hampaat, korvatulehdus tms. Mutta tosi ikävää jos vauva ei halua syödä ja sitten seuraavaksi kuitenkin hermostuu kun maito vähenee...niin kysynnän ja tarjonnan laki ;) Tsemppiä!
opemamma: Toivottavasti bataatti maistuisi hyvin!
Pia ja tyttö 6kk
peeveli: Niin ei sitä liikaa kannata toisten ratkaisuja moittia/loukata kun sitä tehdään niin paljon tällaisilla palstoilla. Siis just tätä imetyskeskustelua tai miten nukutaan yms mistä äidit yleensä loukkaantuu...Siitähän on olemassa ihan tutkimuksia että jos on vapaata keskustelua netissä eikä tunneta toisia nimimerkkien takana niin suunnilleen joka x:s viesti on jo jotain toisen dissaamista ;) Mutta meillä alkaa olla erilainen tilanne kun on näitä tapaamisia ja ihmisiä nimimerkkien takana. Kannattaa kuitenkin joskus tietty rohkeasti oma mielipide sanoa koska muuten ei keskustelussakaan välttämättä ole kovin paljon järkeä.
VALOKUVAT. Olen ottanut paljon kuvia kännykälläni typystä ja muistakin lapsista ja siirtänyt niitä koneelle, ja sain vihdoin tilattua oikeat kuvat koneelta! Jes, pääsen täyttämään valokuva-albumia, se on minusta ihan must juttu. Oletteko kovia ottamaan kuvia ja täyttelemään albumeita? Minusta se on iki-ihanaa. Olen luvannut isommille lapsille jo heidän vauva-aikaiset albuminsa sitten kun kotoa lähtevät, mutta saa nähdä suostunko antamaan!
YÖHERÄÄMISET. Enpä osaa sanoa juuta tai jaata muiden yöheräämisiin, mutta kokemusta on yhdestä yöheräilijästä. Muuten tyttö oli terve kuin mikä, että jos olisin häntä lääkäriin vienyt, niin eipä hän olisi voinut mitään tehdä. Jotkut ovat vain nii-iin huonoja nukkujia, mutta mitäpä sen toteaminen ketään väsynyttä äitiä auttaa. Jos lapsi on perusterve (ei korvatulehdusta, allergiaan viittaavaa ym.) niin ei kai siinä voi paljon mitään tehdä. En ainakaan minä voinut. 11 kuukauden iässä tyttö alkoi yhtäkkiä nukkua paremmin. Uskon kyllä siihen, että kaikki yrittävät saada lapsensa nukkumaan, mutta kaikki eivät silti nuku. Onhan noita huonoja nukkujia ollut kaveripiirissä aika monella, myös niillä lääkäreillä!
VAATTEET. Miksei voi olla jo toukokuu! Mukavaa, että saa pukea tytön päälle muutakin kuin toppahaalarin ja alle bodyn ja sukkahousut. Pienten lasten vaatteet on ihania!
Kevättä odotellessa,
Pikkuodessa ja neiti
mie olisin pitkälti tuon Peevelin kanssa samoilla linjoilla, et eihän se ota eikä anna jos typykkää vilauttaa lekurille. Saapahan sitte selvyyden ainakin johonkin asioihin ja voi olla, että siinä samalla selviää muutkin hommelit. Väsyneenä vaan kun ei tietty meinaa jaksaa, mut todellakaan eihän tuota sinun tilannetta voi kauaakaan enää jaksaa! Mie tässä nyt vähän siteeraan tuota ah niin ihanaa dr.Philiä ;) että jos kokeilemasi hommat eivät pelitä, niin olisikohan syytä kokeilla jotain muuta välillä?
Eria
Peevelille: kuten jo aiemmin olen todennut, on vaan hyvä, jos ihmiset tuo mielipiteitään esille. Eli edelleenkään en tosiaankaan loukkaannu. Anna tulla vaan ;D
Viisi kertaa olen ollut asiasta yhteydessä neuvolaan. Kolmella käyntikerralla (yksi niistä oli neuvolalääkäri) ja kaksi kertaa soittanut ihan erikseen puhuakseni. Mutta kun ei heillä ole ainakaan vielä ollut mitään rakentavaa ehdotusta muuta kuin unikoulu. Se kuulostaa niin älyttömältä kuitenkin vielä... Niin ja se oli vikana, että mä vastaan liian nopeasti vauvan vaatimuksiin. Sitä ei saa nostaa lattialta, vaikka se itkee. Ehkä asia onkin niin. Silloinhan minä olen se, joka nämä aiheuttaa. Ei siihen sitten unikoulu auta, jos minä äitinä olen " viallinen" ja vääränlainen(vitsivitsi, mutta kuitenkin).
