Onko pian 50v enää mitään itua alkaa rahastosijoittaminen, kun voisi sijoittaa vain 100e/kk?
Yhtä tyhjän kanssa näin vanhana, korkoa korolle ei juuri ehdi kertyä?
Kommentit (71)
Anna mennä vaan. 10 vuotta on periaatteessa pitkä aika. Itse aloitin 40 vuotiaana aktiivisemman sijoittamisen. Täytin viime vuoden syksynä 50 vuotta eli 10 vuotta sijoittanut ja olen saanut 'läiskittyä' kasaan ihan sievoisen potin (rahastoja, sijoitusasunto, suoria osakesijoituksia). Tietysti harmittaa, etten aloittanut aikaisemmin, mutta kyllä myöhään on parempi kuin ei milloinkaan. Vähemmänkin on aina enemmän kuin ei mitään.
EFT tm. passiivisiin indeksirahastoihin, joissa irtoavat osingot menevät uudelleen rahastoon sijoitettavaksi -> riittävä globaali ja toimialahajautus, pienet kulut ja osingoista ei mene heti veroa.
Jos eläke on pieni, pienelläkin lisäsummalla voi saada merkittävää parannusta elämänlaatuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tuo on tyhjää parempi? Ja kyllähän 50v elää helposti vielä 30-35 vuotta, joten kyllä sitä sijoitushorisonttia piisaa. Ei niitä kaikkia sijoituksia tarvii realisoida heti ensimmäisenä päivänä, kun on jäänyt eläkkeelle.
Miesten keskimääräinen elinikä on jotain 75, naisten muutaman vuoden enemmän.
Ja velallisella pienituloisella miehellä alle keskiarvon, 65 about
Ei ole järkeä sijoittaa ollenkaan rahastoon. Osakkeisiin jos sijoittaa, niin menee hirveästi aikaa, ja samalla ajalla tekisi jo tuottavaa työtä. Ainoastaan isoilla summilla kannattaisi pelata. Nuo on kusetuksia, joilla piensijoittajat saadaan kustantamaan isojen voitot.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole järkeä sijoittaa ollenkaan rahastoon. Osakkeisiin jos sijoittaa, niin menee hirveästi aikaa, ja samalla ajalla tekisi jo tuottavaa työtä. Ainoastaan isoilla summilla kannattaisi pelata. Nuo on kusetuksia, joilla piensijoittajat saadaan kustantamaan isojen voitot.
Onneksi on toinenkin joka ei elä laput silmillä. Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Avaisitko logiikkaa väitteesi takana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tuo on tyhjää parempi? Ja kyllähän 50v elää helposti vielä 30-35 vuotta, joten kyllä sitä sijoitushorisonttia piisaa. Ei niitä kaikkia sijoituksia tarvii realisoida heti ensimmäisenä päivänä, kun on jäänyt eläkkeelle.
Miesten keskimääräinen elinikä on jotain 75, naisten muutaman vuoden enemmän.
Ja velallisella pienituloisella miehellä alle keskiarvon, 65 about
Suomalaisen 2021 50v miehen oletettu elinikä oli 81 vuotta, joten ihan kaikkea ei kannata laittaa menemään ennen eläkkeelle pääsyä.
On itua. Itse päätät, mihin sijoitat. Täällä nämä ahneet "asiantuntijat" ei ymmärrä, ettei kaikki halua pelata osakekaupoilla. Itse sijoittelen pieniä summia rahastoihin. Aloitin 50-vuotiaana.
Mitä varten haluat sijoittaa ja missä vaiheessa arvioit käyttäväsi rahoja? Voit tehdä niinkin, että laitat osan rahoista rahastoihin ja osan säästötilille. Säästötilin korko häviää inflaatiolle, mutta saat siitä joka tapauksessa jonkinlaisen pesämunan jonka arvo ei romahda pörssin mukana.
Just katselin omien rahastosijoituksien tuottoja.
Aloitin vuonna 2019. Nordean Amerikan rahaston ensimmäinen sijoitus on nyt 133% plussalla. Eli alle kuudessa vuodessa sijoittamani summa on enemmän kuin tuplaantunut. Minun mielestä kannattavaa toimintaa enkä usko että ikinä on liian myöhäistä.
Paras päivä aloittaa sijoittminen oli eilen ja toisiksi paras päivä on tänää. Et ole todellakaan liian vanha ja 100e/kk pääsee hyvin alkuun
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi tyytyväinen ja ilmeisesti kusetettu piensijoittaja! Tyytyväisenä kerään keväällä Nordean 10% osingot ja katselen kuinka Konecranes osakkeet, joista maksoin 19,9€/kpl ovat nyt arvoltaa yli 60€/kipale. Jos pankin huijaaminen minua näin niin antaa tulla, kiitollisena otan vastaan ja kustannan edelleen isojen voitot!
Monella ihmisellä menee elämän aikana bisnekset useinkin persuuksilleen, vielä vanhalla iällä, ja lähtevät sitten tyhjästä nousuun. Jos sulla ei nyt tuolle 100 eurolle käyttöä ole niin kannattaahan se säästöön laittaa, jos vaikka keksit myöhemmin jonkun pikku bisneksen. Eihän sijoittaminen tarkoita sitä, että sijoitat vain muiden bisneksiin. Sillä säästetyllä rahalla voi ostaa esim. työkaluja ja materiaaleja, tai vaikka jonkun kioskin.
Jos laitat rahastoon, vertaile rahastojen kuluja. Monessa rahastossa on kaikenlaista välistävetokustannusta enemmän kuin niissä on tuotto-odotukset. Siis laillista kusetusta.
Ap älä ihmeessä usko noita, jotka huutelevat että sijoittaminen on huijausta eikä kannata. Kyllä kannattaa! Jos vähän tutustut sijoittamiseen etkä lopeta jos et heti olekaan plussalla niin melkeinpä voin luvata ettet tule katumaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Nordnet olisi pitkän tähtäimen projektissa parempi kuin pankkien tarjoamat vaihtoehdot?
Riippuu paljonko pankki veloittaa kuluja vai veloittaako ollenkaan. Omalla kohdallani esimerkiksi Nordea on parempi kuin Nordnet. Nordeassa ei mene lainkaan kk-maksua, jos sijoittaa vähintään 3 kk:n välein. Kannattaa kysyä ja vertailla.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin kannattaa sijoittaa rahastoon. Ja myös pienistä tuloista kannattaa säästää ja sijoittaa. Olen aikoinaan pienistä äitiyspäivärahoista ja kotihoidon tuista säästänyt rahastoon pienen summan joka kuukausi. Jos nyt jotakuta kiinnostaa, niin se rahasto oli Merita Maailma. Hyvin hajautettu kansainvälinen rahasto, jossa oli pienet kulut. Varmaan nykyään löytyy vastaavia joka pankista. Niillä rahoilla ostimme sitten omakotitalotontin, ja tonttia vastaan saimme asuntolainaa kun aloimme rakentaa omaa taloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakesäästötili on kannattavampi. Pankki pelaa pörssiä säästöilläsi, sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Kyllä osakesäästötilissä pitää itse tehdä päätökset siitä, mitä osakkeita ostaa. Myös ostotoimeksiannot pitää tehdä itse. Ei se ole kuin pari klikkausta verkkopankissa, mutta "sinun ei tarvitse tehdä mitään" ei todellakaan pidä paikkaansa.
Puhut arvo-osuustilistä.
Niin ja osakerahastoon pääasiassa USAssa.