Perinnönjako, miehellä lapsia edellisestä liitosta
Miehellä siis edellisestä liitosta kaksi lasta(aikuisia) ja me olemme saaneet yhdessä kaksi lasta, ovat teini-ikäisiä. Olemme naimisissa ja mieheni teki testamentin missä testamenttaa omistamansa asunnon, sen missä asumme minulle. Kesäasunnon omistamme puoliksi. Mitä muuta kannattaa huomioida nyt kun miehellä todettiin parantumaton nopeasti etenevä sairaus.
Minulla ei ole ongelmaa, että jokainen saa mitä kuuluu, mutta olen jo nyt stressaantunut miehen toisesta tyttärestä, joka tuntuu aiheuttavan ongelmia aina. Hän ei ole pysynyt yhdessäkään työpaikassa vaan ne vaihtuvat tiuhaan tahtiin ja aina niissä tuntuu tulevan jonkinlaisia henkilökunnan ratkaisemattomia ongelmia joiden vuoksi hänen on lähdettävä. Tiedän hänellä olevan runsaasti velkaa kaikenlaisista epämääräisistä asunnonvaihdoista, hämärästä parisuhde historiasta ja mielestäni shoppailumaniasta johtuen. Hänellä on myös jonkinlaisia kesken olevia oikeusjuttuja jostain homeasunnosta missä hän asui ja sai jonkinlaisia oireita, mistä en ole ottanut vielä tähänkään päivään mennessä selvää. Lemmikkejä hänellä on iso lauma ja jostain syystä tuntuvat sairastavan jatkuvasti ja kun yksi lemmikki kuolee tulee 2 tilalle.
Kyseessä siis mielestäni vaikea ihminen ja niin on myös mieheni ilmaissut. Haluaisin olla mahdollisimman vähän tekemisissä hänen kanssaan ja hoitaa ainakin raha asiat nopeasti ja selkeästi ilman minkäänlaista väärinkäsityksen mahdollisuutta.
Kommentit (294)
Saa perintöosan ja joudut ostamaan hänet ulos jos eroon haluat päästä. Saa pitää avaimet muuten kaikkiin ja mitä nyt saakaan muuta. Ei testamentti auta, lapsi on rintaperillinen.
Lapset voivat halutessaan vaatia lakiosan vaikka olisi testamentti. Taisi olla niin, että saavat silloin puolet lakiosasta.
Vierailija kirjoitti:
Lapset voivat halutessaan vaatia lakiosan vaikka olisi testamentti. Taisi olla niin, että saavat silloin puolet lakiosasta.
Ei vaan saavat lakiosansa, joka on puolet siitä, mitä perisivät ilman testamenttia.
Ap, olisit miettinyt etkä ottanut käytettyä miestä lapsineen.
Vierailija kirjoitti:
Parempi kun pitäisit turpasi kiinni kun et tiedä mistään mitään. kyllä sen lakiosan saa vaatiessaan kokonaan kun siihen on oikeutettu.
Rintaperillisillä on aina oikeus lakiosaansa, joka on puolet lakimääräisestä perinnöstä. Avioleskeä suojaa lesken asumissuoja. Yhteisestä kodista et siis joudu muuttamaan, mutta mikäli miehen omaisuus ei muutoin riitä kattamaan lakiosaa kaikille rintaperillisille, testamentilla tätä ei voi sivuuttaa. Suosittelen, että pohditte mahdollista lahjoittamista miehen vielä eläessä.
Olennaista on nyt se, kuinka paljon miehelläsi on omaisuutta yhteensä. Jääkö lapsille vielä tarpeeksi lakiosaa ajatellen sen jälkeen, kun olet saanut miehesi testamenttaamaan asunnon? Jos ei, joudut maksamaan lapsillesi sen osan, joka heidän lakiosastaan puuttuu.
Onko teillä avioehto ja jos ei ole, niin onko miehesi omaisuus suurempi kuin sinun? Voit siinä tapauksessa saada tasinkoa mieheltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kun pitäisit turpasi kiinni kun et tiedä mistään mitään. kyllä sen lakiosan saa vaatiessaan kokonaan kun siihen on oikeutettu.
