Jos ei päästä perinnönjaeossa sovintoon ja on otettava perinnönjakaja; mitä se maksaa?
jo se, että piti ottaa omaisuuden mökin ja asunnon arvioitsija ja siitä paperi, maksoi 1000 e (koska eräs osakas on ulosotossa), mitä se maksaa jos ei päästä sovintoon ja on otettava perinnönjakaja?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Kauanko meinaatte tapella, nehän laskuttaa tuntien mukaan ja jos meinaatte vuosikausia kiistellä perinnöstä niin kalliiksi tulee.
Ja joka puhelinsoitto tai muu yhteydenotto kirjataan myös laskutukseen. Omassa perinnönjaossa pöllöt kp osakkaat vaivasivat pesänjakajaa omilla horinoillaan niin usein, että varmaan laskutti jo hankalan asiakkaan lisääkin. Kymmeniätuhansia euroja meni hukkaan eli palkkioihin. Toki niistäkin maksettiin perintövero. 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä täällä kyselet, kun voit ottaa yhteyttä asianajajaan.
en mä jaksa jos se maksaa jotain
Alkuneuvottelu yleensä maksuton.
Mutta jos tuo "rivitalo, mökki, höttömökki" -tyyppi on ap, niin lakimies ei tuommoista soopaa rupea ilmaiseksi kuuntelemaan.
Siis oikeasti, ilman testamenttia pesänjako on ihan ynnäämistä ja jakolaskua. Se, miten osakkaat keskenään pullikoivat jokaiselle oman TASAosuutensa, on heidän oma asiansa. Ei pesänjakaja sentään voi pakkohuutokaupata pesää, jossa kumminkin on varoja (enemmännkuin velkoja) ilman asianosaisten suostumusta.
Faktat kiistävät, riitaisat osakkaat ovat kuin ruttotauti. Jos joku änkyröi, hänelle pitää rautakangesta vääntää tosiasiat. Tunteilu ei ole valttia perinnönjaossa.
Vierailija kirjoitti:
2) Siskomme haluaisi että Mökkiä ei MYYDÄ, vaan haluaa sen itselleen. Todennäköisesti mökki tulee olemaan 2 kertaa kalliimpi kuin rivitalo, jossa siis asun. Jos minä ja toinen osakas saamme rivitalon, siskon pitäisi maksaa itsensä siitä mökistä pois, koska mökki on arvokkain ja me muut ei haluta mökkiä. Oletetaan mökki 100-120 000e , asunto 60 -70 000 (jaettuna kahdelle = 35 000). Siskon pitäisi siis maksaa 40-60 000 e meille muille osakkaille eli mulle 10-30 000 ja toiselle 10-30 000 e, että saisi mökin, ja me muut saatas rivari kahdestaan (35 000 x 2 ja 10-30 000 e x 2 = 45- 65 000 e arvoa molemmille). Sisko saisi mökin. Jätemökki arvoltaan plänttinä max 10 000 e, se voidaan myydä yhdessä.
Ei sen ihan noin mene.
- Jos mökki sattuisi olemaan tosiaan noin kallis, että 120 000, niin sitten se on 40 000 jokaiselle.
- Jos asunnon arvo on esim. 69 000, niin se on 23 000 jokaiselle.
- Lisäksi se jätemökki, josta esim. 3000 jokaiselle.
Eli jokaisen teidän osuus on 66 000, josta mökin osuus 40 000.
Jos sisko sen mökin haluaa, niin osituksen jälkeen hän saa mökin + 26 000 ja ottaa 54 000 lainaa ja maksaa teidät kaksi siitä pois. Mutta mökit harvoin on noin kalliita. Arvioittakaa vielä se hinta, ja loppupeleissä arvo on vain sen verran, mitä joku suostuu maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on että jos sinä haluat rivitalon, joudut itse maksamaan muille.