Ai niin, koetimmehan me siirtää vauvaa myös toiseen huoneeseen (neuvolan ohje). Seurauksena se, että vauva valvotti isompia lapsia kaksi yötä. Se on taas mun mielestä väärin heitä kohtaan.
Kuitenkin on niitä hyviäkin päiviä, ja välillä niitä on monta peräkkäin. Joskus on myös hyviä öitä, niitäkin pari peräkkäin välillä. Eli siis vaikka se ehkä täällä siltä kuulostaa, niin ei mun elämä nyt mitään järkyttävän kammottavaa painajaista ole :). Tänne on vaan suhteellisen helppo tuuletella päätä silloin kun tekis mieli heittää lapset ja koira (ja ukko, jos se olis kotona)ulkoruokintaan.
Jamssa
Onpas jamssalle vallattomia ohjeita jaettu oikein neuvolassa! Että jos lapsi itkee, nii itkeköön, voi jessus sanon minä.
Muistaakseni laspen itku on hätähuuto. ÄITI AUTA! Harvemmin nämä osaavat huvikseen itkeä?!
Kaikille huonosti nukkuville ja tietty on tuolla asiaa muillekin, tässä olisi tämmöiset sivut, joista voisi katsella. Mie ainakin rupesin noita tuossa tavaamaan :) osasto lapset ja oikeassa reunassa a-ö hakemisto.
voishan sen linkinkin tohon laittaa? Voe hyvä luoja, että siton joskus sukkela ja näppärä!
www.nettineuvo.fi
Siitä lääkäristä vielä: Tuntuu niin tyhmältä, kun tosiaan olen tästä asiasta puhunut neuvolassa, neuvolalääkärille ja varmaan joka toiselle tutullekin ;)
Lääkäri katsoi mua silloin neuvolassa silleen silmät suurena, ja oli vähän, että mitä hänen nyt pitäisi sanoa. Että sellaista se on vaan. Ja aina on joku serkun kummin kaima, joka valvotti vielä enemmän. Eräs kommentti (tuttavalta): voisihan olla niin, että sulla ei olisi vauvaa ollenkaan.
Niin ja tuosta dr philistä :) Tuo sen sanoma juttu on tosi hyvä. Itsekin sitä aina yritän itselleni painottaa, että mieti, mieti uusia lähestymistapoja. Niin, ehkä ei pitäisikään valittaa, ennen kuin se unikoulu on kokeiltu... mutta vielä minusta ei vaan ole siihen. Ei vielä kuitenkaan.
Mutta nyt lopetan tämän jauhamisen. Mä vien omilla asioillani koko palstatilan.
Voin ilahduttaa teitä sen verran, että KOIRA pirulainen töräytti anaalirauhaset. Ja haju on aivan järkyttävän kaamea. Silmät kirvelee. Nyt on niin paha käry, että jos olis kärpäsiä, ne kuolisivat.
Jamssa *kiittää ja kumartaa*
Täällä sataa lisää lunta, tosin heikosti mutta kuitenkin. Toisaalta odotan kevättä jo alkavaksi. Maaliskuu on mulle se vaikein kuukausi, se on niin pitkä, pakkasta saattaa olla vielä liikaa ja tuntuu ettei kevät tule ikinä. Huhtikuu on mun suosikkikuukausi.
Meillä alkaa lasten kuumeilu helpottaa. Pojalla ei ollut aamulla enää yhtään ja Juulillakin vain 37.7, eilen illalla nukkumaanmennessä oli tytöllä tasan 40 kuumetta. Kyllä olin koko yön valveilla, kun pelkäsin josko kuumekouristuksia tulee. Ei onneksi tullut. Nämä ekat sairastamiset ovat mulle stressin aihe, kun en tiedä kuinka vuva niihin reagoi.