On sulla hyvä kuulo kun puhetta kuulet!
Mitä lahjoittaminen käytännössä tarkoittaisi? Lahjoittaisi minulle?
Minua ei kiinnosta miten tytär rahansa käyttää ja raha-asiansa hoitaa. En vain halua niin epävakaata ihmistä lähelleni tai lasteni lähelle. Tiedän kokemuksesta, etteivät ihmissuhteet(esim sisarussuhteet) ikävä kyllä merkkaa mitään hänelle jos kyse on rahasta, tai no muutenkaan. Ja Tiedän myös itse olevani täysin rikki mieheni mahdollisen kuoleman jälkeen, vielä en pysty oikeasti uskomaan, että niin tulee tapahtumaan lähitulevaisuudessa.
Haluaisin siis vaan käsitellä asiat nopeasti, tehokkaasti ja oikeudenmukaisesti hänen kanssaan niin ettei hän millään keinolla pääsisi sotkemaan elämäämme minkäänlaisilla oikeusjutuilla tjms mihin tuntuu olevan erikoistunut.
Haluaisin siis sellaisia vinkkejä, miten paperiasiat tehdä kuntoon mahdollisimman selkeästi.
Mieheni omaisuus on isompi, mutta hänellä on myös velkaa asunnosta edelleen. Meillä ei ole avioehtoa.
Vaikuttaa siltä että miehesi on vielä ihan täysin selväjärkinen, joka tekee testamentista lainvoimaisen. Tytär saa lakiosuutensa siis. Kannttaa kuitenkin varautua siihen, että joku perintöriita tästä tulee, ne on suomalaisten suosikki harrastus. Jos testamentti on kaikille (mahdollinen asianajaja mukaanlukien) kunnolla tiedossa etukäteen niin saattaa laimentaa riitoja.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta miten tytär rahansa käyttää ja raha-asiansa hoitaa. En vain halua niin epävakaata ihmistä lähelleni tai lasteni lähelle. Tiedän kokemuksesta, etteivät ihmissuhteet(esim sisarussuhteet) ikävä kyllä merkkaa mitään hänelle jos kyse on rahasta, tai no muutenkaan. Ja Tiedän myös itse olevani täysin rikki mieheni mahdollisen kuoleman jälkeen, vielä en pysty oikeasti uskomaan, että niin tulee tapahtumaan lähitulevaisuudessa.
Haluaisin siis vaan käsitellä asiat nopeasti, tehokkaasti ja oikeudenmukaisesti hänen kanssaan niin ettei hän millään keinolla pääsisi sotkemaan elämäämme minkäänlaisilla oikeusjutuilla tjms mihin tuntuu olevan erikoistunut.
Haluaisin siis sellaisia vinkkejä, miten paperiasiat tehdä kuntoon mahdollisimman selkeästi.
Mitä enemmän perintöä saa jaettua etukäteen sitä helpompi se on kaikille osapuolille sitten myöhemmin :/
Tämmöiset olisi parempi kysellä juristilta kuin tältä palstalta.
Aloituksesta puuttuu joitakin olennaisia tietoja. Onko teillä avioehto? Onko miehellä muuta olennaista omaisuutta kuin asunto ja mökinpuolikas?
Leskenä sinulla olisi ilman testamenttiakin oikeus asua yhteisessä asunnossanne, mikäli et omista muuta asumiseesi soveltuvaa asuntoa.
Testamentista huolimatta rintaperillisillä on lakiosansa, eli puolet omaisuudesta menee heille (ja jaetaan tasan kaikkien kanssa). Joku voi tietysti osuudestaan luopua, mutta jos niin käy eikä muuta omaisuutta ole kuin nuo kiinteistöt, voi olla, että asunnon arvo on yli puolet pesän omaisuudesta, jolloin testamentista huolimatta ei ei voisi päätyä kokonaan sinulle.