Muussa tauksessa voitte odottaa, että rivari on myyty ja jaatte rahat ja siskosi lunastaa sillä rahalla + ehkä lainalla mökin itselleen. Noi mökit on siitä kenkkuja,että ne arvioidaan aina sen kunnon mukaan ja pitää tehdä kuntotarkastus ym. Aina voi löytyä esim. kosteutta, joka laskee hintaa. Mikä mökki maksaa mukama noin paljon? Onko se jossain etelä- Suomessa tai Saimaan rannalla? 120 th?
Se on juuri näin. Huomaa myös, että pelkkä kiinteistönvälittäjän arvio ei ole sama kuin se, paljonko mökistä todellisuudessa saa sitten kun sen myy.
Sen takia nämä muka "viralliset", kalliit "asiantuntijan" tekemät arvioinnit ovat aivan typeriä. Varsinkin nykyään, kun asuntomarkkinat ovat vuoristoradassa, yleensä alamäessä.
Meillä maksoi muistaakseni jotain 10 000 euroa. Oli sotkuinen jako metsineen. Minun osuus oli jotain 900 euroa, joten ei se paha hinta ollut loppujen lopuksi, kun oli monta maksajaa.
Varmaan 400 euroa tunti. Jos oikeuteen joutuu niin 50 tonnia menee äkkiä. Kun minun äiti kuoli niin me lapset minä ja veljeni sovimme että kaikki menee tasan. Minä olin pesänjakajana ja homma meni äkkiä maaliin ja äidin omaisuus jaetiin tasan. Onneksi me veljen kanssa emme riiitele koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2) Siskomme haluaisi että Mökkiä ei MYYDÄ, vaan haluaa sen itselleen. Todennäköisesti mökki tulee olemaan 2 kertaa kalliimpi kuin rivitalo, jossa siis asun. Jos minä ja toinen osakas saamme rivitalon, siskon pitäisi maksaa itsensä siitä mökistä pois, koska mökki on arvokkain ja me muut ei haluta mökkiä. Oletetaan mökki 100-120 000e , asunto 60 -70 000 (jaettuna kahdelle = 35 000). Siskon pitäisi siis maksaa 40-60 000 e meille muille osakkaille eli mulle 10-30 000 ja toiselle 10-30 000 e, että saisi mökin, ja me muut saatas rivari kahdestaan (35 000 x 2 ja 10-30 000 e x 2 = 45- 65 000 e arvoa molemmille). Sisko saisi mökin. Jätemökki arvoltaan plänttinä max 10 000 e, se voidaan myydä yhdessä.
Ei sen ihan noin mene.
- Jos mökki sattuisi olemaan tosiaan noin kallis, että 120 000, niin sitten se on 40 000 jokaiselle.
- Jos asunnon arvo on esim.
--
sisko on ylilääkäri ja muka ei ole rahaa ottaa lainaa. mutta se on oma asiansa, jos haluaa mökin joutuu maksamaan tai myydään kaikki, mökki ja rivari, se on mulle sama, koska en halua pitää mitään. voin lähteä ja haluan pois koko Suomesta, mutta ei voi antaa siskolle mökkiä noin vain. se on ainoa omaisuus jolla on myyntiarvoa noin HETI
Ap, karkeasti näin:
Pesän varat yhteensä 190.000€, josta 10.000€ menee kuluihin. (Se kiinteistövälittäjällle maksettu 1000€ ja pesänjakajan lasku ym. mukaan lukien)
Jaettavaa jää 180.000€ kolmelle kuolinpesän osakkaalle. Jokainen saa 60.000€.T eidän on keskenänne junailtava varojen jako käytännössä niin, että jokainen saa osuutensa.
Jos rivitalopätkän arvo on oikeasti se 60.000€, sinä saat sen omistukseesi. Etkä mitään muuta. Kaksi muuta osakasta sopivat keskenään, miten kumpikin saa oman 60t€ osuutensa.
Jos sisko välttämättä haluaa mökin itselleen, hänen on maksettava toiselle (se ulosotossa oleva?!). Ulosottotyyppi saa purkumökin myyntirahat 10.000€ ja siskolta vielä 50.000€. Näin sisko voi hakea lainhuudon mökistä omiin nimiinsä. Se, mistä sisko repii tuon 50t€, on hänen oma asiansa.