Niin yöhän oli todella huono jo pelkästään itseni vuoksi ja poikakin tykkäsi valvoa ja pyöriä meidän sängyssä 00.15-3.45. Lopulta mulla paloi pinna, hain patjan ja menin olkkarin lattialle nukkumaan Juuli kainalossa. Tyttö kun heräsi myös veljensä touhuihin. Kyllä oli paikat aamulla puuduksissa, kun yhdessä ja samassa asennossa nukuin.
Olen myös työasioita ja hoitovapaata jahkaillut. Töihin olisi tarkoitus syksyllä mennä mutta omaan työpaikkaani en haluaisi mennä. Olenkin ollut yhteydessä oman alueeni päiväkodinjohtajaan ja alustavasti kysellyt tarvetta sijaiselle. Pitäisi ensi viikolla soitella mitä hän on asiasta mieltä tavattuaan myös muiden alueiden päiväkodinjohtajat ja juteltuaan heidän kanssa sijaistarpeesta. Lapsilleni olen hoitopaikkaa hakenut 1.8. alkaen ja itse aloittaisin työt elokuun puolessavälissä tai syyskuun alussa, haluan antaa lapsilleni pehmeän alun uudessa elämäntilanteessa. Ilmeisesti voin ilmoittaa työpaikalleni olevani hoitovapaalla seuraavan vuoden vaikka todellisuudessa työskentelisin sen koko ajan. Päätös on mun tehtävä maaliskuun aikana, koska hoitovapaata pitää anoa 2kk ennen äitiysloman loppua. Vaikeeta, vaikeeta.
Kyllä meillä Juuli reagoi syömättömyydellä ja juomattomuudella siihen ettei kakkaa ole tullut. Silloin kun Juuli sairastui oli yksi epäilyksen kohde juuri tuo että suoli olisi täynnä kakkaa ja sen vuoksi ei ruoka maistunut ja sen mitä söi oksensi. Juuli saattoi kyllä kakata joka päivä mutta sai aikaiseksi vain muutaman kovan papanan tai sitten oli useampi päivä ettei saanut mitään tulemaan. Nyt suostuu syömään luumusosetta niin sitä tungen tytölle joka päivä, jotta kakka pysyisi pehmeänä.
Jaaha, tässä tätä taas. Juuli nukkuu meidän makkarissa vaunuissa, ja poika meidän sängyssä, joten viereen käypi tieni. Mukavaa päivän jatkoa itsekullekin.
Huhti
Neidin mitat 6,8 kg (500 g tullu lisää) ja 66 cm (2 cm lisää).... Pöh, ei ollut mennyt se 7 kg rikki, dammit... No eipä siinä mitään, käyrä menee nyt nätisti kummiskin, ei ole enää laskusuunnassa niin kuin viime kerralla. Tätsykin vaan tuumi, ettei eipä siinä mittään, likka ny vaan on tuon mallinen, sirpakka tappaus! :) Tarvii kyllä kehua tota meidän neuvolantätiä, on kyllä niiiin ihana ja lämminsydäminen immeinen. Jaksaa aina kuunnella meikäläisenkin murheita ja vaikka kuin on kiireinen niin koskaan se kiire ei siellä vastaanotolla tunnu. Oikea helmi siis koko täti! :)
Jamssalle: mua eniten raivostuttaa sun puolestasi se sinun ukkosi! :/ Meillä kun oli noita valvomisia likan kanssa silloin, niin kyllä sai mieskin niihin osallistua, ja niin se kuuluu mennäkin. Anteeksi nyt, ei saisi ihmisiä haukkua kun ei edes tunne, mutta minulla kyllä nousee karvat aina pystyyn kun kuulee miehistä jotka jättää lapset ja kodin lähes kokonaan äidin vastuulle.....Otan osaa myös haisulikoiran johdosta! Jessus tuo meidän kattikin osaa välillä dunkata ihan saman vaivan takia....:P
Töihin menoa pähkäilen minäkin.... Tuota tyttöä en kyllä raaski millään hoitoon vielä syksyllä laittaa mutta tuo poika taasen tarvitsisi jo muutakin kuin äidin seuraa.... No, jos tulee kerhoryhmä kasaan niin onhan syksyllä sitten tiedossa srk:n kerho 2x viikko, mutta jos ei sitä tule niin.... Jaa-a... Vaikeita juttuja ovat! :/
Huhti: Täällä meidän kylällä on ainakin käsittääkseni huutava pula sun alan ihmisistä! Ootko kysellyt?