Kannattaa ottaa yhteys juristiin niin kauan, kuin se on vielä mahdollista. Se on ainoa jotakuinkin varma tapa saada asiat hoidettua oikein ja nahdollisimman vähäisellä jälkipuinnilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän perintöä saa jaettua etukäteen sitä helpompi se on kaikille osapuolille sitten myöhemmin :/
PERINTÖÄ ei voi jakaa ETUKÄTEEN, kun perintö SYNTYY vasta kuollessa. OMAISUUTTAAN voi jakaa etukäteen ja antaa ennakkoperintöä, joka verotetaan lahjana (kovemmalla prosentilla).
Kiitos teille vastauksista. Sellainen olo minullakin on, ettei ilman jonkinlaista riitaa tulla selviämään. Tämä tytär käyttää kaikki mahdollisuudet saada jonkinlainen konflikti aikaan, on aina ollut samanlainen. Luulen, että hänen tapauksessaan mikään ei ole tarpeeksi selkeää ja selvästi sovittua.
Olen jo nyt ahdistunut, että joudun elämäni pahimmalla hetkellä taistelemaan hänen kanssaan samalla kun yritän pysyä kasassa teini-ikäisten lasteni vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette keskustele asiasta asianajajan kanssa?
Minusta teidän kannattaisi, siis sinun ja miehesi, tehdä kesinäinen testamentti, niin ettei synny tilannetta jossa toisen lapset alkavat vaatia omaa osuuttaan edesmenneen osalta. Vaikka se olisi vain lakiosa mitä vaativat, niin joka tapauksessa siitä voi tulla yllättävä kulu leskelle jota on siihen ennalta varautumattoman kuitata.
Niin ettei joudu lähtemään asunnosta (tai talosta) ja/tai myymään kesämökkiä kun joko sen jakaminen ei onnistu sen enempää kuin päästään sopimukseen näiden käytöstä.
Testamentin tekeminen asianajajalla maksaa vain muutaman satasen. Avioliitossa ja avoliitossa yhdessä olevien se kannattaa aina tehdä toistensa turvaksi silä varalta että jää leskeksi ja ettei tarvitse ruveta jakamaan pesää lasten vaatiessa lakiosia.
Minä teetin muutamia vuosia sitten testamentin ja samalla aiemmasta avioliitosta osituskirjan, jota ei ollut tehty silloin erossa. Kustannukset olivat parisen sataa euroa per asiakirja.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta miten tytär rahansa käyttää ja raha-asiansa hoitaa. En vain halua niin epävakaata ihmistä lähelleni tai lasteni lähelle...
Tuo lahjoittaminen oli typerin neuvo tässä ketjussa tähän asti. (Ainakin, jos ei oteta lukuun sitä viestiä, jonka kirjoittaja selitti, että vaatimalla lakiosaansa lapsi saa puolet lakiosastaan.) Jos miehesi lahjoittaa sinulle asunnon ennen kuolemaansa, niin ihan taatusti et pääse eroon tuosta aikuisesta tyttärestä moneen vuoteen, kun hän varmasti nostaa esiin kaikki mahdolliset riidat siitä, oliko lahjoitus pätevä.
Mutta suosittelen nyt, että menette yhdessä miehesi kanssa pätevän juristin puheille ja selvitätte nämä asiat perinpohjin. Jotta pystyisi antamaan yhtään mitään järkeviä neuvoja, pitäisi tietää täsmälleen, mitä teistä kumpikin omistaa ja paljonko kummallakin on velkaa. Samoin pitäisi tietää asunnon ja kesämökin arvot. Koska vain nämä tietämällä pystyy päättelemään, kuinka paljon sinä saisit tasinkoa ja jääkö miehen perinnöstä vielä tarpeeksi lasten lakiosien kattamiseen sen jälkeen, kun sinä olet saanut testamentin perusteella asunnon. Oletteko miettineet, miten asunnon jäljellä oleva laina maksetaan?
Tytär perii osuutensa ja hoitaa raha-asiansa, miten itse tahtoo. Eihän sen sinua pitäisi kirpaista, mihin ne rahat menee.