Käytännössä sadan tonnin ulosotossa olevan ei kannata ottaa rahaa vastaan. En tiedä, saako hän enää luopua perinnöstä esim. lastensa(?) hyväksi. Ilmeisesti ei, kun perukirjoitus on tehty ajat sitten. Jos mökki jää kahden muun osakkaan nimiin, vouti voi laittaa sen pakkohuutokauppaan realisoitavaksi ulosottovelkojen takia. Eli siskon kannalta ei suotuisa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4) vaihtoehto on se, että mitään ei jaeta sittenkään, ja minä jään perikunnalle vuokralle rivariin. se auttaa minua sen verran, että vuokralaisena saan asuntotukea (omistajana en) 200 e/kk. Mutta se ei auta sitä, että haluaisin MYYDÄ omaisuuteni ja lähteä pois koko maasta rahat taskussa. e
Mitä siis vielä epäröit? Jos yksikin perikunnan osakas haluaa ositusta, niin se on tehtävä. Melkein joka perikunnasta löytyy aina yksi, joka haluaa säilyttää mökin yhteisomistuksessa (lue: hän käyttää mökkiä, hoitaa tilin, kerää kaikki kuitit ja laskuttaa kulut kaikilta tasapuolisesti, käytti muut mökkiä tai ei). Sellaiseen ei pidä missään nimessä suostua. Siitä tulee vain ikuinen riita, tai jos haluaa säilyttää sovun, joutuu alistumaan hyväksikäytetyksi ja ikuiseen maksajan rooliin. Teidän tapauksessa myös siksikin on tehtävä ositus, että teillä on yksi osakas ulos
Mutta ositus on tehtävä tuon yhden osalta, muuten pesä saa jäädä jakamattomaksi. Yleensä tuossa tapauksessa muut maksavat ulosotossa olevalle osuutensa ja saavat pitää asunnon ja kiinteistön.
Ei sellaista tukea olekaan kuin ASUNTOtuki, joten sitä et voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4) vaihtoehto on se, että mitään ei jaeta sittenkään, ja minä jään perikunnalle vuokralle rivariin. se auttaa minua sen verran, että vuokralaisena saan asuntotukea (omistajana en) 200 e/kk. Mutta se ei auta sitä, että haluaisin MYYDÄ omaisuuteni ja lähteä pois koko maasta rahat taskussa. e
Mitä siis vielä epäröit? Jos yksikin perikunnan osakas haluaa ositusta, niin se on tehtävä. Melkein joka perikunnasta löytyy aina yksi, joka haluaa säilyttää mökin yhteisomistuksessa (lue: hän käyttää mökkiä, hoitaa tilin, kerää kaikki kuitit ja laskuttaa kulut kaikilta tasapuolisesti, käytti muut mökkiä tai ei). Sellaiseen ei pidä missään nimessä suostua. Siitä tulee vain ikuinen riita, tai jos haluaa säilyttää sovun, joutuu alistumaan hyväksikäytetyksi ja ikuiseen maksajan rooliin. Teidän tapauksessa myös siksikin on tehtävä ositus, että teillä on yksi osakas ulos
Verottaja muistaa sinua perintöverolapulla oli kuolinpesä jaettu tai ei. Omistat siitä joka tapauksessa osan, joten asumistukea et saa. Edellinen kirjoittaja oli aivan oikeassa. Tottele häntä niin säästyt suurilta harmeilta.
Mo noin paljon ettei tarvii jaettavista omaisuuksista enää murehtia. Tai sitten sitä saa sinakin olla 6numeroisia summoa ja vähän jakajia
Käräjäoikeuden määräämä jakaja lähetti 4 sähköpostia ja näki meidät kolmesti. Lasku oli noin 15000€.