oinas ja nukkuva tyttö ja punkassaan kiekuva poika (ei pirulauta saa vielä herätä! Ton kaverin olis pakko edes 2 tunnin päikyt nukkua, muuten on ihan seko ja yö menee penkin alle niin kuin viime yö meni....) :(((
Ja eikö se sieltä sitten noussut! mrrrr.......:(((
Jamssalle ja muille väsyneille jaksuja....täällä väsyillään myös. Tyttö herää kolmisen kertaa yössä (tuossa nuha-aikana saattoi itkeskellä, pyöriä ja hyöriä n.03.00 lähtien, onneksi se on ohi). Esikoinen taas heräilee välillä jopa 6-7 krt yössä, normisti 2-3.
Oon yrittänyt miehelle ehdottaa, että otetaan meijän sängystä jalat pois (runkopatjasänky) ja laitetaan lisäpatja viereen ja esikoinen siihen. Eiköhän sitten mahduta kaikki, kun tyttökin nukkuu ekasta heräämisestä vieressä. Koko ajan pelkään minä yönä lähtee pidemmälle ryömimisreissulle ja putoaa sängystä.
Muita kuulumisia:
7kk kasvukontrollineuvolassa mitat 6400g (2185g) ja 64cm (43cm)
Käännytään ja ryömitään, mutta ei kontata. Pari päivää sitten alkoivat tavujokeltelut: bää, bää ja mää, mää jne.. =) Seisoessaan tyttö vielä varvistelee paljon ja neuvolasta ovat laittamassa meitä fysioterapeutille jos kuukauden päästä ei seiso koko jalkapohjan varassa....musta vähän hätiköityä, mutta katsotaan..
Kiinteitä ei tyttö osaa eikä halua syödä. Vähän suuta raottaa, että saan työnnettyä lusikan suuhun ja kipattua kuorman. Tuttipullosta ei juo, mutta nokkamuki kelpaa.
petraelena ja kirppu 2307
Soittelin maanantaina neuvolaan kun Leo ei vielä 7kk päivänäänkään kääntynyt selältä vatsalle ja saimme lääkäriajan tälle päivälle. Eikös Leo sitten eilen illalla sen tempun oppinut, ja nyt kääntyy jo oikein sutjakkaasti. No piipahdettiin sitten 8kk lääkärineuvola muuten vaan vähän etuajassa=). Eiköhän tuo poika tuosta pian liikkeellekin lähde, kiinnostaa sen verran kaikki ympärillä oleva.
Yöt ovat meilläkin menneet aika risaiseksi viime aikoina. Poika ei valvo (kopkop), mutta heräilee usean kerran yössä, kiekuu ja viuhtoo sängyssä. Ilmeisesti tuo ympäristön havannoinnti sitten vaikuttaa, Leo on alkanut vierastaakin oikein kunnolla.
Kiitos muuten Opemammalle ja Pialle kun annoitte taannoin matkavinkkejä. Madeira oli mietinnän alla kauan, mutta päädyttiin sitten kuitenkin Kreikkaan kun ollaankin lähdössä vähän myöhemmin keväällä vasta.
Jaksuja kaikille isoille ja pienille Eloisille!
Omppu ja Leo
Pikaviesti taas pitkästä aikaa, liekkö viikko taas mennyt...
Liikkuminen: Meillä tytöt eilen 7kk, ja toinen viikko sitten aloitti mahalleen kääntyilyn, toinen ei vielä käänny. Eikä siis mitään ryömintää eteen eikä taakse, paikallaan pyörimistä vaan. Ensi viikolla fysioterapiaan sitten tyttösten kanssa, kuulemma pitäisi jo kääntyä jne. Kuulemma kääntymättömyys johtuu siitä että on lapsia pidetty liian vähän lattialla...Ja niitähän on pidetty niin paljon lattialla kun käytännössä mahdollista, kaksosten kanssa vaan ei ihan yhtäpaljon ole tilaisuuksia kun yhden. Pakko on välillä istuttaa sitterissä sillä aikaa kun vaippaa vaihtaa jne, kun lattialla ei viihdyttämäti olla. Ja huuto ois ihan liian kova jos yksin lattialle noiksi hetkiksi jättäisi. Mutta pitänee yrittää enemmän...