Meillä maksoi pesänjakaja 300 euroa per tunti. Hän oli todella surkea, joten kysy suosituksia hyvästä ja kokeneesta pesänjakajasta. Sellainen, joka osaa sovitella kuin rikkoa kuolinpesän osakkaiden välit.
Muista, ettei lopputulema ole koskaan kenenkään mieleinen. Juuri siksi juristin avulla haetaan toiseksi parasta vaihtoehtoa, johon kannattaa tyytyä kuin väitellä loputtomiin kuka saa ja mitä.
Lunastamalla mökin tai rivarin ratkaisee sen, mitä itse haluaa, mutta kuolinpesää ei voi jakaa kenenkään osakkaan etua ajatellen. Muista myös perintövero, joka lohkaisee osan perinnöstänne. Jos sisaresi haluaa lunastaa mökin hänen pitää muistaa, että perintöverokin pitää maksaa ja se ei pieni ole.
Hinta riippuu nyt olennaisesti siitä, otatteko yhteistuumin sovussa juristin kirjoittamaan perinnönjakosopimuksen, jonka kaikki allekirjoitatte, vai haetteko käräjäoikeudelta pesänjakajaa, joka hoitaa perinnön jakamisen niin kuin itse parhaaksi näkee.
Ensimmäisessä tapauksessa juristin palkkio on todennäköisesti jotain vajaan tonnin ja kahden tonnin väliltä.
Jälkimmäisessä tapauksessa käräjäoikeuden määräämä pesänjakaja veloittaa noin 300 euroa tunnilta. Hän tuskin selviää alle kymmenen tunnin työmäärällä tuosta hommasta, mutta jos oikein rupeatte riitelemään, niin laskutettavaa työtä voi helposti tulla yli satakin tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pidempään riitelette, sitä kalliimmaksi se tulee.
Meidän lakimies (nainen) oli todella tehokas ja nopea. Lisäksi tekee pitävät paperit. Satasissa maksoi.
Jos pesä on riitaisa, ei lakimiehen nopeudella ole merkitystä. Pesänjakajan tehtävänä on jakaa se pesä ja jos satasilla selviää, niin jakaja oli tarpeeton.
Jakaja nimenomaan ei ole tarpeeton juurikin riitaisassa pesässä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan 400 euroa tunti. Jos oikeuteen joutuu niin 50 tonnia menee äkkiä. Kun minun äiti kuoli niin me lapset minä ja veljeni sovimme että kaikki menee tasan. Minä olin pesänjakajana ja homma meni äkkiä maaliin ja äidin omaisuus jaetiin tasan. Onneksi me veljen kanssa emme riiitele koskaan.
Pesänjakaja on oikeuden määräämä lakimies, jolla ei ole sidonnaisuuksia pesän osakkaisiin, jos virallisen määritelmän mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pesä on riitaisa, ei lakimiehen nopeudella ole merkitystä. Pesänjakajan tehtävänä on jakaa se pesä ja jos satasilla selviää, niin jakaja oli tarpeeton.
Jakaja nimenomaan ei ole tarpeeton juurikin riitaisassa pesässä.
Kirjoittaja varmaankin ajoi takaa sitä, että jos on pienintäkin riitaa, niin pesänjakajan lasku ei voi mitenkään olla muutamaa satasta, vaan puhutaan vähintään muutamasta tonnista.
Ja mikäli lunastaa toisen/toiset perijät ulos kiinteistöstä/asunnosta pitää maksetusta summasta maksaa varainsiirtovero 3%/1,5%
Yrittäkää tehdä ositus sovussa. Se on kuitenkin melko helppo juttu, jos perunkirjassa on arvot jo valmiina olette kaikki rintaperillisiä ja teille tulee yhtä suuret osuudet.
Jos joku vastustaa osituksen tekemistä, niin se kertoo lähinnä siitä, että tuo henkilö ei välitä laista eikä muiden perillisten oikeuksista. Mutta kyllähän niitä valitettavasti löytyy. Siitä tulee kuluja teille kaikille, myös sille, joka vastusti.