Esikon synttäritkin juhlittiin sunnuntaina..Vaasan pullien voimalla :) Anoppikin käväisi juhlssa (300km matkaa, 3 tuntia perillä ja takaisin lähtöpisteeseen) edellisestä vierailusta olikin jo 5 kk aikaa..Poika kovin kyseli että miksei ne sen kauempaa olleet, tiiäppä sitten mitä pojalle selittäisi...Tänään taas juhlia osa 2 kun tätini tulee.
Väsymyksestä ollut paljon puhetta. Jamssalle voimahali ja jaksuja sinne! Täälläkin edelleen rikkonaiset yöt, viimeyönä ei tainnut tunnin yhtenäistä unipätkää tulla, puolentunnin pätkiä onneksi useampi. Saisi ne hampaat tulla jos tää sitä on! Vasta 2 hammasta kummallakin ja jos joka hammasta edeltää parin kuukauden unettomat yöt niin johan on.
KÄSIRASVAG: Käsirasva vinkkejä huolitaan, eli millä saat kätesi pysymään kunnossa? Alkaa olla keinot vähissä, kädet vuotavilla verihaavoilla kun ne on ihan kuivat jatkuvasta vaippojen vaihdoista, käsipesuista, jne jne. kokeiltuna on ties kuinka monta rasvaa, eikä mistään oo ollut apuja...
Ruuanlaittoon sitten...
Babybel + tyttelit
JAMSSA;
Laitan pikaseen kommenttia, omia mielipiteitä ja ajatuksia, joita heräsi tuosta siun tilanteesta. Mä menisin sinuna lastenlääkärille, joka ois lisäksi koulutukseltaan allergologi. Saisit selvyyden ja varmuuden siitä, ettei vauvalla ole allergiaa tai muuta vaivaa. Olen siis samaa mieltä hyvin pitkälti, kuin Peeveli. :)
Neuvolalääkäreistä ja terkoista sanoisin, että niiden tieto esim. lasten allergioista on usein hyvin vähäistä.Oma kokemukseni ja tuttavieni kokemukset kertoo siitä, että valitettavasti monet lastenlääkäritkään eivät osaa auttaa allergia-asiassa. Just yksi ystäväni koki tosi ison pettymyksen, kun lastenlääkäri vain vähätteli vaikka hänen vauvan oireita (oli ainoastaan suolisto-oireita, yövalvomisia, puklailuja) ja pian sillä todettiin todella pahat ruoka-aineallergiat.
Jos päättää unikoulua aloittaa, pitää joka tapauksessa ennen sitä käydä poissulkemassa allergiat ja mahdollisesti sopimattomat ruuat. Meillä auttoi uniin välittömästi se, kun selvitimme pahisruuat, jotka aiheuttivat vaivoja. Ainahan ei ole kyse välttämättä allergiasta. Voi olla, että jokin ruoka ei vain sovi.
Toivottavasti teillä löytyy pian syy huonompiin öihin!
Ps. TIEDÄN sen kammon anaalirauhashajun... meidän koiralla oli 5vuotta toistuvat anaalirauhastulehdukset ja muutenkin lemautteli aina kun tuli stressaava tilanne. Sitten ne leikattiin pois ja sen jälkeen on ollut ihanaa, kun ei ole mokomia turhia kapistuksia häiritsemässä ja haisemassa! Suosittelen niiden poistoleikkausta, jos ongelma toistuu usein ja etenkin, jos on tulehduksia. :)
Aamu alkoi jo kello 5 ja Leevi heräsi juuri ekoilta päikyiltään. Yöllä poika söi vain neljään kertaan, joten sain hiukan nukuttuakin:) Tänään meillä on neuvola 6kk-päivän kunniaksi. Keittelin eilen pojalle bataattia jääpaloiksi ja ajattelin tänään tarjoilla ensimmäisen makusteluannoksen. Saa nähdä miltä poika meinaa:)
Voimia kaikille sairastuville ja tsemppiä väsyneille ja mieli maassa oleville! Kevätaurinko alkaa pian tehdä ihmeitä!
Nyt lähden valmistautumaan neuvolareissuun...Palaan uudelleen....
Opemamma ja Leevi 6kk